Spring naar inhoud


- - - - -

Doe jij als fokker aan herplaatsen of niet?


  • Log in om te reageren
95 reacties op dit onderwerp
Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
    • Locatie: Merksem
  • 9 katten
OFFLINE

#76 Geplaatst 16 januari 2013 - 15:36

Bekijk berichthenny, op 16 januari 2013 - 15:32, zei:

Ik blijf toch echt bij mijn mening, vijf jaar fokken is nog geen kattenleven met alles wat je met ze mee kan maken.
Ik doe mijn poezen ook niet weg omdat ze uitgefokt zijn, ik heb 15 katten waarvan er met vier nog maar gefokt kan worden.
Soms zijn er situaties dat het niet anders kan en zijn ze veel beter af bij een ander.
Wie zijn wij dat we denken dat alleen WIJ van katten kunnen houden !!


Awel helemaal met eens!


Bekijk berichtCat-Alicious, op 16 januari 2013 - 15:24, zei:




Zoals ik al zei, als de gezondheid van de kat in het gedrang komt zal ik ingrijpen, maar ik zal mijn dieren NOOIT wegdoen omdat ze 'uitgefokt' zijn.

Maar als er zich problemen voordoen zoals bv een kat die zich niet gelukkig voelt in de groep toch wel?


Cat-Alicious
Cat-Alicious
  • 337 berichten
    • Locatie: Sint Niklaas
OFFLINE

#77 Geplaatst 16 januari 2013 - 15:40

Bekijk berichthenny, op 16 januari 2013 - 15:32, zei:

Ik blijf toch echt bij mijn mening, vijf jaar fokken is nog geen kattenleven met alles wat je met ze mee kan maken.
Ik doe mijn poezen ook niet weg omdat ze uitgefokt zijn, ik heb 15 katten waarvan er met vier nog maar gefokt kan worden.
Soms zijn er situaties dat het niet anders kan en zijn ze veel beter af bij een ander.
Wie zijn wij dat we denken dat alleen WIJ van katten kunnen houden !!


Oh, maar ik ben exact van dezelfde mening hoor, dat hebben we alvast gelijk.

Even ter verduidelijking: ik heb nooit gezegd dat ik een door en door ervaren fokker ben? Dat heeft ook niet echt veel met het betreffende topic te maken.
Er wordt anderzijds wel gesuggereerd dat ik een beginneling ben en me dus eigenlijk niet in deze discussie kan moeien omdat ik de ervaring niet heb.

Dat zou dan ook gelden voor min. 50% van de topic-antwoorden.
Dus, iedereen die nog geen kat heeft die oud genoeg is om medische en/of fokproblemen + herplaatsingsproblemen te hebben, gelieve zich te onthouden in dit topic :censored:

Quote:
Maar als er zich problemen voordoen zoals bv een kat die zich niet gelukkig voelt in de groep toch wel?


Uiteraard. Ik sprak wel degelijk eerder over medische kwesties. De gezondheid van de kat dus.

Bewerkt door Cat-Alicious, 16 januari 2013 - 15:40.


Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
    • Locatie: Merksem
  • 9 katten
OFFLINE

#78 Geplaatst 16 januari 2013 - 15:41

Bekijk berichtCat-Alicious, op 16 januari 2013 - 15:30, zei:



Jubikelcats, dan zou ik toch nog maar eens herlezen.
Dus jij zegt dat de ervaring van een fokker direct in verhouding staat met het aantal nesten dat je hebt gehad?


Ik vind dit ook wel zo, ik heb zelf ook een cattery sinds 2008, ondertussen 8 nestjes gehad maar ik noem mij toch nog een beginnende fokker, ik heb tot hier toe weinig slechte ervaringen meegemaakt en ik hoop dat ik dat ook nooit moet meemaken maar ik kan echt nog wel heel veel leren, want van die slechte ervaringen leer je ook.  
Ik heb nog steeds stress als de bevalling er aan komt, ik slaap half, staat heel veel op omdat ik mijn poesjes niet alleen wil laten omdat er zoveel kan mislopen...
aan de andere kant vind ik dit het mooiste wat er is, dus genieten doe ik er ook zeker en vast van. :)


Cat-Alicious
Cat-Alicious
  • 337 berichten
    • Locatie: Sint Niklaas
OFFLINE

#79 Geplaatst 16 januari 2013 - 15:48

Fokken heeft naar mijn inziens veel, maar niet alles te maken met het aantal nestjes dat je hebt. Het gaat zo veel verder; gezondheid, kleuren, genetica, gedrag,...

Neem nu 2 cattery's: cattery A en cattery B.

Cattery A heeft over 5j tijd 3 nestjes gehad. Ze zoeken steeds een mooie complementaire dekkater uit, ze bezoeken shows, volgen workshops, lezen zich enorm veel in en zijn constant met de katten bezig.

Cattery B heeft over 5j tijd 8 nesten gehad, maar doet er verder niks mee.

Sorry maar dan gaat mijn voorkeur en gevoel toch uit naar Cattery A, terwijl op de website van Cattery B misschien meer foto's van nestjes te vinden zijn.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#80 Geplaatst 16 januari 2013 - 22:31

Wij doen aan herplaatsen. Omdat we ze niet allemaal zelf kunnen houden, hoe graag we dat ook willen. Niet herplaatsen 'omdat ze klaar zijn met fokken' maar omdat we ze zoveel meer gunnen dan wat ze in onze grote groep kunnen krijgen.
Als mensen ons daarom foute fokkers vinden die om het geld fokken, tja, dat vinden ze dan maar. wij weten hoe het wel zit.

Wij zijn nu 8 jaar bezig met fokken, ons eerste nest is geboren in 2006,  en we hebben in totaal 10 nestjes gehad. Helaas ook ontzettend veel pech. Wij zien onszelf niet meer als 'beginner', maar als amateur. Een stapje omhoog in ons denken ;)
Wie weet gaan we onszelf ooit nog eens als ervaren zien, ooit, in de toekomst. Voor nu is zijn we beginner-af.
Ik vind wel dat het aantal nesten meetelt in ervaring. Alleen jaren fokker zijn zonder nestjes geeft niet zoveel ervaring, vind ik. Het is een beetje een balans die je zoekt denk ik, een balans tussen aantal nestjes, ervaring binnen die nestjes, theorie en praktijk leren. Je kunt nog zoveel theorie leren, dat maakt je geen ervaren fokker.
Je theorie kennen (in ieder geval de basis) en je eigen praktijk ervaring opdoen. Dat telt.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Randa
Randa
  • 6.208 berichten
    • Locatie: Dendermonde
  • 7 katten
OFFLINE

#81 Geplaatst 18 januari 2013 - 11:06

Bekijk berichtCat-Alicious, op 16 januari 2013 - 15:48, zei:

Fokken heeft naar mijn inziens veel, maar niet alles te maken met het aantal nestjes dat je hebt. Het gaat zo veel verder; gezondheid, kleuren, genetica, gedrag,...

Neem nu 2 cattery's: cattery A en cattery B.

Cattery A heeft over 5j tijd 3 nestjes gehad. Ze zoeken steeds een mooie complementaire dekkater uit, ze bezoeken shows, volgen workshops, lezen zich enorm veel in en zijn constant met de katten bezig.

Cattery B heeft over 5j tijd 8 nesten gehad, maar doet er verder niks mee.

Sorry maar dan gaat mijn voorkeur en gevoel toch uit naar Cattery A, terwijl op de website van Cattery B misschien meer foto's van nestjes te vinden zijn.

Maar je moet beide cattery's dan wel heel goed kennen hoor. want wie zegt dat Cattery B zich niet voorbereid, geen shows bezoekt enz.
Zij zitten misschien in een andere associatie, ik ken een Belgische CFA fokker die nooit een onafhankelijke show bezoekt.  Zij is bijna niet gekend in het milieu van de onafhankelijke maar wereldwijd is zij wel gekend en iemand die heel wat bijdraagt aan de Abyfok.

Sommige cattery's kunnen terugvallen op een heel goede mentor, die hun begeleiden en hun doen nadenken over keuzes en die dank zij hun hulp heel veel betekenen voor een cattery en die los van de massa hen studies laten inlezen specifiek gericht op hun ras .
Bovendien vind ik niet dat elke kat die je bezit of die je aankoop moet gebruikt worden als showkat.  Sommige katten hebben kwaliteiten die je in je lijnen wil inbrengen maar die dan wat showkwaliteit minder zijn.

Alles is zo relatief, de fokker van de 8 nestjes doet misschien niets met die nestjes juist omdat er niets mee te doen valt, vele foto's op de site brengt ook wel wat bij.  Het laat zien aan de mensen wat zijn de katjes, hoe worden ze verzorgt, hoe zijn die katjes enz.  Want eerlijk wij willen toch ook dat onze katjes ook door het grote publiek gekend zijn of niet ?

Waar ik dan wel weer van gruwel dat zijn de fokkers die 4 à 5 nestjes tegelijk hebben en die daardoor niet genoeg aandacht kunnen geven aan die kittens want eerlijk elk nestje daar heb je toch zo een volle 4 maanden heel veel tijd nodig om het te helpen grootbrengen met de mama en (eventueel de papa)

Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Maicis, Storm, Trouble, Winter, Party, Kiri, Quecha, Quirina, Umika, Tessa, Lotje, Mira, Ziva and Sadie

Randa
Randa
  • 6.208 berichten
    • Locatie: Dendermonde
  • 7 katten
OFFLINE

#82 Geplaatst 18 januari 2013 - 12:20

Bekijk berichtginnie, op 16 januari 2013 - 22:31, zei:

Wij doen aan herplaatsen. Omdat we ze niet allemaal zelf kunnen houden, hoe graag we dat ook willen. Niet herplaatsen 'omdat ze klaar zijn met fokken' maar omdat we ze zoveel meer gunnen dan wat ze in onze grote groep kunnen krijgen.
Als mensen ons daarom foute fokkers vinden die om het geld fokken, tja, dat vinden ze dan maar. wij weten hoe het wel zit.

Wij zijn nu 8 jaar bezig met fokken, ons eerste nest is geboren in 2006,  en we hebben in totaal 10 nestjes gehad. Helaas ook ontzettend veel pech. Wij zien onszelf niet meer als 'beginner', maar als amateur. Een stapje omhoog in ons denken ;)
Wie weet gaan we onszelf ooit nog eens als ervaren zien, ooit, in de toekomst. Voor nu is zijn we beginner-af.
Ik vind wel dat het aantal nesten meetelt in ervaring. Alleen jaren fokker zijn zonder nestjes geeft niet zoveel ervaring, vind ik. Het is een beetje een balans die je zoekt denk ik, een balans tussen aantal nestjes, ervaring binnen die nestjes, theorie en praktijk leren. Je kunt nog zoveel theorie leren, dat maakt je geen ervaren fokker.
Je theorie kennen (in ieder geval de basis) en je eigen praktijk ervaring opdoen. Dat telt.

hier ben ik het volledig mee eens.
wat betreft herplaatsen, je hebt nu eenmaal poezen die niet aarden in grote of zelfs kleine groepen en dan moet je de nodige maatregelen treffen.  hoe spijtig ook.  ik was daar in het begin ook heel hard tegen tot het probleem Mira zich aandiende nu is zij heel gelukkig en zijn mijn andere katten het ook.

Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Maicis, Storm, Trouble, Winter, Party, Kiri, Quecha, Quirina, Umika, Tessa, Lotje, Mira, Ziva and Sadie

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
    • Locatie: Merksem
  • 9 katten
OFFLINE

#83 Geplaatst 18 januari 2013 - 12:57

Ik voel mij hier aangesproken. :louche:

Ik vind dat dus ook Mireille, niet iedereen is met de theorie/genetica snel weg, de ene heeft meer tijd nog dan de andere, dat is met alles zo, bv ik ben heel snel weg met informatica tegenover genetica :p . maar als zij hulp hebben van een goede ervaren fokker/mentor  ;)  en ze doen het op een verantwoordelijke manier, waarom wordt die persoon dan al direct afgeschreven als slechte fokker?

En vele foto's plaatsen wat is daar in godsnaam mis mee? Nog niet over nagedacht dat die persoon misschien graag foto's neemt, trots is op haar kittens en graag die aan de wereld laat zien of
gewoon veel wil laten zien aan fokkers/liefhebbers die interesse hebben in de betreffende cattery.
Ik vind het juist zonde dat er bij sommige cattery's zo weinig foto's staan maar dat is nu eenmaal zo,
vaak komt dat omdat ze geen ervaring hebben met internet of foto's maken of ze vinden het gewoon niet nodig,
enfin ze zullen daar wel een goede reden voor hebben en die keuze respecteer ik en dan ga ik zeker niet zeggen: daar ga ik geen kitten adopteren want dat zijn slechte fokkers. :roll:


Ook als je naar mijn site ziet, zit daar meer achter als fokker, o.a. liefde voor dieren en dat zou mijn site ook moeten uitdrukken, sprookjesachtig...
die site is gemaakt met gevoel, luister maar naar mijn intro muziekje :oops:  misschien niet jullie stijl maar mij maakt het aan dromen.
weten jullie hoeveel ik zelf op mijn site zit, alleen al op de eerste pagina,
dan luister ik en dat beeld heb ik voor mij van mijn katjes en daar alleen al kan ik van genieten, ja klinkt raar maar het is zo. :oops:

En dan weten dat ik nog vele ideeën heb voor mijn site die er nog niet opstaan maar zal wel komen.


En ik ben het ook helemaal eens met Ginnie, aantal nestjes meemaken zijn allemaal ervaringen.

Bewerkt door Solotje, 18 januari 2013 - 14:12.


amazingdolls
amazingdolls
  • 3.501 berichten
    • Locatie: Geraardsbergen
  • 18 katten
OFFLINE

#84 Geplaatst 18 januari 2013 - 14:20

Ik heb liever meer dan 1 nestje samen, als de ene mama geen melk heeft of geen ervaring kan de andere mama het overnemen, en dat is hier al gebeurd.
Geen flesjes voor mij, minder kans op sterfte van de kittens.
En ik heb evenveel aandacht voor al mijn kittens.
Ik neem ongeveer 100 foto's op de 13 wekentijd, mijn kittens worden geknuffeld, wordt mee gespeeld en we socialiseren hier heel de dag door.
Ik ben heel de dag thuis, heb dus ook de hele dag tijd!
Ik denk dat alles afhangt van hoe je je dag indeelt, wat je prioriteiten zijn.
En iedereen aan wie ik al een kitten heb verkocht zeggen allemaal dat hun kitten vanaf het eerste moment zich thuis voelde, daar heb ik al andere ervaringen mee gehad als ik een fokpoes aankoop, meermaals heb ik kittens die zich hier de eerste dagen nog moeten aanpassen.
En de kittens die  hier verhuizen komen ook in cattery's terecht of de mensen hebben ook andere dieren dus daar heeft het dan ook weer niet mee te maken.
Elke cattery heeft zijn eigen werking en ik vind dat je niet over iemand kan oordelen wanneer je deze persoon zijn werking niet geheel kent. Ik herplaats ook, als een poes zich niet meer goed voelt in de groep dan zoek ik een leuk plekje voor haar. Ik heb al enkele keren moeten herplaatsen, ons Misty was een stress poes die bij mij niet goed kon openbloeien, en nu speelt ze en knuffelt ze met haar nieuwe baasje, Macy is hier nooit echt aanvaard, gelukkig woont ze nu bij mensen die haar zo graag zien. Nelson vermagerde hier doordat hij zo hevig was naar open poezen, zelfs toen hij gecastreerd was bleef hij  knettergek worden van de geur van onze poezen. Soms heb je geen keuze als je niet aan jezelf maar aan je katten wilt denken tenminste.

Bewerkt door amazingdolls, 18 januari 2013 - 14:25.

