Spring naar inhoud

- - - - -

Eigen dekkater -> evidente keuze?

• Log in om te reageren
96 reacties op dit onderwerp
Stijn_Poezenpaleis:-)
  • 10.226 berichten
  • 6 katten

#76 Geplaatst 18 april 2012 - 16:48

ik ben duidelijk nog niet mee in het hele fokgebeuren :d
Maar mijn logisch verstand zegt toch als je altijd dezelfde dekkater hebt dat je dezelfde positieve maar ook negatieve zaken gaat blijven doorgeven.
Mij lijkt het eigenlijk het meest eenvoudige om te beginnen met een goede combinatie en dan telkens uitkijken naar verbeteringen ipv eenzelfde dekkater te blijven gebruiken?

Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
  • 7 katten

#77 Geplaatst 18 april 2012 - 16:52

@ Stijn : Je verkoopt toch ook geen 4 kittens(of zelfs 1 !) per nest voor de fok? ;)
In al mijn nestjes zijn er nog maar 2 vertrokken voor de fok ! En nu zou ik het ook even niet meer willen.
Bovendien vertrekt hier ook geen kater voor de fok om de reden dat de lijn te rap omzeep zou zijn. In 1 van zijn laatste nesten is dit evt wel te overwegen voor mogelijk geïnterreseerden.
Kittens die als huiskatje verkocht zijn hebben hier dus niets mee te maken. :)
Als uw kater mooie kittens geeft en je houdt het een beetje in de gaten hoeveel er de fok in gaan, is er geen probleem.

Bewerkt door Serenity, 18 april 2012 - 16:53.

Geplaatste afbeelding

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#78 Geplaatst 18 april 2012 - 16:53

Stijn_Poezenpaleis:-) zei:

ik ben duidelijk nog niet mee in het hele fokgebeuren :d
Maar mijn logisch verstand zegt toch als je altijd dezelfde dekkater hebt dat je dezelfde positieve maar ook negatieve zaken gaat blijven doorgeven.
Mij lijkt het eigenlijk het meest eenvoudige om te beginnen met een goede combinatie en dan telkens uitkijken naar verbeteringen ipv eenzelfde dekkater te blijven gebruiken?

Dat is de bedoeling he, verbeteren...

Het is ook niet gezegd dat je in je eerste nestje met je eigen dekkater een verbetering hebt en/of dat er een poesje in zit die fok kwaliteiten heeft.
Chanel had in haar eerste nest 5 katers dus dan had ik gerust dezelfde kater kunnen gebruiken.
En zoals de meeste zeggen en dat eigenlijk een beetje waarheid in zit blijft fokken een beetje gokken.

Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
  • 7 katten

#79 Geplaatst 18 april 2012 - 16:54

Gokken met een portie gezond verstand dan laat ons hopen, hihi :)

Want vele zekerheden zijn er idd niet, je "werkt" met levende dieren. ^^

Bewerkt door Serenity, 18 april 2012 - 16:55.

Geplaatste afbeelding

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#80 Geplaatst 18 april 2012 - 16:55

En als niemand een dekkater heeft dan zal het snel gedaan zijn. :p

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#81 Geplaatst 18 april 2012 - 16:55

Serenity zei:

Gokken met een portie gezond verstand dan laat ons hopen, hihi :)

Want vele zekerheden zijn er idd niet, je "werkt" met levende dieren. ^^

Ja natuurlijk :LOL: al zijn er die dat niet doen!

Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
  • 7 katten

#82 Geplaatst 18 april 2012 - 16:56

Ja, dat zou erg zijn idd :) Ik ben ook blij dat er mensen een kater te leen geven.
Wat ik wel merk(bij mijn Birmaan ras dan) is dat er weinige katers getest zijn op PKD EN HCM ...de meeste enkel op fiv en felv. Dat zou bij mij al niet werken aangezien ik hier ook garantie op bied in mijn contract. Bovendien snap ik er geen ene snars van waarom ze daar niet op testen en zitten we dus al op een andere lijn, het zou niet werken. Eentje ben ik tegen gekomen en die is al bijna op pensioen, haha. Ik ben blij dus dat ik mijn eigen kater heb...

