Spring naar inhoud

- - - - -

disc-en facetartrose???

• Log in om te reageren
4 reacties op dit onderwerp
Nele
Nele
  • 4.783 berichten
  • 8 katten

#1 Geplaatst 22 augustus 2011 - 01:07

ik sukkel al een paar maanden met mijn rug, paar dagen pijn,dan weer even beter, dan terug een week pijn.... nu was het de laatste 3 weken constant pijn, en heel veel pijn!!! dus nogmaals naar huisdokter die een scan voorstelde.

vrijdag mogen gaan, en ik kreeg onmiddellijk de cd en het verslag mee, morgen waarschijnlijk naar huisarts.

het besluit op het verslag (wat ik dus niet kon laten om te lezen :oops: ):  disc- en facet artrose en secundaire discusbulging (en dan nog iets dat ik helemaal niet begrijp)

iemand die dat kent, of daar zelf ook last van heeft??? volgens het internet kkomt dit voor vanaf een leeftijd van 50 jaar... tjah, ik ben er 27... :onzeker: hopelijk is de pijn snel beter, want met zoveel pijn kan ik echt helemaal niets doen (sowieso ben ik al beperkt, maar nu is het helemaal om zeep)

iemand die me meer info kan geven? ook eventueel met betrekking tot welke behandeling ze zouden voorstellen, en of het maar tijdelijk is, of definitief?
Geplaatste afbeelding

Marjananas
Marjananas
  • 2.796 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 22 augustus 2011 - 03:47

Hey Nele, ik heb ook facetartrose en dit is toch jammer genoeg iets waar we de rest van ons leven mee af te rekenen krijgen.  Artrose is gewrichtsslijtage, er wordt meer kraakbeen afgebroken dan dat het lichaam kan aanmaken.  Ik krijg last als ik een verkeerde beweging maak en lang moet recht staan of lang rond loop (hele dag zonder te zitten bijvoorbeeld)  Bij mij helpt de osteopaat (voorlopig nog) wel als ik pijn heb.  Ik heb ook artrose in mijn nek en daar heb ik meer last van.  Soms kan ik echt helse hoofdpijn hebben en kan enkel een bezoek aan de osteopaat me hier van verlossen.  Ook discusbulging heb ik en da's een soort uitstulping van je ruggewervels.  Bij mij is dit ook aan het licht gekomen na scans en ik vond het wel effe slikken.  
Voor je panikeert, je hebt dit in verschillende gradaties dus je kan beter eerst eens bij je dokter langs gaan met de platen en die kan je al een pak meer vertellen...  Sorry dat ik geen beter nieuws heb... :hug:

EDIT : ik heb indertijd "rugschool" gevolgd, daar leer je hoe je op een gezonde manier met je rug moet omgaan, hoe je best kan slapen, bukken, tillen, staan,...

Bewerkt door Marjananas, 22 augustus 2011 - 03:49.

Groetjes van Marjan en pootje van Lies, Bas, Minne en  Pixie.
  Duizenden jaren geleden werden katten aanbeden als goden. Katten zijn dit nooit vergeten...

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#3 Geplaatst 22 augustus 2011 - 08:04

Daar staat geen leeftijd voor. Ik heb deze problemen ook in mijn rug. Via een fysiotherapeut heb ik wel leren omgaan met de problemen en kan ik zelfs zeggen dat ik geregeld periodes heb dat ik pijnvrij ben. Daar in tegen heb ik ook momenten dat ik me eigen niet eens meer kan bewegen van de pijn in de rug, daarnaast heb ik dan ook uitval in de benen. Elke aanraking van mijn rug doet dan ook vreselijk veel pijn. Inmiddels heb ik ook deze problemen in mijn nek. Dmv een facetblokkade KLIK ben ik dan weer een tijd van mijn pijnklachten af. Daarna komt het langzaam maar zeker terug. Van mijn rug is op mijn 22e ontdekt. Echter daarvoor had ik al rugklachten. Wanneer de weke delen maar lang genoeg over elkaar heen schuiven, dan ontstaat veel sneller artrose.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Malou
Malou
  • 946 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 22 augustus 2011 - 09:01

Die slijtage kan op alle leeftijden voorkomen, kan wat aangeboren zijn, kan door een trauma of intensief sporten versneld worden. Mijn oudste is jonger dan jij en heeft na een sportblessure ook vaak last van die facetgewrichtjes in de onderrug. De kleine spiertjes in de rug springen in het slot als je wervels te veel over elkaar schuiven, is een soort beveiligingsmechanisme om alsnog voldoende stijfheid te geven aan je rug, maar dat doet pijn en voelt niet comfortabel aan. Rugschool (om een stevig korset van buik- en rugspieren op te bouwen en bewust een goede houding aan te leren) kan helpen om die klachten te verlichten en erger te voorkomen.

Nele
Nele
  • 4.783 berichten
  • 8 katten

#5 Geplaatst 22 augustus 2011 - 13:41

bedankt allemaal voor de info en ervaringen, is toch altijd een 'hulp' om persoonlijke ervaringen van anderen te horen. maarja, idd afwachten wat dokter zegt...
Geplaatste afbeelding