Spring naar inhoud

- - - - -

Kittens & kindjes (upje p.2)

• Log in om te reageren
24 reacties op dit onderwerp
elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#1 Geplaatst 24 mei 2011 - 10:29

Ik zou graag wat ervaringen (tips?) vragen aan de fokkers met kleine kinderen.
Nayra zal ongeveer 2 jaar zijn als er hier kittentjes rond zullen lopen.

Vanaf wanneer laten jullie jullie kindjes de kittens vasthouden? Nayra is eentje die alle dieren wil knuffelen, kussen etc. Ik heb écht geen idee hoe ze gaat reageren op zo'n kleine kittentjes, maar ze zal ze vast weer willen knuffelen.
Ik dacht om de kittens de eerste keren zelf vast te houden, terwijl Nayra ze mag aanraken (mits mams het toelaat uiteraard!). Of hoe doen jullie dat?

Ook voor de bevalling weet ik niet zo goed wat te doen. :oops: Amira wil me er sowieso altijd bij hebben. Als ik niet bij haar zit, komt ze me halen. Aynoa is nog nooit bevallen maar ook van haar denk ik dat ze me erbij zal willen hebben.
Nayra is een kindje die ontzettend veel aandacht nodig heeft. Ik heb wat schrik dat ze niet goed weet wat er zal gebeuren en erg hangerig zal zijn, wat natuurlijk niet echt leuk is voor de aanstaande moederpoes..
Ik had al gedacht om opvang te zoeken voor haar, of toch op z'n minst dat ik iemand kan bellen zodat die hier thuis voor Nayra kijkt. Of is dat gewoon wat overdreven?

Ja, ik weet het echt niet dus hoor ik graag ervaringen en eventueel wat tips. Misschien ook handig om het karakter van jullie kindje(s) wat te omschrijven. Moest Nayra nu een kindje zijn die zichzelf prima kan bezighouden was dit vast geen probleem. :ha

Geplaatste afbeelding

Marina
Marina
  • 15.750 berichten
  • 6 katten

#2 Geplaatst 24 mei 2011 - 15:20

De eerste weken zijn de kittens bij ons in de slaapkamer, ik laat de kindjes dan wel kijken, maar pakken nog niet, want dan nijpen ze misschien te hard zonder het te beseffen. Dean is er al wel in geslaagd om Julius te pakken, toen hij nog heel klein was, maar hij was er eigenlijk wel heel lief mee :love4:

Als ze 5, 6 weken zijn komen ze naar beneden en dan kan je in principe niet vermijden dat de kinderen de kittens pakken, want ze vinden dat natuurlijk erg lief en schattig. Ik had daar wel een beetje schrik voor in het begin omdat kindjes hun eigen kracht niet kennen op die leeftijd, maar eigenlijk viel dit heel goed mee, ze waren er heel lief mee. Wel goed in de gaten houden natuurlijk ;)

Ik maak dan wel een veilige plek voor de kittens waar ze zich kunnen terugtrekken.
Maar de kittens zoeken ook zelf contact met de kinderen, zoals je hier kan zien:
Samen een Boekje lezen , hier was Joël 1,5 jaar. Als er bezoek was, kwam hij de kittens ook altijd brengen naar hen, ook Dean deed dit :love: .

Kitten onderdekken
Geplaatste afbeelding

Kitten kwam slapen bij Joël

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Als de katten moeten bevallen, is er gelukkig steeds iemand aanwezig geweest die op de kinderen kon letten, meestal mijn vriend, of anders mijn moeder. Bij het vorige nestje van Enigma had ik niemand en is Ellen komen oppassen, daar ben ik haar nog steeds erg dankbaar voor, want Joël en Dean zijn te druk om erbij te zijn (zeker samen) en vragen zelf ook veel aandacht, dus dat gaat moeilijk samen, ook voor de poes is dit dan wat te stresserend.

Bijgevoegde thumbnails

• 2008_10_21-joël (Copy).JPG
  • 2008_10_30-joël+enya (1) (Copy).JPG
  • 2008_10_30-joël+enya (Copy).JPG

Geplaatste afbeelding

Sofie uit antwerpen
Sofie uit antwerpen
  • 1.042 berichten
  • 1 katten

#3 Geplaatst 27 mei 2011 - 11:28

die foto's zijn zooo schattig, echt een knap ventje :heart:

Elfonia
Elfonia
  • 10.253 berichten

#4 Geplaatst 27 mei 2011 - 11:34

:loveshower: ooooooh

Starlight
Starlight
  • 735 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 27 mei 2011 - 12:27

Oh, die foto'tjes van dat boekje lezen zijn echt aandoenlijk! Ongelooflijk toch he, hoe die kleintjes dat aanvoelen dat zo'n kleine tweevoetertje een prima speelkameraadje is.

Ik zou eerst zelf het kleintje oppakken en je dochtertje laten aaien en goed bekijken. Als dat goed gaat haar in de zetel zetten en het kleintje op schoot laten zitten, misschien als de kitten een beetje moe zijn, dat ze niet te hard proberen wegkruipen enzo... Kan je je dochtertje aanleren om de eerste tijd enkel de kleintjes te pakken als ze zelf zit? Dan kan ze ze al niet meer laten vallen als ze beginnen spartelen ofzo?

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#6 Geplaatst 27 mei 2011 - 13:09

Merci voor het uitgebreid antwoord Marina! Zo vertederende foto's.. :love:

Nayra is ook een druk kindje, dus opvang is waarschijnlijk een must. Bevalt de moederpoes op je slaapkamer, wanneer je kindjes beneden zijn? Dat is hier niet echt een optie want Nayra slaapt nog steeds bij ons. :lachen:
Hier hebben de kittens sowieso een ren ter beschikking, maar die zet ik eigenlijk pas op als ik merk dat de kittens uit de werpkist willen.
Misschien is het wel raadzaam om deze nu eerder op te zetten zodat Nayra mams en de kleintjes niet te vaak kan storen.

Geplaatste afbeelding

noesje
noesje
  • 1.389 berichten
  • 9 katten

#7 Geplaatst 27 mei 2011 - 14:13

Als hier een poes begint met de bevalling stuur ik de kids uit de woonkamer maar meestal begon de bevalling op een rustig tijdstip dus waren ze niet in de buurt.

Hier ben ik alleen degene die de kittens tot 3 weken vastpakt en dan ook niet onnodig en vanaf 3 weken oud mogen de kids ze hier vastpakken maar de jongsten van 6 en 8 moeten het vragen en dus niet zelf gaan pakken en ze moeten er dan rustig mee gaan zitten op de bank ofzo dus niet ermee gaan rondlopen.
Als de kittens met een week of 6 vrij door het huis gaan zoeken de ze de kids vanzelf wel op.
Geplaatste afbeelding

Marina
Marina
  • 15.750 berichten
  • 6 katten

#8 Geplaatst 27 mei 2011 - 15:28

elixeryen zei:

Merci voor het uitgebreid antwoord Marina! Zo vertederende foto's.. :love:

Nayra is ook een druk kindje, dus opvang is waarschijnlijk een must. Bevalt de moederpoes op je slaapkamer, wanneer je kindjes beneden zijn? Dat is hier niet echt een optie want Nayra slaapt nog steeds bij ons. :lachen:
Hier hebben de kittens sowieso een ren ter beschikking, maar die zet ik eigenlijk pas op als ik merk dat de kittens uit de werpkist willen.
Misschien is het wel raadzaam om deze nu eerder op te zetten zodat Nayra mams en de kleintjes niet te vaak kan storen.

Joël slaapt eigenlijk ook nog bij ons :oops: Dean slaapt apart.
Maar de moederpoes bevalt idd in de slaapkamer, maar er blijft zoiezo wat licht branden 's nachts omdat Joël bang is in het donker en die merkt daar eigenlijk niks van mocht ik met de bevalling bezig zijn en mocht hij wakker worden, kan het zijn dat hij bij mij op de grond naast de bevallende poes gaat liggen (is één keer gebeurd), of even mee kijkt zelfs. Hij vindt dat wel interessant, nu hij 4 is, is hij ook al veel rustiger geworden, behalve als ze beide wakker zijn, dan is het soms een herrie :trance:
Met Dean is dat geen optie, hij wilt absoluut geen licht of lawaai als hij slaapt.

Zodra de kittens kruipen, dan kunnen ze in principe stukje bij beetje uit de werpkist of plek (want er is hier ook een geïsoleerd hoekje wat ze soms liever gebruiken om te bevallen) kruipen onder toezicht van mamapoes. Ik barikeer wel zodat ze niet ver kunnen gaan (wordt ook steeds uitgebreid tot ze gebruik kunnen maken van heel de slaapkamer). Als ze zindelijk zijn en ze steeds op het bed proberen te klimmen, dan is het stilletjes aan tijd om naar beneden te gaan.
Als Joël wilt, kan hij wel aan de kittens, maar eigenlijk doet hij dat pas als de kittens uit het nest kruipen, dan zet hij ze terug bij de mama met de woorden, bij mama blijven :lachen:

Dank jullie wel allemaal overigens :d

Bewerkt door Marina, 27 mei 2011 - 17:45.

Geplaatste afbeelding

noukie
noukie
  • 1.084 berichten
  • 5 katten

#9 Geplaatst 27 mei 2011 - 19:24

Tijdens de bevalling van Blue, heb ik oma gebeld om onze dochter van anderhalf te komen halen, anders was het te druk voor de mamapoes en op dat moment wil je er eigenlijk zijn voor de poes en heb je geen tijd om met de kids te spelen.
De werpkist staat hier in de kittenren vanaf dag 1 en de kittens mogen er enkel uit als wij er zijn om de kleinste in het oog te houden, onze andere kinderen van 9,7,5 mogen wel in de ren om met de kittens te spelen.
Als allen kinderen dan in hun bed zitten dan mogen de kittens vrij spelen in huis. :d
Geplaatste afbeelding

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#10 Geplaatst 27 mei 2011 - 19:49

Marina zei:

De eerste weken zijn de kittens bij ons in de slaapkamer, ik laat de kindjes dan wel kijken, maar pakken nog niet, want dan nijpen ze misschien te hard zonder het te beseffen. Dean is er al wel in geslaagd om Julius te pakken, toen hij nog heel klein was, maar hij was er eigenlijk wel heel lief mee :love4:

Als er bezoek was, kwam hij de kittens ook altijd brengen naar hen, ook Dean deed dit :love: .

Prachtige en zalige foto's Marina :love3: . En de kindjes die de kittens komen brengen, heb ik ook mogen meemaken :) .

Geplaatste afbeelding

brithany
brithany
  • 7.775 berichten
  • 7 katten

#11 Geplaatst 27 mei 2011 - 20:01

Dani was ook net twee jaar, en die heeft niet bij de bevalling mogen zijn, toen Mara begon zijn Peter en ik er direckt heen gegaan zo dat mog Dani wakker worden dat hij door een van ons opgevangen zou worden, dus vind oppas voor je dochter helemaal niet overdreven hoor..

En de kittens lagen de eerste weken bij Wendy in haar slaapkamer en Dani mog daar ook niet bij, alleen op vaste tijden met mama of met mij , meestal mog hij mee kijken met het wegen en sávonds voor het slapen gaan weltrusten zeggen en dan even kijken maar niet te dichtbij..

Met zo'n dat de kittens 5 weken waren zoiets mog hij zo nu en dan een kitten op schoot maar wel moest hij dan blijven zitten en een van ons erbij.

Gaat helemaal goed komen hoor met je dochterje en de kittens samen..

Geplaatste afbeelding

Bewerkt door brithany, 27 mei 2011 - 20:03.

Geplaatste afbeelding

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#12 Geplaatst 29 mei 2011 - 11:40

Toen ons Sofi werd opgehaald was er een klein ventje mee op bezoek.
Een heerlijk druk kereltje :heart:
Van zodra hij kleine Noepi zag was hij op een zeer natuurlijk manier heel voorzichtig.
Kleine kinderen voelen perfect aan hoe broos en kwetsbaar die kleine ukjes zijn. Ik hoefde me echt geen zorgen te maken, hij was zeer voorzichtig.

Tenmiste als ze de juiste opvoeding genoten.

Onze kinderen zijn groot en gaan er goed mee om.
Maar toen ze klein waren, zijn we toch altijd zeer waakzaam geweest.
De eerste 3 weken werden de kittens met rust gelaten, dat deden ze ook gewoon uit zichzelf. Zolang ze in de bench liggen is er voor hen ook helemaal niets leuks aan. Eens de kleintjes rond liepen waren we er altijd bij, ze zijn nooit alleen geweest met de kinderen.
Boekjes en spelmateriaal zijn zeer handig om de kinderen te begeleiden, zodat ze het ook snappen. En eens ze doorhebben dat dit echt geen speelgoed is, kijken ze er zelfs niet meer naar om. Onze kinderen zijn nooit echt veel met de kittens bezig geweest, die hadden wel leukere dingen om te doen.
Nu ze ouder zijn, hebben ze er veel meer aan en houden ze er zich veel meer mee bezig. Helpen met de bevalling, mee naar de dierenarts,...vinden ze echt leuk.

Met kleine kinderen is het gewoon ook mega opletten dat je niet teveel met de kittens bezig bent. Kinderen mogen nooit het idee krijgen dat zij ineens op de tweede plaats staan. Want dat is een risico en dan willen hun rivalen niet zo snel aanvaarden.
Zelf met oudere kinderen is dit zo. Sommige mensen zijn meer met hun huisdieren bezig dan met hun eigen kinderen en zo kan het wel eens flink fout lopen.

Zo is er een meisje hier in de kinderopvang die dagdagelijks klaagt en zaagt dat mama meer met de honden (hebben een hondenfokkerij) bezig is en tijd doorbrengt , dan met haar eigen dochter. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn en kinderen zijn daar zeer gevoelig voor.
Dat gevoel van opzij geschoven te zijn is heel erg voor jonge kinderen. En dan is het niet verwonderlijk dat ze erg storend gedrag gaan vertonen. Vreemd genoeg niet met de honden (ze aanbid ze zelfs), maar tegenover hun ouders, school, opvang,...Als ze maar aandacht krijgen.

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#13 Geplaatst 30 mei 2011 - 14:52

feroesti zei:

Met kleine kinderen is het gewoon ook mega opletten dat je niet teveel met de kittens bezig bent. Kinderen mogen nooit het idee krijgen dat zij ineens op de tweede plaats staan. Want dat is een risico en dan willen hun rivalen niet zo snel aanvaarden.

Daarom ook dat ik Nayra er zoveel mogelijk bij wil betrekken. :)
Ik ben er alleen nog niet aan uit of ik haar hier laat, of dat ze elders naartoe mag. En wat als de poes beslist om 's nachts te bevallen.

Geplaatste afbeelding

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#14 Geplaatst 30 mei 2011 - 22:52

elixeryen zei:

Daarom ook dat ik Nayra er zoveel mogelijk bij wil betrekken. :)
Ik ben er alleen nog niet aan uit of ik haar hier laat, of dat ze elders naartoe mag. En wat als de poes beslist om 's nachts te bevallen.

Bij de bevalling zelf laat ik me'n kinderen niet toe. Ze zijn al zo groot en ze mogen af en toe van op afstand eens komen piepen. Ze blijven niet de hele bevalling bij mij, want daar worden poes en ikzelf nerveus van.
Het is ook eng om hen te zien bevallen. Bloed, de weeên, geen leuk zicht voor jonge kinderen. Ze kunnen in paniek geraken en de poes van slag brengen.
Bevallen moet zeer rustig en stil gebeuren, zodat de poes zich super kan concentreren.
Dus ik heb het liefste nachtbevallingen,lekker samen met poes in alle rust en stilte de klus klaren. Dat op zich schept al een enorme band, zonder dat de kinderen zich opzij geschoven voelen. En de poezen vertrouwen me dan ook helemaal achteraf.

Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
  • 7 katten

#15 Geplaatst 30 mei 2011 - 23:46

Hier bij de bevalling geen kindjes, vind ik te druk (voor mezelf en voor mama poes) ^^ Ze blijft dan bij papa, of ik laat ze ergens appart spelen. Ik ga haar niet speciaal ergens naartoe brengen...

De laatste dagen voor poes bevalt verblijft ze 's nachts ook meestal in de slaapkamer zodat ik het in het oog kan houden als het zo ver zou zijn !

Enkele dagen na de bevalling verhuist mama poes en kindjes naar beneden in hun ingerichte (grote)bench.Overdag open voor mama, 's nachts dicht en veilig. Mama's vinden dit prima.

De eerste weken kan mijn dochtertje er dus niet aankomen. Ze zitten veilig in de bench. Pas vanaf dat ze echt rondlopen in de living zal ze er ook echt naartoe gaan.
De eerste keer hield ik het heel goed in het oog, ze heeft ooit wel een keertje een kitten fout proberen openemen, ik heb dit gecorrigeerd, beetje boos geworden en ze heeft het nooit meer gedaan. Ze is nu gek op kleine kittens, wil ze mee verzorgen enz. en ze weet dat ze er heel voorzichtig mee moet zijn. Mijn dochtertje is ook nog jong.(nu 3.5) Eens ze wat groter zijn is ze er heel veel mee bezig, opnemen,knuffelen, hun beertjes en speeltjes altijd terug bij hun leggen als ze verhuisd zijn van krabpaal enz. Echt super om te zien ! Het is alleen maar positief voor de katjes merk ik, ze worden er alleen maar socialer  en meer handelbaar van ^^ gewoon altijd goed in het oog houden en bijsturen, je kindje leert het wel :)

Bewerkt door Serenity, 30 mei 2011 - 23:47.

Geplaatste afbeelding