Spring naar inhoud

- - - - -

euh help?

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
xantippe
xantippe
  • 3.580 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 19 juni 2009 - 16:44

gegroet!
ik heb een russische dwerghamster en ze woont in een plastieken kooi :) nu zit er een gaatje in die plastieken kooi (waar je normaal een drinkbuis door kan steken) en de laatste tijd knaagt ze daar dus aan... heb het gaatje al dichtgeplakt, dingen voor proberen te zetten... allemaal geen effect, ze blijft eraan knagen. nu dat kan toch niet goed zijn he, zo aan plastiek knagen? heb haar onlangs zo een "hamsterbal" gekocht maar ik durf ze daar ook niet iédere keer in te steken, het is een nogal angstig beestje, ik denk dat ze dan trauma's aan dat ding gaat overhouden... ik steek ze dus in die bal omdat ik denk, ze wilt uitbreken, goed, ik laat ze hier vrij rondcrossen in die bal... maar ze blijft knagen. ook als ze net een hele poos in de bal heeft gezeten. zucht! wat kan ik nog verzinnen? ik maak me een beetje zorgen.

NiQi
NiQi
  • 351 berichten

#2 Geplaatst 19 juni 2009 - 17:01

Koop u een tweedehands glazen aquarium en maak daar zelf een deksel op. Zo heb ik dat met mijn gerbils ook gedaan. ;)

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#3 Geplaatst 19 juni 2009 - 17:05

goh, heeft ze genoeg te doen in haar kooi?
Ik heb ooit es op TV gezien dat de meeste mensen niet beseffen hoeveel stimulatie een hamster nodig heeft. Ze zeiden dat je het beste een kooi met verschillende verdiepingen neemt die behoorlijk groot is. En daar dan spelletjes in leggen enzo.
Iets zoals dit:
Geplaatste afbeelding

zou het beste zijn volgens die madam. Ze zeiden ook dat die plastieken bal, en die plastieke tubes voor aan de kooi enzo zoals ook heel populair zijn, eigenlijk heel slecht zijn voor hamsters. Dat ze vaak te weinig zuurstof krijgen, en zelfs hersenschade kunnen oplopen enzo.

Ik zou dus is voor een nieuwe kooi zien als het financieel gaat (deze is nu bij zooplus in promotie, van 85 naar 60 euro)

Deze zou ook zeer goed zijn volgens die madam:
Geplaatste afbeelding
Omdat dat volledig met hout en metaal is enzo, en niet van dat plastiek. Er zit dan een metalen radje in als ze beweging willen.

NiQi
NiQi
  • 351 berichten

#4 Geplaatst 19 juni 2009 - 17:19

Een houten kooi is voor een knagende hamster helemaal niet veilig, daar is die hamster nog sneller doorgeknaagd dan een plastic kooi. Traliekooien hebben dan ook nog eens het nadeel dat veel hamsters (en ook andere knaagdiertjes) gaan tralieknagen zodat ze een heel irritant geluid voortbrengen en vaak ook een kale plek krijgen op hun neusje. Dit van de wrijving met de tralie erboven.

EDIT: ik heb voor mijn 2 gerbils een aquarium gekocht via Kapaza voor 15 euro en die is 77 x 40 x 40 en daar kunnen ze zich echt niet uitknagen.

brithany
brithany
  • 7.775 berichten
  • 7 katten

#5 Geplaatst 19 juni 2009 - 18:14

Een hamster heeft echt een grote kooi nodig met veel speel mogelijkheden,tunnels ,wc rollen,trapjes enz ,zodra de kooi te klein is gaan ze zich vervelen en de meeste kooien zijn te klein,ik zal zo wel kijken of ik een foto kan vinden tussen mij cd's van mij kooien ,ik heb altijd hamsters gehad ,sinds een half jaar hamster loos.
Geplaatste afbeelding

xantippe
xantippe
  • 3.580 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 19 juni 2009 - 18:42

probleem is dat ik geen grotere kooi vind. de kooien die hier staan zijn inderdaad fantastisch maar daar murmelt mijn kleine schat zo door :) ik haal ze trouwens ook regelmatig gewoon eens uit hoor :) beetje op mijn schootje rondhossen :) ze WIL er meestal helemaal niet uit, dan blijft ze koppig in haar huisje in de kooi zitten, maar sinds een paar weken zit ze dus echt te knagen aan dat gaatje... glazen kooi misschien geen slecht idee!

Guest_AnnDB_*
Guest_AnnDB_*

#7 Geplaatst 19 juni 2009 - 22:43

Ik had voor mijn dwerghamster zo een mini duna kooi van ferplast. Is ook van plastiek met gewoon bovenaan tralies. Hij heeft wel nooit aan de plastiek geknaagd, aan de tralies daarentegen ...

mobius
mobius
  • 7.516 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 19 juni 2009 - 23:03

denk ook dat het heel belangrijk is dat je hamster veel ruimte heeft en veel te doen moet hebben om verveling tegen te gaan

Guest_joey_*
Guest_joey_*

#9 Geplaatst 20 juni 2009 - 10:34

Ik heb zelf ook een dwerghamstertje, en deze zit ook in een gesloten bak (plastiek) vooral omdat Joey anders misschien net een beetje teveel plezier zou hebben met het hamstertje ;)
Dottie (naam van hamstertje) knaagt wel niet aan haar kooi, maar ik vul wel altijd een wc-rolletje met wat eten en probeer het dan zo goed mogelijk toe te vouwen, zo heeft dottie lekker veel knaagwerk om aan het eten te geraken. Als ik iets meer ruimte (en centjes) heb, wil ik ook op zoek gaan naar een aquarium (of terrarium). Meestal kan je wel nog relatief goedkoop tweedehands aquaria vinden, omdat deze vaak niet meer "waterdicht" zijn ofzo, maar voor een hamstertje kan dit uiteraard geen kwaad :) dat zou het knaagprobleem ook kunnen oplossen... Veel succes met het zoeken naar een oplossing in ieder geval.

Guest_Saskia_00_*
Guest_Saskia_00_*

#10 Geplaatst 20 juni 2009 - 15:09

Ik zou ook voor kotten met traliesen gaan, anders wordt het kotje niet genoeg verlucht, ze hebben ook geen ruimte om aan te klauteren. Ik heb gebruikte voor mijn hamsters ook kotten met tralies (max. 1 cm opening): als ze goed behandeld zijn dan mogen ze zelf zonder problemen aan de tralies knagen. één van die kooien was een vogelkooi waar we verdiepen in hebben gehangen, een loopwiel, wat wc-rolletjes, knaagstenen(daar bleven ze uren mee bezig), ... De ander was een langwerpig kot, waar ik geen echte verdiepen kon steken, maar als je dan buizen (altijd iets groter pakken), huizen, ... insteekt kunnen ze er ook op klauteren. Het voordeel van die kooien is dat ze er zoveel aan mogen knagen dat ze willen, en dat ze (normaal) niet aan de plastieken bodem kunnen knagen. Na 10 hamsters zijn die kooien nog niet kapot, de langwerpige nu wel doordat mijn ratjes (die waren niet content van hun woning tijdens hun verhuis)...

NiQi
NiQi
  • 351 berichten

#11 Geplaatst 20 juni 2009 - 17:16

Maar dat tralieknagen gaat niet zozeer over het al dan niet behandeld zijn maar om het neurotische trekje dat ze ontwikkelen als ze in een traliekooi zitten. Ook een aquarium met een zelfgemaakt deksel kan perfect voldoende verluchten hoor. Je moet gewoon zien dat de gaten in je deksel groot genoeg zijn en die overspannen met gaas van max 1cm x 1 cm.

Kathleen
Kathleen
  • 7.941 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 24 juni 2009 - 21:20

t zal de periode van het jaar zijn denk ik. Eén van de dwerghamsters van mijn dochter (de actiefste) doet ded laatste dagen ook niet anders. Deze nacht ging ze weer zo hevig te keer dat mijn dochter haar om 4u toch 20min in haar bal heeft laten rondlopen :) Vandaag zijn we op zozk gegaan naar een knaagsteen om op te bijten. Volgens ij heeft het toch een beetje met de periode van het jaar en zo te maken. Je hamster veel afwisseling geven en veel knuffelen en laten rondlopen

Bewerkt door Kathleen, 24 juni 2009 - 21:22.

Guest_crazy_catlady_*
Guest_crazy_catlady_*

#13 Geplaatst 24 juni 2009 - 21:41

Mijn hamster heeft 2 kooien aan elkaar, die lijkt er wel gelukkig mee ;)

Guest_Muizepoes_*
Guest_Muizepoes_*

#14 Geplaatst 24 juni 2009 - 23:06

De mijne rijd af en toe rond in zijne auto 8) maar ook niet te veel want hij is hoogbejaard.

NiQi
NiQi
  • 351 berichten

#15 Geplaatst 24 juni 2009 - 23:54

Wat je ook altijd kan doen, is je eens registreren op een hamsterforum, daar zit veel kennis. ;)