Spring naar inhoud


- - - - -

mijn katin kittens laten krijgen ja /nee.


  • Log in om te reageren
333 reacties op dit onderwerp
ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#166 Geplaatst 12 september 2011 - 11:29

Dit zijn opmerkingen die in mijn ogen inderdaad alleen discussie uitlokken. en daar ga ik dan ook verder niet op in.

Malou, sorry, maar bij jou reactie zakt echt mijn mond tot op mijn knieen open.
Een dier vraagt ook niet om een enting om niet ziek te worden. Een dier vraagt ook niet om ab als die niesziekte heeft. Moeten we dan maar helemaal niets doen? Lekker terug naar de middeleeuwen?
Sorry hoor, maar dit nou echt een reactie die werkelijk nergens op slaat.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Guest_linne_*
Guest_linne_*
OFFLINE

#167 Geplaatst 12 september 2011 - 11:33

Malou zei:

Ik vind dat dit moet kunnen. Een teveel aan konijnen en fazanten wordt toch afgejaagd? Waarom zouden we een overschot aan zwerfkattenabsoluut binnen moeten plaatsen? Doen we toch ook niet met andere in het wild levende dieren?
Dat er mensen zijn die katten als fokbeestjes zien, kilometers willen rijden om een kater te bezoeken met de juiste kleur, oren, ogen, ..., katten behandelen als kleine mensjes, dieren opsluiten in appartementjes die veel te klein zijn voor een kat onder het mom van dierenliefde, tot daaraan toe. Maar ik vind wel dat men de natuur daarin zijn gang mag laten gaan.
Een kennis van me is dierenpsycholoog en geeft aan dat dierenartsen en eigenaars (hun) dieren soms wat aandoen. Een dier vraagt niet om ingewikkelde operaties om langer te leven of speciale foktechnieken voor om speciale uiterlijke kenmerken te garanderen. Het zijn de baasjes die het menselijke eigenschappen toedichten en daarmee aan het experimenteren slaan. Ik denk dat het woordje 'dierenliefhebber' soms heel erg verkracht wordt door mensen die beweren er eentje te zijn...

ik ben het hier niet mee eens. Als de zwerfkatjes steriel zouden gemaakt worden en terug uit gezet wat is dan het probleem???

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
    • Locatie: Boom
  • 2 katten
OFFLINE

#168 Geplaatst 12 september 2011 - 11:35

Malou zei:

Ik vind dat dit moet kunnen. Een teveel aan konijnen en fazanten wordt toch afgejaagd? Waarom zouden we een overschot aan zwerfkattenabsoluut binnen moeten plaatsen? Doen we toch ook niet met andere in het wild levende dieren?
Dat er mensen zijn die katten als fokbeestjes zien, kilometers willen rijden om een kater te bezoeken met de juiste kleur, oren, ogen, ..., katten behandelen als kleine mensjes, dieren opsluiten in appartementjes die veel te klein zijn voor een kat onder het mom van dierenliefde, tot daaraan toe. Maar ik vind wel dat men de natuur daarin zijn gang mag laten gaan.
Een kennis van me is dierenpsycholoog en geeft aan dat dierenartsen en fokkers hun dieren soms wat aandoen. Een dier vraagt niet om ingewikkelde operaties om langer te leven of speciale foktechnieken voor om speciale uiterlijke kenmerken te garanderen. Het zijn de baasjes die het menselijke eigenschappen toedichten en daarmee aan het experimenteren slaan. Ik denk dat het woordje 'dierenliefhebber' soms heel erg verkracht wordt door mensen die beweren er eentje te zijn...

Er dient toch voorzichtig mee omgesprongen te worden. Een teveel aan konijnen, fazanten, en andere prooidieren... die zouden er niet zijn als de mens niet zo stom was om de natuurlijke vijanden ervan te bejagen en hun leefgebied af te nemen. Katten leven ook al langer in het wild. Mijn inziens is het niet de bedoeling dat we alle zwerfkittens of het 'overschot' zouden euthanaseren. Dit haalt niets uit. Het enige wat er, in mijn ogen, mee bereikt wordt is het feit dat er jaarlijks dieren moeten worden geëuthanaseerd. Het is geen oplossing op lange termijn. We zouden er beter aan doen om de gezonde dieren te castreren/steriliseren. En ons blijven inzetten om mensen bewust te maken van hun verantwoordelijkheden.

Op hun eigen manier helpen katten immers mee om een evenwicht te bewaren in de natuur. Net als roofvogels, vossen, etc. Konijnen en andere 'plaagdieren' mogen dan wel als vervelend worden ervaren, maar ook zij hebben een functie in het ecosysteem. Het zijn wij die dat evenwicht verpest hebben. En de dieren zijn er de dupe van. Vreselijk vind ik dat! De mens zou degene moeten zijn met verstand, aangezien we onszelf beschouwen als superieur. Persoonlijk vind ik dat er van onze zogenaamde intelligentie vaak weinig is te merken.

Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Guest_linne_*
Guest_linne_*
OFFLINE

#169 Geplaatst 12 september 2011 - 11:36

linne zei:

ik ben het hier niet mee eens. Als de zwerfkatjes steriel zouden gemaakt worden en terug uit gezet wat is dan het probleem???
en ook als jouw katten ziek zijn zou jij ze dan niet laten behandelen???? ingewikkelde operatie of niet wat het kostenplaatje ook mag zijn hier worden ze geholpen. Ben ik daarom minder dierenliefhebber????????? no prob for me dan is dat maar zo maar hier krijgen ze de kans dan wel om zich erdoor te slaan.



Guest_linne_*
Guest_linne_*
OFFLINE

#170 Geplaatst 12 september 2011 - 11:38

Tinne zei:

Er dient toch voorzichtig mee omgesprongen te worden. Een teveel aan konijnen, fazanten, en andere prooidieren... die zouden er niet zijn als de mens niet zo stom was om de natuurlijke vijanden ervan te bejagen en hun leefgebied af te nemen. Katten leven ook al langer in het wild. Mijn inziens is het niet de bedoeling dat we alle zwerfkittens of het 'overschot' zouden euthanaseren. Dit haalt niets uit. Het enige wat er, in mijn ogen, mee bereikt wordt is het feit dat er jaarlijks dieren moeten worden geëuthanaseerd. Het is geen oplossing op lange termijn. We zouden er beter aan doen om de gezonde dieren te castreren/steriliseren. En ons blijven inzetten om mensen bewust te maken van hun verantwoordelijkheden.

Op hun eigen manier helpen katten immers mee om een evenwicht te bewaren in de natuur. Net als roofvogels, vossen, etc. Konijnen en andere 'plaagdieren' mogen dan wel als vervelend worden ervaren, maar ook zij hebben een functie in het ecosysteem. Het zijn wij die dat evenwicht verpest hebben. En de dieren zijn er de dupe van. Vreselijk vind ik dat! De mens zou degene moeten zijn met verstand, aangezien we onszelf beschouwen als superieur. Persoonlijk vind ik dat er van onze zogenaamde intelligentie vaak weinig is te merken.

:bravo: :bravo: :bravo: :bravo:


Guest_precious sapphire_*
Guest_precious sapphire_*
OFFLINE

#171 Geplaatst 12 september 2011 - 12:55

"Daar gaan we weer eens. Ik wil wel eens weten waar jij je feit op baseert dat een HTK'er meer weerstand heeft dan een raskat wangt ik vind het persoonlijk onzin die tot op vandaag niet is gebaseerd op onderzoek. Meer inteelt bij raskatten, idelm dito, heb je de inteelt bij HTK'ers al berekend - neen, want gezien je de voorouders niet kent, ken je de inteelt niet. ik heb gezien hoe zus op broer kruipt en zoon op moeder dus zeg niet dat inteelt groter is. Allemaal veronderstellingen. Gezonde lijnen, ken jij de lijnen van je HTK'ers - sterkt, heel sterkt eerlijk gezegd."

