Spring naar inhoud

- - - - -

Scheren met tondeuse

• Log in om te reageren
53 reacties op dit onderwerp
papaver
papaver
  • 3.440 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 02 mei 2011 - 21:36

Zijn er hier mensen die hun katje zelf scheren of bijvoorbeeld enkel de (vervilte :misselijk: ) klitten wegscheren.
Ik knip nu die klitten weg met een verbandschaar (onscherpe punten), maar Frodo ervaart het toch nog als pijnlijk. In de toekomst wil ik hem (en ook ons :( ) zoveel leed besparen. Hij heeft een vacht die elke dag klit nu en in plaats van een 'gezellige' borstelbeurt is het voor hem steeds afzien en ik heb het daar zelf ook heel moeilijk mee.

Hij is een langhaartje en in tegenstelling tot ons Roosje (ook een langhaartje) is zijn vacht zeer moeilijk te onderhouden.
Ik denk er zelfs aan om zijn buikje misschien elk voorjaar te gaan scheren :o , gewoon om hem al die miserie te besparen.
Iemand ervaringen met zelf scheren en een goede kwalitatieve tondeuse kan aanraden?
Ik heb al zowat alle soorten klittenkammetjes en een furminator en weet ik veel, maar niets voldoet echter.
Wie kan ons helpen?

Trolletjes, mocht je dit lezen...ik stuur je binnenkort nog een pb'tje en aanvaard je aanbod graag ;) !

Trolleke
Trolleke
  • 698 berichten
  • 9 katten

#2 Geplaatst 02 mei 2011 - 22:55

papaver zei:

Trolletjes, mocht je dit lezen...ik stuur je binnenkort nog een pb'tje en aanvaard je aanbod graag ;) !

:kboe ik weer

Ik ga je niet stalken hoor :p

Maar ik zal je dan ook een hele kleine tondeuze op batterijen laten zien die  ik gebruik voor klitten (kost nog geen 20 euro en is heel geschikt voor  een enkele klit of kleine oppervlakten). Buik scheren is trouwens niet  gemakkelijk als je geen ervaring hebt. De huid onder de oksels waar de  klitten meestal ook zitten is heel erg dun en je knipt er heel erg snel in.

Een goede kwalitatieve tondeuze vind ik persoonlijk heel erg duur.
Geplaatste afbeelding
Linda en de poezenbende

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#3 Geplaatst 02 mei 2011 - 23:06

Ik heb ons Lily een pers gedeeltelijk geschoren. Het was idd een zware opdracht en mijn handen en armen stonden dan ook vol krabben. Je doet dit best met 2.

papaver
papaver
  • 3.440 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 02 mei 2011 - 23:06

Trolleke zei:

:kboe ik weer :hoi: :hoi:

Ik ga je niet stalken hoor :p :lachen: :lachen:

Maar ik zal je dan ook een hele kleine tondeuze op batterijen laten zien die  ik gebruik voor klitten (kost nog geen 20 euro en is heel geschikt voor  een enkele klit of kleine oppervlakten). Buik scheren is trouwens niet  gemakkelijk als je geen ervaring hebt. De huid onder de oksels waar de  klitten meestal ook zitten is heel erg dun en je knipt er heel erg snel in.

:d Ik ben zo eens gaan googlen en bij Zooplus zag ik enkel een 'Pet Clipper' voor nog geen € 8,00, maar als je zo eens andere site's bekijkt zit je gauw aan een een bedrag van een paar honderden euros :trance: . Dus ik ben al blij dat dit niet noodzakelijk blijkt. Ik las ook al dat je met een tondeuse toch steeds voorzichtig moet zijn ter hoogte van de okseltjes en de liezen omdat het velletje daar inderdaad héél dun is.
Maar je keurt het scheren van de klitjes blijkbaar niet af als ik het goed begrijp? We moeten gauw eens afspreken, lijkt mij 8) !

sneeuwwitje
sneeuwwitje
  • 4.907 berichten

#5 Geplaatst 02 mei 2011 - 23:10

ik ga eens in mijn koffer rommelen om te zien wat ik heb...rommel rommel...deze:
Tondeuses en hondenaccessoires goedkoop bij zooplus: Tondeuse met accu Pet Clipper CP-2278

Lukt er wel mee, is geen topkwaliteit, ik wil eens investeren in een duurder model maar weet ook niet goed wat kiezen.

noesje
noesje
  • 1.389 berichten
  • 9 katten

#6 Geplaatst 02 mei 2011 - 23:11

Hummer was geen borstelen of kammen gewend en laat het ook niet toe dus ik laat hem elk voorjaar bij de DA een spuitje krijgen, een roesje dus geen zware narcose maar zo dat ie het toelaat de klitten eruit te scheren en eens goed te kammen en brostelen.
Bij mijn andere katten, vooral Ivar krijgt snel klitjes probeer ik echt wekelijks een kammetje door de vacht te halen om het bij te houden en dat ze er gewend aan raken.

Hummer ziet er nu dus echt niet uit, kale plekken hier en daar van de klitten eruit scheren én voor de echo en bloed prikken (testen) moest ie vorige week ook wat geschoren worden.
Geplaatste afbeelding

papaver
papaver
  • 3.440 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 02 mei 2011 - 23:11

catherine zei:

Ik heb ons Lily een pers gedeeltelijk geschoren. Het was idd een zware opdracht en mijn handen en armen stonden dan ook vol krabben. Je doet dit best met 2.

We zouden het sowieso met ons tweetjes doen. Frodo's rug kan ik makkelijk alleen kammen, maar zijn buikje is andere koek. Toen hij kleiner was, liet hij dat heel gemakkelijk toe, maar omdat er steeds weer klitjes zitten, is de lol er voor hem natuurlijk af, mijn arme kereltje :( . Zelfs als ik hem erg pijn doe (per ongeluk, een vilten klitje kan héél erg trekken!) krabt hij niet. Hij zet soms zijn tandjes op mijn hand om te zeggen 'STOP' maar zal nooit bijten. Maar zijn klaagmiauwkes gaan me door merg en been. Je ziet dat hij zich flink probeert te houden, maar hoe zou je zelf zijn als het echt pijn doet. Daarom zie ik me nu genoodzaakt om 'straffere' middelen in te zetten.

Bewerkt door papaver, 02 mei 2011 - 23:23.

papaver
papaver
  • 3.440 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 02 mei 2011 - 23:12

sneeuwwitje zei:

ik ga eens in mijn koffer rommelen om te zien wat ik heb...rommel rommel...deze:
Tondeuses en hondenaccessoires goedkoop bij zooplus: Tondeuse met accu Pet Clipper CP-2278

Lukt er wel mee, is geen topkwaliteit, ik wil eens investeren in een duurder model maar weet ook niet goed wat kiezen.

Tondeuses en hondenaccessoires voordelig bij zooplus: Tondeuse CP-1158 Mini Pet Clipperper
Ooh, ik had enkele deze gezien, maar de jouwe lijkt als iets steviger :)

Cisca
Cisca
  • 13.507 berichten

#9 Geplaatst 02 mei 2011 - 23:14

Ik heb mezelf wel een wat duurdere tondeuse aangeschaft vaan Andis, met 3 scheerkoppen omdat ik die kan verwisselen als ze te warm worden.
Heb er nog geen moment spijt van gehad
Scheer elk voorjaar de perzen zodat het onderhoud makkelijker is

papaver
papaver
  • 3.440 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 02 mei 2011 - 23:18

noesje zei:

Hummer was geen borstelen of kammen gewend en laat het ook niet toe dus ik laat hem elk voorjaar bij de DA een spuitje krijgen, een roesje dus geen zware narcose maar zo dat ie het toelaat de klitten eruit te scheren en eens goed te kammen en brostelen.
Bij mijn andere katten, vooral Ivar krijgt snel klitjes probeer ik echt wekelijks een kammetje door de vacht te halen om het bij te houden en dat ze er gewend aan raken.

Hummer ziet er nu dus echt niet uit, kale plekken hier en daar van de klitten eruit scheren én voor de echo en bloed prikken (testen) moest ie vorige week ook wat geschoren worden.

Zelfs als ik m'n jongen élke dag borstel, heeft die last van nieuwe klitten, er is gewoon geen houden aan :help: . En narcose elk jaar vind ik zo drastisch :onzeker: . Ik weet dat veel dierenartsen en kattentrimsters daar gebruik van maken, maar dan denk ik, zo kan ik het ook wel als ie zou slapen. En ik ben bang dat dit nooit goed kan zijn voor de gezondheid (ik heb zelf veel ervaring met narcoses +- 20, ook korte). Gewoon kammen zijn ze best goed gewoon hoor, maar het doet zo pijn bij hem als we die klitten eruit willen halen en ik wil m'n kleine beertje dat niet langer aandoen :oops: .

papaver
papaver
  • 3.440 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 02 mei 2011 - 23:19

Cisca zei:

Ik heb mezelf wel een wat duurdere tondeuse aangeschaft vaan Andis, met 3 scheerkoppen omdat ik die kan verwisselen als ze te warm worden.
Heb er nog geen moment spijt van gehad
Scheer elk voorjaar de perzen zodat het onderhoud makkelijker is

Helemaal dan of enkel het buikje? En groeit de vacht snel weer terug tot een normale lengte? Vinden ze het zelf fijn? :)

Tigro
Tigro
  • 127 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 10 mei 2011 - 17:27

komt het vachtje terug mooi  want hoor vaak da persjes laten scheren bv dat dat niet goed is x

Cisca
Cisca
  • 13.507 berichten

#13 Geplaatst 10 mei 2011 - 17:30

Ik scheer ze dan op kop, poten en staart na
Is met mnd of 4 volledig terug
Papaver, kun je hem wassen, dat helpt ook de vacht minder te laten klitten

Nee hoor de vacht word juist voller en mooier

Eragon
Eragon
  • 3.807 berichten
  • 6 katten

#14 Geplaatst 10 mei 2011 - 17:35

Trolleke zei:

:kboe ik weer

Ik ga je niet stalken hoor :p

Maar ik zal je dan ook een hele kleine tondeuze op batterijen laten zien die ik gebruik voor klitten (kost nog geen 20 euro en is heel geschikt voor een enkele klit of kleine oppervlakten). Buik scheren is trouwens niet gemakkelijk als je geen ervaring hebt. De huid onder de oksels waar de klitten meestal ook zitten is heel erg dun en je knipt er heel erg snel in.

Inzake die huid in de oksels, dat kan ik beamen, heb er met een tondeuze ingezeten bij Twister :( . Ik ben dus ook op zoek naar een goede tondeuze en zoals geregeld, een les om wat te leren. Ik kan me ook niet voorstellen dat katten zich laten scheren zonder een schoonheidsslaapje te doen?

Kan het probleem Papaver, heb er hier zo'n twee rondlopen die al weglopen als ze me zien aankomen met de borstel :(

Cisca
Cisca
  • 13.507 berichten

#15 Geplaatst 10 mei 2011 - 17:40

Wil je best helpen met scheren hoor, ik doe het hier samen met de dochter.
Mss is de vacht nog redelijk en volstaat plukken al.
Dit scheeld ook enorm kwa het klitten