Geplaatste afbeelding

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
    • Locatie: Merksem
  • 9 katten
OFFLINE

#85 Geplaatst 18 januari 2013 - 14:27

Zo heb ik het vorige keer ook gedaan, 2 gelijktijdig voor dezelfde reden als jij, voor ingeval er een mama geen melk geeft en andere... en ik heb daar zo'n mooie ervaring aan beleefd.
En dit jaar ga ik net hetzelfde doen.
Maar ik denk dat Mireille bedoeld vanaf 4 nestjes ofzo ;) 2 nestjes vind ik echt we te doen, tenzij je 2 nestjes van 10 hebt maar ja daar kan je dan niets aan doen he.


Choeke
Choeke
  • 7.121 berichten
  • 4 katten
OFFLINE

#86 Geplaatst 20 januari 2013 - 13:47

Ik hoop dat nooit zal moeten.
Maar als een kat wegkwijnt in de groep,dat zal ik toch kiezen voor herplaatsing.




Socialiseren gebeurd hier ook vanaf de eerste minuut want als huisvrouw heb ik alle tijd en aandacht
voor al mijn kittens en poezen,en ik vind dat geweldig.

Mauzy is een supermama (soms TE),maar haar karakter is ietsjes afstandelijker naar derden toe.
Spicy die ik zelf heb gefokt die is aanhankelijk naar iedereen.

Bewerkt door Choeke, 20 januari 2013 - 13:53.


britjes
britjes
  • 3.729 berichten
OFFLINE

#87 Geplaatst 20 januari 2013 - 19:52

Ik heb helaas wel al moeten herplaatsen. Als 1 van mijn katten word gepest door een andere poes en die gepeste poes word banger en banger en banger en piest op ene gegeven moment alles onder? ook al heb ik herintroduceren en dergelijke echt wel geprobeerd? dan moet je wel. Ik heb dus wel 2 poezen helaas moeten herplaatsen. Leuk is het niet, maar wel beter voor de rest van je groep want die lijd er onder.
Geplaatste afbeelding

Randa
Randa
  • 6.208 berichten
    • Locatie: Dendermonde
  • 7 katten
OFFLINE

#88 Geplaatst 21 januari 2013 - 12:31

Bekijk berichtSolotje, op 18 januari 2013 - 14:27, zei:

Maar ik denk dat Mireille bedoeld vanaf 4 nestjes ofzo ;) 2 nestjes vind ik echt we te doen, tenzij je 2 nestjes van 10 hebt maar ja daar kan je dan niets aan doen he.
dat is inderdaad wat ik bedoelde, 2 nestjes kan je gerust samen doen maar al wat er meer is, hoe geraak  je in godsnaam niet in de war met al die poezeltjes en als ik mijn benen zie met 1 nestje mag ik  er niet aan denken hoe die eruit zien bij 3 en meer nestjes.
Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Maicis, Storm, Trouble, Winter, Party, Kiri, Quecha, Quirina, Umika, Tessa, Lotje, Mira, Ziva and Sadie

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
    • Locatie: Stadskanaal
  • 17 katten
OFFLINE

#89 Geplaatst 25 januari 2013 - 20:58

En dit is ook herplaatsen. Door lichamelijke problemen, moet ik een aantal katten herplaatsen. Mensen die mij goed kennen, die weten dat dit enorm aan me hart gaat.
Ik had 2 katten, open en wel aangeboden. Josie en Mia. Mia voornamelijk ook omdat ze onrust in de groep veroorzaakt. In een kleine groep zou ze het goed doen, mits daar geen dominante bitches zijn, zoals zij zelf is.
Josie is een rustige meid, ik had ook al gezegd, ze hoeft niet perse weg, alleen ik kan haar ook niet alles bieden.
Vanaf gisteren ben ik met haar toekomstige personeel ( zoals ze al direct in haar 1e mail begon) aan het mailen.
Ik kan niet anders zeggen, ik doe er goed aan. Ik laat haar maandag zelf castreren, dan 10 dgn later gaat ze naar haar nieuwe personeel. En wat krijgt zij een prachtig en liefdevol huis. Ik kan me geen beter huis wensen. Hier moet ze de aandacht verdelen met 24 andere katten. Daar krijgt ze alle aandacht.

Ik weet nu, herplaatsen hoeft niet negatief te zijn.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#90 Geplaatst 25 januari 2013 - 21:06

:hug: :hug:
Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende