Spring naar inhoud

- - - - -

Rsi? gevolg van airco??

• Log in om te reageren
50 reacties op dit onderwerp
Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#31 Geplaatst 27 november 2009 - 09:34

Ik heb geen strijk staan, ben voor een keer bij met de strijk

Hebt ge mij gisteren niet horen schreeuwen tot bij u?

Guest_Pinkbubblegum_*
Guest_Pinkbubblegum_*

#32 Geplaatst 27 november 2009 - 09:55

Lies zei:

Ik heb geen strijk staan, ben voor een keer bij met de strijk

Hebt ge mij gisteren niet horen schreeuwen tot bij u?

aaah dat waart gij... ik hoorde al iets brullen :)

Guest_Kattenhuis_*
Guest_Kattenhuis_*

#33 Geplaatst 27 november 2009 - 10:48

RSI !! Erg vervelend. Ik heb ook jaren veel computerwerk gedaan. Op een gegeven moment bijna een jaar niet meer kunnen werken door RSI. Nu doe ik geen computerwerk meer maar moet nog steeds uitkijken hoelang ik wat doe en hoe ik dat doe.

Wat kleine tips zijn bijv.

- Pauzeprogramma op computer
- Misschien moet monitor wat hoger of lager staan, daar zijn monitorstandaards voor.

- Stoel met leuningen op werkplekhoogte (hebben armen ook iets meer steun en rust. Voetensteun kan ook belangrijk zijn voor lichaamshouding.

- Regelmatig even kort pauzeren en waar mogelijk even iets anders doen of even wat lopen, dan heb je een andere houding en dat geeft wat ontspanning.
- Fitness ( maar dan wel een gericht programma i.v.m RSI. Ik bedoel dus trainingen met/zonder fitnessapparaten gericht op het sterker maken van spieren in schouders e.d.

- Iemand die wat afweet van ergonomie/werkhouding e.d. ( bijv. arbo-arts, ik weet niet hoe dat bij jullie heet) laten kijken naar de werkplek. Misschien stoel wat hoger/lager.
- Doseren, op het werk en ook thuis. Ik weet uit ervaring dat dat niet altijd makkelijk is en uitkomt maar jij bent belangrijker dan het werk.  
- Zorg dat je zo min mogelijk spullen boven schouderhoogte hoef te pakken. Een map, doos, dossier bijv. 1x hoog weghalen gaat nog eens, maar bijv, 20 x / dag ga je langzaam maar zeker voelen als al RSI heb. Materialen die je bij het werk veel nodig heb niet boven schouderhoogte opbergen.

Misschien heb je ook last van laat ik het maar noemen spanningsknobbeltjes onderhuids. Ik lees dat je veel last van schouders/nek heb. Zelf heb ik dat gehad in de nek, armen, schouders en rug. Bij behandeling door fysiottherapeut bleek dat er allemaal knobbeltjes zaten Het leek wel een onderhuidse ritssluiting. Bij mij heeft het bijna een jaar geduurd voor dat die wegbehandeld zijn.

Kijk heel goed uit, want het kan heel lang duren voordat je er redelijk vanaf ben. Naar mijn idee kom je er bijna nooit helemaal vanaf.

Ontstekingsremmers gaan op een gegeven moment wel werken maar die zijn meer om de pijn te verminderen. Het probleem los je er niet mee op.

Doseren , ook bij dingen thuis. Niet te zwaar tillen is bijv. ook belangrijk want dat geeft ook extra belasting. Ik doe dat nogsteeds zo veel mogelijk.

Zelf gaf je strijken al als wat moest gebeuren, maar dat is ook een steeds repeterende (herhalende) beweging. Erg mee uitkijken nu, zeker niet te veel achter elkaar willen.

Denk aan jezelf, het werk loopt echt niet weg. Niemand heeft er wat aan als het zover komt dat je net als ik er bijna een ziek/uit bent.

Succes !!

