Spring naar inhoud

- - - - -

Eigen dekkater -> evidente keuze?

• Log in om te reageren
96 reacties op dit onderwerp
Randa
Randa
  • 6.205 berichten
  • 7 katten

#31 Geplaatst 19 augustus 2011 - 10:33

elixeryen zei:

Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar eens dat uitgewerkt is kan die kater toch niet tussen de poezen lopen? :wi

Ik werk omgekeerd ik zet de poezen op supreleron en eens het uitgewerkt is mag de kater zijn gangen gaan en zich amuseren en dan ben je nadien toch weer een tijdje gerust min. 4 à 5 maand
Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Maicis, Storm, Trouble, Winter, Party, Kiri, Quecha, Quirina, Umika, Tessa, Lotje, Mira, Ziva and Sadie

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#32 Geplaatst 29 augustus 2011 - 12:39

En hij kan dan gewoon tussen de poezen leven?
Geplaatste afbeelding

Randa
Randa
  • 6.205 berichten
  • 7 katten

#33 Geplaatst 29 augustus 2011 - 14:06

Hij maakt hier toch geen problemen. Hij controleert zo nu en dan (ongeveer 3 à 4 keer per dag) de poezen en als ze niet "ontvankelijk" zijn gaan die dat wel even laten weten en dan laat hij die gerust.

Het is echt een creme van een kater.  Zo lief.  Natuurlijk als er een poes krols is moet ik die wel apart zetten.
Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Maicis, Storm, Trouble, Winter, Party, Kiri, Quecha, Quirina, Umika, Tessa, Lotje, Mira, Ziva and Sadie

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#34 Geplaatst 09 april 2012 - 09:58

Even een upje. :wi
Nog meer ervaringen? Pro's & contra's?
Ik heb eigenlijk gewoon wat schrik dat ik de kater niet tussen mijn poezen kan laten lopen. In veel cattery's zitten de katers apart en dat wil ik niet.

Geplaatste afbeelding

krulleke
krulleke
  • 5.601 berichten

#35 Geplaatst 09 april 2012 - 12:03

Hier twee schatten van katers.Geen problemen mee (ééntje heeft wel een suprelorin implantaat).Als je een kater aanschaft moet je ook vooral naar zijn karakter kijken,een hele lieve zoeken,geen dominant type.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#36 Geplaatst 09 april 2012 - 14:49

Hier kan zelfs onze castraat niet tussen de poezen leven. Laat staan dat ik dan met mijn volle katers met een broekje zou gaan werken. Ik heb het wel geprobeert, maar onze katers stonken dan zo erg aan hun poep door het sproeien in die broek, dat zijzelf en ook het hele huis een geurtje kregen.
Hun katerverblijf wordt dagelijks van onder tot boven schoongemaakt en ik vind het nog stinken. Neen, een volle dekkater zomaar in huis, hier echt niet :misselijk:  ! Die geur in hun verblijf krijg ik nooit helemaal weg, zeker niet in de zomer. Als ik de katers was voor het showen vind ik dat ze op zich ook zelfs al ruiken, ookal zijn ze net gewassen. Een open kater ruik ik toch meteen. (zeer scherp reukorgaan en bij sproeiselgeur blijft dit echt in men neus zitten)

Zelfs onze Enrico op suprelorin loopt niet in huis tussen de poezen. Hem na anderhalf jaar dan ineens weer afzonderlijk in z'n verblijf stoppen omdat hij terug sproeit, vind ik ook niet echt goed voor hem. Hij heeft het naar zijn zin in zijn eigen huisje en de suprelorin is hier dan ook enkel bedoelt om hem te laten bijkomen en recuperen na een jaartje dekken. Te weinig dekken of constant gitsig lopen is erg ongezond en een rustpauze is dan ook even zalig en gezonder voor hem.

Onze Elliot was 2 jaar dekkater (eigen gebruik) en is nu castraat. Maar tussen de poezen lopen gaat niet, hij blijft ze dekken. Dat zorgt voor conflicten en stress in de groep poezen. Ze worden ook veel sneller krols als hij gewoon constant erbij loopt, merk ik.
Gelukkig hebben we voor hem plaats in de kinderopvang. Daar wordt hij rotverwend door iedereen en hij is zalig gelukkig en gemakkelijk.
Hij is wel lekker makkelijk als er een poes krols is. Die dekt hij dan 's nachts met losse flodders zodat ik hier nooit de pil nodig heb voor men poezen. Zij verhuizen dus af en toe voor een nachtje (of 2-3) bij Elliot als ze krols zijn.

Evgeniya
Evgeniya
  • 188 berichten

#37 Geplaatst 09 april 2012 - 17:27

Wij waren eigenlijk wel genoodzaakt om een eigen kater te kopen aangezien er geen naar mijn keuze beschikbaar was in NL/BE.
Een andere cattery had hetzelfde probleem en hebben we dus samen deze kater aangeschaft.
Wel zie ik verschillende soorten samenwerkingen terug dus je moet wel een methode kiezen waar je je beide goed bij voelt.

Het katertje is nu 10 maanden oud en hij woont nog gezellig bij de rest.
Wel is onze keuze om de poes al voor het 1e nestje aan de pil te doen zodat ze niet ongewenst vroeg zwanger zou worden.

Wel heb ik beetje geselecteerd op zijn niet-sproeiende familie leden en zijn geweldige karakter. Zulke dingen maken de keuze voor een kater wel wat makkelijker.
Natuurlijk geeft zoiets geen garanties en zullen we zien wat de toekomst brengt..

Bewerkt door Evgeniya, 09 april 2012 - 17:28.

Nebelung & Russisch Blauw Variant   www.cattery-evgeniya.nl  ♥
Geplaatste afbeelding

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#38 Geplaatst 17 april 2012 - 10:25

Ik vind het gewoon zo'n gok. Voor hetzelfde geld kan je hem toch niet bij de poezen houden. En net zoals Feroesti al zei, ruik je ze niet?
Ik heb de mogelijkheid niet om 'n kater gescheiden te houden (voor lange tijd toch) en eigenlijk wil ik dit ook niet.
Als ik een kat heb, wil ik dat deze bij mij en de rest van het (dieren)gezin woont.

Met een eigen dekkater wordt het ook moeilijk om eigen kittens te houden. Je kan er wel af en toe eentje houden, maar dan moet je uiteindelijk toch weer een andere kater zoeken voor haar. Dat probleem heb je niet als je meerdere dekkaters hebt, maar dat zit er helemaal niet in voor mij. :mrgreen:

Geplaatste afbeelding

amazingdolls
amazingdolls
  • 3.501 berichten
  • 18 katten

#39 Geplaatst 17 april 2012 - 11:46

Bij mij lukt dit ook niet om de katers tussen de poezen te zetten, zoals al gezegd is blijven ze toch erg ruiken.
Het katerverblijf is van hen en ik geef ze zoveel mogelijk aandacht maar samen in huis lijkt me niet mogelijk.
Geplaatste afbeelding

Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
  • 7 katten

#40 Geplaatst 18 april 2012 - 01:50

Mijn katers zitten ook tussen de poezels :)

Rai sproeit niet. Kater plas in kattenbak ruik je wel altijd meer.
Als je schrik hebt voor een ongelukje, zou ik al niet voor een eigen kater gaan.
Als je hier binnenkomt ruikt het niet naar kater, dus dat zegt al veel. Ik haat die geur ook -_-
Katerbroekje bij Rai hier, ik zou het niet moeten proberen :) Ik wil mijn kater ook niet appart, ze zijn een deel van het gezin.
Mag je nog zo een leuk verblijf hebben, hier is hij uren onder de mensen, onder de andere katten, kinderen, hond...
Aoshi is anders. Deze zet ik soms in het andere deel van het huis waar hij heel de gang en bovenkamers heeft, is evenveel of meer dan beneden eigenlijk. Omdat als er een poes open is ik uiteraard geen ongelukjes wil(2 andere rassen) ;) Ook durft hij dan wel eens concureren met Rai, zeker nu hij op implantaat is wilt hij de troon over nemen. Daarom is hij nu ook meer gescheiden. Maar ik zet hem wel elke dag hier nu wel met een katerbroekje aan anders begint hij heel beneden af te bakenen omdat hij weet dat Rai hier heerst. Rai doet dit dan weer niet bij Aoshi, hij is echt een rustige op dat vlak. Ook zitten er altijd 1 of meerdere katten bij Aoshi, ze vragen er zelf om en willen dolgraag naar daar, katten lopen hier heen en weer, behalve de poezen die zonder pil zitten :) Ik speel er gewoon zo een beetje mee ^^

Suprerolin implantaat werkt super, echt waar ! Dus als je poezen gedekt zijn, kater er terug op en je hebt het een hele tijd weer kalm, zo ga ik het toch doen ^^
Zonder implantaat en de poezen die beiden een nestje hadden gehad werd hij na een tijdje onrustig, stressvol en mager. Nu is hij terug weer de oude zelf :love3: Hier was het een wondermiddel. Ik vind mijn eigen katers heerlijk en gemakkelijk. Ik vertrouw het ook gewoon altijd meer dan een dekkater. Hij is alleen voor mijn poezels :)

Bewerkt door Serenity, 18 april 2012 - 02:03.

Geplaatste afbeelding

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#41 Geplaatst 18 april 2012 - 01:57

Ik had ook altijd wat schrik dat een kater bij mij te weinig zou kunnen dekken (ik heb maar 2 open poezen) maar met zo'n implantaat is dat probleem van de baan, niet?
Geplaatste afbeelding

Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
  • 7 katten

#42 Geplaatst 18 april 2012 - 02:06

Ja :) Ik heb er ook maar 2 per open kater !
En als je dan weet ik wil +- een half jaartje/een jaartje(werking hangt er een beetje van af) geen nestje meer, dan laat je het implantaat zetten. De kater komt hier enorm van tot rust, sterkt weer aan en houdt zich echt niet meer bezig met de poezen. Hier is Rai een hele hevige en goede dekkater en hij zag ze nu niet meer staan :d . Ze kwamen smekend voor hem lopen(toen ik het uit teste en een poes zonder pil liet om te zien of hij al terug dekbehoefte had). Ik heb wel het sterke implantaat gegeven, volgende keer wordt het hier het kortwerkende. Ik had nu voor de zwaardere gekozen omdat ik zelf ook even rust wou betreffende mijn eigen bevalling en zoontje. Nu begint het stilletje weer uit te werken bij hem merk ik. Maar er is geen haast bij ^^Zonder dat implantaatje was hij idd beetje gestressed geworden en magertjes na 2 jaar. Dat was zielig. Dit is echt een super oplossing vind ik :)

Edit : Ohja wat ik nog wou zeggen, Aoshi mijn blh kater die durft wel eens te sproeien, vooral tegen de middendeur van waar Rai dus zit beneden. Verder sproeit hij eingelijk niet echt. En het ruikt ook niet sterk. Even productje erover(heb iets heel lekkers van zooplus) en de geur is echt weg. Aoshi zijn katerplasjes in de kattenbak ruiken wel sterk dus die kuis ik meer uit :)

Bewerkt door Serenity, 18 april 2012 - 02:13.

Geplaatste afbeelding

nisha's wonderland
nisha's wonderland
  • 2.871 berichten

#43 Geplaatst 18 april 2012 - 10:32

elixeryen zei:

Idd nogal sneu dat zoveel cattery's geen buitendekkingen verlenen. Toch staan sommige cattery's ervoor open, mits het niet teveel gebeurd. Zo had ik jaren geleden een cattery gecontacteerd met de vraag of ze buitendekkingen verleenden, maar het antwoord was negatief. Dit jaar kreeg ik echter positief antwoord, juist omdat die dame zei dat het best wel moeilijk was om een leuke kater te vinden.

ik geef ook geen buitendekkingen maar met de reden dat ik eerst bij mijn poezen kan zien wat hij kan en momenteel wilt hij zelf niet dekken in een aparte ruimte, in huis doet hij het wel...
Ik kies bewust voor geen uitdekkingen later ook tenzij ik de mensen en de kat ken.

wij hebben destijds ook een kater moeten zoeken met de reden dat we te ver moesten rijden voor een dek of steeds bij dezelfde kater zouden moeten gaan. Ik weet dat sommige er hun twijfels over hebben maar ik vind dat tigo bij al onze poezen past qua fokpartner, ook al hebben ze allemaal een verschillende kleur

tigo leeft ook tussen de poezen en het is soms best wel lastig, als hij niet mag dekken. ruiken doe ik hem niet in huis. Hij sproeit niet maar dit kan evengoed morgen veranderen en dan moet hij wel apart.

Bewerkt door nisha's wonderland, 18 april 2012 - 10:33.

biekevs
biekevs
  • 1.470 berichten
  • 3 katten

#44 Geplaatst 18 april 2012 - 11:55

ik ben ook niet van plan een kater te nemen, bij mij zal het dus moeten zoeken worden naar dekkaters. ook om de reden dat ik ze niet apart kan zetten... ten eerst wil ik dat niet, allemaal samen bij mij, en ten tweede heb ik er de plaats niet voor...
ik besef ook wel dat dit geen evidentie zal zijn, maar ja, daar heb ik nog veeeeeeeeeeeeel tijd voor he, voor te zoeken ;)

ester: wat gebruik jij dan van zooplus? en werkt het ook effectief?

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#45 Geplaatst 18 april 2012 - 13:26

Als ik dit zo lees lijkt het me wel het proberen waard. Maar wat als ik hem toch niet tussen de poezen kan laten lopen. :louche:
Door zo'n staafje heb je wel de kittens iedere keer rond hetzelfde tijdstip. Ik bedoel dus dat alle poezen rond hetzelfde tijdstip zwanger gaan zijn.

Geplaatste afbeelding