Spring naar inhoud

- - - - -

paar vraagjes

• Log in om te reageren
14 reacties op dit onderwerp
Guest_V'ke_*
Guest_V'ke_*

#1 Geplaatst 16 juni 2009 - 21:19

Hallo

Zoals ik al bij de voorstelling van mezelf zei krijgen we binnenkort een nieuw gezinslid, een superlieve kitten. Ik zal later proberen om een leuke foto te posten.

Nu had ik nog een paar vraagjes. Vanaf wanneer is het verstandig om een kitten bij de mamapoes weg te halen? Onze kitten is intussen 8 weken oud, maar drinkt volgens de oorspronkelijke eigenaar nog te baak bij de mama.
Gaat zo'n poesje niet automatisch melk drinken zolang het bij de mama in de buurt blijft?
Ik heb mij thuis al een zakje kittenvoeding aangeschaft, ik was van plan om enkel droogvoer te geven, is dit aangewezen of moet ik in het begin nog natvoer geven? Ik lees dat het droogvoer voor kittens tegenwoordig compleet genoeg is, klopt dit?
Voor de kattenbak heb ik klontvormend kattenzand gekocht, maar nu vraag ik mij af of dat wel geschikt is voor een kitten, bestaat er speciaal kattenzand voor kittens?

Het is al eeuwen geleden dat ik een kitten gehad heb, alvast bedankt voor de tips!

Guest_Saskia_*
Guest_Saskia_*

#2 Geplaatst 16 juni 2009 - 21:22

hoi
ik ben zelf nog een leek op gebied van kittens, maar volgens de info die ik heb gelezen is het goed om de mama te verlaten op een week of 9, maar op 13 weken zou nog beter zijn :-)

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#3 Geplaatst 16 juni 2009 - 21:25

12 weken is goed, maar 13 weken is nog beter (een weekje na hun laatste vaccinatie). Zita was veel jonger (9 weken) maar ze was al volledig zelfstandig, at kittenbrokjes (RC-34) en ging direct naar de kattenbak (met klontervormend zand: Extreme Classic en nu gebruik ik Cat's Best Oko Plus). Maar ik ben toch blij dat Finn al een beetje ouder zal zijn. Ik denk dat ik met Zita heel veel geluk heb gehad. Ze dronk ook direct van de Cat-it.

Geplaatste afbeelding

Guest_poezemannen_*
Guest_poezemannen_*

#4 Geplaatst 16 juni 2009 - 21:27

Hoe langer bij de mama, hoe beter omdat ze dan goed de tijd hebben om alles van haar of toch bijna alles van haar te leren..dus ik zou aanraden om haar/hem nog iets langer bij de mama te houden..
Vanaf jouw schatje oud genoeg is om naar jou te komen, kan je droogvoer en natvoer geven hoor..er zijn hier een aantal topics waar goede voeding voor kittens wordt opgenoemd..
http://www.kattensit...ie-mij-aan.html
http://www.kattensit...-4-maanden.html
http://www.kattensit...oor-kitten.html

Guest_V'ke_*
Guest_V'ke_*

#5 Geplaatst 16 juni 2009 - 21:35

bedankt voor de antwoordjes!

Als't aan mij zou liggen zou ik het poesje al lang in huis genomen hebben, dat wachten duurt zo lang hè! :)
Nog even geduld dus!

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#6 Geplaatst 16 juni 2009 - 21:45

V zei:

bedankt voor de antwoordjes!

Als't aan mij zou liggen zou ik het poesje al lang in huis genomen hebben, dat wachten duurt zo lang hè! :)
Nog even geduld dus!

Wachten duurt lang, maar het is gewoon het beste voor je kitten. En wat zijn een paar weekjes langer als je het daarna vele jaren bij jou hebt?

Geplaatste afbeelding

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 16 juni 2009 - 21:54

Nog een beetje wachten is misschien het verstandigste. Echt lang is het niet meer hé?
Klontvormend kattenbakgrit is perfect. De onze heeft al vanaf dag 1 Extreme Classic met babypoeder en ik ben daar best tevreden van :) . Enkel droogvoer is inderdaad voldoende, maar je moet wel zien dat de kitten dan genoeg water drinkt.

Geplaatste afbeelding

Guest_V'ke_*
Guest_V'ke_*

#8 Geplaatst 16 juni 2009 - 22:09

dat is waar, op een paar weekjes zal het niet komen, dat geeft ons ook nog wat tijd om een leuke naam te bedenken.

amazingdolls
amazingdolls
  • 3.501 berichten
  • 18 katten

#9 Geplaatst 16 juni 2009 - 22:59

kittens verhuizen het beste vanaf 13 weken, ik heb al enkele nestjes gehad en uit ervaring vind ik dat ze pas op 12 weken alles hebben bereikt om te kunnen vertrekken, dan heb ik het gevoel dat het voldoende is, dat ze klaar zijn om een grote stap te zetten
Maar op 12 weken krijgen ze hun laatste enting en moeten ze nog een weekje blijven zodat ik zeker weet dat ze geen reactie hebben op de enting.
ik geef mijn kittens hoofdzakelijk droogvoer, royal canin 36 vanaf dat ze verhuizen is goed genoeg of Hills kittenvoer.
Als beloning geef ik ze elke dag een klein beetje natvoer, maar dit is geen hoofdmaaltijd, een voorbeeld : een groot blik doe ik zeker voor 4 volwassen katten, ik geef dit liever dan andere snoepjes.
Geplaatste afbeelding

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 16 juni 2009 - 23:07

Het wachten kan inderdaad verschrikkelijk lang duren en doet je soms willen dat hij al vroeger zou kunnen komen, maar het is echt het best voor je kittentje om tot de dertiende week bij zijn mama te blijven. Aan 12 weken moeten ze idd. een inenting krijgen waar sommige nog een kleine reactie op kunnen doen. Daarom blijven de meeste nog een weekje langer. Ik zou zeggen vraag om regelmatig foto's te mailen, zoek op het gemak naar een naampje, koop leuke spulletjes als je ze ziet en verlang naar het moment dat het beestje volledig gezond naar jou zal komen en dat je dan superveel van het kittentje zal genieten. :)
Geplaatste afbeelding

brithany
brithany
  • 7.775 berichten
  • 7 katten

#11 Geplaatst 16 juni 2009 - 23:09

Kan je in die weken dat je nog moet wachten niet wat vaker op bezoek gaan dan??
Geplaatste afbeelding

tiny
tiny
  • 12.966 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 17 juni 2009 - 11:47

wat voor kittentje is het?

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 17 juni 2009 - 16:34

Het wachten duurt inderdaad lang, maar hoe langer het kitten bij de mama blijft, hoe meer het van haar kan leren en hoe minder kans dat jij er de eerste dagen probleempjes mee gaat hebben. :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_V'ke_*
Guest_V'ke_*

#14 Geplaatst 17 juni 2009 - 21:09

't is een beetje te ver om regelmatig op bezoek te gaan en veel foto'tjes krijg ik spijtig genoeg niet, 't is dus echt aftellen. maar ik weet wel zeker dat hij het goed maakt.
't is geen specifiek ras, hoeft voor mij niet, ik hou van alle poezen!

mobius
mobius
  • 7.516 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 20 juni 2009 - 14:05

Ik sluit me aan bij de vorige commentaren :d
veel plezier met je nieuwe kittentje :d