Spring naar inhoud

- - - - -

Uitzet-poes, ervaring?

• Log in om te reageren
34 reacties op dit onderwerp
annakiya
annakiya
  • 402 berichten

#1 Geplaatst 20 september 2011 - 11:02

Ik heb vorig jaar 2 poezen aangehouden die gewoon te mooi waren om te laten gaan. Mijn bedoeling was om met deze dames te gaan fokken. Ik heb op dit moment echter te veel open poezen en dus zal het er niet van komen. Ik zit namelijk voor mezelf op een maximum van 3 nestjes per jaar...

Nou zat ik te denken... ik kan beide of een van beide dames natuurlijk ook uitzetten. Wie heeft hier ervaring mee?

Voor wie niet weet hoe uitzetten werkt: Ik geef jou een poes (gratis) op voorwaarde dat je die laat dekken door een kater van mijn keuze en ik als eerste een kitten mag kiezen uit het nest. Op het moment dat ik dat kitten heb, krijg jij de stamboom en is de poes ook officieel van jou. Je mag dan dus een nestje fokken op mijn naam, krijgt ook de inkomsten ervan (voor zover die er zijn, maar dat is een ander topic), en draagt alle kosten.

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#2 Geplaatst 20 september 2011 - 11:24

annakiya zei:

Ik heb vorig jaar 2 poezen aangehouden die gewoon te mooi waren om te laten gaan. Mijn bedoeling was om met deze dames te gaan fokken. Ik heb op dit moment echter te veel open poezen en dus zal het er niet van komen. Ik zit namelijk voor mezelf op een maximum van 3 nestjes per jaar...

Nou zat ik te denken... ik kan beide of een van beide dames natuurlijk ook uitzetten. Wie heeft hier ervaring mee?

Voor wie niet weet hoe uitzetten werkt: Ik geef jou een poes (gratis) op voorwaarde dat je die laat dekken door een kater van mijn keuze en ik als eerste een kitten mag kiezen uit het nest. Op het moment dat ik dat kitten heb, krijg jij de stamboom en is de poes ook officieel van jou. Je mag dan dus een nestje fokken op mijn naam, krijgt ook de inkomsten ervan (voor zover die er zijn, maar dat is een ander topic), en draagt alle kosten.

Draagt de eigenaar van een uitzet poesje alle kosten?? Uhmm ben ik niet mee eens. Zeker niet betreft de testen en dergelijke. Alles wat met de fok te maken heeft vind ik voor de fokker zijn of haar kosten.

Geplaatste afbeelding

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#3 Geplaatst 20 september 2011 - 11:35

ik doe het nooit meer vorig jaar overeengekomen dat ik een poesje bij iemand zou plaatsen dit gedaan, en ik krijg geen contact meer, men laat gewoon afweten.
Harde leerschool, maar goed als je wilt fokken moet je het zelf doen en als je teveel dieren hebt moet je voor hen kiezen en dan toch maar sluiten of suprelorin.

Maar mocht het iemand zijn die ik wel kan vertrouwen zou ik het kunnen overwegen  maar echt happig ben ik er niet op

Bewerkt door Nahs, 20 september 2011 - 11:36.

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#4 Geplaatst 20 september 2011 - 11:42

britjes zei:

Draagt de eigenaar van een uitzet poesje alle kosten?? Uhmm ben ik niet mee eens. Zeker niet betreft de testen en dergelijke. Alles wat met de fok te maken heeft vind ik voor de fokker zijn of haar kosten.

Maar de eigenaar krijgt dan wel de poes gratis, dus op zich lijkt me dit toch een zeer goede deal?

Moet de poes dan na haar eerste nestje ook gesterilliseerd worden?

Niet dat ik interesse heb, (stiekem wel, maar geen mogelijkheid :oops: ) maar wel interessant om weten allemaal voor eventuele geïnteresseerden

henny
henny
  • 1.601 berichten

#5 Geplaatst 20 september 2011 - 11:53

britjes zei:

Het is een kitten voor een kitten, dit was vroeger toch echt het principe van uitzetten.
Je krijgt een kitten voor niets, je betaald alle onkosten, dekkater enz. maar als je zes kittens hebt dan kan je er ook vijf van verkopen!!
Die inkomsten zijn voor jou.

Henny

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#6 Geplaatst 20 september 2011 - 11:54

Ja je krijgt de poes gratis maar de fokker wilt ermee fokken dus ik vind dat die alles wat betreft het fokken ook moet betalen. Dat de nieuwe eigenaar de poes gratis krijgt vind ik geen reden dat die persoon dan wel de testen moet betalen en zo. Dan kan je ook een poes betalen. Vind ik dan he.

Ik heb er geen ervaring mee maar zou het zelf ook niet doen ook trouwens. Mocht het fout gaan als de kittens daar zijn zou ik mezelf voor mijn kop slaan en had zeggen als ze bij mij waren geweest was dat misschien niet gebeurd of zo iets. Ik kan het dan niet.

Bewerkt door britjes, 20 september 2011 - 11:57.

