Spring naar inhoud


- - - - -

mijn katin kittens laten krijgen ja /nee.


  • Log in om te reageren
333 reacties op dit onderwerp
ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#181 Geplaatst 12 september 2011 - 16:27

bedankt voor de link.

Ik heb nog niet alles gelezen (sterker nog, ben net begonnen) maar ik heb nu al antipathie tegen de schrijver van dit stukje. Alsof alle fokkers op geld zijn belust! Dat stuit me echt tegen de borst. In de eerste alinea en het eerste deel van de tweede heb ik al een heleboel fouten gezien.
Ik zal proberen om het hele stuk te lezen, maar het staat me echt tegen.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Guest_precious sapphire_*
Guest_precious sapphire_*
OFFLINE

#182 Geplaatst 12 september 2011 - 16:27

Tinne zei:

Er staan ook enkele schrijffouten in je berichtje ;)
"raskatten hebben een beter immuunsysteem dan raskatten"
"geen nestjes met ATK"

Euh...duizend maal sorry! :oops: :oops: :oops:

Ik zal het gauw verbeteren.

Ik bedoelde dus huiskatten hebben een beter immuunsysteem dan raskatten, en geen nestjes met HTK.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#183 Geplaatst 12 september 2011 - 16:34

onvoorstelbaar wat een kortzichtigheid. Wat een foute veronderstellingen in dit stuk. En wat een onzin wordt er verkondigd.

Hebben deze mensen alleen broodfokkers in gedachten dan kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar zoals ze het daar schrijven zijn alle raskatten een product van inteelt, zwaar ongezond en zou je vooral moeten laten uitsterven.

Mijn hemel. Als je jou ideeen alleen op dit stuk zou baseren dan snap ik dat je tegen raskatten bent!
Wel jammer dat alle fokkers over 1 kam worden geschoren, dat alle raskatten als ongezond worden bestempeld en dat kattenshows opeens als taboe worden beschouwd omdat dit de slechte fokkers in stand zou houden. Werkelijk! De auteur van dit stukje zou er op gewezen moeten worden dat op deze manier de raskat niet alleen in een heel kwaad daglicht wordt gesteld, maar dat juist de fokker die het wel goed doet (en wil doen) hiermee een vreselijke knauw wordt gegeven.

ik ben van dit stuk goed ziek kan ik je zeggen...............

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Guest_precious sapphire_*
Guest_precious sapphire_*
OFFLINE

#184 Geplaatst 12 september 2011 - 16:56

Hey Ginnie,
Wat je zegt klopt, gelukkig is dat niet zo dat alle fokkers enkel het geld als motivatie hebben!
Ik heb trouwens echt niets tegen raskatten, ik ben zelf fokker van sphynxen en die zitten momenteel in een latsige situatie met de hoogste frenquentie van HCM onder alle kattenrassen.
Dat is ook meteen de reden waarom ik met deze ras fok, niet de gemakkelijkste maar wel een ras die serieuze liefhebbersfokkers nodig heeft om gezonde "lijnen" op te bouwen.
Er is jammer genoeg veel misgegaan door fokkers die het niet zo nauw hebben met hun ras en voorrang bieden aan hun portemonee. Vandaag nog moet je heel erg opletten en niet zomaar geloven wat de fokker vertelt over zijn katten.
Ik hoef geen inkomsten van het fokken, ik ben zelfs bereid heel wat te investeren als het mijn ras ten goede komt.
In de sphynxenwereld is iedereen het eens dat men het ras gezonder krijgt door uit te kruisen met de huiskat, ok je kan geen kittens verkopen van de eerste generaties omdat die behaard zijn, je moet de ouderdieren wel voeden, testen, inenten etc.
Ik heb dus werkelijk opzoekingen gedaan over de gezondheid (vooral erfelijke ziektes) van huiskatten en ik geloof ook niet de eerste de beste maar dit kom ik overal tegen hoor, dat een huiskat, gemiddeld genetisch gezonder is dan een raskat.

