Spring naar inhoud


- - - - -

mijn katin kittens laten krijgen ja /nee.


  • Log in om te reageren
333 reacties op dit onderwerp
Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
    • Locatie: Aalst
  • 2 katten
OFFLINE

#16 Geplaatst 09 september 2011 - 11:45


Ik ben het eens met bovenstaande reacties, behalve die van Malou & Selmo :louche:

@Malou: In het asiel zitten toch ook prachtige htk'tjes? Die hoef je daarom heus niet zelf te fokken hoor.

Bewerkt door Spanishke, 09 september 2011 - 12:02.

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

britjes
britjes
  • 3.729 berichten
OFFLINE

#17 Geplaatst 09 september 2011 - 11:58

Selmo zei:

mee eens, indien iemand graag de lijn van zijn htk voort zet en dit op een verstandige (testen e.d. incl.) manier doet kan dit toch :s

Mijn ervaring is trouwens dat mijn htk's zeer tot uitzonderlijk verstandig zijn. Heb ooit een blauwe rus gehad en hoe lief tequilla ook was toch soms zoo dom

Welke lijn van zijn of haar htk? Je kan pas over een lijn spreken als je gehele achtergrond weet van beide ouder dieren of er gebreken zijn enz enz om maar niet te spreken over bloedgroepen O:)


Geplaatste afbeelding

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten
    • Locatie: France
OFFLINE

#18 Geplaatst 09 september 2011 - 12:03

Als je echt zo graag eens kittens hebt, waarom je dan niet opgeven in een kattenopvang als adoptiegezin. Er worden vele kittens gedumpt, en er is een tekort aan opvang. Zo kan je het ervaren wat het is om kittens in huis te hebben, alsook help je zo al die hulpeloze kittens die gedumpt worden.

De organisatie zorgt voor betaling van dierenartskosten. Het enige dat je dient te betalen is het eten, maar ja, als je zelf een nestje zou hebben en je ze gratis wegdoet moet je dit ook betalen.

Dit lijkt me de ideale oplossing voor jou vraag.



Thundernimf
Thundernimf
  • 3.912 berichten
    • Locatie: Antwerpen
  • 5 katten
OFFLINE

#19 Geplaatst 09 september 2011 - 12:05

britjes zei:

Welke lijn van zijn of haar htk? Je kan pas over een lijn spreken als je gehele achtergrond weet van beide ouder dieren of er gebreken zijn enz enz om maar niet te spreken over bloedgroepen O:)



Bij raskatten zijn er ook ooit beginnende katten geweest met de lijn, dat is dus een vrij zwak argument.

Ik ben van mening dat het mogelijk moet zijn om met htk's te fokken, mits dit op een verantwoorde manier gebeurt. En ja, ik weet dat er een asieloverschot is en dat er dagelijks kittens gedumpt worden. Ik zeg dan ook niet dat ik het aanraad. Dit probleem zou eerst moeten opgelost worden. Maar eens dat is gebeurd? Ja hoor, verantwoord fokken met een htk. En ik lees hier ook vaak dat het argument dat htk's gezonder zijn dan fokdieren volledig wordt afgebroken. Je kan toch echt niet gaan beweren dat dit niet mogelijk is? De genenopties zijn zoveel breder dan die van één specifiek ras, waarom zou dat dan niet kunnen?

Bewerkt door Thundernimf, 09 september 2011 - 12:06.
Reden van bewerken: spelfout :(


ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#20 Geplaatst 09 september 2011 - 12:12

Thundernimf zei:

Bij raskatten zijn er ook ooit beginnende katten geweest met de lijn, dat is dus een vrij zwak argument.

Ik ben van mening dat het mogelijk moet zijn om met htk's te fokken, mits dit op een verantwoorde manier gebeurt. En ja, ik weet dat er een asieloverschot is en dat er dagelijks kittens gedumpt worden. Ik zeg dan ook niet dat ik het aanraad. Dit probleem zou eerst moeten opgelost worden. Maar eens dat is gebeurd? Ja hoor, verantwoord fokken met een htk. En ik lees hier ook vaak dat het argument dat htk's gezonder zijn dan fokdieren volledig wordt afgebroken. Je kan toch echt niet gaan beweren dat dit niet mogelijk is? De genenopties zijn zoveel breder dan die van één specifiek ras, waarom zou dat dan niet kunnen?

Dit is gebeurd en heeft geresulteerd in de Europees Korthaar. Die in tegenstelling tot wat vele mensen denken toch echt een raskat is, met stamboek en met testen.


Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

MarieDufoor
MarieDufoor
  • 6.027 berichten
    • Locatie: Harelbeke
  • 1 katten
OFFLINE

#21 Geplaatst 09 september 2011 - 12:13

hilleke zei:

Als je echt zo graag eens kittens hebt, waarom je dan niet opgeven in een kattenopvang als adoptiegezin. Er worden vele kittens gedumpt, en er is een tekort aan opvang. Zo kan je het ervaren wat het is om kittens in huis te hebben, alsook help je zo al die hulpeloze kittens die gedumpt worden.

De organisatie zorgt voor betaling van dierenartskosten. Het enige dat je dient te betalen is het eten, maar ja, als je zelf een nestje zou hebben en je ze gratis wegdoet moet je dit ook betalen.

Dit lijkt me de ideale oplossing voor jou vraag.


awel, ik wou net hetzelfde zeggen!
ikzelf heb een brits korthaar en een htk, ik vind ze beide prachtig en kittens van hen (zijn twee poezen) leek me ook heerlijk, maar mijn verstand zei nee [-(
ik was toen ook in asielen geweest, en had echt met die beestjes te doen.
ik voelde me trouwens heel erg schuldig dat ik die poezen in het asiel al niet kon helpen. Laat staan dat ik er nog wat bij fok en zo meehelp aan de poezenvermeerdering...
Ik zou nog altijd graag een nestje in huis hebben, en ik ben van plan om later ook opvanggezin te worden, lijkt me echt ideaal.
Maar nu woon ik op een appartement, ik zou eerst wat groter willen wonen kwestie van alles heel goed en correct te kunnen aanpakken.
Ik zal zo blij zijn dat de tijd eindelijk gekomen is om voor die arme stakkertjes iets te kunnen doen!
ohja, mijn poezen zijn dus uiteraard beide steriel gemaakt...

Bewerkt door MarieDufoor, 09 september 2011 - 12:14.

Geplaatste afbeelding

britjes
britjes
  • 3.729 berichten
OFFLINE

#22 Geplaatst 09 september 2011 - 12:15

Als je goed leest word er gesproken over met de lijn van haar. Maar een lijn is van niemand omdat je gewoon niks weet. Dat bedoelde ik.

Daarbij vind ik het niet goed om " zomaar" een nestje te hebben. Ook niet met een raskat. Ik vind niet dat htk katten sterker zijn dan raskatten. Meer omdat bij raskatten eerder getest word (vanwege fokken) dat het dan eerder aan het licht komt dan bij een htk kat.

Ik wil ook niet respectloos over komen voor htk katten. heb er zelf 1 maar keurig gecastreerd.

Bewerkt door britjes, 09 september 2011 - 12:16.

Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#23 Geplaatst 09 september 2011 - 12:17

Malou zei:

Doen als dit voor jou belangrijk is. Zie niet in waarom er enkel raskatten gefokt mogen worden en vind niet dat huiskatten plaats moeten ruimen voor uit het wild weggevangen zwervers.
Wat gezondheid en testen betreft: ik zie hier precies meer berichtjes passeren over raskatten met genetische problemen, hartfalen, ... dan over rasloze exemplaren. Ik geloof niet echt in dat doordacht fokken hoor, de incestpercentages liggen hoger dan bij gewone katten en ik denk dat geld meer meespeelt dan sommigen hier durven bekennen.

en daar gaan we weer.

Het is niet raskat versus niet raskat. Het gaat erom dat je het goed moet doen.

De testen die bij een raskat worden gedaan zijn juist ter preventie. Zoals al gezegd werd, bij een htk wordt er vaak niet verder gekeken als er iets gebeurd. Er wordt ook niet getest. En dus heb je geen cijfers. bij de raskatten (veelal) wel. Dat een htk daarom gezonder is kun je natuurlijk niet zeggen. Het is gewoon niet bekend bij de htk (en vele rassen waarbij ook niet getest wordt, maar dat terzijde).

