Spring naar inhoud

- - - - -

Allergie voor catnip?

• Log in om te reageren
7 reacties op dit onderwerp
MamaSter
MamaSter
  • 733 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 20 september 2011 - 15:50

Ik heb hier sinds een week een muisje met catnip in liggen. En telken Aiko daar mee speelt begint hij te niezen. :onzeker:
Kunnen ze daar allergisch voor zijn of zo?

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#2 Geplaatst 20 september 2011 - 15:53

Ja ik geloof het wel.
Ik heb eens met een knuffelbezoek iemand zo een cadeau gegeven en die kat kon er ook niet tegen, hij reageerde echt zo van euh doet dat weg en daarna viel er allemaal kwijl uit zijn mond.
Ik had het dan maar terug meegenomen maar dat was echt niet plezant, ik geef dan een cadeau en het was precies dat ik hem wou vergiftigen. :onzeker:

MamaSter
MamaSter
  • 733 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 20 september 2011 - 17:27

Dat zal idd niet plezant geweest zijn. :s
Heb de muis ook maar aan de kant gelegd ;)

Hildev
Hildev
  • 5 berichten

#4 Geplaatst 18 december 2013 - 12:16

mijn kat van bijna vier jaar heeft regelmatig een ontsteking van tandvlees, boven- en onderlip.
Zij krijgt regelmatig een spuit cortisone en nu ook immunoglobuline.
Nu vraag ik me af, ze heeft best wel catnipspeeltjes waar ze vaak mee speelt,
regelmatig spuit ik ook vloeibaar geconcentreerd catnip op speeltjes en haar krabmat,
is ze dol op....
maar ik vraag me af, of ze er niet allergisch voor is, omdat haar bekje zo ontsteekt?
Is dat herkenbaar voor iemand?

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 18 december 2013 - 13:33

Bekijk berichtHildev, op 18 december 2013 - 12:16, zei:

mijn kat van bijna vier jaar heeft regelmatig een ontsteking van tandvlees, boven- en onderlip.
Zij krijgt regelmatig een spuit cortisone en nu ook immunoglobuline.
Nu vraag ik me af, ze heeft best wel catnipspeeltjes waar ze vaak mee speelt,
regelmatig spuit ik ook vloeibaar geconcentreerd catnip op speeltjes en haar krabmat,
is ze dol op....
maar ik vraag me af, of ze er niet allergisch voor is, omdat haar bekje zo ontsteekt?
Is dat herkenbaar voor iemand?

Heeft ze eosinofiel granuloom?

Bewerkt door Nasa, 18 december 2013 - 13:34.

Hildev
Hildev
  • 5 berichten

#6 Geplaatst 18 december 2013 - 17:31

Daar heeft de dierenarts nog nooit over gesproken... hoewel als ik foto's zie van eosinofiel granuloom, ik veel gelijkenis zie, de opgezwollen blinkende lippen...

Mijn DAvergelijkt de aandoening van Floortje met herpes, maar dat haar immuniteit niet goed werkt en ze daardoor geen antistoffen maakt en ze zelf de ontstekingen niet kan bevechten..

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 18 december 2013 - 18:34

Met een biopsie kan je weten of het eosinofiel granuloom is... Mijn Sam had dit, maar is opgelost met hypoallergene voeding. Meestal heeft het met allergieën te maken. Sam had het op zijn poten, in zijn hals, tussen zijn achterpoten en op zijn kin. Dit bovenop de tandvleesontstekingen en oorontstekingen, die ook opgelost zijn met de voeding. Hij is een heel allergisch katje, nu niest hij vooral veel.
Ik ken nog een kat die het in haar nek heeft. En nog een kat die het in haar bekje en haar keel heeft. Da's gevaarlijk... Bij de 2 andere katjes hielp hypoallergene voeding trouwens niet. Maar één van hen is wel allergisch voor heel veel dingen, planten, stuifmeel,... Ze krijgt atopica, want da's gezonder dan cortisonen voor haar hele leven lang. Ander katje kreeg wel cortisonen, omdat dit bij haar het best werkt.

Hildev
Hildev
  • 5 berichten

#8 Geplaatst 18 december 2013 - 19:09

pffff, dat ziet er niet goed uit. De eerste jaren had Flora enkel tandvleesontsteking, nu sinds enkele maanden komen de dikke blinkende lippen erbij.  Als het met de immunoglobuline toch vlug terugkomt, vraag ik om een biopt te nemen een een uitgebreid bloedonderzoek.
Flora heeft ook sinds ze kitten was heel gevoeligge darmen, spijsverteringsysteem. Diarree, tot er zelfs enkel bloed kwam.... Sinds dan most ik wat de brokken betreft op hills veterinary sensitive stomach zetten en geen whiskas, noch felix geven van natvoer. Sindsdan vertoont ze op dat vlak geen problemen meer...
ik heb nu applaws brokken gekocht, zonder granen, omdat ik me afvraag of ze soms een allergie aan granen zou hebben ?