Hoi Eragon, dat is niet iets wat ik uit mijn duim zuig maar is wel redelijk gebaseerd uit een Zweeds onderzoek. Ik heb de PawPeds cursus gevolgd en dit kwam ook aan bod; als ik iets niet met zekerheid weet dan vermeld ik dit er steeds bij.
Je mag er van uitgaan dat hetgeen ik neerzet goed bedacht is en gefundeerd, ik heb ook een eigen mening maar daar gaat het hier niet over, het gaat over feiten en waarheden.
Misschien is de term "lijnen" slecht gekozen, als je ervan uitgaat dat een lijn iets is waarbij je de naam van de voorouders kent. Voor mij is het niet anders dan dat ieder individu afkomstig is uit een ontelbaar aantal voorouders, dat dit op een stuk papier staat of niet maakt geen verschil, genetisch gezien is iedereen afkomstig uit zijn eigen "lijn". Een "lijn " kan dus gezond zijn of net niet zonder dat je de voorouders kent...
Ik heb echt een passie voor genetica, heb heel wat boeken gelezen en heb lezingen bijgewoond, dit is heel boeiend en niet enkel om de kleur van kittens te voorzien hoor. Vooral de wijze van vererving van genetische afwijkingen, ik werk mee aan verschillende studies van o.a. Dr K.Meurs in de VS, en de ENVA in Frankrijk.
Hiermee wil ik niet aantonen dat ik slim of dom ben, gewoon dat je mag betrouwen dat ik weet wat ik zeg, anders...zeg ik het niet!

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
    • Locatie: Gent
  • 2 katten
OFFLINE

#172 Geplaatst 12 september 2011 - 13:03

Malou zei:

Ik vind dat dit moet kunnen. Een teveel aan konijnen en fazanten wordt toch afgejaagd? Waarom zouden we een overschot aan zwerfkattenabsoluut binnen moeten plaatsen? Doen we toch ook niet met andere in het wild levende dieren?
Dat er mensen zijn die katten als fokbeestjes zien, kilometers willen rijden om een kater te bezoeken met de juiste kleur, oren, ogen, ..., katten behandelen als kleine mensjes, dieren opsluiten in appartementjes die veel te klein zijn voor een kat onder het mom van dierenliefde, tot daaraan toe. Maar ik vind wel dat men de natuur daarin zijn gang mag laten gaan.
Een kennis van me is dierenpsycholoog en geeft aan dat dierenartsen en eigenaars (hun) dieren soms wat aandoen. Een dier vraagt niet om ingewikkelde operaties om langer te leven of speciale foktechnieken voor om speciale uiterlijke kenmerken te garanderen. Het zijn de baasjes die het menselijke eigenschappen toedichten en daarmee aan het experimenteren slaan. Ik denk dat het woordje 'dierenliefhebber' soms heel erg verkracht wordt door mensen die beweren er eentje te zijn...

Leer lezen. Volwassen zwerfkatten worden niet geplaatst maar steriel gemaakt. Kleintjes die te socialiseren zijn, worden binnen geplaatst.

De natuur zijn gang laten gaan, wat een ongelofelijk stom argument.
Gebruik jij geen voorbehoedsmiddelen dan? O:)

Als je ook maar iéts wist van het zwerfkattenprobleem (duidelijk zijn: Je kent er duidelijk geen snars van), dan wist je dat zwerfkatten uit hun territorium weghalen niet helpt, dit territorium wordt vervolgens ingenomen door andere katten.

En je andere verhaaltjes hebben gewoon niets met de zaak te maken.
Gewoon een hoop zever om jouw absoluut dieronvriendelijke zienswijze te maskeren.

Bewerkt door arifiene, 12 september 2011 - 13:05.


Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*
OFFLINE

#173 Geplaatst 12 september 2011 - 14:10

precious sapphire zei:

"Daar gaan we weer eens. Ik wil wel eens weten waar jij je feit op baseert dat een HTK'er meer weerstand heeft dan een raskat wangt ik vind het persoonlijk onzin die tot op vandaag niet is gebaseerd op onderzoek. Meer inteelt bij raskatten, idelm dito, heb je de inteelt bij HTK'ers al berekend - neen, want gezien je de voorouders niet kent, ken je de inteelt niet. ik heb gezien hoe zus op broer kruipt en zoon op moeder dus zeg niet dat inteelt groter is. Allemaal veronderstellingen. Gezonde lijnen, ken jij de lijnen van je HTK'ers - sterkt, heel sterkt eerlijk gezegd."

Hoi Eragon, dat is niet iets wat ik uit mijn duim zuig maar is wel redelijk gebaseerd uit een Zweeds onderzoek. Ik heb de PawPeds cursus gevolgd en dit kwam ook aan bod; als ik iets niet met zekerheid weet dan vermeld ik dit er steeds bij.
Je mag er van uitgaan dat hetgeen ik neerzet goed bedacht is en gefundeerd, ik heb ook een eigen mening maar daar gaat het hier niet over, het gaat over feiten en waarheden.
Misschien is de term "lijnen" slecht gekozen, als je ervan uitgaat dat een lijn iets is waarbij je de naam van de voorouders kent. Voor mij is het niet anders dan dat ieder individu afkomstig is uit een ontelbaar aantal voorouders, dat dit op een stuk papier staat of niet maakt geen verschil, genetisch gezien is iedereen afkomstig uit zijn eigen "lijn". Een "lijn " kan dus gezond zijn of net niet zonder dat je de voorouders kent...
Ik heb echt een passie voor genetica, heb heel wat boeken gelezen en heb lezingen bijgewoond, dit is heel boeiend en niet enkel om de kleur van kittens te voorzien hoor. Vooral de wijze van vererving van genetische afwijkingen, ik werk mee aan verschillende studies van o.a. Dr K.Meurs in de VS, en de ENVA in Frankrijk.
Hiermee wil ik niet aantonen dat ik slim of dom ben, gewoon dat je mag betrouwen dat ik weet wat ik zeg, anders...zeg ik het niet!

Ik heb die cursus van Pawpeds ook gevolgd en kan me niet herinneren dat zien staan te hebben maar heb misschien een selectief geheugen. Ik wil die Zweedse onderzoeken wel eens zien of andere onderzoeken waaruit bovenstaande blijkt.

Enik versta ook niet goed hoe je kan oordelen dat een lijn gezond is of niet als je voorouders niet kent. Ligt misschien aan mij maar voor mij is een lijn juist de voorouders en hoe daarmee verpaard is.

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*
OFFLINE

#174 Geplaatst 12 september 2011 - 14:14

Malou zei:

Ik vind dat dit moet kunnen. Een teveel aan konijnen en fazanten wordt toch afgejaagd? Waarom zouden we een overschot aan zwerfkattenabsoluut binnen moeten plaatsen? Doen we toch ook niet met andere in het wild levende dieren?
Dat er mensen zijn die katten als fokbeestjes zien, kilometers willen rijden om een kater te bezoeken met de juiste kleur, oren, ogen, ..., katten behandelen als kleine mensjes, dieren opsluiten in appartementjes die veel te klein zijn voor een kat onder het mom van dierenliefde, tot daaraan toe. Maar ik vind wel dat men de natuur daarin zijn gang mag laten gaan.
Een kennis van me is dierenpsycholoog en geeft aan dat dierenartsen en eigenaars (hun) dieren soms wat aandoen. Een dier vraagt niet om ingewikkelde operaties om langer te leven of speciale foktechnieken voor om speciale uiterlijke kenmerken te garanderen. Het zijn de baasjes die het menselijke eigenschappen toedichten en daarmee aan het experimenteren slaan. Ik denk dat het woordje 'dierenliefhebber' soms heel erg verkracht wordt door mensen die beweren er eentje te zijn...

Ouderwets en achterhaald - mijn grootvader had juist dezelfde ideeën. Gelukkig staan mijn ouders al een stuk verder en mijn kinderen nog een stuk verder.

En vergeet ook niet dat konijnen en fazanten worden uitgezet voor het jachtseizoen, wat misschien mede het zogenaamd overaantal in de hand werkt.

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten
    • Locatie: France
OFFLINE

#175 Geplaatst 12 september 2011 - 14:23

Malou zei:

Ik vind dat dit moet kunnen. Een teveel aan konijnen en fazanten wordt toch afgejaagd? Waarom zouden we een overschot aan zwerfkattenabsoluut binnen moeten plaatsen? Doen we toch ook niet met andere in het wild levende dieren?
Dat er mensen zijn die katten als fokbeestjes zien, kilometers willen rijden om een kater te bezoeken met de juiste kleur, oren, ogen, ..., katten behandelen als kleine mensjes, dieren opsluiten in appartementjes die veel te klein zijn voor een kat onder het mom van dierenliefde, tot daaraan toe. Maar ik vind wel dat men de natuur daarin zijn gang mag laten gaan.
Een kennis van me is dierenpsycholoog en geeft aan dat dierenartsen en eigenaars (hun) dieren soms wat aandoen. Een dier vraagt niet om ingewikkelde operaties om langer te leven of speciale foktechnieken voor om speciale uiterlijke kenmerken te garanderen. Het zijn de baasjes die het menselijke eigenschappen toedichten en daarmee aan het experimenteren slaan. Ik denk dat het woordje 'dierenliefhebber' soms heel erg verkracht wordt door mensen die beweren er eentje te zijn...

Je hele antwoord vindt ik echt allesbehalve, maar wat me vooral stoort is dat wanneer een diertje wordt aangereden, en het nog een mooi leven kan hebben mits een ingewikkelde operatie, je het dan toch maar laat sterven, (hopelijk mag dat dan toch met een spuitje, want ja, ook dat is tegen de natuur ingaan)
Inderdaad, een dier kan het niet vragen, we spreken nl niet dezelfde taal, maar ik ben er 100% zeker van dat een gelukkig diertje, dat door een stom ongeluk een operatie moet ondergaan, heel blij is dat hij ondanks de pijn die het even moet ondergaan, nog een mooi leventje tegemoet gaat.



Als mijn kat morgen iets overkomt en ze kan enkel gered worden met een operatie, die me dan nog veel geld gaat kosten, dan zal ik dit zeker laten plaatsvinden.






ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#176 Geplaatst 12 september 2011 - 15:18

precious sapphire zei:

"Daar gaan we weer eens. Ik wil wel eens weten waar jij je feit op baseert dat een HTK'er meer weerstand heeft dan een raskat wangt ik vind het persoonlijk onzin die tot op vandaag niet is gebaseerd op onderzoek. Meer inteelt bij raskatten, idelm dito, heb je de inteelt bij HTK'ers al berekend - neen, want gezien je de voorouders niet kent, ken je de inteelt niet. ik heb gezien hoe zus op broer kruipt en zoon op moeder dus zeg niet dat inteelt groter is. Allemaal veronderstellingen. Gezonde lijnen, ken jij de lijnen van je HTK'ers - sterkt, heel sterkt eerlijk gezegd."

Hoi Eragon, dat is niet iets wat ik uit mijn duim zuig maar is wel redelijk gebaseerd uit een Zweeds onderzoek. Ik heb de PawPeds cursus gevolgd en dit kwam ook aan bod; als ik iets niet met zekerheid weet dan vermeld ik dit er steeds bij.
Je mag er van uitgaan dat hetgeen ik neerzet goed bedacht is en gefundeerd, ik heb ook een eigen mening maar daar gaat het hier niet over, het gaat over feiten en waarheden.
Misschien is de term "lijnen" slecht gekozen, als je ervan uitgaat dat een lijn iets is waarbij je de naam van de voorouders kent. Voor mij is het niet anders dan dat ieder individu afkomstig is uit een ontelbaar aantal voorouders, dat dit op een stuk papier staat of niet maakt geen verschil, genetisch gezien is iedereen afkomstig uit zijn eigen "lijn". Een "lijn " kan dus gezond zijn of net niet zonder dat je de voorouders kent...
Ik heb echt een passie voor genetica, heb heel wat boeken gelezen en heb lezingen bijgewoond, dit is heel boeiend en niet enkel om de kleur van kittens te voorzien hoor. Vooral de wijze van vererving van genetische afwijkingen, ik werk mee aan verschillende studies van o.a. Dr K.Meurs in de VS, en de ENVA in Frankrijk.
Hiermee wil ik niet aantonen dat ik slim of dom ben, gewoon dat je mag betrouwen dat ik weet wat ik zeg, anders...zeg ik het niet!

Ik doe nu de pawpeds, ben net begonnen. als ik het tegenkom zal ik het zeggen.
Ook zou ik graag dat onderzoek willen lezen, heb je een link ofzo? Of een bron? Omdat ik ook de opleiding kattengedragstherapeut aan het volgen ben (net begonnen, tweede module start binnenkort) vind ik dit erg interessant.
Wel met de kanttekening dat bijna elk onderzoek dat Ja zegt gevolgd wordt door een onderzoek dat Nee zegt.


Als laatste, niet om het een of ander, maar ik geloof niemand zomaar op zijn of haar mooie blauwe ogen (uitdrukking). Het is voor mij niet zomaar waar omdat jij dat zegt. No offence.


Met andere woorden, als je dit allemaal kunt staven met onderzoeken (linkjes zijn prima) dan hoor ik dat graag. Kan ik mijn eigen gedachten er over vormen ;)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Guest_precious sapphire_*
Guest_precious sapphire_*
OFFLINE

#177 Geplaatst 12 september 2011 - 16:20

http://www.sophia-ve...-raskatten.html

Ik heb even moeten zoeken hoor, in de verbetering van mijn taak 2.3 (PawPeds)heb ik kunnen terugvinden dat Mischa Verschraegen (docent)bevestig dat het bewezen is dat raskatten een betere immuunsysteem hebben dan raskatten. Hiermee heb ik nog steeds geen bewijs, enkel haar woorden! Dit staat in de Feedback van mijn account op PawAcademy, kan dus geen link plaatsen.
Met een klein kwartiertje te Googlen heb ik wel het volgende gevonden, zie link bovenaan.
Ik zal zeker nog eens grondig zoeken naar links maar hiervoor heb ik wat tijd nodig, vind het wel leuk om te doen.
Ik wil nog graag kwijt dat het niet mijn bedoeling is de voorstanders van "geen nestjes met ATK" hun ongelijk te bewijzen! Die hebben immers ergens gelijk. Enkel vind ik dat dat genuanceerd mag worden, niet alles zwart/wit zien. Ik ben een zeer grote dierenvriend, maar ook de mens tel ik erbij en ieder dier en ieder mens wordt door mij met respect behandeld. Dit mis ik hier een beetje...

Guest_precious sapphire_*
Guest_precious sapphire_*
OFFLINE

#178 Geplaatst 12 september 2011 - 16:21

Pfff...de link doet het niet!
Excuses, ik kijk even hoe dat komt.

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
    • Locatie: Boom
  • 2 katten
OFFLINE

#179 Geplaatst 12 september 2011 - 16:22

Er staan enkele schrijffouten in je berichtje ;)

"raskatten hebben een beter immuunsysteem dan raskatten"
"geen nestjes met ATK"

Bewerkt door Tinne, 12 september 2011 - 16:23.

Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Guest_precious sapphire_*
Guest_precious sapphire_*
OFFLINE

#180 Geplaatst 12 september 2011 - 16:23

Inteelt bij raskatten | Koningin Sophia-Vereeniging tot Bescherming van Dieren

Yep!
Deze doet het wel.