Spring naar inhoud

- - - - -

Tijdelijke castratie?

• Log in om te reageren
39 reacties op dit onderwerp
feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#16 Geplaatst 22 september 2011 - 13:52

Suprelorin is een goed middel om tijdelijk steriel te maken.
Hier staan twee katten op suprelorin de dosis van 6 maanden.
Die duur is inmiddels al overschreden en beiden zijn nog niet terug vruchtbaar geworden. Bij katten kan dit trouwens 1 jaar en zelfs langer doorwerken.

Dit zou ik zeker nooit toepassen bij katten die nog geen nestjes kregen. Eerst zien of ze wel vruchtbaar zijn en of alles wel normaal is en dan pas tijdelijk castreren lijkt me veel beter.
Een kater die nog nooit gedekt heeft op suprelorin zetten, betekend vaak dat hij nooit meer zal dekken. Hij weet trouwens niet hoe hij dit moet doen en moet het dan pas op oudere leeftijd ineens in snelcursus gaan leren. Veel kans dat hij pas op de leeftijd van 2/3 jaar terug dekrijp is of gewoon onvruchtbaar blijft.

En indien je dit toch wil doen, dan moet je beiden op suprelorin plaatsen.
Je kan een poes geen anderhalf jaar en langer open laten, dan heb je gegarandeert baarmoederontsteking of andere problemen.

Als je toch persé een nestje wil, waarom dan niet op dek gaan bij het matchende ras en het wel correct doen zoals het hoort ?

Zo'n combinatie zou ik in elk geval zeker niet aanraden !!
Wat hoop je te krijgen hieruit , toch niets wat echt aan een ras voldoet ?? Die beiden rassen zijn gewoon té verschillend, halflanghaar/korthaar, korte neus/langere neus, oogkleur wordt volledig fout, vouworen ????,.... Deze combinatie vind ik echt wel zeer ongeschikt en vooral ongezond !!! :trance:

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#17 Geplaatst 22 september 2011 - 14:13

In je profiel kan ik helaas opmaken dat je nog heel veel moet leren.

Bruine ogen bestaan niet , het zijn koper ogen en een kat verandert echt niet van kleur tot de leeftijd van 3 jaar.
De bruine schijn en vlekken in de vacht van de blauwe kater zijn gewoon vuil en wordt veroorzaakt door likken en vochtvlekken. Dat bruin hoort er dus niet te zijn.
Nog veel te leren dus. Een nestje zou ik je dus zeker niet aanraden, sorry als dit wat hard over komt...

Eerst goed informeren en beide rassen goed doorgronden en voldoende kennis verzamelen. Anders zou zo'n nestje eens een behoorlijke tegenslag kunnen worden.

Weet je dat je geen colorpoints (kleur van mams) uit die combinatie zal krijgen en dat ze allen korthaar zullen zijn (met uitzondering als de kater het langhaargen of pointgen draagt) ? Dat de oogkleur dus behoorlijk fout zal zijn ?
De kittens zullen noch op mama, noch op papa gelijken en kunnen een verassend kleurtje hebben die ook helemaal niet op hen gelijkt.
(daarvoor zou ik hun stamboom moeten kunnen inkijken, dan weet je wat je kan en niet kan verwachten)

Dus als de wachtende mensen op een kitten denken een kopietje van mams of paps te verwachten, zouden ze wel eens vreemd kunnen opkijken. Als ze hen dan niet meer willen (omdat ze er té vreemd uitzien), houd je ze dan allemaal zelf ? Veel kans dat deze kittens er gewoon als een htk'tje zullen uitzien en helemaal niets meer van een raskat weg zullen hebben, houd daar zeker rekening mee.

Houd er zeker ook rekening mee dat suprelorin geen 100 procent bescherming biedt en dat het sproeien en dekken niet altijd voorkomt.
Een sproeiende kater en/of poes zijn echt geen lachertjes in huis...

Denk er goed over na en raadpleeg zeker eens een paar fokkers van beide rassen. Wil je correct werken, kan je op dek gaan bij het juiste ras.
Ondertussen kan zo'n dekkatereigenaar je heel veel bijleren over hoe het wel moet en wat het allemaal inhoud.
Wat de kater betrefd kan je eventueel een dekking geven aan een britje en hem daarna castreren.
Maar houd er bij hem zeker rekening mee dat een open kater in huis geen lachertje is en die behoorlijk kan sproeien...

Bezin a.u.b. serieus eer je begint !!!!!!!!

Guest_Cisj_*
Guest_Cisj_*

#18 Geplaatst 22 september 2011 - 14:14

@Tripkippiej: Barbaris is op al die dingen getest behalve op het heupgewricht. Dat ga ik nog laten doen.

