Spring naar inhoud

- - - - -

Upje pg 3: Tessje overleden :'(

• Log in om te reageren
51 reacties op dit onderwerp
Gorecki
Gorecki
  • 2.064 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 18 augustus 2011 - 22:58

Het is een heel gevoelig onderwerp maar ik wil toch heel graag jullie raad.

Het zit namelijk zo: mijn hond die bij mijn moeder woont zakt door haar ouderdom constant door haar benen.Ze kan nauwelijks nog lopen. Ikzelf heb niet het gevoel dat ze echt pijn heeft, ze krijgt ook elke dag pijnstillers.
Wat ik wel voel is dat ze niet gelukkig is, ze lijkt zo 'op' te zijn.

Een jaar geleden vroeg ik jullie raad omdat ze overgewicht heeft, ondertussen zijn we naar de dierenarts gegaan daarmee en krijgt ze ook al een hele tijd aangepaste voeding, maar het ligt aan haar hormonen en ouderdom volgens de da. Daar kunnen we dus niet veel meer aan veranderen. Maar dit maakt natuurlijk ook dat ze nog moeilijker recht kan. Daarboven op komt dat ze een staaf in haar been heeft door een ongeluk, vooral bij slecht weer speelt dit haar nog eens extra parten. wandelen kan ze nog nauwelijks, ze moet haar behoefte doen in de tuin en dan zakt ze door haar benen van vermoeidheid!

Ze verliest ook veel urine en blijft hier dan lang in liggen omdat ze gewoon niet recht kan en wij het natuurlijk ook niet dadelijk zien :cry: :cry: Overlaatst kreeg ze in het midden van de straat een epilepsie aanval, volgens de da allemaal omdat ze oud geworden is...

Ik weet echt niet goed wat ik moet doen, ik denk niet dat ze pijn heeft, maar ik wil ook niet dat ze onwaardig sterft. mijn vorige hond had dit ook toen hij oud werd en die heeft het tot het einde getrokken, maar ik vond dat toen al zo vreselijk...

Wat zouden jullie doen????

catherine
catherine
  • 40.161 berichten

#2 Geplaatst 18 augustus 2011 - 23:20

Moeilijke vraag, heb in bijna dezelfde situatie gezeten. Mijn eerste hond heeft op 5 jarige leeftijd een hernia in de rug gehad, da zei toen laten inslapen. Daar was ik toen niet akkoord mee. Pucky was half verlamd, plaste waar hij lag kon niet lopen. We gingen hem op geregelde tijdstippen buiten zetten om te plassen. Dan heb ik dagelijks zijn poten gemasseerd tot in zijn rug en bij wonder kon hij na een dikke week terug stappen. Heb toen een andere da genomen en die zei dat ik nooit meer mocht gaan wandelen met hem dat hij een rustig leven moest hebben. Dat heeft hij gehad en hij is 18j geworden, maar de laatste maanden waren ook hard, hij had het moeilijk met lopen, plaste toen dikwijls in huis zonder dat hij het voelde dus begon te plassen in de gang en liep dan gewoon door tot in de keuken of living al plassend. Het ging ook moeilijker en moeilijker, en toch kon ik die beslissing niet nemen, hij is dan ook gewoon gestorven zonder spuit, heel langzaam weg gezakt in zijn slaap. Pijn had hij niet wel stram in zijn spieren daarmee dat we hem geen spuit hebben laten zetten. Maar in u geval als de hond pijn heeft mag je hem niet laten afzien, hij neemt pijnmedicatie die zal op den duur ook niet meer werken. Ik heb gezegd dat een dier waardig mag sterven en niet moet afzien tot zijn laatste snik. Dus vroeg of laat gaan jullie die beslissing toch moeten gaan nemen. :hug:

Gorecki
Gorecki
  • 2.064 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 18 augustus 2011 - 23:27

Dat gevoel heb ik ook. Ik heb de situatie al eens gehad en achteraf gezien vind ik dat die hond een jaar te lang geleden heeft. Maar het probleem is dat ik de situatie niet zo kan inschatten, mama vertelt me deze zaken, maar ik ben niet constant meer bij Tess, zie haar zo eens sporadisch wanneer ik mama bezoeken ga. Ik heb haar gezegd nog eens een da te laten komen voor een second opinion en om zeker te zijn dat ze geen pijn heeft. maar ik vrees dat ik op dezelfde situatie als voorheen zal stuiten.

Erg dat jij ook hetzelfde hebt meegemaakt, het is en blijft zo lastig om zo'n beslissing te moeten nemen. Ik wou dat ik in de plaats van het dier kon denken, of dat ze kon spreken en me zeggen of ze zo nog verder kan/wil

catherine
catherine
  • 40.161 berichten

#4 Geplaatst 18 augustus 2011 - 23:34

Het liefste van al hebben we nog dat ze sterven in hun slaap zonder pijn. Maar ja dat gaat nu eenmaal niet.

sisi
sisi
  • 6.766 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 19 augustus 2011 - 12:09

Is idd een heel moeilijke beslissing
Ik heb Chablis in maart laten inslapen maar het was een heel moeilijke beslissing (die beslissing kunnen alleen jullie nemen)
Chablis heeft ook altijd met zijn gezondheid gesukkeld en ik vond het heel moeilijk om in te schatten of hij er ook nu weer door zou komen
De DA kon niet met zekerheid zeggen wat nu juist het probleem was
Leverwaarden waren hoog maar ze vonden niks behalve dat je zag dat hij oud was en zich slecht voelde
Een aantal kleine dingen hebben mij dan doen besluiten om hem toch een spuitje te geven
Maar zelfs nu twijfel ik soms nog terwijl mensen in mijn omgeving zeggen dat het de juiste beslissing was

Bewerkt door sisi, 19 augustus 2011 - 12:10.

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#6 Geplaatst 19 augustus 2011 - 12:17

Voor ons buitenstaanders is het makkelijker om te zeggen in laten slapen. Als ik dit zo lees zou ik dat namelijk doen. Maar is het je eigen dier probeer je toch op 1 of andere manier het te rekken. Dat doen we allemaal. Maar een echt hondwaardig leven heeft ze niet meer. Is best sneu om dit te zien.

Sterkte met je keuzes is niet makkelijk :(
Geplaatste afbeelding

wea
wea
  • 6.066 berichten
  • 5 katten

#7 Geplaatst 19 augustus 2011 - 12:22

Pijn alleen is voor mij geen maatstaf om een dier te laten inslapen. Een kat met dementie bv heeft geen pijn, maar zal op een moment elke dag onder stress zitten omdat ze wakker wordt in een vreemde omgeving. Is dat dan diernvriendelijk om dat dier elke dag die stress te laten doorstaan?

Iedereen kent zijn dier het beste en het is niet makkelijk om afscheid te nemen, maar je kijkt best naar het dier zelf: heeft het nog een kwalitatief leven? Pijn vermindert de kwaliteit van het leven, maar ook als het dier niet veel meer kan en vaak in de eigen urine ligt omdat het niet meer recht kan.

Vee lsterkte met het maken van een beslissing, wat deze is ook is.

karolien1985
karolien1985
  • 1.576 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 19 augustus 2011 - 12:29

Mijn vorige hond heb ik 2,5 jaar geleden laten inslapen, een moeilijke en harde keuze. Toen ik mijn hondje goed bekeek en zag dat ze "op" was, was mijn keuze snel gemaakt. Wij, mensen, kunnen zeggen dat het genoeg is maar een dier jammer genoeg niet.

Ik werk als verpleegkundige, als ik zie wat wij de patiënten soms aandoen. Hun leven zinloos rekken, nutteloze en pijnlijke onderzoeken, op vraag van de arts of familie. Ohnee, dat wenste ik toen zelfs mijn hond niet toe.

Ik lees dat je hond vaak in haar urine ligt, moeilijk kan wandelen. Lijkt me geen comfortabel leven meer.

Maar voor mij is dit natuurlijk makkelijk gezegd, ik heb geen band met je hond, dus zo'n keuze kan jij alleen maar maken.

In elk geval veel sterkte :hug:
Geplaatste afbeelding

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 19 augustus 2011 - 12:32

Onze Rambo (wel een kat, maar kom) leek ook geen pijn te hebben. Maar het was wel duidelijk dat er iets mis was. Bij nader onderzoek bleek hij erg ziek te zijn: nieren werkten niet meer goed, zijn pancreas had het begeven,etc. Wij hebben dus niet geaarzeld en hebben hem laten inslapen. Met de nodige tranen, want zoiets doe je niet zomaar eventjes. Ik mis hem met momenten nog heel erg. Hij was 19 jaar. De da vertelde me na de euthanasie nog dat hij heel waarschijnlijk een tumor had. Dat zou een aantal zaken kunnen verklaren.

Ondanks het ziek zijn en de pijn die hij moet gehad hebben, is Rambo steeds zijn knuffelige en lieve zelf gebleven. Het was dus niet simpel om hem te laten gaan. Ik ben er wel zeker van dat dit de juiste keuze was. Als ik nu aan hem terug denk, dan is dat met veel respect en liefde voor hem.

Ik zou eens op bezoek gaan bij je mama en de hond observeren. Niet nadenken over wat hij allemaal zou kunnen hebben, maar gewoon kijken. Je open stellen voor hem. Hij zal zelf wel 'vertellen' hoe het met hem gaat. Als het genoeg geweest is voor een dier dan laten die dat vaak duidelijk zien. Alleen willen mensen dit soms niet zien. Jammer, want er kan die beestjes een hele lijdensweg bespaard worden. Het doet me vaak pijn als ik hoor of zie hoe blind iemand kan zijn. Puur uit egoïsme of onverschilligheid.

Bewerkt door Tinne, 19 augustus 2011 - 12:33.

Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

ratjepetatje
ratjepetatje
  • 765 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 19 augustus 2011 - 14:19

Wij hebben zelf 3 honden - 2 jaar geleden onze hond van 18,5j moeten een spuitje geven maar hij was echt aan het einde, begon in coma te gaan.
Maar jouw geval is anders - ben je zeker dat hij geen pijn heeft? Onze bordercollie zijn pijngrens was erg hoog en hij liet nooit zien als hij pijn had.
Het ergste vind ik dat hij in zijn eigen urine ligt - dat hij niet ver meer kan stappen is niet erg, hij kan ook zo genieten van het zonnetje en van de mensen rondom hem. Denk moest één van onze honden echt zo sukkelen dat ze hun urine laten lopen en er in blijven liggen ik in het belang van de hond een spuitje zou vragen. Den bordercollie was ook niet meer altijd zindelijk maar door het op te kuisen was het OK maar hij kon nog rondlopen en lag er niet in. Je wilt dat natuurlijk zo lang mogelijk uitstellen omdat je niet zonder hem kan maar wat zou de hond willen? Wat zou jij willen moest je in je urine moeten liggen? Misschien toch eens een dagje naar je moeder gaan en alles eens bekijken, en dan pas een beslissing nemen - misschien zegt hij het jou wel wat hij wil. Hoe oud is hij?
Veel sterkte! :hug:

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 19 augustus 2011 - 16:06

Voor het urine-probleem bestaat er incontinentie materiaal, dat vind ik dan weer persoonlijk geen reden om een hond te laten inslapen. Maar wel als hij pijn heeft en je deze pijn niet meer onder controle krijgt met medicatie. Zoals Tinne ook al zei, als je een dier goed observeerd, geven ze meestal zelf ook aan dat het genoeg geweest is. :geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

grumpje
grumpje
  • 5.799 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 19 augustus 2011 - 16:11

Waar jullie ook voor kiezen,en ik ben bang dat alleen jij dat kan inschatten heel veel sterkte en :hug

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#13 Geplaatst 19 augustus 2011 - 17:13

Wat is de kwaliteit van leven?
Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Gorecki
Gorecki
  • 2.064 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 21 augustus 2011 - 11:02

Mja da's een moeilijke vraag he... als ik daar het antwoord op wist, wist ik ook wat ik moest doen. Ik ga volgende week naar daar om zelf eens te kijken want ik kan het zo niet inschatten. Voor het incontinentieprobleem alleen zou ik hem idd ook niet laten inslapen, maar het gaat om het hele plaatje. Ik wil nu gewoon zelf met mijn eigen ogen zien hoe en wat en dan haal ik er een dierenarts bij zodat ik zelf hoor wat hij zegt. Niet dat mama er niet goed voor zorgt, maar ze heeft er niet zo'n feeling mee denk ik...

Ik bestel nu al zijn eten vanop afstand zodat ik daar toch zeggenschap in heb en ik denk dat ze de verzorging ook wel ter harte neemt. Volgens mij is het puur ouderdom. Hij is nu trouwens 14,5. Ik dacht dat dit niet zo vreselijk oud was, maar als ik zie hoe hij eraan toe is...

Bewerkt door Gorecki, 21 augustus 2011 - 11:07.
Reden van bewerken: te snel op enter geduwd

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#15 Geplaatst 21 augustus 2011 - 11:05

Gorecki zei:

Mj
?????

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!