Spring naar inhoud

- - - - -

mijn katin kittens laten krijgen ja /nee.

• Log in om te reageren
333 reacties op dit onderwerp
Guest_tijger145_*
Guest_tijger145_*

#1 Geplaatst 09 september 2011 - 10:22

Hey iedreen ik wist niet goed waar ik dit topic moest plaatsen dus zet ik het hier maar evenjes neer. Eerst en vooral gelieven niet op de schrijffouten te letten ik weet dat dit een probleem is.

Maar nu: ik had hier ergens gelezen in een ander topic waar er vrij veel comentaar werd gegeven om het feit dat iemand kittens wou /had met zijn dood gewoone huis kat. Nu vraag ik mij af waarom raskatten (of de eigenaars hier van) wel het recht hebben om kitten te krijgen / hebben en een gewoone huiskat niet ???. Ik heb ook drie katinnen die ik zelf heel mooi vind en vrij speciaal maar dat in mijn mening natuurlijk. :heart: Niet echt objectief vrees ik ;) . Graag zou ik ze ook laten jongen als de tijd daar is , en  dit zolang ik er vanaf geraak ( bij wijze van spreken)  en niet met 10 kittens zelf over blijf. En ja ik weet het wat doe je dan als je er wel met blijft zitten,  nja dat is dan onze verantwoordelijkheid om ook voor deze kittens goed te zorgen. Maar ik vind niet dat ik moet boeten omdat er zoveel eikels hun kittens dumpen op straat of erger nog :misselijk: . En ook vind ik niet dat mijn katin een stamboom moet hebben om te mogen jongen. Ik vind het veel belangrijker dat de mamapoes zelf in goed gezondheid is en er goed voor de kittens zelf gezorgt word. Dan te kijken of ze wel een stamboom hebben. Ik weet dat er veel mensen tegen het feit zijn dat een kitten gratis word weg gegeven. Maar ik heb liever mijn kitten gratis maar wel opgevoed in een thuissituatie , door mensen die er verzot op zijn en er zelfs een traan  er om laten.  Dan naar een kweker te gaan die 600 euro vraag voor zen kitten en er eigenlijk geen zier om geeft als ze maar geld op brengen. En ik zeg niet dat ze allemaal zo zijn he. Maar net zoals bij eender wel dier dat je aankoopt moet je kijken naar waar het vandaan komt. En niet enkel naar de naam en papieren die het heeft. Wij hebben hier een mengelmoes van alles zitten. De kittens komen van bij iemand thuis  ( die er zeeer goed voor gezorg heeft ) :heart: . 1 van de fretjes komt ook van bij iemand thuis, de andere uit een dieren winkel en de hond van bij een kweker. Met geen van alle hebben we problemen die kunnen herlijd worden naar hun afkomst. En ja dit is geluk hebben maar dat is zo met elk beestje dat je in huiis haalt. En beestje kan perfect gezond bij je thuis aan komen en toch 2 weken later dood zijn door ziekte. Jammer maar de harde realitijd.  

Zo dit is een hele brief waar ik wel wat reactie op zal krijgen vermoet ik :d . Maar dat is de bedoeling. Ik wil hier mee een discustie openen waar ieder zijn visie hier op kwijt kan. Maar hou het wel vriendelijk en netjes he ;) Het is niet de berdoeling om hier verwijten naar elkaars kop te gaan sligeren ofzo he. Maar ik wil wel eens weten wat de gedachtengang hier zoal achter is.  Srr voor de hele brief :oops: ( en de schrijffouten ). En veel discustieplezier :)

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#2 Geplaatst 09 september 2011 - 10:41

gewoon niet doen.

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#3 Geplaatst 09 september 2011 - 10:56

tijger145 zei:

Hey iedreen ik wist niet goed waar ik dit topic moest plaatsen dus zet ik het hier maar evenjes neer. Eerst en vooral gelieven niet op de schrijffouten te letten ik weet dat dit een probleem is.