Guest_Mélina_*
Guest_Mélina_*

#34 Geplaatst 27 november 2009 - 14:24

Ocharme Lies,

Heb je ook al geprobeerd het warm te houden?

Veel beterschap!

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#35 Geplaatst 28 november 2009 - 07:08

Super tips, maar eigenlijk niets nieuw. Ik heb al veel opgezocht en geprobeerd, maar niets blijkt DE oplossing te zijn :(

Kattenhuis zei:

RSI !! Erg vervelend. Ik heb ook jaren veel computerwerk gedaan. Op een gegeven moment bijna een jaar niet meer kunnen werken door RSI. Nu doe ik geen computerwerk meer maar moet nog steeds uitkijken hoelang ik wat doe en hoe ik dat doe.

Wat kleine tips zijn bijv.

- Pauzeprogramma op computer Heb ik al een tijdje
- Misschien moet monitor wat hoger of lager staan, daar zijn monitorstandaards voor. Scherm staat goed

- Stoel met leuningen op werkplekhoogte (hebben armen ook iets meer steun en rust. Voetensteun kan ook belangrijk zijn voor lichaamshouding. Voetsteun heb ik , armsteunen heb ik eraf gehaald, die zaten in de weg en ik kon niet dicht genoeg bij mijn bureau of ik zat er met mijn vingers tussen.

- Regelmatig even kort pauzeren en waar mogelijk even iets anders doen of even wat lopen, dan heb je een andere houding en dat geeft wat ontspanning. Doe ik ook, moet regelmatig naar beneden wandelen
- Fitness ( maar dan wel een gericht programma i.v.m RSI. Ik bedoel dus trainingen met/zonder fitnessapparaten gericht op het sterker maken van spieren in schouders e.d. Ik sport onder het waakzaam oog van de kinesiste

- Iemand die wat afweet van ergonomie/werkhouding e.d. ( bijv. arbo-arts, ik weet niet hoe dat bij jullie heet) laten kijken naar de werkplek. Misschien stoel wat hoger/lager. Zo iemand gaat komen
- Doseren, op het werk en ook thuis. Ik weet uit ervaring dat dat niet altijd makkelijk is en uitkomt maar jij bent belangrijker dan het werk.  Probeer ik te beperken.
- Zorg dat je zo min mogelijk spullen boven schouderhoogte hoef te pakken. Een map, doos, dossier bijv. 1x hoog weghalen gaat nog eens, maar bijv, 20 x / dag ga je langzaam maar zeker voelen als al RSI heb. Materialen die je bij het werk veel nodig heb niet boven schouderhoogte opbergen. lukt niet altijd om niets boven schouderhoogte op te bergen.

Misschien heb je ook last van laat ik het maar noemen spanningsknobbeltjes onderhuids. Ik lees dat je veel last van schouders/nek heb. Zelf heb ik dat gehad in de nek, armen, schouders en rug. Bij behandeling door fysiottherapeut bleek dat er allemaal knobbeltjes zaten Het leek wel een onderhuidse ritssluiting. Bij mij heeft het bijna een jaar geduurd voor dat die wegbehandeld zijn.
Ik krijg al lange tijd een behandeling, zijn goede moment oplossingen

Kijk heel goed uit, want het kan heel lang duren voordat je er redelijk vanaf ben. Naar mijn idee kom je er bijna nooit helemaal vanaf.

Ontstekingsremmers gaan op een gegeven moment wel werken maar die zijn meer om de pijn te verminderen. Het probleem los je er niet mee op.
Weiger ik in te nemen

Doseren , ook bij dingen thuis. Niet te zwaar tillen is bijv. ook belangrijk want dat geeft ook extra belasting. Ik doe dat nogsteeds zo veel mogelijk.

Zelf gaf je strijken al als wat moest gebeuren, maar dat is ook een steeds repeterende (herhalende) beweging. Erg mee uitkijken nu, zeker niet te veel achter elkaar willen. Doe meestal met beetjes

Denk aan jezelf, het werk loopt echt niet weg. Niemand heeft er wat aan als het zover komt dat je net als ik er bijna een ziek/uit bent. Gaat niet makkelijk in een familiezaak

Succes !!

