Spring naar inhoud

- - - - -

tandproblemen

• Log in om te reageren
13 reacties op dit onderwerp
Guest_scalea_*
Guest_scalea_*

#1 Geplaatst 11 juni 2009 - 17:50

Eén van onze katten heeft tandproblemen. Haar tandvlees is bijna voortdurend ontstoken en ze heeft ook vaak een slechte adem. We zijn hiervoor al naar drie dierenartsen geweest. Ze zeggen allemaal hetzelfde, namelijk om de zoveel maanden een spuit met cortisone. De tanden zelf zouden volgens alle drie de dierenartsen proper genoeg zijn. Er zit wel wat tandsteen, maar ze beweren alle drie dat dit te weinig is om te laten verwijderen. Het is nu al minstens anderhalf jaar (de kat is ongeveer 3 jaar) dat het ontstoken tandvlees steeds terugkomt. Onze huidige dierenarts zegt dat de slechte adem geen kwaad kan en dat ze geen nieuwe cortisone-spuit moet hebben zolang ze redelijk goed blijft eten.

Nu heb ik zo juist ontdekt dat één van haar tanden los staat. Het is zo'n driehoekige achter de hoektand. Ik heb al gebeld naar de dierenarts en morgen kan ik langsgaan. Dan gaat ze bekijken of de tand getrokken kan worden en of dit eventueel mogelijk is zonder haar in slaap te doen. Is het normaal om tanden te trekken zonder de kat in slaap te doen?

Heeft iemand ervaring met tandproblemen bij katten? Ik heb wel eens een site gezien over het poetsen van de tanden bij een kat. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Ik heb het nog niet geprobeerd, maar het lijkt me niet gemakkelijk. Ik moet haar al goed vasthouden om enkel het tandvlees te kunnen bekijken (even het lipje oplichten). Laat staan dat ik dan nog een tandenborstel in haar bek prop en die daar kan houden en dan nog heen- en weergaande beweging ermee kan maken. Ik ben ook al producten tegen gekomen zoals drinkbaar mondwater en poedertjes voor bij het eten die tandsteen zouden tegengaan. Helpen deze producten echt en gaan ze ook tandvleesontsteking tegen?

Guest_poezemannen_*
Guest_poezemannen_*

#2 Geplaatst 11 juni 2009 - 17:58

Ik heb geen ervaring met het trekken van tanden bij onze poezen..al dan niet onder verdoving. 't lijkt me wel pijnlijk zo zonder verdoving.
Onze Mellon had ook last van zijn tandjes..z'n tandvlees was wat ontstoken omdat z'n tandvlees over z'n tandjes groeide. Ik heb het eerst verschillende weken moeten inwrijven (beide kanten bovenaan want daar was het). Dat was met Hexarinse..ik moest dan een oorstaafje nat maken met dat middel en dan zo over het tandvlees  wrijven. Na paar weken heeft de DA dan het tandvlees dat over de tandjes was gegroeid, weggesneden. Nu moet ik elke dag poetsen met een Enzymatische tandpasta van het merk Virbac. Dat heeft een kippensmaak en met een klein borsteltje moet ik zo zijn tandjes doen. Elke dag een quadrant..zodat ik om de 4 dagen heel het gebit heb gehad maar het is niet zo simpel natuurlijk. Hij vindt de tandpasta gelukkig wél al lekker maar hij stribbelt nog wel wat tegen. De truc volgens de DA is altijd iets lekkers geven na het poetsen zodat hij weet dat als hij braaf is, er iets lekkers komt. Dus dat doe ik dan ook. De bovenkant lukt me wel maar de onderkant niet dus aan die techniek moet ik nog wat werken..

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#3 Geplaatst 11 juni 2009 - 18:38

Ik heb Mirl Orozyme Bucco Fresh gegeven. Dat heeft heel goed geholpen tegen haar tankplak en slechte adem. De ontsteking op haar tandvlees is er wel niet mee weggegaan. Daarvoor heeft ze een kort antibiotica kuurtje gehad.

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 11 juni 2009 - 18:43

Onze Sam heeft ook problemen met steeds terugkerende tandvleesontstekingen, al sinds hij een maand of 8 was.
Soms ging het echt niet goed en kon hij bijna niet meer eten.

Hij heeft ook een aantal cortisonespuiten gekregen en sinds vorig jaar december gaat het goed. De laatste week vreesde ik dat het weer fout ging maar nu kan hij plots wel terug eten.

