Spring naar inhoud

- - - - -
Gevonden

kitten centrum Leuven

• Log in om te reageren
39 reacties op dit onderwerp
patje div900
patje div900
  • 356 berichten
  • 3 katten

#31 Geplaatst 28 juni 2011 - 19:53

dit systeem werkt perfect
vorig jaar aan de lijve ondervonden met drie zwerfpoezen in de tuin
alle drie gevangen en verzorgd en terug uitgezet,
ze zitten nu nog altijd in de tuin te spelen
Geplaatste afbeelding

patje div900
patje div900
  • 356 berichten
  • 3 katten

#32 Geplaatst 28 juni 2011 - 19:55

en het is de dierenarts van de dierenopvang die dit beslist
bij de drie poezen hier bij ons was er geen enkel probleem ze waren kerngezond,zijn gesteriliseerd en gecastreerd door hun diensten en dan terug uitgezet
Geplaatste afbeelding

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#33 Geplaatst 28 juni 2011 - 21:10

Castratie en sterilisatieprojecten zijn zeer nuttig en zijn absoluut geen dodenmarsen. De vele projecten in diverse steden hebben hun nut bewezen. Natuurlijk worden zieke of zwaargewonde dieren geëuthanaseerd, is ook nodig om de anderen in de populatie gezond te houden en dieren niet nodeloos te laten lijden.
Naast die projecten wordt er meteen ook in de buurt voederplaatsen voor die dieren voorzien (meestal door een groep omwonenden) en schuilhokken. De uitzetplaatsen worden op veiligheid gecheckt en bij misbruiken (vb. katten die verdwijnen door vergiftiging) worden streng gecontroleerd en opgetreden.
Zo'n projecten zorgen dus voor veiligheid, gezondheid en het geluk van de katten.
De omwonenden hebben geen last meer van dolende kittens, van overlast, van nachtlawaai door schreeuwende katten, (geen ongedierte in de buurt is ook mooi meegenomen),....
Dus enkel maar voordelen voor alle partijen.
Ik ben dus zeeeeeeeeeeeer pro !!

Bewerkt door feroesti, 28 juni 2011 - 21:11.

Floraisonskat
Floraisonskat
  • 2.292 berichten
  • 2 katten

#34 Geplaatst 29 juni 2011 - 09:35

feroesti zei:

Castratie en sterilisatieprojecten zijn zeer nuttig en zijn absoluut geen dodenmarsen. De vele projecten in diverse steden hebben hun nut bewezen. Natuurlijk worden zieke of zwaargewonde dieren geëuthanaseerd, is ook nodig om de anderen in de populatie gezond te houden en dieren niet nodeloos te laten lijden.
Naast die projecten wordt er meteen ook in de buurt voederplaatsen voor die dieren voorzien (meestal door een groep omwonenden) en schuilhokken. De uitzetplaatsen worden op veiligheid gecheckt en bij misbruiken (vb. katten die verdwijnen door vergiftiging) worden streng gecontroleerd en opgetreden.
Zo'n projecten zorgen dus voor veiligheid, gezondheid en het geluk van de katten.
De omwonenden hebben geen last meer van dolende kittens, van overlast, van nachtlawaai door schreeuwende katten, (geen ongedierte in de buurt is ook mooi meegenomen),....

Ik ben ook pro hoor ;) was maar een bedenking...

Floraisonskat
Floraisonskat
  • 2.292 berichten
  • 2 katten

#35 Geplaatst 29 juni 2011 - 09:41

feroesti zei:

Ik ben ook pro hoor ;) was maar een bedenking...

Bewerkt door Floraisonskat, 29 juni 2011 - 09:47.

Guest_Imelda_*
Guest_Imelda_*

#36 Geplaatst 08 juli 2011 - 19:01

Floraisonskat zei:

Geachte
  Kort samengevat komt de Leuvense aanpak op het volgende neer:
  “Zwerfkatten kunnen overlast veroorzaken. De stad Leuven pakt de kattenproblematiek aan door sensibiliseren, sterilisatie, castratie en beperking van de kattenpopulatie.
  Sterilisatie of castratie
  De beste oplossing voor het kattenprobleem is sterilisatie of castratie. Als elke eigenaar dit bij zijn kat of kater laat doen, wordt het probleem meteen aan de bron aangepakt. Het is slechts een kleine medische ingreep waar je kat weinig hinder van ondervindt.
  De prijs van een sterilisatie of castratie valt goed mee als je bedenkt dat het een eenmalige kost is en je zo jezelf en je kat een heleboel ongemakken bespaart. Gecastreerde katers en gesteriliseerde katten:

• zwerven      of vechten minder
  • lopen      minder risico op besmettelijke ziektes, zoals kattenaids of kattenleucose
  • geven      geen nachtconcerten meer
  • voorzaken      minder geuroverlast in de buurt omdat ze minder de neiging hebben om te      sproeien
  • hebben      minder kans op melkkliertumoren
  Overlast
  Bij klachten of problemen met zwerfkatten wordt eerst de wijkinspecteur ingeschakeld. Hij bezoekt de buurtbewoners en onderzoekt of het om zwerfkatten gaat en niet om katten van omwonenden.