Guest_Kattenhuis_*
Guest_Kattenhuis_*

#36 Geplaatst 28 november 2009 - 08:37

Ik denk eigenlijk dat DE OPLOSSING er gewoon niet is.  Je moet er mee leren omgaan en zoveel mogelijk alles zo inrichten en doen dat je er zo min mogelijk last van heb. Zo doe ik het nu ook. Zie verder mijn vorige bericht.

Het is erg vervelend maar op dit moment is het naar mijn idee niet anders. :catsad

Lies zei:

Super tips, maar eigenlijk niets nieuw. Ik heb al veel opgezocht en geprobeerd, maar niets blijkt DE oplossing te zijn :(

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.867 berichten
  • 13 katten

#37 Geplaatst 28 november 2009 - 10:43

Als je eenmaal klachten hebt van pijn, dan is het zaak om zoveel mogelijk je arm/pols te laten rusten. Dus NIET GEBRUIKEN! makkelijker gezegd dan gedaan, snap ik, maar anders wordt het chronisch.

Rust is de oplossing! Rusten tot het geen pijn meer doet! Daarna aanpassingen op je werkplek, bureau op de juiste hoogte instellen, pc /monitor op de juiste hoogte, aangepast toetsenbord en aangepaste muis gebruiken. Langzaam (!) opbouwen. Zodra je pijn voelt helemaal stoppen en de andere dag weer rustig aan proberen.

Ik heb ooit ook rsi gehad en het blijft een zwakke plek voor mij. Ik ben niet gestopt bij de eerste pijnklachten omdat het altijd weer wegtrok als ik eenmaal thuis was. Maar het kwam steeds sneller terug en uiteindelijk was de pijn er constant. Ik kon op een gegeven momen amper meer mijn tanden poetsen (ik ben rechtshandig, kan niet veel met links en de pijn zat in mijn rechterhand....). Een kopje optillen om wat te drinken was een kwelling.

Ik was er gek genoeg volgens mijn huisarts vroeg bij. Heb fysiotherapie gehad en heb geen brace hoeven dragen. Wel heb ik zes weken (ja 6 weken!) thuis gezeten omdat ik niks kon doen met die hand.
En dat terwijl ik er op tijd bij was!

zowel op werk als thuis een aangepast toetsenbord en muis gebruikt en langzaam alles weer opgebouwd.

Nu hou ik er veel meer rekening mee. Rust op tijd en stop als mijn arm/pols 'ongemakkelijk' aan gaan voelen.
Ik heb een 'gewoon' toetsenbord en een 'gewone' muis en kan weer alles doen. Het speelde echt jaaaaren geleden, maar toch moet ik er nog steeds wel rekening mee houden.

Pas dus op Lies en zorg echt dat je rust. Dit is een reden tot ziekmelding hoor! Ik weet niet hoe het zit in Belgie, maar in Nederland is het erkend als ziekte. Er zijn al volgens mij al veel mensen arbeidsongeschikt verklaard vanwege rsi.

Sterkte!

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Guest_Kattenhuis_*
Guest_Kattenhuis_*

#38 Geplaatst 28 november 2009 - 11:01

Klopt zoals Ginnie ook schrijft. Rust rust en nog eens rust. Het is natuurlijk bij moeilijker als je zoals jij (Lies) in een familiebedrijf werkt. Als je door blijft gaan wordt het inderdaad chronisch. Ik heb het aan beide handen/armen/schouders e.d. tegelijk gehad. Een kop koffie optillen kostte al moeite. Zoals ik eerder schreef heb ik bijna een jaar vrijwel niet mogen werken. Dus kijk heel erg uit. Nu heb ik ook werk waarbij ik geen computer gebruik.

ginnie zei:

Als je eenmaal klachten hebt van pijn, dan is het zaak om zoveel mogelijk je arm/pols te laten rusten. Dus NIET GEBRUIKEN! makkelijker gezegd dan gedaan, snap ik, maar anders wordt het chronisch.

Rust is de oplossing! Rusten tot het geen pijn meer doet! Daarna aanpassingen op je werkplek, bureau op de juiste hoogte instellen, pc /monitor op de juiste hoogte, aangepast toetsenbord en aangepaste muis gebruiken. Langzaam (!) opbouwen. Zodra je pijn voelt helemaal stoppen en de andere dag weer rustig aan proberen.

Ik heb ooit ook rsi gehad en het blijft een zwakke plek voor mij. Ik ben niet gestopt bij de eerste pijnklachten omdat het altijd weer wegtrok als ik eenmaal thuis was. Maar het kwam steeds sneller terug en uiteindelijk was de pijn er constant. Ik kon op een gegeven momen amper meer mijn tanden poetsen (ik ben rechtshandig, kan niet veel met links en de pijn zat in mijn rechterhand....). Een kopje optillen om wat te drinken was een kwelling.

Ik was er gek genoeg volgens mijn huisarts vroeg bij. Heb fysiotherapie gehad en heb geen brace hoeven dragen. Wel heb ik zes weken (ja 6 weken!) thuis gezeten omdat ik niks kon doen met die hand.
En dat terwijl ik er op tijd bij was!

zowel op werk als thuis een aangepast toetsenbord en muis gebruikt en langzaam alles weer opgebouwd.

Nu hou ik er veel meer rekening mee. Rust op tijd en stop als mijn arm/pols 'ongemakkelijk' aan gaan voelen.
Ik heb een 'gewoon' toetsenbord en een 'gewone' muis en kan weer alles doen. Het speelde echt jaaaaren geleden, maar toch moet ik er nog steeds wel rekening mee houden.

Pas dus op Lies en zorg echt dat je rust. Dit is een reden tot ziekmelding hoor! Ik weet niet hoe het zit in Belgie, maar in Nederland is het erkend als ziekte. Er zijn al volgens mij al veel mensen arbeidsongeschikt verklaard vanwege rsi.

Sterkte!

Guest_Fairy_*
Guest_Fairy_*

#39 Geplaatst 28 november 2009 - 11:19

ja en rusten is iets dat vrouwen niet kunnen.
Een man met RSI, die blijft thuis en kijkt TV.
Een vrouw met RSI gaat werken of blijft thuis en doet haar huishouden, dus rust niet.
Ik heb ooit een peesontsteking gehad in een schouder en er was mij gezegd : geen ramen wassen, niet strijken, niet stofzuigen. Strijken deed ik écht niet, want dat is enorm belastend, de rest kan ik best zonder pijn.
Strijken doe ik nu ook niet, ben een fan van de crinkle mode en heb een droogtrommel.
Als je je was warm opvouwt is die zo goed als gestreken en mijn man en zoon strijken hun eigen hemden wel.

Guest_Amelie_*
Guest_Amelie_*

#40 Geplaatst 28 november 2009 - 17:16

Fairy zei:

Strijken doe ik nu ook niet, ben een fan van de crinkle mode en heb een droogtrommel.
Als je je was warm opvouwt is die zo goed als gestreken en mijn man en zoon strijken hun eigen hemden wel.

:ha :ha :ha

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#41 Geplaatst 29 november 2009 - 00:23

Bij ons op het werk is eeeeeeeeeenorm veel te doen rond RSI. Ik heb denk ik nog een presentatie liggen. Zal zien of ik deze kan opsturen, ik wilde toch de lege behandelingsflesjes terug sturen. Je moet echt op juuuuuuist de goede manier zitten. Het makkelijkste is om die presentatie samen met een collega te doorlopen, zodat die goed ziet hoe je houding is (da's moeilijk zelf te doen).

Verder helpt een heel laag keyboard (keyboards zijn vaak redelijk hoog, je moet een heel plat hebben). Daarnaast kan je best een zonder numeriek klavier nemen. Je zet dan een apart klavier links van je normale, dit dwingt je om je linkerhand ook meer te gebruiken. Je zou je muis moeten vervangen door een soort touchpad zoals je bij een laptop hebt, dat helpt veel beter. Een collega van me heeft zware RSI en zij heeft al deze zaken. Daarnaast is een goede stoel heeeeeel belangrijk. Ik zal proberen een foto te vinden van de stoelen die onze rsi mensen hebben. Als je daar op zit en je hebt niets, dan voel je al hoe je rug ontlast wordt, laat staan als je klachten hebt...

Jess
Jess
  • 4.842 berichten
  • 2 katten

#42 Geplaatst 29 november 2009 - 01:10

Vosse zei:

Bij ons op het werk is eeeeeeeeeenorm veel te doen rond RSI. Ik heb denk ik nog een presentatie liggen. Zal zien of ik deze kan opsturen, ik wilde toch de lege behandelingsflesjes terug sturen. Je moet echt op juuuuuuist de goede manier zitten. Het makkelijkste is om die presentatie samen met een collega te doorlopen, zodat die goed ziet hoe je houding is (da's moeilijk zelf te doen).

Verder helpt een heel laag keyboard (keyboards zijn vaak redelijk hoog, je moet een heel plat hebben). Daarnaast kan je best een zonder numeriek klavier nemen. Je zet dan een apart klavier links van je normale, dit dwingt je om je linkerhand ook meer te gebruiken. Je zou je muis moeten vervangen door een soort touchpad zoals je bij een laptop hebt, dat helpt veel beter. Een collega van me heeft zware RSI en zij heeft al deze zaken. Daarnaast is een goede stoel heeeeeel belangrijk. Ik zal proberen een foto te vinden van de stoelen die onze rsi mensen hebben. Als je daar op zit en je hebt niets, dan voel je al hoe je rug ontlast wordt, laat staan als je klachten hebt...

helemaal waar!
Geplaatste afbeelding

Guest_Kattenhuis_*
Guest_Kattenhuis_*

#43 Geplaatst 29 november 2009 - 11:51

Fairy zei:

ja en rusten is iets dat vrouwen niet kunnen.
Een man met RSI, die blijft thuis en kijkt TV.
Een vrouw met RSI gaat werken of blijft thuis en doet haar huishouden, dus rust niet.

Erg makkelijk geschreven hoor. Gaat misschien wel vaak op maar lang niet altijd. Ik ben een man die werkt en ook mijn huishouden (met 3 poezels) moet doen. Dus werken, huishouden (incl. boodschappen e,d,) . Dan blijft RSI wel erg lastig om erbij te hebben hoor. Ik verplicht mezelf tot rust om niet meer last van de RSI te krijgen. Het komt vaak niet uit omdat te doen maar het moet wel.

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#44 Geplaatst 06 juli 2010 - 15:37

pff, hier zijn we weer. Het is best lang redelijk goed gegaan. Maar nu zit ik met een ontsteking op mijn nek en schouderspieren.
Ik had al een tijdje felle hoofdpijn, dus ben ik ermee naar de dokter gegaan. De hoofdpijn is een gevolg van de ontstekingen.
Ik heb 5 dagen mijn schouder en nek rust gegund. En ja na een paar uur werken lijkt die rust voor niets geweest, ik kan nu wel janken van de pijn.
Straks nog maar eens naar de kiné.

Guest_lizke_*
Guest_lizke_*

#45 Geplaatst 06 juli 2010 - 15:55

Lies zei:

pff, hier zijn we weer. Het is best lang redelijk goed gegaan. Maar nu zit ik met een ontsteking op mijn nek en schouderspieren.
Ik had al een tijdje felle hoofdpijn, dus ben ik ermee naar de dokter gegaan. De hoofdpijn is een gevolg van de ontstekingen.
Ik heb 5 dagen mijn schouder en nek rust gegund. En ja na een paar uur werken lijkt die rust voor niets geweest, ik kan nu wel janken van de pijn.
Straks nog maar eens naar de kiné.

:hug: