Spring naar inhoud

- - - - -

Een nestje..

• Log in om te reageren
13 reacties op dit onderwerp
brithany
brithany
  • 7.775 berichten
  • 7 katten

#1 Geplaatst 08 juni 2009 - 17:15

Oke dan,na een gesprekje op de chat hier,ga ik dan toch maar vertellen wat me bezig hou.

Na dat de me dochter haar poes een nestje kreeg van Romeo mij kater die bij haar zit (gecastereerd maar net na de casteratie haar poes nog zwanger heeft gemaakt) heb ik het nest helemaal verzorgt en betaalt ,inmidels hou ik zelf een kitten,sheela dus die kom over anderhalve week hierheen dan is ze 12 weken.

Inmiddels heb ik ervaren hoe leuk het is een nestje te hebben en zou ik dus graag zelf van Sheela als ze oud genoeg is een nestje van haar hebben,op een verantwoorde manier ,dus ook de kittens tot 12 weken bij mama houden en ook de entingen voor ze weg gaan,en ook een mooie kater zoeken die er bij past ,in mij gedachten een britste korthaar gewoon omdat ik die erg mooi vindt ,maar ik denk ook wel dat dat niet gaat lukken omdat waarschijnlijk geen een fokker zijn ras kat ,met mij htk poes wil samen laten,ik snap dat.

Ik denk er ook aan dat er idd al heel veel htk kitens worden aan geboden en de asiels vol zitten,dus ook dat maalt door mij hoofd.

En toch zou ik graag een nestje van haar willen.

Maar ook ben ik verliefd geworden op de britse korthaar ,en dan denk ik weer ,als ik een kitten daarvan zou kopen dan zou ik daar een nestje mee kunnen krijgen ,dan zou ik denk wel willen gaan fokken daarmee,maar goed ik ben zo eens aan het lezen op het forum en alles wat daar bij kom kijken dat maak me wel bang,je moet zoveel weten of kleuren ,over stambomen en over testen enz dan denk ik kan ik dat wel ,of denk ik raak ik de kittens wel kwijd van 450 euro .

Kort gezegt wil ik eigelijk gaan fokken op verantwoorde manier en dan idd misschien beter met een raskat ,ik ben wel al lid geworden van de kattenvereniging in nederland ,ik heb al een naam verzonnen voor een catery ,ik ben er dus echt heel erg mee bezig .

Jullie moeten weten dat ik niet denk dat ik wat gaat verdienen aan het fokken want inmiddels weet ik dat ik nu ook ingeleverd heb,maar toch is het mij droom om zelf fokker te zijn of worden.

Ik vraag advies aan jullie ,want ik ben er zo mee bezig en weet eigelijk ff niet hoe of wat te beginnen.

Wordt je begeleid als ik een britse korthaar koopt en ik wil een nestje?
Hoeveel gaat het me kosten ,al die testen ,ik hoef er geen euro aan te verdienen maar ik bedoel kan ik wel de meeste kosten er uit halen ?

Als jullie iets niet snappen hoop ik dat je het aan me vraagt,wat ikpecies bedoelt ,ik ben er gewoon echt mee bezig om toch een cattery te beginnen ,alleen weet ik er zo weinig van.
Geplaatste afbeelding

Ines
Ines
  • 13.375 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 08 juni 2009 - 17:24

Eerst en vooral zou ik op zoek gaan naar een leuk, mooi en getest (HCM, PKD, Felv en FIV) Brits Korthaar poesje. Tegen dat je dat gevonden hebt, ben je al wel een tijdje verder en kan je je ondertussen al goed inlezen. Op de volgende website kan je al veel lezen over genetica en dergelijke (je kan het van taal veranderen door op de vlaggetjes te klikken). Ook het handboek Katten fokken van Esther Verhoef is zeker aan te raden.
Voor de rest kunnen fokkers misschien nog beter advies geven.