Bij overlast plaatst de reinigingsdienst kattenvallen. Is de zwerfkat gevangen, dan komt de Vlaamse vereniging voor Dierenbescherming (VVDB) van Aarschot het dier ophalen.  

De gevangen dieren krijgen de nodige verzorging en worden gesteriliseerd of gecastreerd. Na deze ingreep herstellen zij nog even in het dierenasiel en worden nadien teruggeplaatst. Als er teveel katten op een bepaalde locatie zitten, worden sommige katten ter adoptie aangeboden in het dierenasiel. Doodzieke dieren laat men inslapen.”
  Er is geen financiële tussenkomst voor particulieren.

De coördinator van het project is Koen Wouters van de Politie. (koen.wouters@leuven.be

Heb je verder nog contact gehad met hen?
Want mijn vriend passeerde daarstraks langs de Redingenstraat en er stond een kooi van de stad Leuven om de poezen te vangen. Maar er zat voorlopig nog geen poes in.

Guest_veerle.janssens_*
Guest_veerle.janssens_*

#37 Geplaatst 28 september 2011 - 11:37

Beste,

Ik heb snel even zitten lezen... Deze zwarte witte kattin, wat is er nu mee gebeurd? heb je ze meegenomen? Ik ben namelijk sinds begin dit jaar mijn kattin in centrum leuven kwijt.....

op hoop van zege :)

Nadine
Nadine
  • 1.284 berichten

#38 Geplaatst 28 september 2011 - 14:49

Ben je dan én Karel kwijt én een kattinnetje?

Guest_veerle.janssens_*
Guest_veerle.janssens_*

#39 Geplaatst 28 september 2011 - 14:51

Het kattinetje is van een zeer goede vriend die deze sites niet in het oog houdt... Ik beschouw haar dan ook wel als 1 van mij :) Alle hulp is welkom!

Bewerkt door veerle.janssens, 28 september 2011 - 14:54.

Kross
Kross
  • 1 berichten

#40 Geplaatst 10 oktober 2011 - 18:22

Hey allemaal!

Ik ben nieuw hier, laat ik maar meteen met de deur in huis vallen :)

Dankzij google kwam ik bij dit topic uit. Als Leuvenaar ben ik zelf namelijk sinds kort op het kattenprobleem aan de Redingenstraat uitgekomen. Er zitten daar op dit moment minstens zo'n 8 volwassen katten en minstens 3 kittentjes (weekje of 7-8 schat ik) in de struiken. Er staan inderdaad bakjes onder de struiken, maar die zijn veeleer leeg dan vol. Echt georganiseerd krijgen de katten in ieder geval dus niet te eten. Bovendien zijn de dieren niet gecastreerd (bij de katers is dat makkelijk te beoordelen).

Ik ben ook uitgekomen bij het zwerfkattenbeleid van de stad Leuven, maar na grondige navraag bij een betrouwbare vzw (waar mijn eigen katten vandaan komen), blijken de betrokken instanties niet altijd degelijk werk te verrichten en bestempelen ze katten al snel als "te wild en gevaarlijk voor de buurt" met een dodelijk spuitje als gevolg.
Persoonlijk heb ik dus geen vertrouwen in dit beleid.

Ik ben op zoek naar mensen die in Leuven of omstreken wonen en die zich mee willen inzetten voor deze katten, bijvoorbeeld door ze zo nu en dan te gaan voeren.
Wat betreft de castraties: op dit moment bekijk ik nog het één en ander met mijn dierenarts.
Alle hulp is welkom! Neem even contact met me op via PM.

P.S. Wat die kat in de Mechelsestraat betreft; daar zit al geruime tijd een wit-zwarte poes die vak in dat hofje aan het Oratoriënhof te vinden is. Ze is inderdaad heel tam en vraagt echt om aandacht. De poes heeft eens een nestje gehad, die kittens zijn toen opgevangen door een vzw in het Herentse, moederpoes is gesteriliseerd en teruggezet (ik vind het niet echt een ideale situatie, zo langs de weg, maar goed).
Ze zou wel te eten krijgen door buurtbewoners. Een kitten heb ik er recent niet gezien, maar ik kom er ook niet zo vaak meer langs met de werken daar.

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: Gevonden