Spring naar inhoud

- - - - -

Eigen dekkater -> evidente keuze?

• Log in om te reageren
96 reacties op dit onderwerp
Guest_Flandry Cats_*
Guest_Flandry Cats_*

#91 Geplaatst 19 april 2012 - 22:43

gebeurt het nooit dat er een dekkater wordt aangekocht en die dan niet vruchtbaar blijkt te zijn? Of kom je dat niet vaak tegen dat een kater niet vruchtbaar is? kan je dat dan ook zien. vroeg me dat al altijd af maar vind daarover niet veel terug, dus waarom niet gewoon hier vragen, kennis genoeg hé op dit forum! :LOL:

Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
  • 7 katten

#92 Geplaatst 19 april 2012 - 22:52

@ Flandry : Tuurlijk ! En dat is een risico bij elk dier dat je koopt ook voor te fokken...Bij een kater wordt normaal gekeken of de balletjes goed zijn ingedaald enzo. Echter kan men uiteraard niet kijken of hij dingen van goede kwaliteit lanceert :d
Met een fokpoes is dat hetzelfde. Met een poesje heb je dan nog meer risico's, bv dat deze een baarmoederontsteking krijgt. Hier kan de fokker niet altijd iets aan doen en is soms ook de eigen verantwoordelijkheid van de koper(bv kat te lang op pil voor een eerste zwangerschap ofzo)

Persoonlijk zou ik wel bij mensen waar de kater fokongeschikt blijkt later, de opleg voor een fokkatje terug betalen, mits deze mensen altijd goed contact met mij hebben gehouden. (Ik heb echter nog geen enkele kater van mezelf de fok in gelaten) Echter bij een fokpoes zou dit afhangen van de gemaakte keuzes door hun.
Niet alles ligt aan de kat zelf ;)

Dat is volledig juist, als je een kitten van je eigen kater houdt, kan je deze uiteraard niet laten paren. Of je houdt het kitten voor jezelf als huiskatje, of je gaat met deze kat op buitendek. Of je neemt een andere kater, of je castreert je kater en houdt hem lekker bij. Of je gaat met mama poes 1malig op buitendek en hou daarvan een kitten. Dan kan je je eigen kater verder nog wel gebruiken bij je poesje, zo zou ik het doen :)

Persoonlijk hoeft niet elke kat hier in huis voor de fok te "dienen". Ik heb een kitten van mezelf bijgehouden gewoon als knuffel. Maw gecastreerd.
Als ik dus zoals gezegd in bovenstaande een ander fokpoesje zou willen laat ik mijn poes op 1malige buitendekking gaan en hou ik er daar eentje van. Of, ik koop een nieuw poesje bij een leuke cattery ;)

Bewerkt door Serenity, 19 april 2012 - 22:54.

Geplaatste afbeelding

Guest_Flandry Cats_*
Guest_Flandry Cats_*

#93 Geplaatst 19 april 2012 - 23:15

Serenity zei:

@ Flandry : Tuurlijk ! En dat is een risico bij elk dier dat je koopt ook voor te fokken...Bij een kater wordt normaal gekeken of de balletjes goed zijn ingedaald enzo. Echter kan men uiteraard niet kijken of hij dingen van goede kwaliteit lanceert :d
Met een fokpoes is dat hetzelfde. Met een poesje heb je dan nog meer risico's, bv dat deze een baarmoederontsteking krijgt. Hier kan de fokker niet altijd iets aan doen en is soms ook de eigen verantwoordelijkheid van de koper(bv kat te lang op pil voor een eerste zwangerschap ofzo)

Persoonlijk zou ik wel bij mensen waar de kater fokongeschikt blijkt later, de opleg voor een fokkatje terug betalen, mits deze mensen altijd goed contact met mij hebben gehouden. (Ik heb echter nog geen enkele kater van mezelf de fok in gelaten) Echter bij een fokpoes zou dit afhangen van de gemaakte keuzes door hun.
Niet alles ligt aan de kat zelf ;)

Dat is volledig juist, als je een kitten van je eigen kater houdt, kan je deze uiteraard niet laten paren. Of je houdt het kitten voor jezelf als huiskatje, of je gaat met deze kat op buitendek. Of je neemt een andere kater, of je castreert je kater en houdt hem lekker bij. Of je gaat met mama poes 1malig op buitendek en hou daarvan een kitten. Dan kan je je eigen kater verder nog wel gebruiken bij je poesje, zo zou ik het doen :)

Persoonlijk hoeft niet elke kat hier in huis voor de fok te "dienen". Ik heb een kitten van mezelf bijgehouden gewoon als knuffel. Maw gecastreerd.
Als ik dus zoals gezegd in bovenstaande een ander fokpoesje zou willen laat ik mijn poes op 1malige buitendekking gaan en hou ik er daar eentje van. Of, ik koop een nieuw poesje bij een leuke cattery ;)

dankje om te antwoorden!
Kan je dan je kater gaan testen bij de dierenarts?
Sperma of zo afnemen,? :onzeker:
zodat je toch echt een bewijsje hebt.
En kheb ergens gelezen als je kater sproeit dat hij vruchtbaar is,
klopt dit? Iets met de hormonen ofzo??

Bewerkt door Flandry Cats, 19 april 2012 - 23:15.

nisha's wonderland
nisha's wonderland
  • 2.871 berichten

#94 Geplaatst 20 april 2012 - 10:52

biekevs zei:

ja, geef maar hier, die tips :x

uiteraard is het bij selkirk rex moeilijker om een dekkater te vinden, dus ik ben beginnen zagen. altijd die afstand rijden, 20mails sturen voor misschien 1 antwoord te krijgen wat positief is...
En dan heb ik eerst tigo uitgezocht, foto onder zijn neus en hij vond hem wel schattig maar ja, we zouden geen open katers in huis halen.
De enige plaats waar je man niet kan gaan lopen als je begint te zagen is... het bad! elke keer hij in bad zat begon ik terug de voordelen op te noemen en het is toch een schatje enzovoort...
3weken later was hij gereserveert!!!!

af en toe als tigo lastig is, hoor ik wel eens: jij wou een kater he maar das het ene oor in en het andere eruit! :LOL:

krulleke
krulleke
  • 5.601 berichten

#95 Geplaatst 20 april 2012 - 11:11

Mijn man vind een eigen kater veel gemakkelijker (dan moet hij s'avonds niet nog een heel eind rijden om een poes weg te brengen op dek) en hij zou mij eerder overhaalt hebben dan ik hem :ha .

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#96 Geplaatst 20 april 2012 - 13:44

krulleke zei:

Mijn man vind een eigen kater veel gemakkelijker (dan moet hij s'avonds niet nog een heel eind rijden om een poes weg te brengen op dek) en hij zou mij eerder overhaalt hebben dan ik hem :ha .

Dat was ook mijn vriend z'n reactie.
Normaal rijd ik, maar de vorig keer heeft mijn vriend gereden omdat ik met een boorling zat en de afstand best ver was. :lachen:

Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.875 berichten
  • 13 katten

#97 Geplaatst 20 april 2012 - 13:47

Flandry Cats zei:

dankje om te antwoorden!
Kan je dan je kater gaan testen bij de dierenarts?
Sperma of zo afnemen,? :onzeker:
zodat je toch echt een bewijsje hebt.
En kheb ergens gelezen als je kater sproeit dat hij vruchtbaar is,
klopt dit? Iets met de hormonen ofzo??

Nee. Er is geen test voor vruchtbaarheid bij katten, poezen of katers gelijk.
Het lukt of het lukt niet.
Lukt het de kater niet om nakomelingen te verwekken op verschillende momenten, na vaker proberen, bij meerdere poezen, dan mag je er vanuit gaan dat de kater niet of sterk verminderd vruchtbaar is.

sproeien zegt niets over vruchtbaarheid. Er zijn ook castraten die sproeien ;)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende