Spring naar inhoud

- - - - -

lunch ! bento...

• Log in om te reageren
33 reacties op dit onderwerp
haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#16 Geplaatst 11 augustus 2011 - 20:34

feroesti zei:

Als wij hier fruitbrochettes maken of petit beures taart, dan is het feest.
De kinderen doen dit zeer graag en eten het daarna lekker op.
(En ze zijn ook weer eens een namiddagje rustig ;) )

Ik sta er eigenlijk versteld van hoe weinig kennis kinderen ( tussen 3 jaar-12 jaar) van voeding hebben.

De klassieke boterham met beleg wordt in veel gevallen vervangen door corn flakes en zelfs dagelijks chocolade koeken of donuts.
Kinderen krijgen ook heel vaak een ontbijt dat bestaat uit 1 brikje chocomelk en zo'n voorverpakt melkbroodje.
Lekker handig uitpakken en het maakt geen troep, noch afwas.
Dat vind ik zeer schrijnend en een gezond ontbijt is voor ons toch wel even wat anders.

Een mango, pompelmoes, rabarber, verschillende soorten meloen, aalbessen ,... kennen heel veel kinderen niet eens.
Er zijn ook enorm veel kinderen die dus nooit fruit eten omdat de ouders dat gewoon niet in huis hebben.

Spruitjes kennen ze allemaal wel !!!
Maar als we ze anders heten en ze als snoepbolletjes (gestoofde spruitjes gekarameliseerd in wat suiker) gaan benoemen, zijn ze er wel dol op.
Alle kinderen eten hier dus inmiddels wel spruiten !
Asperges, schorseneren, boterbonen, kervel, andijvie eten heel veel kinderen hier voor het eerst en hadden dit nog nooit geproeft.
Veel kinderen staan er versteld van dat groenten dus niet altijd uit een bokaal of blik komen.

Daar schrikken wij toch telkens weer van.
Maar het is zo leuk om hen smaken te zien ontdekken.
En met de juiste lekkere en gezonde saus , leuke presentatie en eens een grappige benaming of liedje erbij gaan ze allemaal al snel aan het eten.
Dan is het voor ons echt genieten !!!

Door de huidige manier van leven gaat men idd steeds vaker het gemak opzoeken, waarbij je dan zo'n gevolgen te zien krijgt bij kinderen...

Ik vind het super dat jullie dit in de kinderopvang gedeeltelijk proberen goed te maken, het moet wel leuk zijn om hun verraste snoetjes te zien!

De kinderen die bij jullie in de opvang terecht komen mogen zich toch wel gelukkig prijzen, want zoals jij het bovenstaande beschrijft denk ik niet dat er veel zijn die zich daar nog om bekommeren!
Uit wat ik al ter plaatse kon zien en met zo'n ingesteldheid zijn jullie zeker heel goed bezig :flower:

Geplaatste afbeelding
Knuffels van Ann, Roswell, Sati en Echo

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#17 Geplaatst 11 augustus 2011 - 21:45

haemoglobine zei:

Door de huidige manier van leven gaat men idd steeds vaker het gemak opzoeken, waarbij je dan zo'n gevolgen te zien krijgt bij kinderen...

Ik vind het super dat jullie dit in de kinderopvang gedeeltelijk proberen goed te maken, het moet wel leuk zijn om hun verraste snoetjes te zien!

De kinderen die bij jullie in de opvang terecht komen mogen zich toch wel gelukkig prijzen, want zoals jij het bovenstaande beschrijft denk ik niet dat er veel zijn die zich daar nog om bekommeren!
Uit wat ik al ter plaatse kon zien en met zo'n ingesteldheid zijn jullie zeker heel goed bezig :flower:

Bedankt !!!
Laat me zeggen dat we nogal gezondheidsfreaks zijn op dat vlak en dat we voeding zeer belangerijk vinden.
Zowel men zus als ikzelf (en ons gezin) zijn nogal lekkerbekjes.
Daar bedoel ik zeker geen cullinaire wonders mee, maar de normale, noodzakelijke gezonde en verse kost.