Bo haar ouders zijn  beide getest op al die dingen en negatief en ik ga haar ook nog laten testen.

Ook wil ik de bloedgroepen inderdaad testen, ook nog niet gedaan.

@annakiya: die zin zag er al raar uit.. Bo is meer geïnteresseerd in mij.. (geef me aandacht!)

@Tinne: Ik wil geen discussie omdat we het niet eens gaan worden. Ik ben van mening dat, mits mijn beide katten getest zijn(en nagatieve uitslag) en haar grootte in combinatie met zijn grootte geen kwaad kan, er een gezond nestje uit zal komen. De genetica van de kittens zal ook beter zijn. Door deze twee te kruisen, wordt de variëteit in genetica groter. Mijn dierenarts deelt die mening!

Het is geen raskat, die geboren wordt. Houd ik daarom minder van ze?! Ik vind het echt belachelijk dat als er geen raskat uit komt, het het nestje niet waard is.

Bo is niet TE klein, Bo is een stuk kleiner dan Barbaris.

@annakiya: het gaat inderdaad over een eenmalig nestje. Als Bo een ziekte heeft, waardoor ze zo klein is, laat ik haar steraliseren.

@Karwendel: De DA vertelde mij over de methode met het wattenstaafje. Ik wil Bo niet aan de kattenpil omdat veel dierenartsen het afraden, het slecht is voor de gezondheid van Bo.

@hilleke: Ik ga de kosten deels gewoon helemaal zelf betalen. Ik heb ook een gezondheidsverzekering voor Bo, dat scheelt ook iets.
Aan de familieleden die een kitten willen, ga ik de kitten schenken, vrienden en kennissen zal ik een vergoeding vragen.
De fokker waar Bo vandaan komt wil ook graag een kitten.

@catherine: Mijn zusje wil me vast belazeren-.-' . De fokker waar Bo vandaan komt zal gewoon betalen voor een kitten, heeft ze gezegd. Mijn vrienden/kennissen die een kitten willen weten dat het duur zal zijn, dat ze voor hetzelfde geld een echte raskat kunnen krijgen, dat heb ik ze duidelijk gemaakt, dus ik denk echt niet dat ze goedkoop aan een raskat lijkende kat willen komen..

@britjes: Mijn fold is anders zeer gezond. Hij is gezonder dan menig anders soort raskat omdat hij afstamt van een huiskat met gevouwen oren. Alleen het kraakbeen in de oren is zwak! Pas bij twee folds kruisen gaat het fout.

@feroesti: Dank je voor je informatie. Mijn fokker heeft me verteld dat het patroon van Heilige Birmanen tot hun derde jaar kan veranderen. Ik heb dat voor juist aangenomen..
Betekenen die bruine vlekken dat Barbaris zichzelf niet goed schoon houdt?
Ik zou het erg jammer vinden als de kitten van geen van beide ouders iets heeft.

Over sproeien: Barbaris heeft één keer uit angst gesproeid, toen een kat tegen de andere kant van het raam naar hem zat te blazen. Verder nooit. Hij sproeit alleen als hij zich heel erg bedreigd voelt, en dan ook extreem bedreigd, als een andere kat hem aan probeert te vallen. Anders doet hij niks.

Ik wil eigelijk alleen een nestje tussen deze twee of geen nestje.

Ik hoop dat jullie mijn redenen nu beter begrijpen. Ik zag geloof ik ook ergens iets staan over toestemming wat de fokkers: Ik heb van beide toestemming.

Bewerkt door Cisj, 22 september 2011 - 14:24.

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#19 Geplaatst 22 september 2011 - 14:24

Hoi,

Je fold stamt niet af van de huiskat. Misschien je iets beter inlezen. Problemen met het kraakbeen is niet niks en kan ernstige vormen aannemen. Ik wil je totaal niet aanvallen maar ik zou me wel goed verdiepen in beide rassen. Ik raad je ook om bloedgroep te bepalen bij poes. Anders kan je ook andere probleempjes krijgen waar je niet op zit te wachten.

Bewerkt door britjes, 22 september 2011 - 14:39.

Geplaatste afbeelding

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#20 Geplaatst 22 september 2011 - 14:29

Ik vrees dat de kennis heel erg ver te zoeken is, helaas lees ik heel veel erg foute argumenten...
Vooral deze :

Mijn fold is anders zeer gezond. Hij is gezonder dan menig anders soort raskat omdat hij afstamt van een huiskat met gevouwen oren. Alleen het kraakbeen in de oren is zwak! Pas bij twee folds kruisen gaat het fout.

Hij is nog zo jong, hoe kan je dit nu weten ????
Kraakbeenproblemen, stijve staarten, rugproblemen komen pas na 3/4 jaar aan het licht en dan pas begint de ellende. Helaas ook voor de kittens.
De problemen zijn er echt niet alleen bij zuivere foldkruisingen, maar bij zowat alle folds, zeker op latere leeftijd.

En deze :

Ik wil geen discussie omdat we het niet eens gaan worden. Ik ben van mening dat, mits mijn beide katten getest zijn(en nagatieve uitslag) en haar grootte in combinatie met zijn grootte geen kwaad kan, er een gezond nestje uit zal komen. De genetica van de kittens zal ook beter zijn. Door deze twee te kruisen, wordt de variëteit in genetica groter. Mijn dierenarts deelt die mening!

De genetica kan er onmogelijk beter op worden. Erfelijke genetische problemen komen pas aan het licht na testen en vaak pas na enkele generaties en jaren testen. Genetica verbeteren kan niet, bepaalde zaken erfelijk proberen te ellimineren wel en dat kan enkel met voldoende raskennis en het uitpluizen van stambomen en generaties testbewijzen.
Door foute kruisingen verbeteren je echt geen eigenschappen, integendeel het kan behoorlijk tegenslaan... De grote oren van de birmaan die gaan vouwen kunnen nog een veel groter probleem gaan worden en beide rassen zijn even gevoelig om hcm en pkd te gaan ontwikkelen op latere leeftijd of dit aan hun kittens te bezorgen.

Wat betrefd het wattestaafje, veel succes !!!
Hier is het me na 11 jaar nog nooit gelukt om een kat te bevredigen met een wattestaafje of thermometer.
Dierenartsen zeggen veel, maar in de praktijk ?
In de praktijk betekend dit helaas net vaak dat er een joekel van een baarmoederontsteking op die manier veroorzaakt wordt en dat je kan blijven penetreren elke 2 weken tot poeslief een hekel aan je krijgt...

Bewerkt door feroesti, 22 september 2011 - 14:31.

Guest_Cisj_*
Guest_Cisj_*

#21 Geplaatst 22 september 2011 - 14:40

De eerste fold was een htk:
Schotse vouwoorkat - Wikipedia

Problemen met het kraakbeen kan ernstige vormen aannemen. Met het kraakbeen van een scottisch folds met maar 1 gen voor de gevouwen oren is het kraakbeen gezond:
Scottish Fold - Kattenrassen - Kattenplaza

Het kan nog steeds problemen geven met het kraakbeen, er is een kans, daar ben ik me van bewust. Andere rassen hebben weer andere kwetsbaarheden.

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#22 Geplaatst 22 september 2011 - 14:42

Cisj zei:

@Tinne: Ik wil geen discussie omdat we het niet eens gaan worden. Ik ben van mening dat, mits mijn beide katten getest zijn(en nagatieve uitslag) en haar grootte in combinatie met zijn grootte geen kwaad kan, er een gezond nestje uit zal komen. De genetica van de kittens zal ook beter zijn. Door deze twee te kruisen, wordt de variëteit in genetica groter. Mijn dierenarts deelt die mening!

Het is geen raskat, die geboren wordt. Houd ik daarom minder van ze?! Ik vind het echt belachelijk dat als er geen raskat uit komt, het het nestje niet waard is.

Bo is niet TE klein, Bo is een stuk kleiner dan Barbaris.

Blijkbaar weet je niet veel van genetica. Alle katten die we kennen, zowel htk's als raskatten, verschillen amper wat de genen betreft... er zal dus niet ineens meer variatie zijn wanneer je zulke kruisingen doet O:) Het is niet omdat je dierenarts je mening deelt dat meneer/mevrouw gelijk heeft én bovendien een goede dierenarts is.

Ik heb nergens gezegd dat een htk minder waard is. Alleen de manier waarop jij ze wilt verkrijgen, daar heb ik iets tegen.

Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#23 Geplaatst 22 september 2011 - 14:43

Cisj zei:

De eerste fold was een htk:
Schotse vouwoorkat - Wikipedia

Problemen met het kraakbeen kan ernstige vormen aannemen. Met het kraakbeen van een scottisch folds met maar 1 gen voor de gevouwen oren is het kraakbeen gezond:
Scottish Fold - Kattenrassen - Kattenplaza

Het kan nog steeds problemen geven met het kraakbeen, er is een kans, daar ben ik me van bewust. Andere rassen hebben weer andere kwetsbaarheden.

Als we dan toch met bronnen gaan gooien, mag ik je er dan op wijzen dat Wikipedia onbetrouwbaar is? Het is geen wetenschappelijke bron.
Geplaatste afbeelding

Shadow
Shadow
  • 3.068 berichten

#24 Geplaatst 22 september 2011 - 14:43

Ik ga op men handen zitten. :evil:
Juist dit.
Ik haat het argument van éénmalig nestje en een nesje lijkt me wel leuk zeker op deze manier...
Er zijn zoveel kittens en katten het is gewoon echt zielig om te zien, en jij gaat nog wat htk katjes bijmaken.
Kunnen je vrienden dan niet in het asiel kijken voor een leuke kitten??
Besef je goed voor elke kitten dat bij jou geboren word dat je er 1 vermoord in het asiel.
1op2 kittens gaan dood omdat mensen maar niet kunnen leren.
En je wil geen discutie oke, maar toch geef ik even mijn mening hierover.
En dat is mijn volste recht denk ik want anders zou dit geen forum zijn...
Nn he  ik al veel te veel gezegt wat ik eigenlijk niet wou...
Maar ik zou gewoon kunnen beginnen huilen als ik zoon dingen lees. :cry:

Nuja, het ga je goed en met de katten en toekomstig kittens ook.

Karwendel
Karwendel
  • 1.576 berichten

#25 Geplaatst 22 september 2011 - 14:50

Dierenartsen raden meestal de pil af,maar het risico van heel veel krols zijn en een BMO krijgen is vele malen groter,dan het geven van de poezenpil.

Houdt er rekening mee,dat poezen tijdens de krolsheid ook kunnen sproeien.
Groetjes van de Karwendeltjes.

Guest_Cisj_*
Guest_Cisj_*

#26 Geplaatst 22 september 2011 - 14:57

@Tine: wat ik bedoel, is dat raskatten op specefieke eigenschappen worden gefokt. Die mooie kleur etc. Daardoor worden de genen minder divers, omdat met de 'niet mooie katten' niet door wordt gefokt. Nou is dat een slecht argument wat ik had, want mijn katten zijn het product van katten die gefokt zijn op mooie eigenschappen, ik geef het toe.

@Shadow: Je brengt me inderdaad aan het twijfelen. Ik wist niet dat het zo ernstig was in asielen. Ik vind het alleen zo'n on-argument dat raskatten dan wel gefokt mogen worden. Die zullen natuurlijk veel minder snel op straat belanden, want ze zijn duur.
Ik denk echt heel goed na over wat ik doe en ik heb jullie daarom ook om advies gevraagd. Als ik als een kip zonder kop kittens had gewild zonder er bij na te denken, had ik het niet aan jullie gevraagd.
@ karwendel: dat wist ik niet, dank je.

Bewerkt door Cisj, 22 september 2011 - 14:58.

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#27 Geplaatst 22 september 2011 - 15:09

Aub doe het niet. Wil je echt graag een nestje en je beide katten hebben een boom doe het dan met de juiste katten.
Geplaatste afbeelding

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#28 Geplaatst 22 september 2011 - 15:12

Cisj zei:

@Tine: wat ik bedoel, is dat raskatten op specefieke eigenschappen worden gefokt. Die mooie kleur etc. Daardoor worden de genen minder divers, omdat met de 'niet mooie katten' niet door wordt gefokt. Nou is dat een slecht argument wat ik had, want mijn katten zijn het product van katten die gefokt zijn op mooie eigenschappen, ik geef het toe.

@Shadow: Je brengt me inderdaad aan het twijfelen. Ik wist niet dat het zo ernstig was in asielen. Ik vind het alleen zo'n on-argument dat raskatten dan wel gefokt mogen worden. Die zullen natuurlijk veel minder snel op straat belanden, want ze zijn duur.
Ik denk echt heel goed na over wat ik doe en ik heb jullie daarom ook om advies gevraagd. Als ik als een kip zonder kop kittens had gewild zonder er bij na te denken, had ik het niet aan jullie gevraagd.
@ karwendel: dat wist ik niet, dank je.

Wat de genen betreft, dat is niet volledig waar. Vaak worden bepaalde eigenschappen toch doorgegeven, ondanks ze niet tot uiting komen. De mens weet al veel van genetica maar nog lang niet alles. Waar de ene eigenschap verdwijnt, komt er trouwens een andere in de plaats. Dus of de genetische variatie zo gauw zal verdwijnen? Dat denk ik niet.

Met htk's mag ook gefokt worden. Maar op een verantwoorde manier. Zoals ik al zei wordt er veel te vaak nonchalant mee omgesprongen. Er worden regelmatig drogredenen aangehaald zoals:

- htk's hebben geen ziektes als HCM, fiv/felv,... (wat fout is)
- een kat moet een nestje hebben voor je ze mag steriliseren
- het is onnatuurlijk ze te laten castreren/steriliseren, ze moeten zich kunnen voortplanten
- ...

Wanneer er een goede combinatie wordt gemaakt, beide katten worden getest, de dekking wordt gecontroleerd (dus niet de kattin zomaar laten lopen in de hoop dat ze zwanger terug komt) en dergelijke meer, dan heb ik er niets op tegen. Helaas gebeurt dit bijna nooit...

Ook raskatten komen in het asiel terecht hoor. Er zijn jammer genoeg nog steeds mensen die een kat kopen als accessoire, of omdat een ras in de mode is, of omdat ze het dier mooi vinden (zonder stil te staan bij de kosten en verzorging). Zulke mensen doen net zo gauw hun dier weer weg als ze het hebben aangekocht. Begrijp je wat ik bedoel? Raskatten zullen alleen minder lang in een asiel of opvang zitten, omdat ze vaak sneller een nieuwe thuis vinden dan een htk. En omdat fokkers in veel gevallen mee bemiddelen, komen raskatten niet altijd in een asiel terecht. Ze worden dan rechtstreeks herplaatst.
Geplaatste afbeelding

Tripkippiej
Tripkippiej
  • 5 katten

#29 Geplaatst 22 september 2011 - 15:13

En waarom zijn raskatten duur?
Omdat ze ZORGVULDIG gefokt worden.
Aangezien beide fokkers van je katten het met deze combinatie eens zijn, blijkt het ook wat voor fokker zij zijn.

ELKE fold krijgt vroeg of laat problemen met de gewrichten, echt niet alleen het kraakbeen of de staart.
Er zijn zeldzaam goeie Fold-fokkers en dan nóg krijgen ALLE folds problemen. is het niet op jonge leeftijd, dan wel op latere leeftijd.
In een onderzoek naar folds bleek er GEEN ENKELE fold vrij van afwijkingen te zijn na het 8e levensjaar.

Daarnaast geloof ik er niks van dat de ouders van de Fold BEIDEN op HCM ECHO, Pkd echo/DNA getest zijn.
Er zijn onder de britten-fokkers al genoeg fokkers die het nog steeds niet doen.
Om over de echo's op erfelijke afwijkingen bij Birmanen maar te zwijgen; daar word het zélden gedaan.
zou wel heel toevallig zijn dat jij net 2 katten hebt waarvan het bij beide ouders wél gedaan is.

In meerdere topics van je heb ik gelezen dat je maar 'een arme student' bent, ben vreselijk benieuwd hoe je dit alles gaat kunnen betalen.
de testen alleen al zijn ruim 200 PER kat.
Stel je poes gaat een keizersnede nodig hebben, die is alleen ook al min 200-250 euro.
Wat als alle kittens doodgaan tijdens de keizersnede/bevalling of mams heeft weinig/geen melkgift?
ga je werkelijk 4 weken lang dag én nacht om de 2-3 uur opstaan?
Ik heb dat eenns 2 weken lang moeten doen en was dood & doodop, laat staan dat het 4 weken moet!
Vergeet de entingen en chips per kitten ook niet. Bij elkaar toch ook een 100e per kitten.

succes met je 'leuk een nestje met een vreselijk slechte combi!'

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#30 Geplaatst 22 september 2011 - 15:15

En kun je ook even antwoorden op de vraag of beide fokkers het wel goedkeuren, deze combinatie? ;)

Bedoel je dat je hiermee de genenpoel vergroot dan als je deze twee samenzet? Dat is wel een wereld van verschil tov wat je zegt van "door deze combinatie wordt de variëteit in genetica groter" Dat is het meest bizarre dat ik de laatste maanden gehoord heb :gek:

Aub denk er heel goed over na voor je je hieraan waagt. Ook ik heb mijn ragdoll meisje Mystic geen mama laten worden omdat ik vond dat ze te klein was, niet alleen de gedachte dat er dan een reus van een kater haar moest dekken, maar ook vooral omdat ze niet voldoet aan de rasstandaard als ragdoll, want deze horen toch wel wat groter te zijn. Ook al zeiden ze mij dat uit een kleine mama niet perse kleine kittens hoefden geboren te worden, ik wou het haar niet aandoen en ik wou het ook niet gaan uittesten of er wel degelijk grote kittens konden geboren worden...
Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart: