Spring naar inhoud

- - - - -

Tijdelijke castratie?

• Log in om te reageren
39 reacties op dit onderwerp
Guest_Cisj_*
Guest_Cisj_*

#1 Geplaatst 21 september 2011 - 23:07

Hoi allemaal,

Ik heb een kat en een poes, Barbaris en Bo. Graag zou ik, als de situatie het toelaat(beide minstends een jaar oud etc) ze een keer een nestje laten hebben.
Nou is Bo nog niet zo oud (8 maand) en Barbaris ongeveer 1 jaar en 4 maand. Bo blijft erg klein volgens de DA. Ze is heel weinig verandert sinds ze bij ons is komen wonen. Iets groter geworden, maar nog steeds hetzelfde kittenhoofdje. Als ze zo klein blijft, wil ik geen nestje, want Barbaris is best een grote kater en ik wil het niet gevaarlijker maken voor haar om kittens te krijgen. Als ze niet meer gaat groeien, dat wil ik haar laten steraliseren. Ik wil ook niet een nestje tussen haar en een andere kater die wat kleiner is. Het is of een nestje tussen Barbaris en Bo, of geen nestje.
Nou gaat het wat tijd kosten voordat we er achter zijn wat nou het probleem is met de groei van Bo. Ik die tijd wil ik niet dat de kater er bovenop springt.(ze is nog nooit krols geweest gelukkig)
Ik heb gelezen over Superolin als tijdelijke oplossing. Ik ben van plan om nog minstends een jaar te wachten voor er eventueel een nestje komt.

Kunnen jullie mij advies geven?

Groetjes,
Francisca

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#2 Geplaatst 21 september 2011 - 23:20

Ik denk toch niet dat het een goed idee is van een fold en een birmaan samen een nestje te laten hebben.
Er zijn al zoveel htk katjes.

Guest_Cisj_*
Guest_Cisj_*

#3 Geplaatst 21 september 2011 - 23:33

Ik ga liever niet in discussie over of het een goed idee is om hen samen een nestje te laten hebben. Er zijn heel veel kennisen/vrienden/familie van mij die graag een kitten uit een nestje van hen willen hebben en alleen daarvan. Daarnaast heb ik er met mijn dierenarts over gesproken en het enige wat nadelig is/kan zijn is dat Barbaris zoveel groter is dan Bo.

Het gaat mij over het onderwerp tijdelijke castratie.

annakiya
annakiya
  • 402 berichten

#4 Geplaatst 22 september 2011 - 00:00

OK, geen discussie dus of het verstandig is om deze kater op deze poes te zetten... Als je zorgt dat je ongeveer 8 familieleden/kennissen hebt die zeker een kitten willen is het ook helemaal geen probleem.

Jij zegt: poes is gelukkig nog niet krols geweest. Dit is geen garantie. Een kater weet eerder dan een mens dat een poes krols is en net als bij mensen, je kan zwanger raken zonder ooit ongesteld te worden. Hiermee neem je dus een groot risico.
Ik heb trouwens poezen die 'niet loeien maar sproeien', dus je hoeft niet te horen dat een poes krols is.

Chemische kastratie kan. De kater krijgt een prik en is na een bepaalde tijd een tijd steriel. Hoelang het duurt voor het werkt, weet ik niet, en tot wanneer weet ik ook niet. Ik weet alleen dat de dekkatereigenaar het gedaan heeft en dat zij niet wist wanneer het ging werken. Mocht je hier voorde rest geen reacties krijgen kun je me altijd een PB sturen dan breng ik je met haar in contact.

Guest_Cisj_*
Guest_Cisj_*

#5 Geplaatst 22 september 2011 - 01:09

Dank je Annakiya :)

Klopt wat je zegt. Mijn vriend zit wel de hele tijd thuis en zij lijkt in ieder geval nog geen seksuele interesse te hebben(hij wel, maar we halen hem wel als hij teveel snuffelt).
Ik heb ergens op het forum gelezen dat er nog niet veel onderzoek is gedaan naar dit soort castratie bij katten en dat veel DA's zeggen dat het kankerverwekkend is(maar er is niet echt onderzoek gedaan om dat te bewijzen, een loze uitspraak dus). Ik zou heb sowiezo ook maar 1 keer die prik willen laten geven en niet vaker, om het risico op dat soort dingen te minimaliseren.
Ik heb mijn DA hier echter nooit over gehoord. Ze raadt wel de pil af, dus dat wil ik in ieder geval niet proberen.

Tripkippiej
Tripkippiej
  • 5 katten

#6 Geplaatst 22 september 2011 - 06:07

Je wilt geen discussie; prima. :censored:

Laat je wel beiden testen?
Foldje op hielgewricht, hcm echo, pkd, fiv/felv
kater op de testen voor de Birmanen (zowiezo hcm/pkd/fiv/felv)
Lijkt me het minste wat je kunt doen als je er perse een nestje van wilt hebben.
En uiteraard nog de bloedgroepbepaling van beide katten; om vergiftiging van de kittens te voorkomen.

Houd er dus rekening mee dat je al aardig wat kosten per kat kwijtbent voordat het zwanger kan geraken. (een goeie 200e per kat)
Tevens heb je toestemming nodig van beide fokkers, anders ben je strafbaar bezig ;)

Bewerkt door Tripkippiej, 22 september 2011 - 06:25.

annakiya
annakiya
  • 402 berichten

#7 Geplaatst 22 september 2011 - 10:21

- Mijn vriend zit wel de hele tijd thuis en zij lijkt in ieder geval nog  geen seksuele interesse te hebben(hij wel, maar we halen hem wel als hij  teveel snuffelt). -

Ik hoop niet dat je hier zegt dat de poes geen seksuele interesse in je vriend heeft! Of eigenlijk hoop ik dat wel natuurlijk! :LOL:

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 22 september 2011 - 11:43

Kijk, als je poes nu al te klein is, zou de kans wel eens heel groot kunnen zijn dat je nooit met haar kan fokken. Dat is gewoon de realiteit. De kruising die jij wil maken is niet nodig. Zeker niet als beide katten niet getest zijn. Wat jij doet is vermeerderen, niet een ras verbeteren. Zoals gezegd: er zijn al genoeg htk's (zonder thuis bedoel ik dan), door onverantwoordelijk gedrag van de mens. Ook dat is de realiteit. Als je ze niet laat testen en toch door gaat met je plannetje ben je gewoon onverantwoord bezig. Proberen te achterhalen waar de achterstand in groei vandaan komt? Laat me niet lachen. Als dit genetisch bepaald is kan je er toch niets aan veranderen.

De combi die je wil maken zal waarschijnlijk niet ten gunste zijn van je poes...

Je wilt dus geen discussie omdat je weet dat we gelijk hebben. Hoe volwassen! O:)

Suprelorin is inderdaad een optie i.v.m. tijdelijke castratie. Het biedt echter geen garanties.

Bewerkt door Tinne, 22 september 2011 - 11:49.

Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

annakiya
annakiya
  • 402 berichten

#9 Geplaatst 22 september 2011 - 12:33

@ Tinne: maak je niet druk, ik denk dat Cisj zelf heel goed weet dat er teveel haken en ogen aan zitten. Het heeft geen nut om te zeggen dat ze verkeerd bezig is, laten we haar proberen te helpen om het in ieder geval goed te doen als ze het wil!

Belangrijk is om erachter te komen waarom die poes zo klein is. Als het een ziekte is, dan die doorgegeven worden aan de kittens, dat wil niemand, ook Cisj niet, ga ik van uit.
Er is hier sprake van iemand die bewust een nestje wil en daar over nadenkt. Ze wil niet gaan fokken, maar een eenmalig nestje.
Als ze nou genoeg mensen heeft voor de kittens (dat moet je echt eerst zeker weten Cisj!), en ze weet zeker dat de poes niets erfelijks heeft waardoor ze klein is, dan moeten we haar toch kunnen 'begeleiden' om het goed te doen?

Ik heb liever iemand die erover nadenkt en eerlijk is in het hele verhaal, dan iemand die ze 'gewoon maar een nestje laat krijgen, want het is zo leuk'. Ze wil raad en ze is bereid te luisteren!

Natuurlijk zijn er al teveel katten en zit niemand te wachten op een nieuw stel die naar het asiel gaan of gaan zwerven, maar je moet mensen ook een kans geven!

Karwendel
Karwendel
  • 1.576 berichten

#10 Geplaatst 22 september 2011 - 12:41

Wat wil je dan al die tijd,dat de kater op suprelorin zit,met de poes doen?
Je wilt haar niet aan de pil zetten,dus al die tijd dat de kater op suprelorin zit,kan de poes vele malen krols worden.
Met het risico van een baarmoederontsteking,vermagering enz.
Suprelorin kan wel 1 1/2 jaar werken en soms duurt het dan nog een aantal maanden voordat de kater vruchtbaar is.
Dus zo lang zou de poes moeten wachten en aldoor krols worden.
Een poesje van 8 maanden met een gewicht van 3.1 is vrij normaal,dat je DA gewichten noemt van 5 tot 8 kilo is voor een Heilig Birmaan niet te verwachten ,hooguit bij een kater die al wat ouder is.
Laat in ieder geval de beide katten testen op alle dingen/afwijkingen die bij het ras belangrijk zijn.
Een eenmalig nestje is ook fokken!!

Bewerkt door Karwendel, 22 september 2011 - 12:44.

Groetjes van de Karwendeltjes.

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 22 september 2011 - 12:42

Een eenmalig nestje is ook fokken annakiya ;) Dat ze raad wil en bereid is te luisteren, daar ben ik niet zo zeker van. Waarom vermijdt ze dan iedere mogelijke discussie? Ze wéét dat hier reactie op komt. Dit is haar kans om te laten zien dat ze er goed over nagedacht heeft.

Bewerkt door Tinne, 22 september 2011 - 12:42.

Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#12 Geplaatst 22 september 2011 - 12:46

Dat je er goed over nadenkt vind ik positief. Maar komen er mooie kittens uit deze combinatie?
Nu heb je  vele vrienden die er eentje willen, maar wat als ze toch niet zo mooi zijn dan ze hadden verwacht? Gaan ze dan toch eentje nemen?

Ook lees ik hier vaak over problemen bij of na de geboorte. DA kosten die enorm hoog oplopen.
Vrienden willen meestal heel graag een kitten, maar wat als ze de rekening gepresenteerd krijgen?
Gaan ze dan nog een kitten willen?
Of ga je al deze kosten zelf dragen, wat toch wel behoorlijk kan oplopen?

Ik hoop echt dat je er heel heel heel goed over nadenkt.

(eerlijk gezegd denk ik dat die vrienden een raskatje willen zonder er veel geld te moeten aan uitgeven, en ben jij, maar vooral je poesje, hiervan het slachtoffer)

Bewerkt door hilleke, 22 september 2011 - 12:47.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#13 Geplaatst 22 september 2011 - 12:54

Annakiya@ ons niet druk maken. Waarom zou ze de discussie niet aangaan? Vind het toch wel  raar dat jullie hier met handschoentjes te werk gaan. Het is wel een birmaan en een fold hé. Dus door te zeggen dat ze moet de katten laten testen gaan jullie ermee akkoord dat ze maar erop los fokt. Een ander zou hier al gelincht geweest zijn. En idd Hilleke die zogenaamde familie of vrienden willen zo aan een kat komen die op een raskat lijkt, meer niet.
Ofwel fok je doordacht met katten van éénzelfde ras ofwel laat je ze castreren allebei en ze een gelukkig leven leiden.

Karwendel
Karwendel
  • 1.576 berichten

#14 Geplaatst 22 september 2011 - 13:09

catherine zei:

Annakiya@ ons niet druk maken. Waarom zou ze de discussie niet aangaan? Vind het toch wel raar dat jullie hier met handschoentjes te werk gaan. Het is wel een birmaan en een fold hé. Dus door te zeggen dat ze moet de katten laten testen gaan jullie ermee akkoord dat ze maar erop los fokt. Een ander zou hier al gelincht geweest zijn. En idd Hilleke die zogenaamde familie of vrienden willen zo aan een kat komen die op een raskat lijkt, meer niet.
Ofwel fok je doordacht met katten van éénzelfde ras ofwel laat je ze castreren allebei en ze een gelukkig leven leiden.

We kunnen haar er alleen maar op wijzen,dat testen in ieder geval belangrijk is,of de combinatie verstandig is is een ander verhaal.
Dat ze een nestje wil is duidelijk en kunnen we haar in ieder geval advies geven en er op wijzen,dat het niet alleen maar een kater bij de poes zetten is.
Maar dat ze ook risico loopt op hoge DA kosten,mocht het niet allemaal gaan,zoals het zou moeten.
Met een Fold fokken is al zowiezo een groot risico :s

Groetjes van de Karwendeltjes.

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#15 Geplaatst 22 september 2011 - 13:15

Ik vind het dom. Meer heb ik niet te zeggen. Het heeft geen nut om iedere keer te zeggen wat wel gezond is en wat niet. Sommige kloten toch maar wat aan en dat is wat dit is. aankloten. Als je het doet (wat ik niet hoop) dat je keurig test op alles zo ook de bloedgroep en houd er rekening mee dat er nogal problemen uit kunnen komen. Een fold heeft al genoeg gebreken met het kraakbeen ik zou niet zo'n kitten op de wereld willen zetten maar goed. Ik hoop dat je nog eens goed na denkt.
Geplaatste afbeelding