Spring naar inhoud

- - - - -

bloedgroep!!!

• Log in om te reageren
65 reacties op dit onderwerp
petyke
petyke
  • 431 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 08 juli 2011 - 17:50

hoi,

ik zit met een vraagje.

ik ben dus van plan om een poesje bij te kopen om af en toe eens mee te fokken.( absoluut ni de bedoeling om dit jaarlijks te doen)
nu mijn katertje Bailey zijn bloedgroep is niet bekend,maar mama en papa hebben allebei A,dus is het logisch als hij ook A heeft he? neen?
nu heb ik een leuk nestje met 2 poesjes gevonden.
de poesjes moeten nog bepaald worden qua bloedgroep.mama heeft A  ( nelly delarocq) en papa B ( camaro van weissenwasser).zuiver B kan dus nooit waarschijnlijk?of wel?
welke bloedgroep heeft het meeste kans?
ik dacht A omdat A dominant is.juist of niet?
nu ik heb een A katertje,zijn deze poesjes dan ok voor de fok of niet?
alvast bedankt.
groetjes,
petra

krulleke
krulleke
  • 5.601 berichten

#2 Geplaatst 08 juli 2011 - 19:06

Ik weet niet hoe het zit bij de Brits korthaar maar ik dacht dat er ook redelijk wat bloedgroep B in het ras zit.Je katertje zijn ouders kunnen b dragers zijn en dan kan hij wel bloedgroep B hebben dus dat zal je moeten testen.Of één ouder draagt b dan kan hij ook bloedgroep A,drager van b zijn.
Het poesje : als mama een zuivere bloedgroep A heeft en geen drager is van b zullen alle kittens bloedgroep A/b hebben (drager van b).Is mama een b drager kan er zowel bloedgroep A als B in het nestje zitten.
Of deze poesjes geschikt zijn voor de fok hangt niet af van hun bloedgroep.

Bewerkt door krulleke, 08 juli 2011 - 19:09.

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#3 Geplaatst 08 juli 2011 - 23:08

van je katertje  kan ook de bloed groep b zijn als papa en mama drager zijn van b

testen is het devies

van het poesje dat je op het oog hebt kan ook de bloedgroep AB zijn of zelfs B als de mama b draagt

Karwendel
Karwendel
  • 1.576 berichten

#4 Geplaatst 08 juli 2011 - 23:59

A x A is niet altijd A,dus gewoon testen .
B x B is wel altijd B,maar kun je de anti A titer laten testen.
Groetjes van de Karwendeltjes.

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#5 Geplaatst 09 juli 2011 - 08:46

Was jij niet met de fold in de lijnen en jou bailey is dan geen brit maar een straight? Als het jou bedoeling is om keurig britten te fokken zou ik jou kater al niet gebruiken :oops: . Als je het goed wilt doen dan he ;)
Geplaatste afbeelding

petyke
petyke
  • 431 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 09 juli 2011 - 09:41

britjes zei:

Was jij niet met de fold in de lijnen en jou bailey is dan geen brit maar een straight? Als het jou bedoeling is om keurig britten te fokken zou ik jou kater al niet gebruiken :oops: . Als je het goed wilt doen dan he ;)

ja idd.awel ik weet het feitelijk zelf eigenlijk ni meer...
ik heb gemaild met een aantal kattenverenigingen met ne hele hoop vragen en afgaand op hun reactie zou bailey dan eigenlijk weer wel ne brits korthaar zijn...ik weet het eigenlijk eventjes allemaal ni meer zo goed...
alleszins die bloedbepalingen gaan we dus wel gaan doen voor alle zekerheid hoor,want word er kierewiet van...
ik pak mijn stamboom van bailey ook mee naar die fokker en die zal me dan eventjes goed op weg helpen wat wel en niet kan,echte brit of niet,en dan gaan we duidelijke afspraken maken zodat ik niet weer in dat zelfde straatje terecht kom...
als het echt zo is dat door meerdere mensen onze bailey effectief als straight zien,dan gaan we buitenfok doen... en anders zien we weer wel hoe en wat....
groetjes

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#7 Geplaatst 09 juli 2011 - 09:43

Wilde je upberhaupt gaan fokken met fold in de lijnen dan? Of hij nou wel of geen straight is? Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor. ;)
Geplaatste afbeelding

Tripkippiej
Tripkippiej
  • 5 katten

#8 Geplaatst 09 juli 2011 - 10:15

Omtrend Bailey zou ik je aanraden te mailen met bv Neocat, in ieder geval een Nederlandse vereniging.

Wat betreft het poesje dat je nú op het oog hebt: De kater ken ik niet, poes ook niet maar ken wel haar cattery-naam: Pas daar mee op! :o
Ikzelf heb geen goede ervaringen/verhalen van Delarocqjes.. (regelmatig Foldjes erin,fokt vooral veel stijve foldjes.

jopperke
jopperke
  • 2.001 berichten
  • 6 katten

#9 Geplaatst 09 juli 2011 - 11:27

En heb je er ook rekening mee gehouden dat er bij het houden van een open kater heel wat komt kijken? Die gaan sproeien als ze volwassen worden hè...

Ik zou zeggen: lees je eerst eens goed in in het fokken (boeken van Esther Verhoef zijn goed) en beslis dan wat je wil. Daarna kan je nog steeds rustig op zoek naar een poesje.

Guest_Alma_*
Guest_Alma_*

#10 Geplaatst 09 juli 2011 - 11:39

Bailey kan ook B hebben, stel dat zijn A ouders beide B dragers zijn dan kan het volgende gebeuren:
poes > ..........A.......b    
kater A..........AA.....Ab
........b..........Ab.....Bb
Dus 25 % van de kittens is Aa
50 % van de kittens is Ab
en 25 % van de kittens is Bb

Dit is natuurlijk theorie want in de praktijk als je 3 kittens krijgt gaat het niet natuurlijk anders. maar de kans dat Bailey dus B is, is aanwezig. Ik heb zelf een B poes uit twee A ouders.

Als de moederpoes van de kittens die je hebt gezien een Ab bloedgroep heeft dan is 50% van de kittens theoretisch gezien bloedgroep B.
is de moederpoes zuiver A (Aa) dan zullen de kittens allemaal Ab zijn, dus bloedgroep A en drager van b.

ik zelf zal een kat niet afkeuren op zijn bloedgroep, maar je moet wel weten hoe je er mee om moet gaan. Een lijdensweg voor de kittens wil ik natuurlijk niet. Het grootste gevaar is in een B poes met A kater.

De lijnen ken ik niet. Daar durf ik niks over te zeggen. ik heb zelf birmaantjes.

Succes met je keuze maken. :)

Bewerkt door Alma, 09 juli 2011 - 11:40.

Guest_Alma_*
Guest_Alma_*

#11 Geplaatst 09 juli 2011 - 11:43

owja die open kater, als een kater niet regelmatig denkt wordt hij heeeeeeeeel erg gefrustreerd.
Dat is ook wel iets om een bij stil te staan.
1 poes dekken en dan niet jaarlijks is echt heel zielig voor hem.

ik wil je droom niet op zeep helpen hoor, maar is wel iets om bij stil te staan. ;)

krulleke
krulleke
  • 5.601 berichten

#12 Geplaatst 09 juli 2011 - 11:57

Kan je niet hier advies vragen aan Henny,of zij je niet kan doorverwijzen om een heel goed poesje te vinden om mee te fokken en dan om te beginnen op uitdekking gaan en je katertje gewoon castreren als zijn stamboom niet is zoals het zou moeten zijn?(zo zou ik het doen :) )Dan ben je toch meteen op zijn best gestart.

petyke
petyke
  • 431 berichten
  • 3 katten

#13 Geplaatst 09 juli 2011 - 16:42

britjes zei:

Wilde je upberhaupt gaan fokken met fold in de lijnen dan? Of hij nou wel of geen straight is? Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor. ;)

mijn bedoeling is van gewoon rond te vragen en rond te horen en checken,dubbel checken,desnoods zeven dubbel checken...
hoe meer ik weet hoe beter...
ik ben ook nog helemaal niet aan het fokken,gewoon aan het uitzoeken.
no stress,ik ga er ni aan beginnen zolang ik de theorie niet onder de knie heb en ik niet 100% zeker ben dat ik 2 juiste ouderdieren heb in perfecte conditie en die bij elkaar passen...
ik ga echt geen arme schaapkes of beter in dit geval arme kittens op de wereld laten zetten.

petyke
petyke
  • 431 berichten
  • 3 katten

#14 Geplaatst 09 juli 2011 - 16:45

Tripkippiej zei:

Omtrend Bailey zou ik je aanraden te mailen met bv Neocat, in ieder geval een Nederlandse vereniging.

Wat betreft het poesje dat je nú op het oog hebt: De kater ken ik niet, poes ook niet maar ken wel haar cattery-naam: Pas daar mee op! :o
Ikzelf heb geen goede ervaringen/verhalen van Delarocqjes.. (regelmatig Foldjes erin,fokt vooral veel stijve foldjes.

het poesje is  nelly delarocq,dochter van ilva delarocq( lara senior) ja,maar volgens de fokkers,niet die van delarocq zelf,gaan me de 2 stambomen laten zien en zouden volledig zuiver zijn.
papa is van een volledige duitse lijn.

maar merciekes voor de tip!

petyke
petyke
  • 431 berichten
  • 3 katten

#15 Geplaatst 09 juli 2011 - 16:47

jopperke zei:

En heb je er ook rekening mee gehouden dat er bij het houden van een open kater heel wat komt kijken? Die gaan sproeien als ze volwassen worden hè...

Ik zou zeggen: lees je eerst eens goed in in het fokken (boeken van Esther Verhoef zijn goed) en beslis dan wat je wil. Daarna kan je nog steeds rustig op zoek naar een poesje.

we gaan even de resultaten van de dierenarts afwachten en zien wat zij zegt over bailey en als het echt een straight is,dan gaan we hem zeer waarschijnlijk wel laten helpen.
maar we weten idd dat die kunnen sproeien en zijn er ook op voorbereid dat dat kan gebeuren.
de boek is besteld en ga ik zeker volledig lezen  in combi met internet en het contact met een paar fokkers.