Spring naar inhoud

- - - - -

lunch ! bento...

• Log in om te reageren
33 reacties op dit onderwerp
miranda
miranda
  • 7.823 berichten
  • 2 katten

#31 Geplaatst 28 mei 2016 - 22:47

Bekijk berichtcheriechy, op 09 augustus 2011 - 19:21, zei:

ik ontdekte laatst hoe ze in japan lunchen - met bento ! het is rijst die heel erg plakt (en soms doen ze onder het koken er kleurstof bij) en daarmee boetseren dan zegmaar. en daarbij doen ze dan nog andere dingen - vlees, ei enz.

Geplaatste afbeelding

wat zelfgemaakte bento :

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

bento is niet de naam van de rijst.. maar komt van Bento box... dit word meegegeven als lunchpakket zoals wij boterhammen meenemen... bestaat uit 5 verschillende soorten eten ... zoals kip, rijst (sushirijst) , japans ei (is ook een hele speciale bereiding en word in laagjes gebakken .. = ei met suiker, zeezout en rijst olie (merin genoemd) word een laagje gebakken opgerold daarboven komt weer een laagje enz.. tot je een soort baksteenvorm bekomt.

Bijgevoegde thumbnails

• images (1).jpg
  • IMG_1569.jpg

Audrey57
Audrey57
  • 789 berichten
  • 1 katten

#32 Geplaatst 29 mei 2016 - 17:41

Ik hou wel van die manier van eten, niet gewoon saaie boterhammen maar een heleboel dingetjes die je combineert naargelang je er op dat moment zin in hebt. Het hoeft overigens niet met Japanse smaken te zijn. Je kunt ook zelf boterhamrolletjes maken, bakje kerstomaatjes, wat komkommerstaafjes, rijstballetjes, blokjes kaas, wat crackers, een potje hummus... in een Bento Box.

Het principe van een monkey platter is gelijkaardig en werkt heel goed om kinderen tussendoor iets gezonds te doen eten ipv die eeuwige koeken altijd.

En om nog even op die spruiten terug te komen, ik heb het niet zo voor suiker toevoegen aan groenten. Dan zou ik eerder wat agavesiroop of kokosbloesemsuiker toevoegen als het echt moet. Maar mijn ervaring is dat kinderen gewoon niet moeten gewend worden dat groenten zoet zouden moeten smaken.
Een leuk idee van Jamie Oliver waar ik al succes mee gehad heb: spruiten in schijfjes doen (met de keukenrobot) en zo opbakken. Kruiden naar smaak en voila: klaar! Zo simpel, maar je ziet niet meer onmiddellijk dat het spruiten zijn, ze zijn makkelijk te stoven en houden een mooiere kleur.
Zoals er vroeger groenten klaargemaakt werden (platkoken en dan veel zout en peper toevoegen), sorry, maar dat hoef ik ook niet. Je moet kunnen proeven wat er op je bord ligt en geen kilo's zout en peper.

Bewerkt door Audrey57, 29 mei 2016 - 17:47.

Happiness can be found
even in the darkest of times
if one only remembers to turn on the light.

miranda
miranda
  • 7.823 berichten
  • 2 katten

#33 Geplaatst 29 mei 2016 - 22:42

Bekijk berichtAudrey57, op 29 mei 2016 - 17:41, zei:

Ik hou wel van die manier van eten, niet gewoon saaie boterhammen maar een heleboel dingetjes die je combineert naargelang je er op dat moment zin in hebt. Het hoeft overigens niet met Japanse smaken te zijn. Je kunt ook zelf boterhamrolletjes maken, bakje kerstomaatjes, wat komkommerstaafjes, rijstballetjes, blokjes kaas, wat crackers, een potje hummus... in een Bento Box.

Het principe van een monkey platter is gelijkaardig en werkt heel goed om kinderen tussendoor iets gezonds te doen eten ipv die eeuwige koeken altijd.

En om nog even op die spruiten terug te komen, ik heb het niet zo voor suiker toevoegen aan groenten. Dan zou ik eerder wat agavesiroop of kokosbloesemsuiker toevoegen als het echt moet. Maar mijn ervaring is dat kinderen gewoon niet moeten gewend worden dat groenten zoet zouden moeten smaken.
Een leuk idee van Jamie Oliver waar ik al succes mee gehad heb: spruiten in schijfjes doen (met de keukenrobot) en zo opbakken. Kruiden naar smaak en voila: klaar! Zo simpel, maar je ziet niet meer onmiddellijk dat het spruiten zijn, ze zijn makkelijk te stoven en houden een mooiere kleur.
Zoals er vroeger groenten klaargemaakt werden (platkoken en dan veel zout en peper toevoegen), sorry, maar dat hoef ik ook niet. Je moet kunnen proeven wat er op je bord ligt en geen kilo's zout en peper.

zout op groenten gebruik ik nooit ook niet op vlees en aardappelen.. wel muskaatnoot en witte peper... er zit al zouten genoeg in het eten .. het enige wat ik wel durf zoeten zijn wortels... en op princesseboontjes doe ik wel wat azijn... en nee het hoeft niet perse japanse keuken te zijn .. meestal verwerk ik de restjes groenten met stukjes vlees gebakken .. dit kan kip , biefstuk, of iets anders zijn die ik in kleinere stukken snij en dit verwerk met de koude groenten dit is steeds leuker mee te nemen naar het werk dan altijd boterhammen.

Audrey57
Audrey57
  • 789 berichten
  • 1 katten

#34 Geplaatst 01 juni 2016 - 07:34

Toevallig! In het blaadje van de Aldi staan er deze week Bento lunchboxen. Geen echte, maar wel het principe met verschillende vakjes. 3,99 euro als ik me goed herinner, maar ik weet nu niet meer of het voor vandaag of zaterdag is.
Happiness can be found
even in the darkest of times
if one only remembers to turn on the light.