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*
OFFLINE

#185 Geplaatst 12 september 2011 - 17:02

precious sapphire zei:

http://www.sophia-ve...-raskatten.html

Ik heb even moeten zoeken hoor, in de verbetering van mijn taak 2.3 (PawPeds)heb ik kunnen terugvinden dat Mischa Verschraegen (docent)bevestig dat het bewezen is dat raskatten een betere immuunsysteem hebben dan raskatten. Hiermee heb ik nog steeds geen bewijs, enkel haar woorden! Dit staat in de Feedback van mijn account op PawAcademy, kan dus geen link plaatsen.
Met een klein kwartiertje te Googlen heb ik wel het volgende gevonden, zie link bovenaan.
Ik zal zeker nog eens grondig zoeken naar links maar hiervoor heb ik wat tijd nodig, vind het wel leuk om te doen.
Ik wil nog graag kwijt dat het niet mijn bedoeling is de voorstanders van "geen nestjes met ATK" hun ongelijk te bewijzen! Die hebben immers ergens gelijk. Enkel vind ik dat dat genuanceerd mag worden, niet alles zwart/wit zien. Ik ben een zeer grote dierenvriend, maar ook de mens tel ik erbij en ieder dier en ieder mens wordt door mij met respect behandeld. Dit mis ik hier een beetje...

Ik ken geen Misha verschraegen, wel een Masja Verschraegen en Masja heeft die cursus zelf nog niet zo lang geleden gedaan dus zou me verbazen dat ze docent is maar kan of Misha Peersmans van De Dorsai. Die laatste dame weet heel veel over inteelt bij katten en meer speciaal bij de Maine Coon maar ik zie haar geen zo'n algemene uitspraak doen want ik denk dat mede door haar vele fokkers nu meer naar inteelt en lijnteelt kijken dan er ooit bij HTK'ers is naar gekeken.

Ik ga niet ontkennen dat er vroeger veel inteelt was bij raskatten, maar die veralgemening gaat vandaag niet meer op + dat zeggen is nog steeds niet zeggen dat er meer inteelt is bij raskatten als bij HTK'ers. Idem dito immuunsysteem, raskatten worden veel meer getest als HTK'ers dus je kan op vandaag geen vergelijking maken. Dit laatste heb ik inzake HCM ook horen zeggen door Ingrid Putcuyps die volgens mij wel de specialiste ter zake is voor HCM, maar is en blijven haar woorden.

En wat de website betreft waarnaar je verwijst; mijn excuses maar wat daar staat is echt op niks gefundeerd, is echt geen wetenschappelijke studie. Basis van mijn studie is niet voort te gaan op wat anderen zeggen of waarnaar anderen verwijzen maar het origineel op te vragen. Ik ga niet beweren dat alle catteries een vermindering van de inteelt hoog in het vaandel draagt maar ik merk toch een zeer positieve voortuitgang de laatste 10 jaar. En deze studie baseert zich klaarblijkelijk op slechte catteries, broodfokkers met een bijzonder hoog inteeltpercentage. Dat een ras zuiver moet blijven OK, dat de gevolgen van een zeer hoge lijnteelt die daar staan vermeld correct zijn ben ik het ook mee eens. Maar raszuiverheid automatisch aan een zeer hoog inteeltpercentage met de vermelde gevolgen verbinden, sorry, daarvoor is de genenpoel nu juist is te breed geworden in de meeste rassen. Je kan die hoge percentagen met het nodige opzoekingswerk dus zeker vermijden.

Die vermelde ziektes zijn al helemaal achterhaald tussen haakjes. HCM komt nog maar zeer bij uitzondering voor bij de Maine Coons. En die overtypering, kan ik mee leven maar je moet wel weten dat overtypering meer een uitzondering is dan de regel hé.

En mijn vraag blijft, is dat bij de HTK'er die in groep leeft anders? Ramses kroop op zijn zus, Flex van Pixel op zijn moeder, niets is uitgesloten when nature calls. Dus dat er minder inteelt is bij HTK'ers, ik ga dat niet beweren.

Ik weet Jopperke gemeld dat de Universiteit van Gent daar nu een studie over aan het doen is, wat dus mijn inziens bewijst dat niks daaromtrent al vaststaand bewezen is.

Bewerkt door Eragon, 12 september 2011 - 17:20.


ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#186 Geplaatst 12 september 2011 - 17:11

precious sapphire zei:

Hey Ginnie,
Wat je zegt klopt, gelukkig is dat niet zo dat alle fokkers enkel het geld als motivatie hebben!
Ik heb trouwens echt niets tegen raskatten, ik ben zelf fokker van sphynxen en die zitten momenteel in een latsige situatie met de hoogste frenquentie van HCM onder alle kattenrassen.
Dat is ook meteen de reden waarom ik met deze ras fok, niet de gemakkelijkste maar wel een ras die serieuze liefhebbersfokkers nodig heeft om gezonde "lijnen" op te bouwen.
Er is jammer genoeg veel misgegaan door fokkers die het niet zo nauw hebben met hun ras en voorrang bieden aan hun portemonee. Vandaag nog moet je heel erg opletten en niet zomaar geloven wat de fokker vertelt over zijn katten.
Ik hoef geen inkomsten van het fokken, ik ben zelfs bereid heel wat te investeren als het mijn ras ten goede komt.
In de sphynxenwereld is iedereen het eens dat men het ras gezonder krijgt door uit te kruisen met de huiskat, ok je kan geen kittens verkopen van de eerste generaties omdat die behaard zijn, je moet de ouderdieren wel voeden, testen, inenten etc.
Ik heb dus werkelijk opzoekingen gedaan over de gezondheid (vooral erfelijke ziektes) van huiskatten en ik geloof ook niet de eerste de beste maar dit kom ik overal tegen hoor, dat een huiskat, gemiddeld genetisch gezonder is dan een raskat.

eerlijk gezegd zou ik eerder kiezen voor een uitkruising met een ander ras dan met de htk, hoewel ik het wel kan begrijpen dat dit gebeurd.
Punt is dat je dus gewoonweg niet kunt weten hoe het inteelt percentage van de htk is, dat is namelijk op geen enkele manier terug te vinden. Net wat Eragon zegt, in de natuur is het zo dat de sterkste kater (of de slimste) op de krolse poes duikt. Is dat toevallig net haar zoon of kleinzoon, dan slaat ze hem echt niet weg zo van 'jij niet je bent familie'.

Is de htk gezonder dan de raskat. Geen idee. Daar is voorzover ik weet geen onderzoek naar gedaan. Jopperke is er mee bezig (zegt Eragon en volgens mij heb ik haar daar ook wel eens over gehoord), dus wacht ik het onderzoek wel af.

vooralsnog vind ik de conclusies dus veel te voorbarig.

Wat wel zo is, is dat bij de raskat veel meer bekend is dan bij de htk. Daardoor zeggen vaak veel mensen dat de raskat ziekelijk is. Met alle al aangehaalde redenen. Maar omdat het van de htk niet bekend is, is het appels met peren vergelijken. En daar begin ik niet aan.

Eerst bewijzen, dan geloven. (sorry ;) )

Intussen gaan we erg offtopic.

Punt blijft dat het niet verantwoord is om htk's te laten vermeerderen. Op een goede manier fokken zou ik nog oke kunnen fokken. Maar zoals eerder gezegd, dat wordt erg lastig.

Bewerkt door ginnie, 12 september 2011 - 17:12.
Reden van bewerken: extra witregels weggehaald

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*
OFFLINE

#187 Geplaatst 12 september 2011 - 17:23

ginnie zei:

eerlijk gezegd zou ik eerder kiezen voor een uitkruising met een ander ras dan met de htk, hoewel ik het wel kan begrijpen dat dit gebeurd.
Punt is dat je dus gewoonweg niet kunt weten hoe het inteelt percentage van de htk is, dat is namelijk op geen enkele manier terug te vinden. Net wat Eragon zegt, in de natuur is het zo dat de sterkste kater (of de slimste) op de krolse poes duikt. Is dat toevallig net haar zoon of kleinzoon, dan slaat ze hem echt niet weg zo van 'jij niet je bent familie'.

Is de htk gezonder dan de raskat. Geen idee. Daar is voorzover ik weet geen onderzoek naar gedaan. Jopperke is er mee bezig (zegt Eragon en volgens mij heb ik haar daar ook wel eens over gehoord), dus wacht ik het onderzoek wel af.

vooralsnog vind ik de conclusies dus veel te voorbarig.

