Spring naar inhoud

- - - - -
Gevonden

kitten centrum Leuven

• Log in om te reageren
39 reacties op dit onderwerp
Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#16 Geplaatst 18 juni 2011 - 18:25

Floraisonskat zei:

Weet je op welke plaatsen allemaal? Ik wil gerust regelmatig rondrijden met voer voor de zwerfkatten? Leuven heeft geen zwerfkattenbeleid?

In Sint Maartensdal lopen er bvb wel wat zwervers rond. Ook wel katten van mensen die in de torens wonen, maar daartussen lopen er nog zwervers ook. Er is wel iemand uit de torens die regelmatig eten zet voor de zwervers onder een trapje aan t vroegere Rega
En toen ik een studio op het gelijkvloers had in de Diestsestraat met uitkomst in de tuin, liep het daar ook vol met zwervers. Die waren waren wel gesteriliseerd/gecastreerd maar het waren er wel heel veel...
Geplaatste afbeelding

Floraisonskat
Floraisonskat
  • 2.292 berichten
  • 2 katten

#17 Geplaatst 18 juni 2011 - 18:27

ik ga dus vanaf nu nooit zonder voer naar de stad ;)

Liz
Liz
  • 8.884 berichten
  • 3 katten

#18 Geplaatst 18 juni 2011 - 18:44

Heeft Leuven eigenlijk een zwerfkattenbeleid?

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#19 Geplaatst 18 juni 2011 - 18:45

Liz zei:

Heeft Leuven eigenlijk een zwerfkattenbeleid?

Geen idee hoe het precies zit iv een zwerfkattenbeleid. Waarschijnlijk zal er wel iets zijn, maar in hoeverre het is uitgewerkt, weet ik niet.
Geplaatste afbeelding

Liz
Liz
  • 8.884 berichten
  • 3 katten

#20 Geplaatst 18 juni 2011 - 18:50

Soms zie ik van die poezekes rondlopen in het stad en dan vind ik het zo zielig, want ookal mag je binnen de ring maar 30 rijden sinds kort, velen rijden er veel harder dan dat... en dan heb ik altijd bang dat er zo'n poezeke ineens de straat gaat oversteken...
Heb er nog ooit zien lopen aan de remi vandervaerenlaan, maar daar was het probleem nog niet zo groot, maar aan de kaboutermansstraat daar loopt het vol met poezen (meer vanboven aan de straat en ook in die supersmalle zijstraatjes)

Floraisonskat
Floraisonskat
  • 2.292 berichten
  • 2 katten

#21 Geplaatst 18 juni 2011 - 19:24

Waar ik kom zie ik nauwelijks katten, maar ja, als ik ga winkelen dan  rij ik recht op het doel af met mijn fiets, dus ik loop niet zoveel  rond.  Ik ben nog nooit in de kaboutermanstraat geweest bijvoorbeeld.   Ik zou zelf in Leuven kunnen verloren lopen ;) ik hou me aan de straten  die ik ken (natuurlijk leer je dan de rest van de stad dan niet kennen)

Liz
Liz
  • 8.884 berichten
  • 3 katten

#22 Geplaatst 18 juni 2011 - 19:31

Ja, ik 'zwerf' ook niet zoveel rond in Leuven, maar heb in de kaboutermansstraat op kot gezeten en was daar overlaatst op bezoek bij wat vriendinnen daar, 1tje ervan heeft een panische angst voor poezen dus dan viel het nog extra op hoeveel poezen dat er waren omdat zij er heel erg alert voor was ^^

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#23 Geplaatst 18 juni 2011 - 19:40

Rondzwerven in Leuven heb ik ook niet veel gedaan. Er zijn nog veel dingen die ik er niet weet zijn. Maar ik spreek hier dus ook alleen van de plaatsen waar ik zelf in de buurt heb gewoond. ;)
Geplaatste afbeelding

Floraisonskat
Floraisonskat
  • 2.292 berichten
  • 2 katten

#24 Geplaatst 18 juni 2011 - 20:02

Ik denk dat ik er het eens binnenkort ga durven wagen van eens wat rond te zwerven in Leuven, wat zij weggetjes en zo, ... als manlief thuis is, met de gsm in de hand dat ik hem kan opbellen als ik verdwaal :oops: :oops: :oops: hahaha... en in de andere hand een zak voer.

Floraisonskat
Floraisonskat
  • 2.292 berichten
  • 2 katten

#25 Geplaatst 19 juni 2011 - 07:05

Ik dacht aan iets zouden we onze krachten niet kunnen bundelen en met meerdere personen op pad gaan?   Ik heb nog een zak van 2kg droogvoer (is niet zo veel voor een hele boel zwerfkatten) en 4 blikken natvoer dat Flora niet lust.

Guest_Imelda_*
Guest_Imelda_*

#26 Geplaatst 19 juni 2011 - 08:40

Aan de school in de Redingenstraat (weet niet juist welke school dat is) zitten ook veel zwerfkatten in de struiken. Elk jaar zitten er weer een paar kittens tussen.
Deze krijgen wel genoeg eten. Er staan altijd bakjes gevuld met brokjes (en soms ook overschot van beleg enzo), melk en water.

Ik ga er ook af en toe langs met brokjes. Ik vind het zo erg voor die poezen dat daar zitten.

Nadine
Nadine
  • 1.284 berichten

#27 Geplaatst 26 juni 2011 - 10:35

Imelda zei:

Aan de school in de Redingenstraat (weet niet juist welke school dat is) zitten ook veel zwerfkatten in de struiken. Elk jaar zitten er weer een paar kittens tussen.
Deze krijgen wel genoeg eten. Er staan altijd bakjes gevuld met brokjes (en soms ook overschot van beleg enzo), melk en water.

Ik ga er ook af en toe langs met brokjes. Ik vind het zo erg voor die poezen dat daar zitten.

Misschien via de stad toch eens informeren of er iets aan gedaan kan worden? In de zin van sterilisatie door de stad (hoewel ik Leuven niet in de lijst van GAIA zie staan) Eten krijgen is natuurlijk al heel goed, maar als ze niet gesteriliseerd en/of gecastreerd worden, dan loopt het vroeg of laat uit de hand he ne dan beginnen de buren te klagen over overlast... en dat weer ten koste van de dieren... :oops:

Floraisonskat
Floraisonskat
  • 2.292 berichten
  • 2 katten

#28 Geplaatst 26 juni 2011 - 10:47

Nadine zei:

Misschien via de stad toch eens informeren of er iets aan gedaan kan worden? In de zin van sterilisatie door de stad (hoewel ik Leuven niet in de lijst van GAIA zie staan) Eten krijgen is natuurlijk al heel goed, maar als ze niet gesteriliseerd en/of gecastreerd worden, dan loopt het vroeg of laat uit de hand he ne dan beginnen de buren te klagen over overlast... en dat weer ten koste van de dieren... :oops:

Ik heb vorige vrijdag gemaild, met de vraag achter zwerfkattenbeleid en tussenkomst voor sterilistatie (voor mensen die het met weinig geld moeten doen). Ik laat zeker het antwoord hier weten.

Floraisonskat
Floraisonskat
  • 2.292 berichten
  • 2 katten

#29 Geplaatst 28 juni 2011 - 15:04

Geachte
  Kort samengevat komt de Leuvense aanpak op het volgende neer:
  “Zwerfkatten kunnen overlast veroorzaken. De stad Leuven pakt de kattenproblematiek aan door sensibiliseren, sterilisatie, castratie en beperking van de kattenpopulatie.
  Sterilisatie of castratie
  De beste oplossing voor het kattenprobleem is sterilisatie of castratie. Als elke eigenaar dit bij zijn kat of kater laat doen, wordt het probleem meteen aan de bron aangepakt. Het is slechts een kleine medische ingreep waar je kat weinig hinder van ondervindt.
  De prijs van een sterilisatie of castratie valt goed mee als je bedenkt dat het een eenmalige kost is en je zo jezelf en je kat een heleboel ongemakken bespaart. Gecastreerde katers en gesteriliseerde katten:

• zwerven      of vechten minder
  • lopen      minder risico op besmettelijke ziektes, zoals kattenaids of kattenleucose
  • geven      geen nachtconcerten meer
  • voorzaken      minder geuroverlast in de buurt omdat ze minder de neiging hebben om te      sproeien
  • hebben      minder kans op melkkliertumoren
  Overlast
  Bij klachten of problemen met zwerfkatten wordt eerst de wijkinspecteur ingeschakeld. Hij bezoekt de buurtbewoners en onderzoekt of het om zwerfkatten gaat en niet om katten van omwonenden.

Bij overlast plaatst de reinigingsdienst kattenvallen. Is de zwerfkat gevangen, dan komt de Vlaamse vereniging voor Dierenbescherming (VVDB) van Aarschot het dier ophalen.  

De gevangen dieren krijgen de nodige verzorging en worden gesteriliseerd of gecastreerd. Na deze ingreep herstellen zij nog even in het dierenasiel en worden nadien teruggeplaatst. Als er teveel katten op een bepaalde locatie zitten, worden sommige katten ter adoptie aangeboden in het dierenasiel. Doodzieke dieren laat men inslapen.”
  Er is geen financiële tussenkomst voor particulieren.

De coördinator van het project is Koen Wouters van de Politie. (koen.wouters@leuven.be

Bewerkt door Floraisonskat, 28 juni 2011 - 15:12.

Floraisonskat
Floraisonskat
  • 2.292 berichten
  • 2 katten

#30 Geplaatst 28 juni 2011 - 15:17

hoe bepaald men wanneer het dier doodziek is?  :louche:

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: Gevonden