We hebben van de dierenarts een poeder gekregen voor op het voer (brokjes of natvoer) te doen, dat zou tandplak en tandsteen tegengaan en wat er al op de tanden zit oplossen. Onze andere poes Snoetje heeft nl. ook al veel tandsteen. Het poeder heet Orozyme Bucco Fresh. Geen idee of het helpt, ze krijgen het nog niet lang en Sam lust het eigenlijk niet graag (terwijl zo goed als alle katten het zouden lusten).

Ik ben sinds een paar dagen ook begonnen met het poetsen van Sams tandjes. Ik knip een stukje van een steriel gaasje af, draai het rond mijn vinger en ga daarmee over zijn tandjes. Het lukt nog niet zo goed, maar heel vervelend vindt hij het nu ook niet. En er komt telkens toch wat gelig en bruinog spul mee.

Guest_Billy_*
Guest_Billy_*

#5 Geplaatst 11 juni 2009 - 18:46

Bij mij komt eerst de vraag op: Wat eet de kat gewoonlijk?
Als ze bv alleen natvoer krijgt kan dat een oorzaak zijn. Ook veel droogvoer is niet aan te raden voor katten met tandproblemen. Je hebt speciale brokken die goed zijn voor de tanden. Cortisone is niet zo goed, en als je het kan vermijden zoveel te beter. Als het niet anders kan is het natuurlijk ook zo.

Guest_scalea_*
Guest_scalea_*

#6 Geplaatst 11 juni 2009 - 19:39

Ze krijgt voornamelijk brokken. Heel af en toe krijgt ze eens natvoer (minder dan één keer per maand). Vroeger kreeg ze één keer per dag natvoer en één keer per dag droogvoer. Maar de dierenarts heeft aangeraden om enkel nog droogvoer te geven.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#7 Geplaatst 11 juni 2009 - 20:27

Mijne Winnie had ook al jaren tandvleesproblemen, zo erg zelfs dat hij al een paar jaar met de regelmaat antibiotica kreeg. Cortisonen kreeg hij ook in pilletjes vorm. Er waren momenten dat hij nog met moeite at, maar als hij dan weer een andere kuur antibiotica kreeg at hij weer heel goed. Maar toch zag je jaar na jaar Winnie magerder worden. Zijn tanden werden 1x per jaar gekuist om de tandsteen weg te doen en dit onder hele verdoving. Zijn tanden poetsen was onbegonnen werk want je kan hem niet oppakken zonder gebeten te worden. Hij kwam wel fletsen maar als hij er zin in had. Dit jaar was het tandprobleem helemaal erger geworden en de medicijnen hielpen op den duur niet meer, hij heeft dan een epileptische aanval gehad en een goei week later is hij gestorven na hard vechten. De DA zij dat de infectie na zoveel jaar overal in zijn bloed terechtkomt en hij was zo mager geworden dat zijn lichaam niet meer kon vechten. Bij Winnie was het nu wel een extreem geval, het is natuurlijk bijlange niet bij iedereen zo. Ik wil je zeker geen schrik aanjagen ik wil alleen zeggen dat je het goed moet behandelen, mss zelfs homeopatische middelen geven als ondersteuning tussendoor.  Veel succes nog. :hug:

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 11 juni 2009 - 22:01

scalea zei:

Ze krijgt voornamelijk brokken. Heel af en toe krijgt ze eens natvoer (minder dan één keer per maand). Vroeger kreeg ze één keer per dag natvoer en één keer per dag droogvoer. Maar de dierenarts heeft aangeraden om enkel nog droogvoer te geven.

in tegenstelling tot wat de meeste dierenartsen steeds aanraden is droge brok helemaal niet goed voor de tanden van katten
in brokken zitten namelijk veel granen
dus veel koolhydraten
wij hebben in ons speeksel iets zitten dat deze koolhydraten omzet naar (ik dacht suikers)
katten hebben dat niet
daardoor komt alles op hun tanden te zitten
eigenlijk is het voor de tanden van een poes het beste om vers te voeren...
maarja ^^

wou gewoon ffe zeggen dat brokken (zelfs als er op staat dat ze voor de tanden zijn) niet zo schitterend zijn voor de tanden als dierenartsen steeds maar beweren
(maar ik denk dat ester hier veel meer van afweet dan ik ;) )

Geplaatste afbeelding

NiQi
NiQi
  • 351 berichten

#9 Geplaatst 11 juni 2009 - 22:24

Een vriendin van mij had ook een kat die een heel sterk ruikende adem had, na een grondig onderzoek bleken dit ook tandproblemen te zijn. Ze hebben toen, onder verdoving (volgens mij ben je als DA gewoon gek als je dat zonder verdoving doet), alle slechte tanden getrokken (er bleven er niet veel meer over) en na de genezing van dat tandvlees at ze weer.

Als je je kat een goeie 'versvoeding' wil geven, kan je steeds overschakelen op een KVV (da's een complete voeding van rauw vlees - diepgevroren -die uitgebalanceerd is voor een dier). Dit is echter niet hetzelfde als natvoer.

Guest_scalea_*
Guest_scalea_*

#10 Geplaatst 21 juni 2009 - 19:22

Het is nu anderhalve week geleden dat we bij de dierenarts langs zijn geweest. De tand kon niet onmiddellijk getrokken worden. Ze heeft een spuit gegeven met een pijnstiller en een ontstekingsremmer voorgeschreven. Voor de rest diende er niets te gebeuren volgens haar. Ze hoopte dat onze kat minder pijn zou hebben en de tand daardoor terug zou gebruiken. Hierdoor was het dan volgens haar mogelijk dat de tand van zelf loskwam. En dan was het niet nodig om de kat in slaap te doen. Ik had al bedenkingen bij dit verhaal en die werden nog groter toen we raad vroegen bij een ander probleem. Maar hierover zal ik in een ander topic meer vertellen.
Toen we de ontstekingsremmer gingen halen bij de apotheek bleek het om een product voor honden te gaan dat dan ook nog eens bedoeld is voor ontstekingen van het bewegingsapparaat. Mijn vertrouwen in de dierenarts is hierdoor nog feller gedaald.

Het tandvlees bleef rood. De ontstekingsremmer hielp dus niet. We hebben toen besloten naar een andere dierenarts te gaan. Deze zei dat de tand er zo snel mogelijk uit moest. Hij heeft haar ter plekke een lichte verdoving gegeven en de tand getrokken. De kat heeft wel wat moeten overgeven omdat ze niet nuchter was maar dit viel allemaal heel goed mee. Deze dierenarts kwam ook met een heel ander verhaal over het andere medische probleem dat ik in een andere topic zal bespreken. Hij nam ook echt de tijd om haar te onderzoeken.

Hij vroeg ook wanneer ze nog ontwormd was. Dit hebben we pas in maart gedaan omdat ze toen wormen bleek te hebben terwijl ze nooit buiten komt en ook nooit rauw vlees krijgt. Hij vroeg ook of we de behandeling nog herhaald hadden na drie weken. Blijkbaar moet dit, maar aangezien onze eigen dierenarts dit nooit verteld heeft, wisten we dit niet. Ik heb dus ook besloten dat ik niet meer naar men eigen dierenarts zal gaan.

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 21 juni 2009 - 19:28

Goeie keuze. Pff dat zulke dierenartsen eigenlijk bestaan... :evil:
Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 21 juni 2009 - 19:47

Ik zou ook naar de nieuwe DA blijven gaan, daar heb je alleszins meer vertrouwen in zo te horen :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Jeannine
Jeannine
  • 1.705 berichten

#13 Geplaatst 01 juli 2009 - 01:51

Mischien wat laat maar toch,Linsy haar loszittend tandje (was met haar smoelleke ergens opgevallen)is getrokken onder plaatslijke verdoving,met een busje en een klein fijn darmke eraan werd er gespoten daar alleen waar het tandje los zat,na even gewacht te hebben is het getrokken.Het was een hoektandje.Ze is er heel rustig bij gebleven.Tommy heeft hier als hij amper 1jaar oud was ook last van tandvlees ontsteking gehad,aan een kant de dubbel tandjes,heb antibiotica gekregen ervoor.Dierenarts zei me toen dat het niet goed is de tandjes dikwijls bij hen te laten schoonmaken.Ben ze toen zelf gaan poetsen met tandpasta van de dierenarts en oorstokjes(je kan dan ook beetje tussen de 2 tandjes als je met het stokje draaid)krijg alleen de dubbel gepoetst,de voorste tandjes laten ze niet doen.Tommy heeft verder in zijn hele leven geen last meer gehad van tandvlees onsteking,al is het altijd wel een klein beetje rood blijven zien daar waar de ontsteking ooit geweest is.Linsy heeft nooit problemen met ontstekingen gekregen tot nu toe.Wil het niet veralgemenen dat het bij alle poezen lukt,maar dit is mijn ervaring,en baat het niet,het schaad ook niet,poezen moeten het alleen toelaten hè.

mobius
mobius
  • 7.516 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 01 juli 2009 - 22:18

Hopelijk blijven de tandproblemen nu weg :cry:
Goed dat je naar een andere da bent gegaan