Wat wel zo is, is dat bij de raskat veel meer bekend is dan bij de htk. Daardoor zeggen vaak veel mensen dat de raskat ziekelijk is. Met alle al aangehaalde redenen. Maar omdat het van de htk niet bekend is, is het appels met peren vergelijken. En daar begin ik niet aan.

Eerst bewijzen, dan geloven. (sorry ;) )

Intussen gaan we erg offtopic.

Punt blijft dat het niet verantwoord is om htk's te laten vermeerderen. Op een goede manier fokken zou ik nog oke kunnen fokken. Maar zoals eerder gezegd, dat wordt erg lastig.

Ik dacht begrepen te hebben van Jopperke dat de studie als onderwerp heeft het nagaan in welke mate de natuur geen beveiligingen heeft ingebouwd om bij zwervers te vermijden dat zoon op de moeder kruipt (bijvoorbeeld door de jonge katers uit d groep weg te jagen).

Ik weet dat Sphynxen gekruist worden met OKH om de inteelt te verminderen en ik dacht, maar daar ben ik niet zeker van, dat die katten moeten gekeurd worden en na 4 generaties opnieuw als ras Sphynkx kunnen doorgaan. Anderen weten waarschijnlijk meer over

Guest_precious sapphire_*
Guest_precious sapphire_*
OFFLINE

#188 Geplaatst 12 september 2011 - 17:27

Eragon,

Ja, als je het zo bekijkt kan je stellen dat er geen wetenschappelijke studie ter beschikking is over hetgeen ik aanhaal.
Toch moet er een reden zijn waarom mevr Peersmans de fokkers anzet om het inteeltgehalte van hun katten naar beneden te halen, dit moet toch ergens op slaan.
Of hebben wij het allemaal zo mis?
Over incestnestjes heb je zeker een punt, maar dit gebeurt ook bij fokkers met het verschil dat de kittens uit zo'n ongelukkige combi van de dood worden gered als ze door mamapoes links gelaten worden. Ze zijn immers geld waard...
Och ja, bij het aanvragen van de stambomen wordt natuurlijk een ander kater als vader opgegeven.
Bij een huiskat gaat men niet zo snel ingrijpen en krijgt moeder natuur enige kans een selectie te maken, het is keihard maar zo heeft de natuur het bedoeld, enkel de sterksten zorgen voor nakomelingen.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#189 Geplaatst 12 september 2011 - 17:38

sorry hoor, maar fokkers als die jij aanhaalt ken ik gelukkig niet. Mocht er een dergelijke combi worden gedaan, dan moet daar de nodige kennis achter zitten. Een keer denk ik dat het best, mits je weet wat je doet.

De kittens worden uiteraard gered van de dood (als dat kan en lukt) als de moeder ze links laat liggen. Met geld heeft dat niets van doen, dat zou je als fokker toch moeten weten. je laat zo'n humpie niet zomaar dood gaan!

Sorry hoor, je bent fokker, maar mede daarom snap ik werkelijk de dingen die je zegt niet.............

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*
OFFLINE

#190 Geplaatst 12 september 2011 - 18:40

precious sapphire zei:

Eragon,

Ja, als je het zo bekijkt kan je stellen dat er geen wetenschappelijke studie ter beschikking is over hetgeen ik aanhaal.
Toch moet er een reden zijn waarom mevr Peersmans de fokkers anzet om het inteeltgehalte van hun katten naar beneden te halen, dit moet toch ergens op slaan.
Of hebben wij het allemaal zo mis?
Over incestnestjes heb je zeker een punt, maar dit gebeurt ook bij fokkers met het verschil dat de kittens uit zo'n ongelukkige combi van de dood worden gered als ze door mamapoes links gelaten worden. Ze zijn immers geld waard...
Och ja, bij het aanvragen van de stambomen wordt natuurlijk een ander kater als vader opgegeven.
Bij een huiskat gaat men niet zo snel ingrijpen en krijgt moeder natuur enige kans een selectie te maken, het is keihard maar zo heeft de natuur het bedoeld, enkel de sterksten zorgen voor nakomelingen.