Bewerkt door Serenity, 18 april 2012 - 16:57.

Geplaatste afbeelding

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#83 Geplaatst 18 april 2012 - 16:58

Ik krijg meer en meer zin in een eigen kater :eDance: moet mijn ventje ook nog kunnen overtuigen, nog heel veel werk aan de winkel. :eDance:

Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
  • 7 katten

#84 Geplaatst 18 april 2012 - 17:03

Hihi ja en als het zo ver is goed opzoek gaan en heeeel kieskeurig zijn, je moet er een super gevoel bij hebben. En dan ben je trots op je eigen katertje als het allemaal goed loopt :LOL:

Mijn Birmaan kater kreeg ik ook heel uitzonderlijk. Normaal verkocht ze geen kater voor de fok maar omdat het haar laatste nest betrof met deze mama en omdat we niet in elkaars "vaarwater" zaten en ze er een goed gevoel bij had heeft ze mij na vele gesprekken deze schat toevertrouwd ! Hij is afkomstig uit NL. Ik ben nog altijd blij met mijn keuze ik vind het een knappe kater en hij geeft mooie kittens vind ik ^^

Bewerkt door Serenity, 18 april 2012 - 17:06.

Geplaatste afbeelding

hilleke
hilleke
  • 19.509 berichten

#85 Geplaatst 18 april 2012 - 17:20

Solotje zei:

Ik krijg meer en meer zin in een eigen kater :eDance: moet mijn ventje ook nog kunnen overtuigen, nog heel veel werk aan de winkel. :eDance:

Die mannen altijd he :oops:

nisha's wonderland
nisha's wonderland
  • 2.871 berichten

#86 Geplaatst 18 april 2012 - 17:58

Solotje zei:

wil je wat tips? ventje hier wou ook geen later maar heb toch mijn zin gekregen :LOL: :LOL:

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#87 Geplaatst 19 april 2012 - 11:00

Dat probleem heb ik niet. Voor mijn vriend is dat allemaal oké. :mrgreen:

Maar als je maar 1 kater hebt, kan je eigenlijk geen kittens houden, of je moet terug op buitendekking gaan.
Stel dat ik een kater aanschaf en deze laat paren met Amira & Aynoa. Wat doe ik dan na een aantal jaar als Amira & Aynoa gesteriliseerd worden? Eigenlijk zou je dan een andere poes moeten aankopen, uit een andere lijn.
Dus in principe kan je met die poes maar 1 generatie fokken met je eigen kater. Of zie ik dat nu verkeerd?  

Geplaatste afbeelding

• 10.226 berichten
  • 6 katten

#88 Geplaatst 19 april 2012 - 11:48

elixeryen zei:

Maar als je maar 1 kater hebt, kan je eigenlijk geen kittens houden, of je moet terug op buitendekking gaan.
Stel dat ik een kater aanschaf en deze laat paren met Amira & Aynoa. Wat doe ik dan na een aantal jaar als Amira & Aynoa gesteriliseerd worden? Eigenlijk zou je dan een andere poes moeten aankopen, uit een andere lijn.
Dus in principe kan je met die poes maar 1 generatie fokken met je eigen kater. Of zie ik dat nu verkeerd?

Heel goede opmerking! Ben ook wel eens benieuwd hoe dat werkt :)

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#89 Geplaatst 19 april 2012 - 12:25

nisha zei:

wil je wat tips? ventje hier wou ook geen later maar heb toch mijn zin gekregen :LOL: :LOL:

Ik ben al begonnen met de trukendoos. :lachen:
Maar eerst wil ik zelf zeker zijn. :)

elixeryen zei:

Dan heb jij geluk! :cheer:

Oplossing is dan herplaatsen of laten castreren en houden.
En dan terug een nieuwe dekkater aankopen.

biekevs
biekevs
  • 1.470 berichten
  • 3 katten

#90 Geplaatst 19 april 2012 - 13:23

nisha zei:

ja, geef maar hier, die tips :x