Fruit en groenten eten is hier trouwens onze dagdagelijkse normale routine.
We eten hier elk zo'n 4 stukken fruit per dag (bij het ontbijt en vooral 's avonds aan de tv)

Maar ja , een meloen of appel,... in stukjes snijden op een plateautje aan de tv, is blijkbaar voor veel mensen al een opgave.
Een zakje chips is handiger en vinden ze altijd wel lekker helaas.

Mauje
Mauje
  • 821 berichten
  • 3 katten

#18 Geplaatst 13 augustus 2011 - 10:48

:thumb: Mooi
Geplaatste afbeelding

Gorecki
Gorecki
  • 2.064 berichten
  • 2 katten

#19 Geplaatst 14 augustus 2011 - 03:01

feroesti zei:

Bedankt !!!
Laat me zeggen dat we nogal gezondheidsfreaks zijn op dat vlak en dat we voeding zeer belangerijk vinden.
Zowel men zus als ikzelf (en ons gezin) zijn nogal lekkerbekjes.
Daar bedoel ik zeker geen cullinaire wonders mee, maar de normale, noodzakelijke gezonde en verse kost.

Fruit en groenten eten is hier trouwens onze dagdagelijkse normale routine.
We eten hier elk zo'n 4 stukken fruit per dag (bij het ontbijt en vooral 's avonds aan de tv)

Maar ja , een meloen of appel,... in stukjes snijden op een plateautje aan de tv, is blijkbaar voor veel mensen al een opgave.
Een zakje chips is handiger en vinden ze altijd wel lekker helaas.

da's mooi! Mijn mama eet rauw, dus enkel fruit, groenten, noten, zaden en kiemen maar het is ongelofelijk welke lekkere creaties ze kan! Mijn neefje van vier zei ooit tegen haar: als ik bij jou kom krijg ik altijd lekkere gezonde dingen. Schrijnend omdat je weet dat hij thuis niet veel goeds krijgt, maar ook hoopvol dat veel kids wel willen! Als je receptjes wil die gezond zijn met veel fruit of groenten kan ik ze je altijd geven. En voor muesli is het makkelijk: verse noten, rozijntjes een banaan in stukjes en dan wat cashewnoten mixen met water en dat erover gieten met een beetje honing! Super gezond, geen suikers en toch dat lekkere 'cornflakes' gevoel. :)

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#20 Geplaatst 14 augustus 2011 - 10:25

Gorecki zei:

da's mooi! Mijn mama eet rauw, dus enkel fruit, groenten, noten, zaden en kiemen maar het is ongelofelijk welke lekkere creaties ze kan! Mijn neefje van vier zei ooit tegen haar: als ik bij jou kom krijg ik altijd lekkere gezonde dingen. Schrijnend omdat je weet dat hij thuis niet veel goeds krijgt, maar ook hoopvol dat veel kids wel willen! Als je receptjes wil die gezond zijn met veel fruit of groenten kan ik ze je altijd geven. En voor muesli is het makkelijk: verse noten, rozijntjes een banaan in stukjes en dan wat cashewnoten mixen met water en dat erover gieten met een beetje honing! Super gezond, geen suikers en toch dat lekkere 'cornflakes' gevoel. :)

Fantastisch !!! Receptjes zijn altijd welkom !!!!!!!!
Want soms is onze inspiratie wel eens ver zoek...

karolien1985
karolien1985
  • 1.576 berichten
  • 2 katten

#21 Geplaatst 14 augustus 2011 - 12:08

da's leuk :thumb:
Geplaatste afbeelding

cheriechy
cheriechy
  • 718 berichten
  • 2 katten

#22 Geplaatst 26 augustus 2011 - 13:09

bento cupcupcake

Geplaatste afbeelding
a cat is a cat, but when you start loving them you'll see that there's a wholle identety in there

MZ_forever
MZ_forever
  • 8.572 berichten
  • 2 katten

#23 Geplaatst 26 augustus 2011 - 13:42

:thumb: alleen letten op schrijffouten ;)

Geplaatste afbeelding

Tinne
Tinne
  • 9.442 berichten
  • 2 katten

#24 Geplaatst 26 augustus 2011 - 14:10

Ik heb dezelfde opmerking, er staat hier en daar een foutje ;)
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

cheriechy
cheriechy
  • 718 berichten
  • 2 katten

#25 Geplaatst 26 augustus 2011 - 16:34

MZ_forever zei:

:thumb: alleen letten op schrijffouten ;)

dank je :)
wil je me volgen ?

Geplaatste afbeelding
a cat is a cat, but when you start loving them you'll see that there's a wholle identety in there

lathyrus
lathyrus
  • 4 katten

#26 Geplaatst 27 augustus 2011 - 20:18

Feroesti, hoe doe je dat, die spruiten die gekarameliseerd zijn?
Ik ben niet bepaald een goeie kok :oops: en zou wat uitleg kunnen gebruiken.

Ik heb ook geen kinderen maar wel een man die geen spruiten lust terwijl ik er dol op ben.
Ik heb ene keer spruiten gemaakt op de gewone manier en hij had 5 spruitjes op zijn bord liggen en ik had hem overhaald om die tenminste op te eten omdat je (zo heb ik gelezen) kan wennen aan een smaak als je die verschillende keren eet (ik geloof tussen de  12 en 16 keer) en t plan was dus om hem er stillekesaan te laten aan wennen.
Resultaat was dat hij alleen al van de geur zich onnozel zat te braken ocharme :misselijk: en de 5 miezerige spruiten toch maar niet zijn binnengewerkt.
Voordien had hij nooit moeten braken door de geur, k denk dat dat echt kwam van zich op te winden in het vooruitzicht dat hij die vijf stuks toch moest zien binnen te werken en hij die smaak afschuwelijk vindt (hij lust bijna niks  van groenten)
Ik vind het dan wel interessant om te weten hoe ik die spruiten een ander smaakje kan geven ;)
Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 4 katten

#27 Geplaatst 27 augustus 2011 - 20:19

cheriechy zei:

Geplaatste afbeelding

heel mooi vind ik, dat zou mij ook smaken
Geplaatste afbeelding

sneeuwwitje
sneeuwwitje
  • 4.907 berichten

#28 Geplaatst 27 augustus 2011 - 21:43

lathyrus zei:

Feroesti, hoe doe je dat, die spruiten die gekarameliseerd zijn?
Ik ben niet bepaald een goeie kok :oops: en zou wat uitleg kunnen gebruiken.

Ik heb ook geen kinderen maar wel een man die geen spruiten lust terwijl ik er dol op ben.
Ik heb ene keer spruiten gemaakt op de gewone manier en hij had 5 spruitjes op zijn bord liggen en ik had hem overhaald om die tenminste op te eten omdat je (zo heb ik gelezen) kan wennen aan een smaak als je die verschillende keren eet (ik geloof tussen de  12 en 16 keer) en t plan was dus om hem er stillekesaan te laten aan wennen.
Resultaat was dat hij alleen al van de geur zich onnozel zat te braken ocharme :misselijk: en de 5 miezerige spruiten toch maar niet zijn binnengewerkt.
Voordien had hij nooit moeten braken door de geur, k denk dat dat echt kwam van zich op te winden in het vooruitzicht dat hij die vijf stuks toch moest zien binnen te werken en hij die smaak afschuwelijk vindt (hij lust bijna niks  van groenten)
Ik vind het dan wel interessant om te weten hoe ik die spruiten een ander smaakje kan geven ;)

Als hij dat echt zo vies vind hoeft hij dat toch niet te leren eten? :LOL:
Misschien zit er een stof in waar hij niet tegen kan? Ik heb dat met saffraan...

Bewerkt door sneeuwwitje, 27 augustus 2011 - 21:44.

lathyrus
lathyrus
  • 4 katten

#29 Geplaatst 28 augustus 2011 - 16:40

halve trouwboek lust bijna niks.
En dan is t echt wel heel moeilijk om iets deftigs op tafel te krijgen dat ook nog eens gevarieerd is.
Hij lust alleen tomaten (maar dan in saus, geef hem dat niet rauw in schijfjes of klaargemaakt in de oven ofzo), wortelen (alleen in de suiker), spinazie (alleen in stoemp, niet gewoon losse spinazie), ajuin en paprika en rode kool en champignons.
Hij lust ook geen gekookte aardappelen, alleen frieten en gebakken aardappelen en puree
Hij eet vlees maar is ook op dat gebied nogal moeilijk, alleen worsten en ballen en biefstuk (en zeker niks van varken en zeker geen vis en er zijn nog vanalle dingen die hij niet wil)

Hij komt heel makkelijk aan in gewicht , zit nu met zeker 20kg overgewicht.
We gaan dan  bij een dieetist en daar krijg je dan te horen dat je oa veel groenten en ook gekookte aardappelen moet eten (je mag de groenten niet vervangen door fruit)
Wel, probeer maar eens iets deftigs op tafel te zetten voor hem met de mogelijkheden die je dan krijgt

Veel dingen heeft hij de laatste keer gegeten als hij ongeveer 5 was...
Je smaakpapillen en je smaak veranderen wel om de zoveel jaar...
Dus probeer ik hem dan dingen te laten eten die hij t laatst op die leeftijd heeft gegeten en hoop ik dat als hij het niet van de eerste keer lust dat hij het na een paar keer dat in kleine hoeveelheid te eten toch wel lust, dat zijn smaakpapillen wat meer ontwikkelen (iets dat blijkbaar niet in zijn kindertijd gebeurd is) zodat mijn lijst met mogelijkheden beetje uitgebreider wordt en ik hier niet uren mijn hoofd moet zitten breken over wat ik op tafel kan zetten (ik ben zelf fysiek heel beperkt door ziekte en dat is voor mij al heel moeilijk om te koken, laat staan dat ik nog eens uren en uren moet zoeken naar recepten. Ik heb ook een gloeiende hekel aan koken. Alle moeite moet niet alleen van mijn kant komen, er mag ook klein beetje moeite van zijn kant komen in de vorm van eens dingen uit te proberen).
Zo doe je dat ook bij kinderen hé die vanalles moeten leren eten.
Kinderen hun smaakpapillen zijn niet goed ontwikkeld als ze klein zijn en ontwikkelen pas goed op latere leeftijd (dat is een vaststaand feit dat wetenschappelijk bewezen is) en je moet ze blootstellen aan allerhande smaken, je kan niet zomaar hen hun zin geven of ze willen bijna niks eten...

Hij gaat er niet van dood van eens een spruit uit te proberen ;) .
Ik heb jaren ofwel op mijn kin kunnen kloppen wat betreft een gekookte maaltijd (omdat ik dan iets klaarmaakte dat hij wel lustte maar ik helemaal niet lustte, maar ik had gewoon de energie niet om voor mezelf nog wat anders klaar te maken) ofwel moest ik dan maar met lange tanden tegen mijn zin iets opeten.
Dan kan hij nu tenminste eens proberen om heel af en toe dingen die hij 33 jaar (of nog langer) geleden de laatste keer heeft gegeten en die geen enkel kind lust op die leeftijd nu in kleine hoeveelheid eens te proeven...(dat was trouwens de dieetist die daarmee afkwam, dat we het zo eens moesten proberen om halve trouwboek zijn smaakpapillen verder te ontwikkelen)
Als hij het echt niet lust dan hoeft hij het daarna niet meer te eten.
Maar ik wil wel dat hij het gewoon eens probeert.
Ik zit hier met alle boeken van weightwatchers maar ik kan er niet veel mee doen, het merendeel van de recepten daar zit altijd wel iets in dat hij niet lust...
Dat is trouwens zo met alle kookboeken

Hoe hij anders zijn overgewicht er moet afkrijgen (met gebakken ajuinen en frieten en bouletten en vettige worsten op het menu oa) weet ik ook niet zunne.
Toen ik die ene keer spruiten had gemaakt had hij zichzelf op voorhand gewoon al zodanig zitten opwinden in t feit dat hij daar eens moest van proeven dat hij dan uiteindelijk zat te braken van de geur toen ze op zijn bord lagen (hij zat daar trouwens zelf mee te lachen).
Hij heeft nog al spruiten geroken hoor en hij moet daar nooit op braken ;)
Hij wil gewoon kunnen verder eten zoals hij het gewoon is, hoe vettiger hoe prettiger (mensen zijn gewoontedieren en het is heel moeilijk om je gewoontes te veranderen).
Tegelijkertijd wil hij dan wel afvallen (hij heeft ook een hekel aan sporten trouwens, ik krijg hem nauwelijks in beweging)
Wel, dat gaat niet lukken hé, afvallen, als hij niet anders begint te eten en hij ook niet wil sporten...
Ik ben geen dragonder hoor die hare man vanalles probeert op te dringen.
Integendeel, k heb heel wat jaren hem gewoon zijn zin gegeven (ten koste van mezelf eigenlijk)
Nu wil ik gewoon dat hij eens probeert om wat gezonder gewoontes aan te kweken zodat hij zijn overgewicht kan kwijtraken.
Het heeft helemaal niks te maken met een stof die in spruiten zit waar hij niet tegen kan.
Wel met onderontwikkelde smaakpapillen die nooit zijn gewoon gemaakt aan vanalle smaken

En sommige van zijn voorkeuren zijn gewoon nogal overdreven eerlijk gezegd.
Zo lust hij bv wel warme klaargemaakte kipfilet, maar hij lust dan geen kippenbil of gelijk welk stuk kip waar een been inzit.
Dat heeft niks te maken met smaak hé, hij moet gewoon geen beenderen op zijn bord hebben (dat kan mij niet geven, ik zit er helemaal niet mee in om dan alleen kipfilet klaar te maken, ik wil maar zeggen dat t niet altijd om smaak draait).
Bovendien lust hij dan geen koude kip, hij zou bv van charcuterie kippenwit moeten eten van de dieetist maar nee, dat lust hij niet.
Dat heeft alweer niks te maken met smaak.
Warme kip en koude kip smaken net hetzelfde.
Het ene is gewoon warm en t andere is koud.
Hij lust wel koude salami en hij lust wel koude bouletten en koude frikadellen en koude andere worsten en koude hamburgers enz...
Maar een koud stukje kip, nee, dat lust hij niet.
Zulke dingen vind ik er dan gewoon over...
Ik wil best rekening houden met hem en met wat hij lust en niet lust, maar het moet ook een beetje te doen blijven voor mij en ik wil gewoon graag dat hij zelf eens een inspanning doet en hij tenminste sommige dingen eens uitprobeert

Bewerkt door lathyrus, 28 augustus 2011 - 16:47.

Geplaatste afbeelding

miranda
miranda
  • 7.820 berichten
  • 2 katten

#30 Geplaatst 28 mei 2016 - 21:50

even het topic opfrissen .. hier mijn sushi...
eerste foto: salade, komkommer,kwarteleitjes nigiri sushi met scampi (ebi), zalm (sake) en octopus (tako) dan verder en sashimi van zalm en tonijn.
tweede foto: salade, komkommer,kwarteleitjes sashimi van tonijn met lompeviseitjes (normaal word er zalmeitjes voor gebruikt)
(sashimi = rauwe fijngesneden vis)

Bijgevoegde thumbnails

• 13315265_10153824601134480_5997203900092579069_n.jpg
  • 13331140_10153826388399480_4281842326746621661_n.jpg