Ik schreef dan ook dat er vroeger, veel minder naar inteelt werd gekeken, of niet soms... :catscratchhead , het vestigen van het ras was toen belangrijker, maar 10 à 15 jaar later gaan zo'n algemene stellingen absoluut niet meer op hoor. En ik blijf erbij, er is nog niet bewezen dat er meer inteelt is bij raskatten dan bij HTK'ers.

En waar jij naar verwijst, dat noem ik een degelijke fokkers hé, integendeel, we hadden het hier wel over degelijke fokkers dacht ik. Als je zo'n voorbeelden neemt, versta ik van waar je veronderstellingen komen, maar dan ik je er nog een paar opnoemen hoor, idem dito voor de vermeerderaars van HTK'ers.

Bewerkt door Eragon, 12 september 2011 - 18:42.


feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten
    • Locatie: Izegem
OFFLINE

#191 Geplaatst 12 september 2011 - 19:52

Hcm en pkd komen net zoveel bij htk's voor als bij raskatten.
Vraag maar na bij dierenartsen, zelfs als doet men vaak geen autopsie, er zijn heel veel gevallen toch nog duidelijk door hun symptomen.
Heel veel katten vallen ineens dood door hcm en nierfalen is één van de grote doodsoorzaken bij katten.

Niesziekte is een zeer groot probleem in asiels en opvangplaatsen, dus ook htk's worden ermee getroffen.

Fip komt eveneens net zo vaak voor bij htk'tjes als bij raskatten.

Wat blijft er dan nog over als men het over de zwakkere raskatten heeft ????????????????????????
Het is echt pure larie om te stellen dat raskatten gevoeliger zijn.

Onze katten zijn nooit ziek en krijgen gezonde kittens. De oudste kittens hier trouwens al 10 jaar gezond en wel in leven. Iets om zeer trots op te zijn !!!

Inteeltpercentage is iets wat fokkers zelf in de hand hebben. En elk goed fokker kijkt wel uit welke combi's die maakt.
Je kan tenmiste uitkijken, want de voorouders en hun verwantschap zijn bekend...


Natuurlijke selectie nog zo iets.
Is het omdat een fout bloedgroep nestje sterft na 24 uren dat dit ook natuurlijke selectie word geheten ???
Neen, dat is stomheid van de eigenaar om de bloedgroep niet te laten testen en niet te flessen als men het fading kitten syndroom vaststeld. Met zo'n kitten is niets fout mits de juiste kennis, enkel met de mentaliteit en kennis van het baasje is iets fout.
Moet een kitten sterven omdat het door een zware bevalling heen moest ? Neen mits de juiste en correcte begeleiding bij de bevalling groeit zo'n ukje perfect gezond op.
Moet een kitten sterven omdat mamapoes het niet genoeg schoonlikt en het verstopt geraakt en niemand hulp biedt ?
Zo kan ik wel eventjes doorgaan. Fokken houdt kennis in en het is geen natuurlijke selectie, veel te veel kittens sterven een zeer pijnlijke dood door gebrek aan kennis !!!!! En daar heb ik het vooral moeilijk mee !!
De sterksten overleven ? Neen, degene met een massa geluk de juiste fokker te treffen met de nodige kennis van het fokken !

Bewerkt door feroesti, 12 september 2011 - 20:00.


Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten
OFFLINE

#192 Geplaatst 12 september 2011 - 19:57

britjes zei:

Wat denk je van mijn handen? Die zijn warm van erop te zitten ;)

De jouwe ook al :trance:

Wel fij een lotgenootje te hebben :twisted:

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#193 Geplaatst 12 september 2011 - 20:10

ik heb het geprobeerd. eerlijk. Mijn handen hadden het zwaar met mijn gewicht erop.
Maar ik hield het niet vol.
(ik had mijn handen nodig om te kunnen typen :x )

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten
OFFLINE

#194 Geplaatst 12 september 2011 - 20:21

ginnie zei:

ik heb het geprobeerd. eerlijk. Mijn handen hadden het zwaar met mijn gewicht erop.
Maar ik hield het niet vol.
(ik had mijn handen nodig om te kunnen typen :x )

Mijn handen zitten inmiddels vast aan mijn billen :o

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#195 Geplaatst 12 september 2011 - 20:23

hoe typ je dan? Kun je mij dat ook leren?

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende