Spring naar inhoud

- - - - -

Scheren met tondeuse

• Log in om te reageren
53 reacties op dit onderwerp
papaver
papaver
  • 3.440 berichten
  • 2 katten

#31 Geplaatst 10 mei 2011 - 21:54

Ik heb deze week iets afschuwelijks ontdekt en ik voel me énorm schuldig daarover :s . Meestal gebruik ik een kam onder een klit alvorens die weg te knippen, maar soms doe ik het zonder, als ik denk dat het kan...
Nu heb ik een wondje ontdekt bij Frodo van ongeveer 3 mm doorsnede waar ik zijn velletje heb doorgeknipt :cry: :misselijk: . Toen ik het voelde en zag, leek het al uitgedroogd, maar ik vind het zooo erg dat dit gebeurt is. Mijn arme beertje toch :( !! Ik heb erom geweend, zo zielig dat ik het vind voor mijn lieve kereltje. Behalve een kreetje dat hij soms wel eens slaakt, heeft hij niets gedaan. Maar ik voel me er schuldig over, arme Frodo, wat moet dat pijn gedaan hebben :cry: . Het topic bestond toen al, maar het geeft me extra redenen om ervoor te zorgen dat mijn lieve jongen niet meer zo moet afzien van al die klitjes.

Bewerkt door papaver, 10 mei 2011 - 21:54.

Eragon
Eragon
  • 3.807 berichten
  • 6 katten

#32 Geplaatst 10 mei 2011 - 21:57

papaver zei:

Ik heb deze week iets afschuwelijks ontdekt en ik voel me énorm schuldig daarover :s . Meestal gebruik ik een kam onder een klit alvorens die weg te knippen, maar soms doe ik het zonder, als ik denk dat het kan...
Nu heb ik een wondje ontdekt bij Frodo van ongeveer 3 mm doorsnede waar ik zijn velletje heb doorgeknipt :cry: :misselijk: . Toen ik het voelde en zag, leek het al uitgedroogd, maar ik vind het zooo erg dat dit gebeurt is. Mijn arme beertje toch :( !! Ik heb erom geweend, zo zielig dat ik het vind voor mijn lieve kereltje. Behalve een kreetje dat hij soms wel eens slaakt, heeft hij niets gedaan. Maar ik voel me er schuldig over, arme Frodo, wat moet dat pijn gedaan hebben :cry: . Het topic bestond toen al, maar het geeft me extra redenen om ervoor te zorgen dat mijn lieve jongen niet meer zo moet afzien van al die klitjes.

Goed ontsmetten en doe er wat wondhelende zalf op.
Ken dat gevoel, 3 jaar geleden heb ik in de oksel van Lola gesneden, een sneetje van anderhlave centimeter. Heb onmiddellijk naar de da gebeld en moest enkel verzorgen.

Dit jaar met de tondeuze in Twister zijn oksel gezeten. Daar heeft de da wel genaaid, wonde was te groot maar is goed genezen.

Ik heb beide keren ook zitten wenen. Is zo moeilijk als ze een moeilijke vacht hebben hé :hug:

Cisca
Cisca
  • 13.507 berichten

#33 Geplaatst 10 mei 2011 - 21:59

Papaver ik wil je rustig helpen met Frodo te plukken of indien nodig scheren.
Je mag tot bij mij komen en we doen het samen even
Laat maar iets weten

papaver
papaver
  • 3.440 berichten
  • 2 katten

#34 Geplaatst 10 mei 2011 - 22:06

Ik voel al een verharding ter hoogte van de wonde en het ziet er mooi roze uit, dus ik denk dat ontsmetten niet meer hoeft, maar ik zal het in de gaten houden, dank je ;) . Hij laat zich ook goed knuffelen en als ik er langs wrijf  krimpt hij niet ineen ofzo :oops: . Ik heb het altijd zo knap gevonden van hem zoals hij dat vele kammen met al die klitten blijft ondergaan. Je merkt dat het pijn doet. Hij is echt wel een flinke jongen :love3: .

papaver
papaver
  • 3.440 berichten
  • 2 katten

#35 Geplaatst 10 mei 2011 - 22:09

Cisca zei:

Papaver ik wil je rustig helpen met Frodo te plukken of indien nodig scheren.
Je mag tot bij mij komen en we doen het samen even
Laat maar iets weten

Ik vind het zo aardig van je dat je dat voorstelt! Trolleke die de 'kamcursus' organiseert, heeft het me ook al voorgesteld. Ik stuur je een pb'tje ;) .

Cisca
Cisca
  • 13.507 berichten

#36 Geplaatst 10 mei 2011 - 22:10

Ah ok dat wist ik niet Sorry Linda

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#37 Geplaatst 10 mei 2011 - 22:26

Ik heb een moser tondeuse. Hier worden ook in de lente een aantal perzen geschoren. Doe dat alleen en bij bewust zijn van de kat. Een goede tondeuse is een investering. Maar je glijdt wel door de vacht. Met een goedkoop ding is meer kans op happen en dus beschadiging. Gevolg, bange kat, wondjes, extra verzorging en mogelijk da bezoek. Dan is een duurdere uiteindelijk voordeliger.  
Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Cisca
Cisca
  • 13.507 berichten

#38 Geplaatst 10 mei 2011 - 22:36

Karin ik heb ook een redelijk dure tondeuse gekocht en ben er nog steeds heel tevreden over. Heb zelfs men messen nog niet moeten laten slijpen.
Idd hij vliegt door de vacht, weet wel niet hoe dat gaat zijn indien de vacht vol knopen of vervilting zit want dat gebeurd hier niet, maar zo door de vacht ist een makkie.
Tis wel voor de buik en oksels dat me dochter de pootjes gestrekt houd zodat het makkelijker werken is. Kan dat zelf ook niet zo goed vanwege de fibro en artrose...
Uiteraard gaat het zonder verdoving :oops:

Eragon
Eragon
  • 3.807 berichten
  • 6 katten

#39 Geplaatst 10 mei 2011 - 23:38

Cisca zei:

Karin ik heb ook een redelijk dure tondeuse gekocht en ben er nog steeds heel tevreden over. Heb zelfs men messen nog niet moeten laten slijpen.
Idd hij vliegt door de vacht, weet wel niet hoe dat gaat zijn indien de vacht vol knopen of vervilting zit want dat gebeurd hier niet, maar zo door de vacht ist een makkie.
Tis wel voor de buik en oksels dat me dochter de pootjes gestrekt houd zodat het makkelijker werken is. Kan dat zelf ook niet zo goed vanwege de fibro en artrose...
Uiteraard gaat het zonder verdoving :oops:

Ben zwaar onder de indruk, maken die tondueses dan niet te veel lawaai? Twister kennende gaat die schrik hebben van het geluid :( . ik zou het nochtans graag kunnen zonder verdoving want vind die verdoving echt niet plezant (gelukkig beperkt tot één keer per jaar)

Trolleke
Trolleke
  • 698 berichten
  • 9 katten

#40 Geplaatst 11 mei 2011 - 00:00

[quote name='Cisca'] Ik heb mezelf wel een wat duurdere tondeuse aangeschaft vaan Andis, met 3 scheerkoppen omdat ik die kan verwisselen als ze te warm worden.
Heb er nog geen moment spijt van gehad
Scheer elk voorjaar de perzen zodat het onderhoud makkelijker is[/quote

Ik heb ook de Andis tondeuze model AGR+ met drie scheerkoppen.  En jammer genoeg heb ik iemand met een pers bij mij gehad waarvan de klitten zo vervilt waren en zo vast op de huid zaten dat ik met de standaardkoppen de buik niet kon scheren.  Heb nu een paar koppen bijgekocht om ook die klitten te kunnen scheren en ook een setje opzetkammen (8 verschillende van 3 tot 25 mm) zodat ik wat meer mogelijkheden heb.

Geplaatste afbeelding
Linda en de poezenbende

papaver
papaver
  • 3.440 berichten
  • 2 katten

#41 Geplaatst 11 mei 2011 - 00:12

Trolleke, ik had je een omvangrijke pb gestuurd maar heb tot tweemaal toe iets verkeerds gedrukt, dus ik doe morgen een nieuwe poging ;) .

Cisca
Cisca
  • 13.507 berichten

#42 Geplaatst 11 mei 2011 - 05:59

Eragon, dat valt op zich goed mee kwa lawaai hoor

Linda, heb het nog niet voorgehad gelukkig dus wist het niet, heb 3 koppen van 1.5 mm als ik me niet vergis

JessaRaquel
JessaRaquel
  • 16.988 berichten
  • 1 katten

#43 Geplaatst 11 mei 2011 - 08:45

Ik heb Atilla zwarte pers tweemaal laten scheren bij een kattentrimster in de buurt ,en zij deed het zonder verdoving .Echt een keilieve dame maar ze is er mee gestopt wegens een operatie aan haar arm .Zij heeft mij toen wel geleerd om de persjes hun buikje te kammen ,ik zet ze op een stoel en leg hun voorpootjes over mijn ene arm dat ze zogezegd rechtstaan en dan kam ik met mijn andere hand hun buikje en dat laten ze eigenlijk goed toe hier .Wel dagelijks probeer ik het bij te houden ,want katten buikjes zijn echt niet zo gemakkelijk te kammen :) ;)

Bewerkt door babetatilla, 11 mei 2011 - 08:46.

Geplaatste afbeelding
Als-ie spint is -ie blij ...als-ie gromt is-ie boos...als-ie slaapt is-ie lief :paw :cattailwag

Kathleen
Kathleen
  • 7.941 berichten
  • 2 katten

#44 Geplaatst 11 mei 2011 - 13:06

On Mimi (ragdoll) had ook enorm veel last van klitjes de laatste maanen (en statische electricitteit). Ik heb van onze dierenarts pipetjes gekregen om in haar nekje te doen. "Douxo Seborroe"
We gebruiken het nu 3 weken en haar pelske voelt al helemaal anders aan, veel minder klitjes, makkelijker te doorkammen en veel zachter en minder statische electriciteit.
mssn kan je dat ook eens navragen bij je dierenarts
Geplaatste afbeelding
Wanneer je verdrietig bent, kijk dan in je hart en je zal zien dat je weent om wat je vreugde schonk

kika
kika
  • 3.830 berichten
  • 2 katten

#45 Geplaatst 11 mei 2011 - 13:48

Met een tondeuse kan je even gemakkelijk in het vel zitten als met een schaar hoor. Het is gemakkelijk met een goede tondeuse maar maakt het ook extra gevaarlijk omdat je over de vacht "glijd"...en zo het vel kan meehebben...vooral oksels.

Als je een kat met klitten wast zal je de klitten na het drogen er zeker niet meer uitkrijgen omdat die bij het drogen gaan krimpen. Beste is kat uitborstelen alvorens te wassen :d
Geplaatste afbeelding