Spring naar inhoud

- - - - -

bloedgroep!!!

• Log in om te reageren
65 reacties op dit onderwerp
miranda
miranda
  • 7.838 berichten
  • 1 katten

#46 Geplaatst 15 juli 2011 - 20:14

britjes zei:

Dan zoek je toch erg hard voor iets om te vinden in mijn bomen om dat te vertellen. Zoals feroesti al zegt. In iedere boom zit wel pers de 1 verder dan de ander maar is niks mis mee. Dus de tekst van mij was echt niet verkeerd. Mijn kittens gaan de deur uit met juiste bomen en op de juiste leeftijd en beide ouder dieren worden altijd keurig getest.en niet jonger ;) .

sorry Mirjam ik bedoelde het niet als aanvallend... ik probeer zelf wijs te geraken in de stambomen en je hebt prachtkatjes .. ik wou alleen de lijnen weten wie en wat... en of er lijnen in zitten die bij onze teddy ook zitten das puur uit intresse... je moet van een mug ook geen olifant maken he.. ;) anders kan je blijven muggeziften.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#47 Geplaatst 16 juli 2011 - 10:32

miranda zei:

ik zie hier op de stamboom van teddy's vader ook kartuizer staan maar hoe kunnen dan kittens uit kartuizer x brit britjes zijn dit zijn toch twee verschillende rassen??? ik begrijp geen bal meer van die stambomen... :catscratchhead

tja en langs teddy's mama haar stamboom (zal ik maar niet op ingaan langs de vrouwelijke kant) :misselijk: :misselijk: :misselijk:

In het begin toen wij fokten, kenden mensen het verschil niet eens tussen een kathuizer en een brit. Als men de blauwe kleur zag , dacht men aan de karthuizer. Toen wij starten mocht het kruisen van kathuizers al niet meer, even ervoor nog wel.
De eerste britten hadden ook veel grotere oren en een veel langere neus als nu. Het verschil tussen een kathuizer en brit was ook niet zo groot als nu.
De brit als ras is ook zo oud niet als de karthuizer en pers, dus is het niet abnormaal dat men zo'n rassen noodgedwongen gebruikte om de lijnen te verbreden. Er is door de jaren veel werk geweest om dat bolle in de brit te krijgen, vandaar dat de karthuizer niet meer gebruikt mocht worden en men later voor de pers koos om z'n doel te bereiken.
De brit is een door de mens gecreƫerd ras , van boerderij katten werden prachtige raskatten getoverd en die andere raskruisingen waren toen ook onmisbaar om stambomen aan te maken.

Maar nu zijn er natuurlijk lijnen genoeg, zonder dat men nog gebruik dient te maken van andere rassen. Het ras staat er nu op zich en dus die kruisingen moeten dateren van vroeger, de tijd toen ze nog broodnodig waren om het ras in stand te houden.

Bewerkt door feroesti, 16 juli 2011 - 10:32.

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#48 Geplaatst 16 juli 2011 - 14:45

miranda zei:

puur uit intresse wat er in je stambomen voorkomt mirjam niet meer en niks minder en zekers niet uit verweer want ik heb hierbij niks te winnen noch te verliezen ;) Ik bedoelde maar dat geen enkele stamboom helemaal zuiver is als je verder kijkt en inderdaad in iedere stamboom zit wel wat.

beste Miranda,

de pers wordt zo nu en dan ingekruisd in de Brits korthaar om het Type te verbeteren,  bouw  en andere dingen bijv een kleur.

Fold is een genetische afwijking een pers is een ras dat qua morfologisch uiterlijk prima bij de Brits Korthaar past, zo ook in het verleden.

In alle brittenlijnen zit pers ook al is het soms niet meer zichtbaar.
Dus ik snap bij god niet waarom je je niet eerst verdiept voor dat je iets de ruimte in blaast.

SF, SS zijn katten met genetische problemen die vroeg of laat skeletafwijkingen geven.

Ik ga niet in op het type van de pers. Dat is een andere discussie en de fokkers van dit mooie ras doen heel erg hun best

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#49 Geplaatst 16 juli 2011 - 14:47

ps sommige verenigingen registreren foutief en de kartuizer werd heel lang gekoppelt aan de blauwe brits korthaar.

Terwijl een chartreux , in nl kartuizer genoemd, een op zich zelfstaand ras is.'

vragen staat altijd vrij

Karwendel
Karwendel
  • 1.576 berichten

#50 Geplaatst 16 juli 2011 - 15:26

Als we heel ver terug gaan,zie je dat de blauwe Brits Korthaar toen Karthuizer werd genoemd,op veel oude stambomen nog te zien.
De andere kleuren werden toen nog Europeesch korthaar genoemd.
Een van mijn blauwe kittens gaat naar wat oudere mensen,die hiervoor ook al een blauwe Brit van mij hadden die dit jaar met 16 jaar is ingeslapen.
Daarvoor hadden ze ook een blauwe Brit en op die stamboom stond Karthuizer.
Deze mensen blijven een Britje dan ook nog altijd Kartuizer noemen.
Groetjes van de Karwendeltjes.

miranda
miranda
  • 7.838 berichten
  • 1 katten

#51 Geplaatst 16 juli 2011 - 16:31

Karwendel zei:

Als we heel ver terug gaan,zie je dat de blauwe Brits Korthaar toen Karthuizer werd genoemd,op veel oude stambomen nog te zien.
De andere kleuren werden toen nog Europeesch korthaar genoemd.
Een van mijn blauwe kittens gaat naar wat oudere mensen,die hiervoor ook al een blauwe Brit van mij hadden die dit jaar met 16 jaar is ingeslapen.
Daarvoor hadden ze ook een blauwe Brit en op die stamboom stond Karthuizer.
Deze mensen blijven een Britje dan ook nog altijd Kartuizer noemen.

mss daarom dat ik Bendix von Nednil ook als kartuizer op de stamboom heb maar als ik erop google of andere stambomen bekijk dat deze als brit gemeld staat?? :catscratchhead

Karwendel
Karwendel
  • 1.576 berichten

#52 Geplaatst 16 juli 2011 - 17:02

De vereniging eens vragen waar de stamboom vandaan komt,sommige verenigingen bleven lang de naam Karthuizer gebruiken voor een blauwe Brit.

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#53 Geplaatst 17 juli 2011 - 12:13

miranda zei:

mss daarom dat ik Bendix von Nednil ook als kartuizer op de stamboom heb maar als ik erop google of andere stambomen bekijk dat deze als brit gemeld staat?? :catscratchhead

bendix van de nednil is in de begin jaren 1990 geboren 1991 vermoed ik

hij is een blauwe brit en gefokt in duitsland, tot het heden zijn er nog steeds verengingen die de blauwe brit als kartuizer benoemen.
Een overerving van het verleden.
in de 7-8 generaties komt pers voor, Othello
dit is aan zijn vaders kant

aan moeders kant zit oldtyme playboy op generatie 5 -6
en Batjan van Nednil,  een witte pers

henny
henny
  • 1.601 berichten

#54 Geplaatst 17 juli 2011 - 12:17

Karwendel zei:

De vereniging eens vragen waar de stamboom vandaan komt,sommige verenigingen bleven lang de naam Karthuizer gebruiken voor een blauwe Brit.

Von Nednil was een FIFe fokker :)

Henny

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#55 Geplaatst 17 juli 2011 - 12:26

henny zei:

als de stamboom makers niet in staat zijn regels toe te passen door wat voor een reden dan ook :) blijft het lastig, of verenigingen die het foutief overnemen.

het blijft mensen werk :)

henny
henny
  • 1.601 berichten

#56 Geplaatst 17 juli 2011 - 12:33

Maar....FIFe Duitsland was niet blij met de nieuwe benaming, ze hebben net als Neocat en de NKFV lang de toevoeging (Karthuizer) gebruikt.

Henny

Karwendel
Karwendel
  • 1.576 berichten

#57 Geplaatst 17 juli 2011 - 13:50

henny zei:

Dat is mij bekend,maar ik bedoelde de stamboom van de kat van Miranda :)

Karwendel
Karwendel
  • 1.576 berichten

#58 Geplaatst 17 juli 2011 - 13:57

henny zei:

Maar....FIFe Duitsland was niet blij met de nieuwe benaming, ze hebben net als Neocat en de NKFV lang de toevoeging (Karthuizer) gebruikt.

Ik heb hier nog een stamboom van Panta Rhei's Emerentius,1992,daar staat bij overgrootouders en grootouders nog BK Blauw (karthuizer).

Lotlorie
Lotlorie
  • 82 berichten
  • 6 katten

#59 Geplaatst 17 juli 2011 - 14:59

Nahs zei:

bendix van de nednil is in de begin jaren 1990 geboren 1991 vermoed ik

hij is een blauwe brit en gefokt in duitsland, tot het heden zijn er nog steeds verengingen die de blauwe brit als kartuizer benoemen.
Een overerving van het verleden.
in de 7-8 generaties komt pers voor, Othello
dit is aan zijn vaders kant

aan moeders kant zit oldtyme playboy op generatie 5 -6
en Batjan van Nednil,  een witte pers

Grappig dat net Bendix von Nednil als voorbeeld wordt gebruikt. Zover ik weet is hij geexporteerd naar Amerika (Cattery Minet) en daar ingezet in de Chartreuxfok! Dit dus doordat hij als Karthuizer op de stamboom stond en de amerikanen dit zien als Chartreux en niet als BKH.

Hij ziet er overigens wel echt als Brit uit
Geplaatste afbeelding

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#60 Geplaatst 17 juli 2011 - 15:18

HI Ria mocht je mij een plezier willen doen zou ik graag eens kopietjes wensen van de oude stambomen dan kan mijn database groeien van 4100 katten naar....................