Spring naar inhoud

- - - - -

Doe jij als fokker aan herplaatsen of niet?

• Log in om te reageren
95 reacties op dit onderwerp
Choeke
Choeke
  • 7.121 berichten
  • 4 katten

#31 Geplaatst 23 juni 2011 - 14:42

Ik probeer mijn poezen een zo goed mogelijk leven te bieden en ik hoef geen grote Cattery te hebben wel een goede en ik probeer daarom de goede keuzes te maken.
Meer kan je niet doen.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#32 Geplaatst 23 juni 2011 - 15:01

elixeryen zei:

Waar heb ik ooit beweerd dat je een slechte fokker bent als je katten herplaatst ? :roll:
Daarbij Feroesti, spreek je mijn argument tegen. Ik zei dat ik tegen herplaatsen was als de enige reden om een kat te herplaatsen is als de kat niet meer kan dienen om mee te fokken. We mogen idd niet egoïstisch zijn en vindt je niet dat het wél egoïstisch is om katten te herplaatsen om die reden? Ze zullen vast ook gelukkig zijn bij iemand anders, daar twijfel ik niet aan maar voor mij voelt het wat aan als een wegwerpmaatschappij. En mijn fokdier is nog steeds in de eerste plaats een huisdier, zoals ik eerder al aangaf.

Ik denk zeker aan herplaatsen, ik denk eraan als iets dat ik nooit ga toepassen als er geen goede reden is. En hier is er héél wat meer nodig dan niet meer geschikt als "fokmateriaal" Sorry, maar zo voelt het echt voor mij!

Ieder werkt naar zijn kunde en zeker ook naar zijn mogelijkheden en ruimte.
Iedereen moet voor zichzelf uitmaken hoe hij z'n fokbeleid voert.
Het klinkt inderdaad als een wegwerpmaatschappij en sommigen kunnen moeilijk begrijpen waarom er zoveel herplaatst word.
Maar als je zelf een grote groep hebt na een aantal jaren, kan je gewoon niets anders.  Zelf herplaats ik ook wel, ze allemaal houden kan ik niet helaas.
Daar heb ik de plaats niet voor en zeker ook de financiële middelen ontbreken om pakweg 20/30 katten te onderhouden, ze van vaccinaties, testen te voorzien... en ook nog zuiver en gezond te kunnen blijven fokken.

Veel verschil met een kitten verhuizen zit er ook niet in als je selecteerd waar ze terecht komen.
De kittens zie ik ook doodgraag en laat ik ook niet graag zomaar vertrekken.
Onze volwassen katten ook niet, maar het kan vaak niet anders om te blijven doorgaan.
Als je als fokker kwaliteit wilt gaan fokken dan maak je combinaties die je soms gewoon niet kan herhalen.
Het klinkt cru om dan om die reden te herplaatsen. Maar als je iedere poes of iedere kater wil houden die kittens geeft die niet de gewenste kwaliteit hebben, dan zit je algauw met een gigantisch grote groep.

Vandaar dat hier ook enkel jonge katten herplaatst worden die om één of andere reden niet in onze fok passen of mij het gewenste resultaat niet geven. Zij kunnen zich gemakkelijker aanpassen in een nieuwe thuis en zullen er net zo gelukkig zijn als hier.

Onze oudsten, castraten op pensioen worden niet geplaatst. Dat zou ik niet kunnen , de band is enorm sterk en hen herplaatsen zou veel meer aanpassing vooral van hen en mezelf verwachten. Zo zijn er hier wel die nooit zullen vertrekken omdat ze gewoon aan mij plakken of anderen niet vertrouwen.

Als we herplaatsen ben ik er zeker van dat de kat die verhuis ook aankan, zeer sociaal is en zelfs gelukkiger zal worden met een rustige omgeving zonder kittens of krolse poezen in de buurt.

Natuurlijk zullen er mensen zijn die het daar niet mee eens zijn en dat erg vinden, dat kan ook best.
Maar het is ons fokbeleid en tot op heden met goede resultaten.
Als de poezen en katers maar gelukkig zijn hé.

Fairness
Fairness
  • 6.049 berichten
  • 2 katten

#33 Geplaatst 23 juni 2011 - 15:51

elixeryen zei:

Waar heb ik ooit beweerd dat je een slechte fokker bent als je katten herplaatst ? :roll:
Daarbij Feroesti, spreek je mijn argument tegen. Ik zei dat ik tegen herplaatsen was als de enige reden om een kat te herplaatsen is als de kat niet meer kan dienen om mee te fokken. We mogen idd niet egoïstisch zijn en vindt je niet dat het wél egoïstisch is om katten te herplaatsen om die reden? Ze zullen vast ook gelukkig zijn bij iemand anders, daar twijfel ik niet aan maar voor mij voelt het wat aan als een wegwerpmaatschappij. En mijn fokdier is nog steeds in de eerste plaats een huisdier, zoals ik eerder al aangaf.

Ik denk zeker aan herplaatsen, ik denk eraan als iets dat ik nooit ga toepassen als er geen goede reden is. En hier is er héél wat meer nodig dan niet meer geschikt als "fokmateriaal" Sorry, maar zo voelt het echt voor mij!

Net zoals ik bedoel. Ik zeg toch ook nergens dat ik vind dat het niet kan of mag. Maar ikzelf zou het niet kunnen om die reden. Want eerlijk is eerlijk en uiteindelijk worden ze op die manier wel "gebruikt". Je mag het keren of draaien hoe je wil. Ik zou me er niet goed bij voelen. Maar als andere het kunnen/moeten geen probleem mee. Alleen blijft mijn mening zo. Mijn katten zullen ook steeds in de eerste plaats mijn huisdieren zijn. Daar zit denk ik het verschil.

Midas
Midas
  • 5.472 berichten
  • 4 katten

#34 Geplaatst 23 juni 2011 - 16:51

Ik begrijp dat sommige niet anders kunnen als herplaatsen.
Maar zelf zou ik dit niet over mijn hart krijgen, mijn groep is ook vrij klein. momenteel 4 poezels en als alles meezit 5 en daar blijft het er dan ook bij.  

YvVanRoyen
YvVanRoyen
  • 5.666 berichten

#35 Geplaatst 23 juni 2011 - 16:54

Choeke zei:

Timmy,ons Bomma (18 plus) en demeterend die zal hier ook tot haar laatste dag blijven.
Dit is mijn eigen keuze en ik hoop mocht er ooit een tweede fokpoes bijkomen dat alles blijft goed gaan.
Maar dat is hier het Maximum aantal.

dat woordje "maximum" klinkt grappig ...

"katten zijin als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij eentje te laten ... " :p
Geplaatste afbeelding

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#36 Geplaatst 23 juni 2011 - 17:54

Voor mij is de enige reden voor herplaatsen, als de kat zich onbehoorlijk gedraagt in de groep ( lees voor de kill gaan) of dat de kat doelwit is voor pesterijen.

Het herplaatsen om ruimte te maken is in mijn ogen niet goed. Of zoals er ook cattery's zijn die de hele cattery opruimen en een geheel nieuwe cattery aanschaffen. Zoiets keur ik enorm af.

En geloof me die fokkers bestaan.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Choeke
Choeke
  • 7.121 berichten
  • 4 katten

#37 Geplaatst 23 juni 2011 - 17:56

Inderdaad omdat een bepaald ras dan ineens populair is moet het ras dat ze ervoor fokken ineens 'herplaatst'

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#38 Geplaatst 23 juni 2011 - 17:57

jubikelcats zei:

Voor mij is de enige reden voor herplaatsen, als de kat zich onbehoorlijk gedraagt in de groep ( lees voor de kill gaan) of dat de kat doelwit is voor pesterijen.

Het herplaatsen om ruimte te maken is in mijn ogen niet goed. Of zoals er ook cattery's zijn die de hele cattery opruimen en een geheel nieuwe cattery aanschaffen. Zoiets keur ik enorm af.

En geloof me die fokkers bestaan.

ja die uitverkopen zie je met regelmaat

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#39 Geplaatst 23 juni 2011 - 17:58

Choeke zei:

Inderdaad omdat een bepaald ras dan ineens populair is moet het ras dat ze ervoor fokken ineens 'herplaatst'

Oh nee nog geen eens voor een nieuw ras, gewoon bij het zelfde ras blijven, alleen allemaal nieuwe katten.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Tripkippiej
Tripkippiej
  • 5 katten

#40 Geplaatst 23 juni 2011 - 18:38

Met herplaatsen zelf nog geen ervaring gehad.
Maar zeg nooit nooit..

Het belangrijkste vind ik dat er naar het welzijn van het beestje gekeke moet worden.
Als er een of andere goede reden is dat het beestje in een andere omgeving gelukkiger zou zijn; Ja waarom niet.

Mijn zus heeft 1 dame gehad die vreselijk graag wilde kroelen en alle aandacht wilde hebben; maar ondertussen werd ze CONTINU geterroriseerd door de andere katten.
Uiteindelijk moet je kijken wat voor het beestje zelf het beste is, en niet voor het baasje.
De dame in kwestie is naar een huisje verhuisd waar ze enigt kat is; en daar heeft ze het ontzettend goed naar haar zin. Ze is opgebloeid en dat is zowel aan ahar karakter als uiterlijk te merken: Ze blinkt letterlijk en figuurlijk van gezondheid, is ruim 2kg aangekomen en ligt non-stop bij haar nieuwe baasjes.
Voor haar was het écht beter om te verhuizen, en ondanks dat ik destijds een super band met dat meisje had; was het beter voor haar :oops:

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#41 Geplaatst 23 juni 2011 - 18:45

Als je ineens ruimte maakt voor nieuwe kleuren, heet ik dat niet aan de kwaliteit werken en keurig fokken ! Het is al moeilijk genoeg om 1 kleurslag naar behoren te kennen en te fokken. Laat staan dat je telkens verandert.
Zoiets keur ik ook af !! En inderdaad je ziet dit helaas wel vaker :(
Sommigen veranderen zelfs niet alleen van kleur, maar ook gewoon van populariteit van het ras.

henny
henny
  • 1.601 berichten

#42 Geplaatst 23 juni 2011 - 19:41

Ook ik herplaats wel eens katten, voornamelijk jonge katers die na 'gedane arbeid' beter ergens anders kunnen wonen.
Ik heb geen huis waar ik een kater apart kan laten wonen, ook geen ruimte om dekkingen te geven.
Als ze gaan sproeien is het 'einde oefening'.
En wie ben ik om te denken dat ik alleen maar goed voor hen kan zorgen!?
Heel vaak heb ik ze zelf gefokt dus is het meer een uitsel van verkoop.
Dat wil niet zeggen dat ik geen oude katten heb, ik heb meer 'niet bruikbare' katten dan fokkatten :s

Henny

henny
henny
  • 1.601 berichten

#43 Geplaatst 23 juni 2011 - 19:45

Choeke zei:

Timmy,ons Bomma (18 plus) en demeterend die zal hier ook tot haar laatste dag blijven.
Dit is mijn eigen keuze en ik hoop mocht er ooit een tweede fokpoes bijkomen dat alles blijft goed gaan.
Maar dat is hier het Maximum aantal.

Maximum is in de fokkerswereld een zeer 'elastisch' begrip ;)

Henny

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#44 Geplaatst 23 juni 2011 - 20:18

henny zei:

Ook ik herplaats wel eens katten, voornamelijk jonge katers die na 'gedane arbeid' beter ergens anders kunnen wonen.
Ik heb geen huis waar ik een kater apart kan laten wonen, ook geen ruimte om dekkingen te geven.
Als ze gaan sproeien is het 'einde oefening'.
En wie ben ik om te denken dat ik alleen maar goed voor hen kan zorgen!?
Heel vaak heb ik ze zelf gefokt dus is het meer een uitsel van verkoop.
Dat wil niet zeggen dat ik geen oude katten heb, ik heb meer 'niet bruikbare' katten dan fokkatten :s

Hier ligt het probleem ook voornamelijk bij de katers.
Zelf vind ik ook niet dat jarenlang dezelfde kater gebruiken een pluspunt vormt om een ras te verbeteren. Als ik ze jong castreer, dan kunnen ze ook gemakkelijker verhuizen en passen ze zich sneller aan in een nieuwe thuis.

Nu met suprelorin kan ik hen tijdelijk wel helpen, het meer spreiden, om later dan weer een nestje te fokken. Maar het valt af te wachten of dit ook zal lukken.
Katers die onvoldoende dekken worden vaak ook erg mager en jagen constant. Ze zomaar heel lang open houden lijkt me zeker ook niet gezond.
En dekkingen geven doe ik liever niet.

Bewerkt door feroesti, 23 juni 2011 - 20:19.

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#45 Geplaatst 23 juni 2011 - 20:30

jubikelcats zei:

Oh nee nog geen eens voor een nieuw ras, gewoon bij het zelfde ras blijven, alleen allemaal nieuwe katten.

Ja, dit vind ik dus ook zo raar.
Ik heb onlangs vernomen dat een cattery (die al jaren hoog bij laag beweerde dat ze zou stoppen) plots ook effectief gestopt was. Ze had al haar katten herplaatst en plots had ze gewoon allemaal nieuwe. Hetzelfde ras, dezelfde kleur. Waar ben je dan mee bezig? :catnoknow
De clou is dat zij gekend stond om de mooie kleur, welke ze nu niet meer zo mooi kan krijgen. :lachen:

Ik vind het fijn om in een cattery te komen die al jaren bezig is en die toch oude dieren heeft (of jongere gecastreerde dieren) die gewoon mogen blijven als gezelschapspoes.
Zo was de cattery van de papa van Aynoa's (aanstaande) kittens ook. Best wel een grote cattery en ze deden soms aan herplaatsen zeiden ze. Maar ze hadden best veel katten die gewoon gecastreerd waren en daar bleven als gezelschapspoes.

Geplaatste afbeelding