Ik weet zeker dat als je voor alle htk'tjes die testen ook zou laten doen dat je op ongeveer dezelfde percentages komt als voor de raskat.

Geld speelt voor broodfokkers een rol. Voor een goede fokker speelt het geld een veel kleinere rol. Natuurlijk is het wel zo dat je niet failliet moet gaan als fokker, en dus vraag je een vergoeding voor de kittens die je plaatst. Maar om nou te zeggen dat een fokker daar geld mee verdient is overdreven. Ik weet zeker dat je heel erg zou schrikken van de kosten die wij hier hebben gemaakt voor onze katjes. En als je dan ziet wat er aan 'inkomsten' tegenover staat ga jij je hartstikke schamen voor je opmerking!

en nu ga ik ook op mijn handen zitten. er zijn veel discussies over dit onderwerp. Even de zoekfunctie gebruiken of even op google zoeken. Dan ben je er zo uit.

Bewerkt door ginnie, 09 september 2011 - 12:18.
Reden van bewerken: extra witregels verwijderd

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Thundernimf
Thundernimf
  • 3.912 berichten
    • Locatie: Antwerpen
  • 5 katten
OFFLINE

#24 Geplaatst 09 september 2011 - 12:21

ginnie zei:

Dit is gebeurd en heeft geresulteerd in de Europees Korthaar. Die in tegenstelling tot wat vele mensen denken toch echt een raskat is, met stamboek en met testen.


Ik weet dat dit een echte raskat is, maar ook die moet toch ooit zijn gestart uit een paar katten? Als je nu zelf een perfect katje hebt en je doet alle tests etc... Dan zou je er toch even goed mee kunnen beginnen fokken? Het beestje zal waarschijnlijk wel aan de raskenmerken van een Europese Korthaar voldoen denk ik zo.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#25 Geplaatst 09 september 2011 - 12:32

Thundernimf zei:

Ik weet dat dit een echte raskat is, maar ook die moet toch ooit zijn gestart uit een paar katten? Als je nu zelf een perfect katje hebt en je doet alle tests etc... Dan zou je er toch even goed mee kunnen beginnen fokken? Het beestje zal waarschijnlijk wel aan de raskenmerken van een Europese Korthaar voldoen denk ik zo.

Het was een voorbeeld om aan te geven dat je gelijk hebt ;)

Ja, je kunt zo beginnen te fokken, maar laten we heel eerlijk zijn, dan weet je nog niets over de voorouders en de inteelt van het eerste nestje. En alleen kun je niet, want met twee katten begin je geen nieuwe populatie.

En bovendien moet je ontzettend goed weten waar je aan begint. En je hebt dus behalve mensen die met je mee doen en mee fokken ook de steun van een vereniging nodig.

Er ontstaan steeds 'nieuwe' rassen, doordat mensen op een kenmerk gaan fokken. Dus dit zou ook kunnen. Maar zoals ik zei, dan moet je het wel goed doen.

Ik heb al eerder gezegd, als je het allemaal 'volgens het boekje' doet, ga vooral je gang. Maar gratis is het dan allang niet meer. En of mensen bereid zijn om dan voor dat kitten veel geld neer te tellen vraag ik me ten zeerste af (tenslotte is het dan een hele dure htk, die je ook gratis op zowat elke  hoek gratis kunt ophalen).

tis dus maar net hoe je het bekijkt ;)

Bewerkt door ginnie, 09 september 2011 - 12:33.
Reden van bewerken: extra witregels verwijderd

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#26 Geplaatst 09 september 2011 - 12:34

o ja! de raskenmerken van een EK zullen er vast zijn, alleen mag je dus niet 'zomaar' het katje een EK noemen. Dan kun je beter een EK met stamboom aanschaffen en van daaruit verder gaan fokken.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
    • Locatie: Gent
  • 2 katten
OFFLINE

#27 Geplaatst 09 september 2011 - 13:27

Malou zei:

Doen als dit voor jou belangrijk is. Zie niet in waarom er enkel raskatten gefokt mogen worden en vind niet dat huiskatten plaats moeten ruimen voor uit het wild weggevangen zwervers.
Wat gezondheid en testen betreft: ik zie hier precies meer berichtjes passeren over raskatten met genetische problemen, hartfalen, ... dan over rasloze exemplaren. Ik geloof niet echt in dat doordacht fokken hoor, de incestpercentages liggen hoger dan bij gewone katten en ik denk dat geld meer meespeelt dan sommigen hier durven bekennen.
Ongelofelijk dat sommigen dit nog durven aanraden.
Kom maar eens een dagje meedraaien in de kattenopvang.
Benieuwd of je dan nog iemand gaat aanraden om NOG meer katten bij te kweken.
Dit is gewoon schandalig.
'Uit het wild weggevangen zwervers'. Je zou je gewoonweg moeten schamen :evil: .

Selmo zei:

mee eens, indien iemand graag de lijn van zijn htk voort zet en dit op een verstandige (testen e.d. incl.) manier doet kan dit toch :s

Mijn ervaring is trouwens dat mijn htk's zeer tot uitzonderlijk verstandig zijn. Heb ooit een blauwe rus gehad en hoe lief tequilla ook was toch soms zoo dom

Hetzelfde geldt voor jou.
Beseffen jullie nu werkelijk niet dat er een GIGANTISCH kattenoverschot is??? Elk jaar worden vééééél te veel kittens geboren. En jullie vinden het geen probleem dat er nog wat meer bijgekweekt worden? En het is dan ook geen probleem dat het overschot wordt gedood in asielen?

Volledig onverantwoord.
En ik ga NIET op mijn handen zitten.

Guest_Raider_*
Guest_Raider_*
OFFLINE

#28 Geplaatst 09 september 2011 - 13:37

arifiene zei:

Ongelofelijk dat sommigen dit nog durven aanraden.
Kom maar eens een dagje meedraaien in de kattenopvang.
Benieuwd of je dan nog iemand gaat aanraden om NOG meer katten bij te kweken.
Dit is gewoon schandalig.
'Uit het wild weggevangen zwervers'. Je zou je gewoonweg moeten schamen :evil: .


Hetzelfde geldt voor jou.
Beseffen jullie nu werkelijk niet dat er een GIGANTISCH kattenoverschot is??? Elk jaar worden vééééél te veel kittens geboren. En jullie vinden het geen probleem dat er nog wat meer bijgekweekt worden? En het is dan ook geen probleem dat het overschot wordt gedood in asielen?

Volledig onverantwoord.
En ik ga NIET op mijn handen zitten.

Er is ook een mensenoverschot dat elk jaar ook gigantisch stijgt. Stop dus ook met mensen bij te kweken.

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten
    • Locatie: France
OFFLINE

#29 Geplaatst 09 september 2011 - 13:41

Raider zei:

Er is ook een mensenoverschot dat elk jaar ook gigantisch stijgt. Stop dus ook met mensen bij te kweken.

Sommige mensen zouden inderdaad beter geen kinderen op de wereld zetten, maar daar gaat het hier niet over.



Gewoon voor de fun een nestje, neen, zoals ik al eerder zei, dat ze een nestje gedumpte kittens, of zwerfkittens in huis neemt, kan ze het even ervaren wat het is.

En ja, ze zijn zo lief, maar ik heb ooit ook een nestje gehad, handenvol werk, vanalles sneuvelt, gordijnen die er achteraf niet meer uitzien. Ik denk dat mensen niet altijd beseffen wat dit allemaal inhoudt.


hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten
    • Locatie: France
OFFLINE

#30 Geplaatst 09 september 2011 - 13:44

Ook ik moet toegeven dat mijn visie vroeger anders was, maar deze week ben ik nog maar ns gaan kijken op vele sites van kattenasielen, opvang, enz... de lijsten met kittens zijn gewoon verschrikkelijk lang, en er zijn er weer op komst heb ik vernomen.

Bewerkt door hilleke, 09 september 2011 - 13:44.