Spring naar inhoud

- - - - -

Onzindelijk gedrag bij herplaatste poes als ze alleen moet overnachten

• Log in om te reageren
5 reacties op dit onderwerp
Lieslchen
Lieslchen
  • 146 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 22 september 2011 - 12:43

Ik zie hier al enkele discussies over wildplassers...

We hebben Ksusha nu bijna een jaar bij ons. Ze is een herplaatsertje en altijd heel flink, buiten wanneer we eens een nacht niet thuis slapen, en een enkele keer wanneer ze feitelijk maar een uurtje alleen was. Dan plast ze op plekken in de living. de hangmatjes van haar krabpaal, of een kussen of deken dat daar toevallig ligt.

In het begin koos ze zelfs een kussen in onze leren zetel uit, maar na dat grondig uit te wassen, is dat gelukkig nu niet meer het geval. De krabpaal daarentegen, blijft steevast hetzelfde verhaal. Ook al hebben we die stof goed uitgewassen. Het is nochtans dezelfde stof als haar hangmatje voor aan de radiator, dat na uitwassen en verhangen nu niet meer bevuild wordt.

Ik heb een ander wasmiddel gekocht nu, van ecover met biologische enzymen, op aanraden van de fokker waar ze vandaan komt. Ook heb ik sinds gisteren een 2e kattenbak in de living geplaatst (de andere staat in de veranda en is steevast proper als ze alleen moet blijven).

Denken jullie dat we zulk gedrag daarmee kunnen verbeteren? Wat raden jullie aan en wie heeft er hier ook ervaring mee?

Geplaatste afbeelding

sisi
sisi
  • 6.766 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 22 september 2011 - 18:15

sorry geen idee

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 22 september 2011 - 19:25

Als ik het zo lees, heeft ze last van een soort verlatingsangst? Ze durft haar plasje niet op de kattenbak doen als je niet thuis bent. Dus doet ze het maar op een plek die naar jou ruikt, omdat ze zich dan veilig voelt. Voor haar ben je een soort beschermengel. Baasje thuis = veiligheid en geborgenheid, baasje niet thuis = onveilig gevoel.

Een soortgenootje erbij wil wel eens helpen. Een tweede kattenbak zal niets uithalen als dit gedrag werkelijk een gevolg is van stress, die veroorzaakt wordt door jouw afwezigheid.

Bewerkt door Tinne, 22 september 2011 - 19:25.

Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Lieslchen
Lieslchen
  • 146 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 22 september 2011 - 23:19

Tinne zei:

Als ik het zo lees, heeft ze last van een soort verlatingsangst? Ze durft haar plasje niet op de kattenbak doen als je niet thuis bent. Dus doet ze het maar op een plek die naar jou ruikt, omdat ze zich dan veilig voelt. Voor haar ben je een soort beschermengel. Baasje thuis = veiligheid en geborgenheid, baasje niet thuis = onveilig gevoel.

Een soortgenootje erbij wil wel eens helpen. Een tweede kattenbak zal niets uithalen als dit gedrag werkelijk een gevolg is van stress, die veroorzaakt wordt door jouw afwezigheid.

Ik heb inderdaad ook al overwogen dat het zoiets kan zijn, en dan moeten we inderdaad eens kijken naar een huisgenootje, want ze is feitelijk nooit echt alleen geweest. Ze had altijd minstens haar broertje.

Geplaatste afbeelding

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 23 september 2011 - 13:59

Ik denk dat je er Ksusha een plezier mee doet. En jezelf ook natuurlijk, want het is mooi om het gedrag van katten onderling te observeren. Ik ben benieuwd wat je gaat doen :)
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Lieslchen
Lieslchen
  • 146 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 10 oktober 2011 - 09:55

Tinne zei:

Ik denk dat je er Ksusha een plezier mee doet. En jezelf ook natuurlijk, want het is mooi om het gedrag van katten onderling te observeren. Ik ben benieuwd wat je gaat doen :)

We gaan eerst zien wat de kattenbak doet, want mijn man is eigenlijk allergisch aan katten. Bij één sibeer blijft het draagbaar, maar ruiperiodes zijn voor hem wel serieuze pieken, dus een tweede is niet de meest voor de hand liggende keuze voor ons.

Geplaatste afbeelding