Spring naar inhoud

- - - - -

Doe jij als fokker aan herplaatsen of niet?

• Log in om te reageren
95 reacties op dit onderwerp
Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
  • 7 katten

#91 Geplaatst 26 januari 2013 - 01:12

Niemand is ooit volledig afgestudeerd...m.a.w. de "beste" cattery zal toch nog altijd kunnen bijleren. Niemand is alwetend en elke mens maakt fouten, uit deze fouten of missingen leren we. En ook al maak je geen directe fouten, perfectie bestaat niet. Meningen verschillen dan ook nog eens...wat goed is voor de een, is het voor de andere weer niet. Vergelijk het als Cesar Milan...de ene haat hem, de andere vind hem top :)

Ik volg Randa helemaal in de stelling van zoveel nesten samen. Laatst had ik meer dan 1 nestje en het was echt erg druk ! Als je het goed wilt doen kruipt er echt ziek veel tijd in. Ze allemaal knuffelen, liefde geven, verzorgen...De kattenbezoekjes...Ik was altijd tot 's nachts bezig en mijn man vond me een gek(ik doe hier alles alleen op dierenvlak). Maar tja het was dan ook niet gepland.(en ik was dan volledig thuis, nu werk ik weer deeltijds!)2 nesten samen vind ik toch wel de limiet als je het goed/zo perfect mogelijk wilt doen.

Het aantal nesten speelt wel degelijk mee in de ervaring als zijnde fokker. Echter is er wel verschil met een broodfokker die alles aan zijn lot overlaat of iemand die er echt mee begaan is. Maar doorheen alle nesten leer je en ervaar je. Je wordt er wijzer van. Net zoals met andere studies is de praktijk heel belangrijk, daar het in de praktijk vaak totaal anders is/voelt/uitdraait dan theoretisch gezien'een zus van mijn moeder had een hele studie van verpleegster achter de rug. Ze was op het einde van haar studies toen mijn moeder op spoed belande met een open slagader. Ze is flauwgevallen en heeft haar studies stopgezet nadien ;-) Sommige ervaringen als fokker kunnen zo hard (leerrijk) zijn en daar kan je jezelf ook niet op voorbereiden, hoeveel je jezelf ook inleest). Ik had voor ik me uberhaupt had ingelezen over alles wat met fokken te maken had al vele nestjes achter de rug van gedumpte straatkatten die we hielpen dat ik er wel wat van kende. Doch met raskatten is het toch net weer iets anders, zo zie je maar. Mijn begin jaren waren hemels, daarna heb ik wat moeilijkere nesten gehad.
Uiteraard ben ik van mening dat je jezelf moet inlezen alvorens je aan fokken begint.

Mijn genetica is ook niet opperbest, maar daar probeer ik in bij te leren ^^ Met hulp van bevriende ervaren fokkers en gewoon meningen uit te delen met andere kattenvrienden. Jezelf blijven inlezen, info durven vragen, ten rade durven gaan bij je DA. Bij mijn DA kan ik met alles terecht. Zelfs huilend in tranen 's nachts toen ik ooit een kitten aan het verliezen was.(ik ben dan ook zo een softie :oops: ) Goede steun is erg belangrijk.

Als je fokt, zal je ooit op een punt staan waar je een kat moet herplaatsen. Ik heb dit moeten doen met mijn lieve Luca die heel de groep terroriseerde ongeacht vele probeerseltjes. Mijn Rai is ook recent gecastreerden die zoekt ook een thuisje waar hij koning kan zijn. Hier heb ik erg lang over moeten nadenken omdat ik zo gek van hem was/ben(en nog steeds heb ik het moeilijk dat ik die knapperd moet herplaatsen want voor mij is hij de ideaale Birmaan met zijn mooie lijfie :loveshower: ), maar soms moet je wel...hoe leuk, hoe mooi, hoe lief, hoe een goede stamboom/achtergrond enz het katje ook wel heeft, daar moet je hard in zijn. Je kan niet 1 kat houden tenkoste van alles. Als de kat zich niet goed voelt en je hebt hard geprobeerd met oplossingen te werken en kansen te geven en dit verbetert niet/ is niet leefbaar...dan is het enkel correct om te herplaatsen uit liefde voor de kat en voor het welzijn van je kattengroep. Anders gaat alles omzeep en het zou behoorlijk egoistisch zijn. Dat wil niet zeggen dat je bij het minste conflict in de groep of bij het minste probleem met een kat moet gaan herplaatsen natuurlijk.
Dan heb je anderzijds ook nog mensen die gewoon niet de mogelijkheid hebben elke kat die uit de fok is bij te houden. Om de simpele reden dat het leefbaar moet blijven in huis of om financiële/relationele/... redenen. Hoe meer katten hoe meer centjes bv :bla: ...  Als ze dan willen blijven bestaan als fokker zullen ze op een punt komen te staan dat ze bepaalde poezels moeten herplaatsen om binnen bepaalde grenzen te blijven. Deze grenzen zijn voor iedere fokker anders. Uitendelijk is dit iets wat vaak zichzelf uitwijst.

De gulden middenweg vinden, zoals bij vele dingen. :duim:

Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#92 Geplaatst 26 januari 2013 - 09:43

Serenity, je hebt het prachtig verwoord!

en ook al vind ik dat je je als cattery natuurlijk moet inlezen voor je start, soms rol je er gewoon in. Of besef je niet dat je niet voldoende weet of niet voldoende begeleid wordt (zoals wij). Dat is een harde leerschool. Maar op zich niet zo erg, als je maar wilt leren en je wilt (blijven) verdiepen.
Zo staat er voor mij nog een cursus genetica in de planning, maar eerst wil ik dan mijn opleiding afmaken. Daarna de genetica, want daar moet ik echt mijn koppie bij kunnen houden!

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Jilly57
Jilly57
  • 136 berichten
  • 9 katten

#93 Geplaatst 26 januari 2013 - 15:12

Ik heb zeker wel eens moeten herplaatsen.
Een kat die alleen boven op de krabpaal leeft en er niet af durft te komen omdat het door een andere kat wordt aangevallen.
Of een kat die van angst van zich afplast.....
Of een kat die andere katten echt aanvalt...
Nee daar zit ik niet op te wachten.
Dan gaat de kat in kwestie lekker als castraatje naar een ander gouden mandje
Geplaatste afbeelding

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#94 Geplaatst 26 januari 2013 - 18:36

't Is een beetje off topic want ik ben geen fokker en weet dus niet veel van herplaatsen. Sorry voor het off topic.

Maar Serenity, ik vind het echt heel mooi en bescheiden wat je schrijft! Ook het feit dat je gewoon toegeeeft dat je in bepaalde punten (genetica) minder sterk bent, zoals ook enkelen in dit topic nog hebben durven toegeven, vind ik echt fijn, dan weet je tenminste dat je ergens raad moet vragen. Veel liever dat dan iemand die denkt dat hij het allemaal weet of niet durft toegeven dat hij bepaalde kennis nog onvoldoende bezit en dan geen raad zoekt.
Ik zou als koper veel liever een kat kopen bij iemand die echt om zijn katten geeft en beseft dat hij niet alle kennis heeft, maar die dan ook zoekt dan bij iemand die denkt veel te weten of niet wilt toegeven of er een halve wedstrijd met anderen van maakt.

Vedette
Vedette
  • 785 berichten

#95 Geplaatst 27 januari 2013 - 16:10

Ik ben zeker niet tegen herplaatsen. Ik denk dat je als langdurig fokker zijnde ooit eens op het punt zal komen dat je moet herplaatsen. Dit kan om verschillende redenen zijn: gezondheidsproblemen van jezelf, problemen in de groep, kat die niet gelukkig is, hoeveelheid katten maar wel graag verder willen met een bepaalde lijn. Allen zijn zaken waarin je voor jezelf moet bepalen wat je wilt en hoe je er mee om wilt gaan.
Als je herplaatst omdat je graag een ander katje wilt aanhouden om verder te kunnen met je lijn, dan vind ik niet dat je daarop iemand per definitie kan en mag veroordelen. Leef en laat leven schijnt nog al eens moeilijk te zijn bij het fokken.

Ook ik heb al eens moeten herplaatsen. Op dit moment heb ik een dame rondlopen die zó geobserdeerd is door mij, dat niemand bij mij op schoot mag komen, haar moeder al niet meer op de leuning op de bank bij mij durft te liggen en ze continu probeert de andere katten onder de duim te krijgen. Als ze al van een afstand ziet dat er iemand bij mij komt knuffelen dan komt ze er aan geracet en gaat ze er boven liggen om tussen die kat en mij in te liggen. Maa de druppel is voor mij dat ze Adinda continu aanvliegt. Adinda heeft een maand of 9 geleden een nestje gekregen en toen heb ik (logischerwijs) meer aandacht aan Adinda en haar nestje besteed dan aan de andere. Sindsdien is Rat geobserdeerd om Adinda aan te vliegen. Aangezien Rat het dubbele is (letterlijk en figuurlijk) van Adinda is, delft Adinda continu het onderspit. Het vechten is scheer en inslag. Ook kittentjes moeten het ontgelden. Bij de andere volwassenen probeert ze het ook continu, maar die zijn wel tegen haar opgewassen.
Zo'n kat kan ik natuurlijk niet aanhouden in de groep. De hele groep lijdt er onder. Het gaat me echt aan het hart, want het is helemaal mijn katje...

Wat ik wel verwerpelijk vind is als mensen in één keer een hele cattery verkopen en vervolgens een hele nieuwe cattey in één keer aankopen. Daar zet ik dan toch wel mijn vraagtekens bij. Zeker als ik lees dat mensen door bepaalde omstandigheden alle katten weg moeten doen (bijvoorbeeld door gezondheidsproblemen), maar vervolgens een paar maanden later wel weer 5+ katten kopen en weer gaan fokken. Helaas zijn die mensen er en soms gebeurd dit niet 1x, maar wel meerdere keren binnen dezelfde cattery.

Verder, wanneer is iemand een beginnend fokker en wanneer ervaren. Ik denk dat daarin veel samen hangt met de hoeveelheid nestjes die je hebt gehad. Je kan immers nog zo veel theoretische ervaring hebben, de praktijk is net altijd weer iets anders. Ik denk dat de praktijk bij fokken nog altijd de beste leerschool is.
Wel kan het zo zijn dat je met een paar nestjes al zo veel hebt meegemaakt dat je daardoor heel veel ervaring hebt opgedaan. Maar als ik op zoek ben naar een ervaren fokker kijk ik zeker naar het aantal jaren dat iemand fokt, maar ook naar de hoeveelheid nesten.

Ik zie mijzelf op dit moment niet zo zeer als een totaal onervaren of beginnend fokker, maar eerder gewoon als fokker. Ervaren zeer zeker niet, maar heel beginnend ook niet meer. Maar wel beseffend dat ik nog héél veel bij moet en kan leren.

Ik heb nu 4x een nestje gehad in ongeveer 3 jaar tijd. De bevalling van het eerstje nestje (Adinda) zelf gedaan, zonder hulp, maar helaas moest zij naar een min. Het tweede nestje heeft mijn moeder de bevalling gedaan. Dit nestje bestond uit 6 kittens en moest ik bijflessen. Daarvan heel veel geleerd.
Derde nestje bestond uit 5 kittens en bij dit nestje heb ik echt álles rondom de bevalling moeten doen. Moeders deed de kittens werpen, maar voor de rest moest ik alles van haar moeten overnemen. Het was een onervaren moeder die duidelijk mijn steun zocht en haar volledige vertrouwen in mij legde, dat was zo'n prachtervaring vond ik. Dus ontvliezen, schoonmaken, afnavelen, uitzuigen, etc. etc. etc. En dat bij alle kittens. Daar heb ik ook heel veel van geleerd. Het heeft mij ook veel vertrouwen gegeven, dit nestje beschouwde ik zelf namelijk als de eerste échte bevalling die ik mee zou maken. Vervolgens ook het nestje bij moeten flessen. Enorm veel gehad aan wat ik met nestje 2 op het gebied van flessen heb geleerd en zo de kittentjes goed kunnen ondersteunen.
4e nestje bestond uit 1 kitten (zelfde mama als nestje 2), het was een moeizame bevalling en vervolgens moest er nog een keizersnede aan te pas komen waarbij de baarmoeder niet meer goed bleek te zijn en ik de hele bups maar gelijk heb laten verwijderen. De bevalling deed mama al pijn, maar na de keizersnede had ze echt zo veel pijn. Ze kon alleen maar liggen, zelfs naar de kattenbak gaan was er niet meer bij. En dus kwam de totale zorg van de kleine vent op mij aan de eerste dagen. Wederom flessen. En dit keer ook ontlasten en doen. Natuurlijk ook nog met een regelmaat bij moeder aanleggen om in ieder geval er voor te zorgen dat de melkrpoductie op gang zou komen. En ondanks dat ik de vorige 2 nestjes heb moeten flessen vond ik dit toch weer heel anders, want bij de vorige nestjes waren ze allemaal ouder dan een week toen ik begon met bijflessen. Deze kleine frummel was 1 dag oud. De fokker die mij met nest 2 met flessen heeft geholpen en het heeft geleerd, heeft mij nu ook weer geholpen. En ook dit kittentje is prachtig groot geworden (en nog steeds aan het worden).

Voor het leren in fokken vind ik het vooral heel fijn om de kennis te krijgen van ervaren fokkers om mij heen. Aan hun kennis en ervaring heb ik veel meer merk ik dan aan de informatie die ik in de boeken lees. En ik vind het heel fijn om een in mijn ogen zeer ervaren fokker in de buurt te hebben die altijd bereid is om mij te komen helpen met een nestje.

www.cattery-momak.comPerzen & Exotics

Choeke
Choeke
  • 7.121 berichten
  • 4 katten

#96 Geplaatst 27 januari 2013 - 17:23

Heel mooi verwoord Vedette. ;) ;) ;)