Spring naar inhoud

- - - - -

Doe jij als fokker aan herplaatsen of niet?

• Log in om te reageren
95 reacties op dit onderwerp
krulleke
krulleke
  • 5.601 berichten

#61 Geplaatst 26 juni 2011 - 23:09

Ik herplaatst als het nodig is.Stress in de groep of als er medische redenen zijn dan doe ik het wel.Als er één een andere constant begint aan te vallen houd het op voor mij,ik zou ook niet graag samen wonen met iemand die me constant in mekaar wil slaan.En dan ja Truffeltje met zijn hypoallergeen voer en dieet,dat blijft ook niet te handhaven in een cattery.Hij is gelukkig en zijn nieuwe vrouwtje ook,ik krijg elke week foto's of een filmpje maar het doet nog steeds pijn van er naar te kijken.Soms moet je iets beslissen met je verstand maar denkt je hart er heel anders over.

Guest_chriske_*
Guest_chriske_*

#62 Geplaatst 26 juni 2011 - 23:31

krulleke zei:

Ik herplaatst als het nodig is.Stress in de groep of als er medische redenen zijn dan doe ik het wel.Als er één een andere constant begint aan te vallen houd het op voor mij,ik zou ook niet graag samen wonen met iemand die me constant in mekaar wil slaan.En dan ja Truffeltje met zijn hypoallergeen voer en dieet,dat blijft ook niet te handhaven in een cattery.Hij is gelukkig en zijn nieuwe vrouwtje ook,ik krijg elke week foto's of een filmpje maar het doet nog steeds pijn van er naar te kijken.Soms moet je iets beslissen met je verstand maar denkt je hart er heel anders over.

Is inderdaad zo , keuzes maken in het leven , niet altijd zonneschijn !!!

Shadow
Shadow
  • 3.068 berichten

#63 Geplaatst 16 januari 2013 - 00:47

Ik weet dat hier veel cattery's zitten en dus ook veel mensen met meerdere katjes.
Maar iets dat ik dus zelf niet snap is dat wanneer een katje in een cattery zijn/haar 'dienst' heeft bewezen ze meestal herplaatst worden.
Ze krijgen een nest of doen een dek en hup weg ermee.
Ik kan snappen dat je niet alle katten van de wereld kan houden en dat je een selectie moet maken maar toch haal er dan niet zoveel in huis denk ik dan. :trance:

Ook wanneer een cattery stopt met het fokken van een bepaald ras worden de katjes soms zonder boe of ba herplaatst.
Maar dan is mijn vraag in hoeverre zie je dan een dier/kat graag?
En waarom vallen wij (Ik dus ook) dan zo uit tegen mensen die hun kat wegdoen voor een verhuis/ baby/ allergie wanneer sommige cattery's ze gewoon wegdoen omdat ze niet meer kunnen dienen? :trance:
Ik ben zoizo van mening dat je als cattery niet meer dan 2 rassen moet gaan fokken, eigenlijk moet je gewoon bij 1 ras houden.
Elk ras geeft een uniek en speciaal iets waat je je dan voor 100% kan op inlezen/leven.
En zeker NIET mensen tussen rassen, daar wor dik oprecht MOTTIG van. Een brit op een noor, een MC op een ragdoll, ...
Echt MOTTIG, dan ben je niet meer dan een pretfokker ipv een 'cattery'. :censored:

Ook vragen sommige cattery's verschrikkelijk hoge prijzen van hun 'ongewenste' katten. Is dat zo nog het laatse dat in het katje zit eruitknijpen?
Ik snap dat je een 'herplaatser' niet gratis en voor niets kan wegdoen. Zou veel volk op afkomen. :o
Maar +250euro vind ik toch wel overdreven. Zeker wanneer we over katten spreken die +2 jaar zijn.

Correct me if I'm wrong maar ik had hier graag wat verduidelijking op want momenteel zie ik dus niet in wat het verschil is tussen iemand die zijn kat wegdoet door verhuis dan iemand die ze wegdoet omdat ze niet meer dient.

Ps: Dit is GEEN aanval op een cattery of dergelijke. Ik had het er vandaag over met iemand en vroeg dit me nu eigenlijk wel eens af wat jullie dachten.

:hart: Meeting you was fate, becoming your friend was a choice, but falling in love with you I had no control over. :hart:

:blackcat What  part of 'Miauw' don't you understand!? :blackcat

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#64 Geplaatst 16 januari 2013 - 07:15

Shadow, heb je topic met dit bestaand samengevoegd, en ik denk dat wanneer je dit topic doorleest je heel wat antwoorden op je vragen terugvindt. :)

Tripkippiej
Tripkippiej
  • 5 katten

#65 Geplaatst 16 januari 2013 - 09:52

Ik heb ook altijd gedacht dat ik niet ging herplaatsen,
maar ong 6 maand geleden moest ik er dan toch aan geloven: Mijn witte dame met haar (ietswat moeilijk) karakter was echt niet meer gelukkig;
daarnaast accepteerde ze geen nieuwe (aangekochte) kitten in huis en de kittens van Yadah vond ze ook een bedreiging.
Ruim 1 jaar bezig geweest voordat ik toch de stap zette om langzaam op zoek te gaan tot ik de juiste persoon tegenkwam.
Inmiddels woont ze bij een alleenstaand vrouwtje, dat thuis werkt en o mijn god; die 2 plakken aan elkaar vast.
Ze is daar zoveel meer gelukkiger dan ze hier ooit geweest is.

Dus ja, soms is het écht beter voor de kat dat er herplaatst word

Cat-Alicious
Cat-Alicious
  • 337 berichten

#66 Geplaatst 16 januari 2013 - 11:13

Ik zal nooit herplaatsen, tenzij er een dringende medische reden in het spel is.
Eens de katten in de Cattery komen, blazen mijn schatjes hier ook hun laatste adem uit!

Ik denk dat elk herplaatsing-geval anders is.

Herplaatsen omdat je stopt met een bepaalde bloedlijn, een bepaald ras of dergelijks, nee dat kan ik niet goedkeuren, dan zijn de dieren 'fokbeesten' ipv huisdieren!

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#67 Geplaatst 16 januari 2013 - 13:16

Er zijn fokkers waarbij het geen hobby is maar een echte passie.
Passie voor hun ras. Ze willen al het mogelijke doen om het ras volop te verbeteren. (normaal is dit bij iedere fokker zo, maar de ene is nu eenmaal nog fanatieker dan de andere :) )
Zo zijn er fokkers die al 30 jaar of zelfs langer fokken, dan kan je onmogelijk alle katten houden, maar het zijn wel die fokkers die men nodig heeft.
Zo is dat bv. bij de brits korthaar Silver Tabby "Cattery De broeckloni" (waar borretje van Solotje vandaan komt)
Zonder die fokker stond dit ras niet waar het nu stond, maar ik ben er zeker van dat hij katten heeft moeten herplaatsen, en ik kan dat volkomen begrijpen.

Zelf kan ik er nu geen uitspraak over doen of ik ooit wel of niet zou  herplaatsen.
Zoals het nu aanvoelt zeker niet, we willen onze cattery ook heel kleinschalig houden, maar ik denk dat je soms in een situatie komt waarbij het niet anders kan zoals Tripkippiej, dat kan je op voorhand nooit voorspellen.

Shadow
Shadow
  • 3.068 berichten

#68 Geplaatst 16 januari 2013 - 13:20

1-2 katten herplaatsen kan ik perfect inkomen. De ene kat kan al beter met een grote groep om dan de andere.
Maar even 6-7 katten op straat gooien (sorry zo zie ik het) omdat ze niet meer kunnen bijdragen aan het geldschijten (kittens produceren) sorry vind ik erg.
Want een fokker die op zo een simpele manier zomaar kan herplaatsen zie ik ook niet als een volwaarige fokker, maar als een vermeerderaar.
Iedereen kan 2 stamboombeesten op elkaar zetten en ze daarna verkopen hoor, iedereen.
Maar geeft dit een meerwaarde aan het ras?
I don't think so.

Bewerkt door Shadow, 16 januari 2013 - 13:20.

:hart: Meeting you was fate, becoming your friend was a choice, but falling in love with you I had no control over. :hart:

:blackcat What  part of 'Miauw' don't you understand!? :blackcat

Magic Coonie
Magic Coonie
  • 6.039 berichten
  • 6 katten

#69 Geplaatst 16 januari 2013 - 13:35

Ik zal ook nooit herplaatsen tenzij een kat zich niet meer goed voelt in de groep, en heel veel stress meebrengt.

Vorig jaar zat ik met de handen in het haar met Athena, voelde zich blijkbaar niet goed in de groep, blazen, plassen, ruzie maken.

Heb dan besloten om haar te laten steriliseren en hip hip hoera, ik kreeg een heel andere kat. Ben zo blij dat ik die beslissing genomen heb, ok einde van haar "fokcarière" maar het belangrijkste is dat ze nog steeds bij mij woont als kastraat.

Mijn "mentor" waar ik alles van geleerd heb ivm fokken, cattery, coons en dergelijke is zo een 3 jaar geleden gestopt met haar cattery, ze heeft 15 jaar gefokt.  Een andere fokker vroeg "oh gestopt en alles weggedaan??" Neen natuurlijk niet zei zij, ze mogen rustig hun oude dag hier slijten, hier gaat niks buiten enkel tussen 6 plankjes.

Dus sommige mensen hebben wel heel andere gedachten dan anderen.

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#70 Geplaatst 16 januari 2013 - 13:36

Herplaatsen moet je nooit zomaar doen, of om een cattery op te ruimen. Vaak is het dan om het geld te doen.
Ik heb 2 katten ter herplaatsing staan.
Mia, voor mij is ze een schat van een poes, maar het is ook een meid die van een relletje houdt. Ze is om het zo te zeggen een kleine relnicht. Geregeld zet ze de boel opstelten wat zorgt voor de nodige onrust. Maar die dame wil ik niet herplaatst hebben naar een huis die wil gaan uitbreiden, anders krijg je het zelfde gelazer, waardoor zij de dupe wordt en ze van huis naar huis mag. Dit wil ik niet.
Josie, Josie hoeft niet weg absoluut niet, maar ik heb besloten om te stoppen, althans in zoverre enorm te minderen met de fok. Josie is met haar stamboom en ook met haar verschijning een mooie aanwinst voor het ras. Het zou jammer zijn wanneer er met Josie dan verder niks meer wordt gedaan. Zij gaat dus ook open verkocht worden. Alleen ik heb daarbij wel zelf de touwtjes in handen door het contract wat er opzit.
Zo wil ik al bv dat er geen kittens van haar naar bepaalde cattery's gaan. En mag ze ook niet gebruikt worden voor de fok met een ander ras dan de pers en exotic. Daarnaast wil ik ook niet dat ze uitgemolken wordt en ze als fokstier gebruikt gaat worden. Dus bij de cattery waar ze komt, daar wordt vanalles ook aangevraagd.
Wanneer iets me niet bevalt. Prima, castreren en ze blijft in de groep.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

henny
henny
  • 1.601 berichten

#71 Geplaatst 16 januari 2013 - 15:21

Bekijk berichtCat-Alicious, op 16 januari 2013 - 11:13, zei:

Ik zal nooit herplaatsen, tenzij er een dringende medische reden in het spel is.
Eens de katten in de Cattery komen, blazen mijn schatjes hier ook hun laatste adem uit!

Ik denk dat elk herplaatsing-geval anders is.

Herplaatsen omdat je stopt met een bepaalde bloedlijn, een bepaald ras of dergelijks, nee dat kan ik niet goedkeuren, dan zijn de dieren 'fokbeesten' ipv huisdieren!

Nooit herplaatsen, dat is een gevaarlijke uitspraak voor iemand die pas begint met fokken.
Ik snap het wel want dat zei ik ook 30 jaar geleden maar soms kan je niet anders in het belang van het dier.
Houden van is ook kunnen loslaten !!

Henny

Cat-Alicious
Cat-Alicious
  • 337 berichten

#72 Geplaatst 16 januari 2013 - 15:24

Bekijk berichthenny, op 16 januari 2013 - 15:21, zei:

Nooit herplaatsen, dat is een gevaarlijke uitspraak voor iemand die pas begint met fokken.
Ik snap het wel want dat zei ik ook 30 jaar geleden maar soms kan je niet anders in het belang van het dier.
Houden van is ook kunnen loslaten !!

Henny, onze Cattery bestaat sinds 2008, we zijn nu 2013. Ik ben dus 5j. bezig met het ras.
Het is niet omdat ik geen 5 nesten per jaar heb dat ik een beginneling ben.
Je kan me natuurlijk niet vergelijken met een oude rot in het vak zoals jij, maar deze uitspraak vond ik niet correct.

Zoals ik al zei, als de gezondheid van de kat in het gedrang komt zal ik ingrijpen, maar ik zal mijn dieren NOOIT wegdoen omdat ze 'uitgefokt' zijn.

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#73 Geplaatst 16 januari 2013 - 15:28

Bekijk berichtCat-Alicious, op 16 januari 2013 - 15:24, zei:

Henny, onze Cattery bestaat sinds 2008, we zijn nu 2013. Ik ben dus 5j. bezig met het ras.
Het is niet omdat ik geen 5 nesten per jaar heb dat ik een beginneling ben.
Je kan me natuurlijk niet vergelijken met een oude rot in het vak zoals jij, maar deze uitspraak vond ik niet correct.

Zoals ik al zei, als de gezondheid van de kat in het gedrang komt zal ik ingrijpen, maar ik zal mijn dieren NOOIT wegdoen omdat ze 'uitgefokt' zijn.

Dat de cattery al vanaf 2008 bestaat, prima, maar hoeveel nesten heb je gehad?
Zoals ik lees op je website, komt pas het 1e nest eraan.
Op dat moment ben je een beginnende fokker.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Cat-Alicious
Cat-Alicious
  • 337 berichten

#74 Geplaatst 16 januari 2013 - 15:30

Bekijk berichtjubikelcats, op 16 januari 2013 - 15:28, zei:

Dat de cattery al vanaf 2008 bestaat, prima, maar hoeveel nesten heb je gehad?
Zoals ik lees op je website, komt pas het 1e nest eraan.
Op dat moment ben je een beginnende fokker.

Jubikelcats, dan zou ik toch nog maar eens herlezen.
Dus jij zegt dat de ervaring van een fokker direct in verhouding staat met het aantal nesten dat je hebt gehad?

henny
henny
  • 1.601 berichten

#75 Geplaatst 16 januari 2013 - 15:32

Ik blijf toch echt bij mijn mening, vijf jaar fokken is nog geen kattenleven met alles wat je met ze mee kan maken.
Ik doe mijn poezen ook niet weg omdat ze uitgefokt zijn, ik heb 15 katten waarvan er met vier nog maar gefokt kan worden.
Soms zijn er situaties dat het niet anders kan en zijn ze veel beter af bij een ander.
Wie zijn wij dat we denken dat alleen WIJ van katten kunnen houden !!

Henny