Spring naar inhoud

- - - - -

wanneer zou jij stoppen met fokken?

• Log in om te reageren
21 reacties op dit onderwerp
ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#16 Geplaatst 13 oktober 2011 - 19:05

een cattery met alleen een kater? :s Dan zou ik niet eens een cattery beginnen. 6 of 8 jaar? Ik weet dat er bij sommige rassen katers zo lang ingezet worden voor de fok, maar eerlijk, ik zou het niet kunnen.
Een van onze katers is nu 2.5 en vind dat al behoorlijk 'op leeftijd' voor een dekkater. Hij heeft nu twee nestjes (totaal 5 kittens) verwekt en we hebben inmiddels besloten dat hij wordt gecastreerd. Wanneer precies is nog niet duidelijk, we zoeken een rustige periode en we hebben het voorlopig nogal druk, maar hij zal geen nestjes meer verwekken.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#17 Geplaatst 13 oktober 2011 - 20:24

ginnie zei:

een cattery met alleen een kater? :s Dan zou ik niet eens een cattery beginnen. 6 of 8 jaar? Ik weet dat er bij sommige rassen katers zo lang ingezet worden voor de fok, maar eerlijk, ik zou het niet kunnen.
Een van onze katers is nu 2.5 en vind dat al behoorlijk 'op leeftijd' voor een dekkater. Hij heeft nu twee nestjes (totaal 5 kittens) verwekt en we hebben inmiddels besloten dat hij wordt gecastreerd. Wanneer precies is nog niet duidelijk, we zoeken een rustige periode en we hebben het voorlopig nogal druk, maar hij zal geen nestjes meer verwekken.

Daar ben ik nu net anders in.
Een kater laat ik liefst 1 of twee nestjes hebben. Dan zet ik hem een tijd op suprelorin en dan pas als hij ouder is gaat hij weer in de fok. Zo heb ik de tijd om toe te zien of zijn kittens gezond en wel opgroeien en er geen problemen zijn. Kan ik hem ook showen en de kwaliteit bekijken van hem en zijn kittens zonder dat hij door deklust te mager en futloos wordt.
Dan kan hij ook op 3/4 jaar meer betrouwbaar getest worden en dat vind ik iets veiliger. Als hij op 4/5 jaar gezond en wel gezonde kittens heeft van inmiddels 4/5 jaar oud, ben ik veel meer gerust en voel ik me iets veiliger.
Dan kan ik ook probleemloos met zijn nakomelingen verder werken, het geeft me meer veiligheid en garanties. Een castratie op 6 jaar vind ik dan heerlijk.

Laat ik hem jong verder dekken , dan wordt hij door z'n enthousiasme heel mager en vind ik het minder gezond. Dan is 2 en een half jaar inderdaad vaak de eindstreep heb ik gemerkt en is het hoogtijd voor castratie.
Een kater 4/5 jaar non stop laten dekken vind ik zelf onmogelijk en zeer ongezond voor hem, die mening deel ik met jou voor 100 procent !!!!

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#18 Geplaatst 13 oktober 2011 - 21:02

Onze jongen heeft heel jong suprelorin gekregen, omdat we twijfelden of we hem in wilde zetten voor de fok. Hij was dus heel laat met zijn nestjes. Massimo, eind juni geboren, is zijn zoon vanuit zijn eerste nest, Massi woont nu bij ons. Heartbreaker is zijn zoon hier bij ons. Breker is nu 5 weken.
Velvet staat op suprelorin, omdat hij erg veel last heeft van zijn hormonen. Hij is nu een stuk rustiger, maar een krolse poes wil hij nog steeds op duiken. Voorzichtigheid nog steeds geboden hier dus. Omdat we weten dat hij dus nog steeds zijn hormoontjes voelt, ondanks suprelorin, hebben we besloten om hem te laten helpen. Het is goed zo :)

Suprelorin is een uitkomst, zeker als je even wat langer wilt wachten. Die mening deel ik helemaal met je Feroesti. :)
Maar voor Velvet is dat nou net niet genoeg. dus is het klaar voor hem. Hij mag lekker jong gaan rentieren :)
Een kater open laten en dan jaaaaaaaaren lang, dat vind ik ..... een beetje vreemd. Gewoon omdat ik het bij ons ras niet gewend ben denk ik. Maar ook omdat ik weet dat een kater flink last kan hebben van zijn hormonen, ook als hij het niet laat zien.

Misschien dat ik daarom het ook zo raar vind om een cattery tegen te komen met alleen een (of meer) katers. Met nog meer redenen.
Denk dat dit een van mijn redenen zou zijn om te stoppen. Fokken is voor mij meer dan een dekkater hebben en inzetten. (om het maar weer even terug ontopic te brengen hihi) ;)

Geplaatste afbeelding

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#19 Geplaatst 13 oktober 2011 - 21:24

ginnie zei:

Onze jongen heeft heel jong suprelorin gekregen, omdat we twijfelden of we hem in wilde zetten voor de fok. Hij was dus heel laat met zijn nestjes. Massimo, eind juni geboren, is zijn zoon vanuit zijn eerste nest, Massi woont nu bij ons. Heartbreaker is zijn zoon hier bij ons. Breker is nu 5 weken.
Velvet staat op suprelorin, omdat hij erg veel last heeft van zijn hormonen. Hij is nu een stuk rustiger, maar een krolse poes wil hij nog steeds op duiken. Voorzichtigheid nog steeds geboden hier dus. Omdat we weten dat hij dus nog steeds zijn hormoontjes voelt, ondanks suprelorin, hebben we besloten om hem te laten helpen. Het is goed zo :)

Suprelorin is een uitkomst, zeker als je even wat langer wilt wachten. Die mening deel ik helemaal met je Feroesti. :)
Maar voor Velvet is dat nou net niet genoeg. dus is het klaar voor hem. Hij mag lekker jong gaan rentieren :)
Een kater open laten en dan jaaaaaaaaren lang, dat vind ik ..... een beetje vreemd. Gewoon omdat ik het bij ons ras niet gewend ben denk ik. Maar ook omdat ik weet dat een kater flink last kan hebben van zijn hormonen, ook als hij het niet laat zien.

Misschien dat ik daarom het ook zo raar vind om een cattery tegen te komen met alleen een (of meer) katers. Met nog meer redenen.
Denk dat dit een van mijn redenen zou zijn om te stoppen. Fokken is voor mij meer dan een dekkater hebben en inzetten. (om het maar weer even terug ontopic te brengen hihi) ;)

Een kater lang open houden dat is per kater verschillend. Wanneer een kat leidt onder zijn hormonen, moet je hem dan tegen hormonen gaan toedienen om dat hij nog moet presteren? ( want dat is wat je doet met suprelorin) Een kater die gewoon een knuffel is, niet stierlijk vervelend is en tevreden is met af en toe een poes. Voor zo'n kater is het niet erg, deze kan je lange tijd open houden. Shad van mij is een voorbeeld. Wanneer hij zijn bui heeft dan kan hij flink afvallen, wanneer hij dan een poes heeft gekregen dat is hij helemaal gelukkig en zie je dat hij er ook een lange tijd tegen aankan en niet vervelend wordt. Mij niet wil bespringen, of tegen me oprijen. En dat terwijl Shad vorig jaar een jaar geen poes heeft gehad zonder enige probleem. Hij was bijna blij verrast dat hij in februari een poes kreeg. Hij was zeer lief tegen haar en ging haar niet bespringen of verkrachten. Wanneer het zo'n kater is prima, dan is het geen probleem.

Maar daarnaast deel ik ook je mening een cattery te hebben met alleen maar katers, nee dat is niet mogelijk. Dat vind ik overigens ook triest voor de katers.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#20 Geplaatst 13 oktober 2011 - 22:29

met suprelorin kan ik voorkomen dat meneer mijn huis ondersproeit en het geeft hem wat meer rust. Omdat hij krolse poezen nog steeds leuk vindt, hebben we besloten hem te laten helpen. Het heeft ons ook geholpen (de suprelorin) om ervoor te zorgen dat we de cattery niet hoefden te stoppen toen we het moeilijk hadden. Dus ik ben voor. Kijk, als het echt heel heftig is, dan denken we niet na over suprelorin, maar als dat staafje ervoor zorgt dat iedereen zich weer wat prettiger voelt, prima toch?

Geplaatste afbeelding

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#21 Geplaatst 13 oktober 2011 - 22:55

Dat zeker echter ook hierbij geldt per kat is het verschillend hoe die reageert.
Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
  • 7 katten

#22 Geplaatst 13 oktober 2011 - 23:50

Een goede kater laten castreren op 2,5 jaar vind ik absurd. Zeker als dit een eigen dekkater betreft voor eigen poezen die nog niet zo veel nakomelingen heeft bezorgd. Bij een kater die buitendekkingen doet, geen idee hierover want dat doe ik niet.
Mijn kater is nu 2.5 en zit op implantaat. Hij is weer volledig de rust zelve en volledig aangedikt hoe hij was voor zijn zware werk ;) Binnen een jaartje, of later wanneer hij het signaal geeft, kijken we wel weer verder. Maar hem uit de fok halen? Nee hoor.
Ik zou hem enkel uit de fok halen als hij gestressed zou blijven continu en zich duidelijk niet goed zou voelen. Dan moet je het beestje die last ontnemen want dat is ook nefast voor de hele groep.

Wanneer zou ik stoppen met fokken? Als het financieel niet meer haalbaar is (want ik wil alles kunnen bieden wat ik nodig vind aan mijn diertjes) Of door bepaalde familiale redenen waardoor je even geen tijd meer hebt voor een cattery en alles wat erbij komt kijken(zeg nooit nooit, bv kind ernstig ziek, overlijden van een dierbare enz). Mijn diertjes verdienen liefde en veel aandacht, en dit moet ik kunnen blijven geven.

Bewerkt door Serenity, 13 oktober 2011 - 23:51.

Geplaatste afbeelding