Spring naar inhoud

- - - - -

Giftige plant?

• Log in om te reageren
12 reacties op dit onderwerp
Guest_Sarah_88_*
Guest_Sarah_88_*

#1 Geplaatst 16 juni 2009 - 13:40

Hoi!

Vanmorgen ontdekte ik dat de kat plots diarree had. Het was niet waterig maar eerder een dikek brij. Rond 10 uur begon hij over te geven, het had een gele kleur en er zat een stukje blad in. Meneer had dus niet beter gevonden om gistere avond tussen 10 en 12 van de papyrusplant te eten. Ik heb maar onmiddellijk naar de dierenarts gebeld maar die zei dat het niet giftig was en dat hij gewoon 24 uur moest vasten en enkel mocht drinken.
Ik heb gelijk de plant weggenomen en ontdekte dat hij ook aan een ander plant had gegeten. Ik denk dat ze in het Nederlands spinnenplant heet maar ik kan er niet zoveel over vinden. Zonet toen hij op de bak ging was de diarree heel licht bruin van kleur en iets dikker dan water. Nog geen 2 minuten later moest hij weer braken (geel van kleur met groene schijn).
Hij ziet er echt beroerd uit.

Weet iemand van jullie misschien of ze giftig is?

Dit is een foto van de plant op internet gevonden:
Google Afbeeldingen resultaat voor http://users.skynet.be/avroonen/P050_gr.jpg

Alvast bedankt

tash
tash
  • 4.071 berichten
  • 7 katten

#2 Geplaatst 16 juni 2009 - 13:48

van die spinnenplant weet ik het niet
een papyrus is zeker niet giftig hoor voor katten, hier aten ze er ook van, en dat had dezelfde werking als gras. dan geven ze idd over, maar dat is ni slecht, zo geraken ze van hun haarballen af. de diarree kan ik er niet mee in verband leggen
Mahalo vzw - Thuiszorg voor overleden huisdieren & herdenkingsjuweeltjes: http://mahalo.simplesite.com

Guest_Sarah_88_*
Guest_Sarah_88_*

#3 Geplaatst 16 juni 2009 - 13:53

Bedankt voor de reactie!

De kat heeft echter wel vaker diarree, zo gauw ze iets eet wat ze normaal niet krijgt zijn haar darmen al van streek. Dus ik kan nu zo dadelijk niet zeggen of de diarree komt door het eten van de plant of dat ze weer ergens iets gevonden heeft.

Op engelstalige sites staat dat ze niet giftig is maar dan af en toe komt er weer eentje tussen die zegt dat het wel giftig kan zijn.

tash
tash
  • 4.071 berichten
  • 7 katten

#4 Geplaatst 16 juni 2009 - 13:57

Giftige planten: kat / katten | De Kattensite

neem hier anders es een kijkje op
Mahalo vzw - Thuiszorg voor overleden huisdieren & herdenkingsjuweeltjes: http://mahalo.simplesite.com

Guest_Sarah_88_*
Guest_Sarah_88_*

#5 Geplaatst 16 juni 2009 - 14:07

Bedankt maar ze staat er niet tussen :( .
Het was familie van de lelie dus eigelijk giftig maar ook van zebragras wat wel goed is voor katten.

Heb wel veel berichten op engelse sites gezien van mensen wiens katten en ook vaak van eten en sommige krijgen niets en anderen voelen hun gewoon niet goed.

Dus ik duim maar dat ze niet giftig is. Als het erger wordt ga ik straks toch eens naar de DA.
Voorlopig laat ik hem wat rusten, want sinds hij terug rondwandelde begon hij weer te braken.

tash
tash
  • 4.071 berichten
  • 7 katten

#6 Geplaatst 16 juni 2009 - 14:17

als het blijft zou ik idd straks naar DA gaan, misschien krijg je hier in tussentijd wel een antwoord op je vraag

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 16 juni 2009 - 16:54

Ik heb nog nooit van die spinnenplant gehoord, maar ze gelijkt inderdaad sterk op zebragras, en dat is zeker niet giftig. Veel beterschap voor je poezel :rub:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_Sarah_88_*
Guest_Sarah_88_*

#8 Geplaatst 16 juni 2009 - 19:03

Ben toch maar naar de DA gegaan. Aangezien hij plots geen diarree maar gewoon water had..
Daarbij vertrek ik voor een weekendje naar de ardennen vrijdag (hij mag natuurlijk mee :p )en dat leek me niet zo handig dan en hij heeft al zeer gevoelige darmen.. dus het leek mij veiliger.

De plant op zich is niet giftig maar ze is wel irriterend. Ik denk dat hij voor de eerste keer in zn leven blij was dat ik hem naar de DA bracht .. niet gegromd en gaf geen krimp bij de spuit. Ik was zo ontzettend fier .. want anders maakt hij altijd een heel circus! :x

Guest_poezemannen_*
Guest_poezemannen_*

#9 Geplaatst 16 juni 2009 - 19:04

Goed dat je gegaan bent..nu heeft hij toch iets gekregen om alles wat te kalmeren hé.. :)

Guest_Sarah_88_*
Guest_Sarah_88_*

#10 Geplaatst 16 juni 2009 - 19:11

Ja heeft een spuitje gekregen, denk tegen misselijkheid en braken en weer zo'n pasta om de darme terug wat normaal te krijge.. wat weer een gevecht gaat worden om hem dat binnen te krijgen :o

De da kende de plant zelf niet en moest even naar het antigifcentrum bellen, was ik wel even in paniek seg! :LOL:

tash
tash
  • 4.071 berichten
  • 7 katten

#11 Geplaatst 16 juni 2009 - 20:05

al bij al, nog goed afgelopen, goed dat je naar da geweest bent, dan ben je ook geruster hé

Guest_desorayo_*
Guest_desorayo_*

#12 Geplaatst 16 juni 2009 - 20:26

die spinneplant noemen we hier chlorophytum(ik weet niet of dat zo geschreven word).ik dacht dat die niet giftig was hoor.

Guest_Sarah_88_*
Guest_Sarah_88_*

#13 Geplaatst 16 juni 2009 - 20:30

Dat was de naam ja.. en tis idd juist geschreven :d