Geplaatste afbeelding

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#3 Geplaatst 08 juni 2009 - 17:26

Dat plan HTK x BKH zou ik gewoon laten voor wat het is en inderdaad zoals je zelf al aangaf, als je echt graag wilt fokken zou ik het met alles er op en er aan doen. Dus op zoek naar het ideale brits korthaar meisje van je en dan van een cattery die je met alles wilt helpen als beginner. Die kan je dan echt wel aanduiden wat je allemaal moet weten en leren en ikzelf vind dat allemaal heel leuk dat dat er bij hoort. Je hoeft er ook echt geen genie voor te zijn ook weer niet hoor, is gewoon een kwestie van er veel tijd in te steken. Je kan misschien eens advies vragen aan de brits korthaar fokkers op dit forum.. Die zullen je wel op weg kunnen helpen denk ik.
Ikzelf kan je weer het boek "Handboek katten fokken" van Esther Verhoef aanraden om eens mee te beginnen. Dan ga ja van veel zaken al een idee hebben, wat er zoal bijhoort enzo. Maar voor rasspecifieke info zal je toch nog verder moeten zoeken dan.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#4 Geplaatst 08 juni 2009 - 17:27

Een goede cattery zal je vast op weg willen helpen. Dus best van al vertel je aan de fokkers waar je bij gaat informeren dat je graag zou willen fokken en daar graag in begeleid zou worden. Misschien kan je zelfs een uitzetpoesje krijgen en dan krijg je normaal gezien heel veel begeleiding en naargelang van de afspraken die je maakt met de fokker kan het dat zij de financiële kant helemaal op zich nemen.

Soms kom je net uit je kosten, soms heb je wat overschot, soms heb je veel verlies (ik zeg maar wat: complicaties bij de bevalling, keizersnede, verzwakte kittens, medicatie, flessenmelk, dierenartskosten,... kan heel hoog oplopen. Ik raad je dan ook aan daar een heel mooie spaarpot voor aan te leggen vooraleer je begint)

PS het lijkt nu misschien inderdaad heel overweldigend, maar gun jezelf de tijd om erin te groeien... Het is allemaal nog nieuw voor je en natuurlijk lijkt het dan heel veel dat je moet leren, maar je zal wel zien dat als je er tijd in wilt investeren het -juist omdat het zo interessant is- vrij snel vrij goed blijft hangen. En als je iets niet snapt aarzel niet om aan meer ervaren fokkers info te vragen. Mijn ervaring is dat ze liever helpen dan dat ze beginners maar zien aanmodderen.

En belangrijkste tip van al: haast en spoed is zelden goed. Ga voor een kitten waar je gevoel volledig goed mee zit en dat goed getest is en uit mooie lijnen komt. Ik kan me inbeelden dat je eigenlijk staat te popelen om erin te vliegen, maar ga gerust een paar catteries bekijken zodat je je echt een beeld kan vormen van wat je wel en niet wilt.
(maarre, niet meer dan 1 cattery per dag bezoeken ivm ziektes he ;) )

Bewerkt door Smitten Kitten, 08 juni 2009 - 17:31.

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#5 Geplaatst 08 juni 2009 - 17:29

Wou ik ook nog zeggen van uitzetpoesje, vind ik zelf behoorlijk ideaal voor beginners maarja lang niet elke cattery staat te springen om dat te doen helaas..

Guest_Britt_*
Guest_Britt_*

#6 Geplaatst 08 juni 2009 - 17:34

Dat is wel intressant allemaal. veel succes zou ik zeggen.
Ik denk dat Jurgen gek zou worden, van al die kleine poesjes :)

brithany
brithany
  • 7.775 berichten
  • 7 katten

#7 Geplaatst 08 juni 2009 - 17:40

Ik vindt het idd ook een goed idee om met een uitzetpoes te beginnen,zekker als ik dan veel begeleiding krijgt ,en ook heb ik geen haast ik ben al veel sites aan het bekijken van de britse korthaar ,maar nogmaals ik heb geen haast want vindt ook nog eens drie kleuren ervan erg mooi dus ook daar zal ik een keuze in moeten maken ,ik wilvooral heel veel informatie vooraf en alvast heel veel lezen en leren ervan.
Geplaatste afbeelding

brithany
brithany
  • 7.775 berichten
  • 7 katten

#8 Geplaatst 08 juni 2009 - 17:41

De link doet het bij mij niet?

Ines zei:

Eerst en vooral zou ik op zoek gaan naar een leuk, mooi en getest (HCM, PKD, Felv en FIV) Brits Korthaar poesje. Tegen dat je dat gevonden hebt, ben je al wel een tijdje verder en kan je je ondertussen al goed inlezen. Op de volgende website kan je al veel lezen over genetica en dergelijke (je kan het van taal veranderen door op de vlaggetjes te klikken). Ook het handboek Katten fokken van Esther Verhoef is zeker aan te raden.
Voor de rest kunnen fokkers misschien nog beter advies geven.

Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#9 Geplaatst 08 juni 2009 - 17:42

www.pawpeds.com

brithany
brithany
  • 7.775 berichten
  • 7 katten

#10 Geplaatst 08 juni 2009 - 17:46

Thanks
Geplaatste afbeelding

Guest_AnnDB_*
Guest_AnnDB_*

#11 Geplaatst 08 juni 2009 - 19:57

Veel succes ermee ;) Voor wat kosten enzo betreft kan ik niet echt helpen, aangezien ik zelf niet fok. Maar genoeg mensen op dit forum die er wel wat vanaf weten.

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#12 Geplaatst 08 juni 2009 - 22:13

Een uitzetpoesje is leuk maar niet noodzakelijk hoor om heel goed begeleid te worden. Het is gewoon een kwestie van goed duidelijk maken aan mogelijke cattery's dat je beginner bent en op zoek bent naar iemand die je ook kan begeleiden.

amazingdolls
amazingdolls
  • 3.501 berichten
  • 18 katten

#13 Geplaatst 08 juni 2009 - 23:05

toen ik begoin wist ik ook niet zoveel over kleurtjes en genetica.
Ik ben beginnen lezen en lezen .
Wat ik als advies wil geven is dat je een raskat aankoopt bij een cattery die open staat om je de volgende maanden te begeleiden.
toen ik mijn eerste nestje kreeg, heb ik fotootjes genomen (ook van geslacht) en deze direct gemaild.
ik wou zeker weten of ik juist had bij de geslachten en kleurtjes.
Nu heb ik 2 cattery's waar ik altijd terecht kan met alle vragen die ik nu nog heb.
Als je dan je nog verdiept in het lezen van genetica enzoverder ben ik ervan overtuigd dat het je zal lukken.
veel succes ermee.

Geplaatste afbeelding

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#14 Geplaatst 09 juni 2009 - 07:39

Ik fok zelf niet, maar lees al drie jaar lang alles wat ik maar kan vinden over fokken, genetica, en dergelijke. Bij ons zijn er ook geen directe fokplannen, maar ik hou graag de optie open voor later (zeg nooit nooit). Verder praat ik ook heel vaak met de fokkers van onze katten over hoe het bij hen in de cattery gaat, wat de problemen zijn die ze tegenkomen, maar natuurlijk ook de leuke kanten.
Dus de raad die ik je kan geven is: lees héél véél over fokken, zoek een goeie fokker uit waar je eventueel je eerste fokpoes kunt aanschaffen, iemand die ook bereid is om je te begeleiden bij het opstarten van je cattery en het plannen en krijgen van je eerste nestje.
Het is inderdaad allemaal best moeilijk, maar met een goeie voorbereiding kom je er wel hoor. Het is al goed dat je er zelf zo mee bezig bent en dat je er niet licht overgaat, zoals sommige mensen wel eens doen.
Ik wens je alvast veel succes toe!

Geplaatste afbeelding