Geplaatste afbeelding

henny
henny
  • 1.601 berichten

#7 Geplaatst 20 september 2011 - 12:13

britjes zei:

Ja je krijgt de poes gratis maar de fokker wilt ermee fokken dus ik vind dat die alles wat betreft het fokken ook moet betalen. Dat de nieuwe eigenaar de poes gratis krijgt vind ik geen reden dat die persoon dan wel de testen moet betalen en zo. Dan kan je ook een poes betalen. Vind ik dan he.

Ik heb er geen ervaring mee maar zou het zelf ook niet doen ook trouwens. Mocht het fout gaan als de kittens daar zijn zou ik mezelf voor mijn kop slaan en had zeggen als ze bij mij waren geweest was dat misschien niet gebeurd of zo iets. Ik kan het dan niet.

Als je er niet mee wilt fokken dan neeem je toch ook geen uitzetpoes.
Het is vaker fout gegaan als de fokker alle onkosten voor zich neemt maar dan ook alle kittens krijgt.

Henny

morgain
morgain
  • 438 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 20 september 2011 - 12:25

ik denk dat dan vraagt voor miserie. Je zet je poes op een ander, je weet niet hoe ze daar behandeld wordt, je weet ook niet hoe het nestje behandeld gaat worden en je kan geen eisen stellen. Voor de andere partij is het ook niet zo interessant want die draagt de verantwoordelijkheid voor iemand anders zijn poes en wordt constant op de vingers gekeken en waarschijnlijk verwijten gemaakt als er iets niet goed loopt.

er kunnen volgens mij veel te veel dingen misgaan.
Geplaatste afbeelding

henny
henny
  • 1.601 berichten

#9 Geplaatst 20 september 2011 - 12:32

Zeker...er zijn hierdoor vriendschappen verbroken :evil:

Maar...het kan ook heel goed gaan, het is een kwestie van vertrouwen aan beide kanten.
Er moeten ook geen andere fokkers zich ermee gaan bemoeien (stoken).

Henny

annakiya
annakiya
  • 402 berichten

#10 Geplaatst 20 september 2011 - 12:42

Ja er zitten heel veel haken en ogen aan, dat is ook waarom ik het vraag.

De bedoeling was volgens mij dat iemand die wil leren fokken maar geen geld heeft om een goede poes aan te schaffen, zo een basis krijgt. Mocht ik het trouwens gaan doen, dan krijgt die persoon er wel begeleiding bij, ik kom nog net niet intern een paar dagen voor de uitgerekende bevalling!
En wat diegene na het eerste nest doet is naar eigen keuze. Het eigendom is overgedragen, de kat is betaald. De 'houder' is dan eigenaar geworden van een goede kat (die ook heeeeeeel lief is trouwens).

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#11 Geplaatst 20 september 2011 - 12:46

Dit is een zware beslissing, zoals Henny zegt hier zijn al mooie vriendschappen door verbroken! :(
Als je er zeker van bent zou ik iemand kiezen die je volledig vertrouwt, waar je goed met kunt praten en ook alles goed op papier zetten om misverstanden te voorkomen!

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#12 Geplaatst 20 september 2011 - 12:58

henny zei:

Als je er niet mee wilt fokken dan neeem je toch ook geen uitzetpoes.
Het is vaker fout gegaan als de fokker alle onkosten voor zich neemt maar dan ook alle kittens krijgt.

Als je insteek is om verder te fokken dan kan je het doen ja. Maar je hoort wel eens van die zogenaamde " vrienden diensten". Dus degene die het uitzet poesje heeft die heeft dan geen intentie om verder te zoeken. En volgens mij gaat het hier vaak mis.

Geplaatste afbeelding

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#13 Geplaatst 20 september 2011 - 12:58

henny zei:

Zeker...er zijn hierdoor vriendschappen verbroken :evil:

Maar...het kan ook heel goed gaan, het is een kwestie van vertrouwen aan beide kanten.
Er moeten ook geen andere fokkers zich ermee gaan bemoeien (stoken).

Heb jij het wel eens gedaan?

Geplaatste afbeelding

MarieDufoor
MarieDufoor
  • 6.027 berichten
  • 1 katten

#14 Geplaatst 20 september 2011 - 12:59

britjes zei:

Normaal gezien zijn alle kosten en opbrengsten voor de fokker, toch???
ik heb zelf al eens zo'n voorstel gekregen, maar kosten en opbrengsten waren voor de fokker, ik kreeg een poes en een nestje dat ik mocht verzorgen tot de kittens naar de nieuwe eigenaars mochten.
Ben er niet op ingegaan omdat dit momenteel niet mogelijk is.
Al zou ik dat wel graag willen doen, maar ik twijfel toch.

Bewerkt door MarieDufoor, 20 september 2011 - 13:04.

Geplaatste afbeelding

Tripkippiej
Tripkippiej
  • 5 katten

#15 Geplaatst 20 september 2011 - 13:11

Wellicht zijn er mensen die willen weten om welke poezen het gaat, lijnen etc...
( wellicht de website wat bijwerken;-))

Heb zelf ooit 1x de mogelijkheid gehad toen ik nog niet echt gestart was met me cattery, maar heb toen t├│ch afgehaakt.
het is idd nogal wat waar ogen en haken aan zitten, en als ik vermoed dat het om shaded britten gaat; zijn de lijnen daarin ook vrij beperkt..

Bewerkt door Tripkippiej, 20 september 2011 - 13:11.