Maar nu: ik had hier ergens gelezen in een ander topic waar er vrij veel comentaar werd gegeven om het feit dat iemand kittens wou /had met zijn dood gewoone huis kat. Nu vraag ik mij af waarom raskatten (of de eigenaars hier van) wel het recht hebben om kitten te krijgen / hebben en een gewoone huiskat niet ???. Ik heb ook drie katinnen die ik zelf heel mooi vind en vrij speciaal maar dat in mijn mening natuurlijk. :heart:

Heeft niks met speciaal zijn of een doodgewone huiskat te zijn, maar als je eens een bezoekje aan een asiel hebt gebracht, zou er al een belletje moeten rinkelen:
1) Er is namelijk een veel groter aanbod van huiskatten dan dat er vraag naar is. Statistisch gezien komen huiskatten nu eenmaal nog altijd in veel grotere aantallen in asielen terecht dan raskatten. Een koper van een raskatje zal over het algemeen (uitzonderingen daargelaten) toch wel wat meer nadenken over de aanschaf dan iemand die een huiskatje in huis haalt. Men zou over de aanschaf van een huiskatje even hard moeten nadenken, maar helaas is dat niet de realiteit. Huiskatjes worden meestal voor een zeer laag prijsje of zelfs helemaal gratis weggedaan, wat impulsaanschaf stimuleert.

2) Bij het fokken van huiskittens (ja, ook 1 nestje is fokken), worden de ouders meestal niet getest op ziektes zoals FEV/FILV of op andere mogelijke erfelijke aandoeningen, wat bij goede fokkers van raskatten wel het geval is. Je weet ook niet wat er zich in de bloedlijnen van een huiskatje allemaal voordoet aan erfelijke aandoeningen omdat er geen stamboom is via dewelke je dit allemaal kunt uitzoeken. En je kunt ook niet nagaan op basis van de stamboom welke kater het beste geschikt is voor jouw poes. Een stamboom is er niet om mee te stoefen, maar is er weldegelijk om grondige redenen. Hoe kun je garanderen dat jouw katje kerngezond is als je weinig tot niks weet over haar voorouders? Het kan zijn dat ze op dit moment niks mankeert, maar het kan evengoed zijn dat ze een erfelijke aandoening met zich meedraagt die ze aan haar kittens kan doorgeven.

Bovenstaande maakt in elk geval dat ik nooit een nestje met mijn huiskatje zou willen fokken. Zij is dan ook netjes op tijd gesteriliseerd.

Bewerkt door Karolientje, 09 september 2011 - 10:57.

Geplaatste afbeelding

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#4 Geplaatst 09 september 2011 - 10:58

Ik ga op mijn handen zitten O:)
Geplaatste afbeelding

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#5 Geplaatst 09 september 2011 - 11:01

britjes zei:

Ik ga op mijn handen zitten O:)

:lachen: ik nu ook. Heb gezegd wat ik wilde zeggen, maar heb zo het vermoeden dat ik het daar dan ook maar bij laat, want kan me al inbeelden welke reacties er nog zullen volgen. ;)
Geplaatste afbeelding

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#6 Geplaatst 09 september 2011 - 11:15

idd gewoon niet doen ......

kheb nog eens effe de grafieken v/d asielen erbij gehaald, jaarlijks worden er tussen de 30000 en 35000 katten opgevangen door asielen (in belgie alleen) waarvan er tussen de 10000 en de 15000 geeuthanaseerd worden....

jij laat je huiskat effe kittens hebben en je geeft ze gratis of goedkoop weg, wat zoals eerder gezegd impulsaankoop in de hand werkt..... de kans is groot dat die katjes bij hun nieuwe eigenaars niet steriel gemaakt worden en buiten gaan rondlopen met alle gevolgen van dien en zo blijven we bezig natuurlijk, zo werkt je eigenlijk mee aan de vermeerdering van katten terwijl er al een massaal teveel bestaat aan katten....

ik vang nu een hoogdrachtige poes op van iemand die ook een teveel aan katten had doordat ze steeds zwanger waren en ze de sterilisaties niet kon betalen... wel mamapoes en kittens zullen hier allemaal steriel vertrekken zodat ik er zeker van kan zijn dat ze niet meer voor vermeerdering kunnen zorgen.... de kosten vraag ik terug aan de nieuwe eigenaars en omdat ze die dan moeten betalen zullen ze ook nog eerst eens effe nadenken.  

ik begrijp zelf absoluut niet waarom mensen steeds maar nestjes willen met hun huisdier want het is toch ooh zo leuk....

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#7 Geplaatst 09 september 2011 - 11:18

deze discussie is al meerdere malen gevoerd en komt elke zoveel tijd ook weer terug.

Ik denk dat alles al zo'n beetje gezegd is. Het gaat niet om het 'recht hebben op'. Het gaat om de situatie en de manier waarop het allemaal gebeurd.
als jij met jouw htk'tjes alles op dezelfde manier doet als zoals het met een raskat hoort te gaan (neem een voorbeeld aan een GOED fokker) dan heb je mijn zegen.
alleen gaat het zo nooit. Ik heb nog nooit gehoord van iemand met een htk die zijn kat laat testen op hcm, pkd, pl, pra enzovoorts. Misschien een enkele keer fiv/felv maar dan houd het ook wel op.
bovendien kun je inderdaad de meest geschikte kater niet vinden, want je weet niets van de bloedlijnen.
De kater die je dan misschien vind zou ook op alles getest moeten worden.

En waar blijf je dan nog met je gratis kittens? Ik ben tegen gratis kittens trouwens, omdat je dan kunt verwachten dat bovenstaande niet is is gebeurd, omdat je dan weet dat de 'fokker' niet heeft ontwormd, niet naar de da is geweest en dus geen entingen gegeven ook.
Bovendien heb je mensen die in een impuls een kitten komen ophalen of zelfs mensen die ze ophalen om aan hun slangen of wat dan ook te voeren.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Sedes
Sedes
  • 801 berichten
  • 1 katten

#8 Geplaatst 09 september 2011 - 11:23

tijger145 zei:

Maar ik heb liever mijn kitten gratis maar wel opgevoed in een thuissituatie , door mensen die er verzot op zijn en er zelfs een traan  er om laten.  Dan naar een kweker te gaan die 600 euro vraag voor zen kitten en er eigenlijk geen zier om geeft als ze maar geld op brengen. En ik zeg niet dat ze allemaal zo zijn he. Maar net zoals bij eender wel dier dat je aankoopt moet je kijken naar waar het vandaan komt. En niet enkel naar de naam en papieren die het heeft.

Bij een fokker (niet kweker) worden de kittens ook in een thuissituatie opgevoed & enkel meegegeven met mensen die echt goed willen zorgen voor het kitten.

Het is niet enkel de naam & stamboom die de prijs bepalen (een stamboom kost mss 10 euro), maar alle testen die vooraf gedaan zijn. Zal je dan ook je HTK laten testen op FEV/FILV? Bij raskatten wordt dan ook nog vaak getest op hart- en nierafwijkingen/ziektes om zeker te zijn dat je met een gezonde poes fokt & geen erfelijke ziekten doorgeeft. Zal je ook haar bloedgroep bepalen? Een andere grote kost is de dekkater. Ben je van plan om je poes gewoon buiten te laten lopen & door gelijk welke kater te laten dekken? Misschien is die kater wel juist haar vader/oom/...? Of misschien nog erger heeft die kater FEV/FILV en besmet hij daardoor je poes....

Als je poes dan moet bevallen, heb je ook nog het risico dat het grondig misloopt. Heb je dan wel de financiƫle middelen om bv. een keizersnede te betalen?

Dit zijn slechts enkele bedenkingen die je zou moeten maken. Ik denk dat de fokkers hier op het forum wel bij elke zin van je een opmerking kunnen plaatsen ;)

ps: Als je weet dat je zoveel spelling- en grammaticafouten maakt, laat je tekst dan eerst even controleren door Word ;)

Malou
Malou
  • 1.047 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 09 september 2011 - 11:26

Doen als dit voor jou belangrijk is. Zie niet in waarom er enkel raskatten gefokt mogen worden en vind niet dat huiskatten plaats moeten ruimen voor uit het wild weggevangen zwervers.
Wat gezondheid en testen betreft: ik zie hier precies meer berichtjes passeren over raskatten met genetische problemen, hartfalen, ... dan over rasloze exemplaren. Ik geloof niet echt in dat doordacht fokken hoor, de incestpercentages liggen hoger dan bij gewone katten en ik denk dat geld meer meespeelt dan sommigen hier durven bekennen.

Bewerkt door Malou, 09 september 2011 - 11:29.

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#10 Geplaatst 09 september 2011 - 11:29

Malou zei:

Doen als dit voor jou belangrijk is. Zie niet in waarom er enkel raskatten gefokt mogen worden en vind niet dat huiskatten plaats moeten ruimen voor uit het wild weggevangen zwervers.

Sinds wanneer is dit voor iemand belangrijk om htktjes te fokken??

En nu ga ik weer braaf op mijn handen zitten :x

Bewerkt door britjes, 09 september 2011 - 11:29.

Geplaatste afbeelding

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 09 september 2011 - 11:35

Ik vind dat er sowieso teveel katjes worden geboren. De asielen zitten bomvol en er komen er nog bij.Waar moeten deze lieverds ooit nog een thuis vinden? :(
De mensen moeten meer verantwoordelijk worden met dieren. Het is niet iets dat je zo maar eventjes in de rekken van de winkel gaat kopen.
Een beter beleid zou er zeker moeten komen maar op dat punt zitten ze hier nog in de oertijd. Spijtig dat het ook veel met geld te maken heeft ten koste van deze arme dieren. :(

Malou
Malou
  • 1.047 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 09 september 2011 - 11:38

britjes zei:

Sinds wanneer is dit voor iemand belangrijk om htktjes te fokken??

En nu ga ik weer braaf op mijn handen zitten :x

Sinds wanneer is het enkel belangrijk om raskatten te fokken?
Met misvormde ogen en oren, hartkwalen, ...?
Waarom zou dat testen bij raskatten zo belangrijk zijn?
Niet omdat de bestaande lijnen zo gezond zijn, me dunkt.

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#13 Geplaatst 09 september 2011 - 11:43

Malou zei:

Wat gezondheid en testen betreft: ik zie hier precies meer berichtjes passeren over raskatten met genetische problemen, hartfalen, ... dan over rasloze exemplaren. Ik geloof niet echt in dat doordacht fokken hoor, de incestpercentages liggen hoger dan bij gewone katten en ik denk dat geld meer meespeelt dan sommigen hier durven bekennen.

Inderdaad, maar dat is net omdat er bij raskatten wel op wordt getest en bij huiskatten niet. Ligt een huiskat ineens ergens dood, gaat men meestal geen autopsie doen om de reden te weten, maar schaft men gewoon terug een nieuwe aan.
Het wil dus niet zeggen omdat je minder hoort over die aandoeningen bij huiskatten, dat het daar niet voorkomt. Er wordt gewoon te weinig naar omgekeken.
En als je niet weet wie de ouders of voorouders van je eigen kat zijn, dan kun je ook helemaal niks weten over inteelt%. Voor hetzelfde geld is je huiskatje het resultaat van een verparing van opa en kleindochter. Maar wie zal het zeggen als er geen stamboom bij zit?

En nu ga ik ook terug op mijn handen zitten. :)
Geplaatste afbeelding

Selmo
Selmo
  • 718 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 09 september 2011 - 11:45

Malou zei:

mee eens, indien iemand graag de lijn van zijn htk voort zet en dit op een verstandige (testen e.d. incl.) manier doet kan dit toch :s

Mijn ervaring is trouwens dat mijn htk's zeer tot uitzonderlijk verstandig zijn. Heb ooit een blauwe rus gehad en hoe lief tequilla ook was toch soms zoo dom

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#15 Geplaatst 09 september 2011 - 11:45

Malou zei:

Tja als je alleen bij broodfokkers komt ja dan heb je misvormde ogen oren en hartkwalen. De gros van de fokkers die hier zitten die doen het echt wel goed hoor en weten wat ze doen. Aangezien het ras nog welwat te verbeteren (bestaat niet voor niks een rasstandaard en dat heeft een htk niet) zijn de fokkers daar wel mee bezig en word er keurig getest.

Geplaatste afbeelding