Spring naar inhoud

- - - - -

Kat naar buiten verhuizen ?

• Log in om te reageren
9 reacties op dit onderwerp
*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#1 Geplaatst 23 september 2011 - 13:15

Mijn eigen katten wonen bij mijn paarden in de hooischuur.  Die ruimte is heel erg groot en naast een berg hooi staan er ook kattenmandjes, tunnel, speeltjes en naast de schuur staat een gigantische krabpaal (reusachtige eikeboom)  Mijn katten hebben het daar wel naar hun zin.  

Nu heb ik in augustus Tieneke gered (zwerfkatten Hoogstraten) en de bedoeling was dat ze bij mijn katten kwam te wonen in de hooischuur.  Maar omdat Tieneke zo klein was is ze niet samen met de rest steriel gemaakt en omdat er enkele weken geleden daar bij de buren kittens met niesziekte rondliepen en Tieneke niet gevaccineerd was durfde ik haar niet naar de hooischuur verhuizen.  

Nu ondertussen heeft ze haar eerste inenting gehad en de 2e krijgt ze binnen 3 weken maar kan ik haar dan nog naar de hooischuur verhuizen of is het te koud dan al ?  In de hooischuur is veel hooi en zo waar ze in kunnen wegkruipen maar als het vriest vriest het daar natuurlijk ook wel.
Tis dat ik monsterlijke kattenhatende honden heb dat ik ze hier niet kan houden en haar opsluiten op één kamer vind ik ook wat zielig...  en ik wil ook niet echt een huiskat van der maken.
Bij de hooischuur hebben ze alle vrijheid die ze willen en ik kom 2x daags langs bij hen.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 23 september 2011 - 16:05

Ik denk dat het momenteel nog wel zacht genoeg is om haar aan de komende koude te laten wennen. Dit weekend geven ze toch ook temp. boven de 20°C.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#3 Geplaatst 23 september 2011 - 19:02

Maar ze kan pas ten vroegste binnen 3 weken naar buiten

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 23 september 2011 - 19:20

*bonnie* zei:

Maar ze kan pas ten vroegste binnen 3 weken naar buiten

Dan is het zeker nog niet te koud hoor! Komende 2 weken blijft het rond de 18/20 graden als het goed is! En het duurt nog wel een tijdje voordat het echt gaat vriezen hoor! En in het hooi kunnen ze lekker wegkruipen, dus denk niet dat ze het snel koud gaan krijgen.
Geplaatste afbeelding

Nivo
Nivo
  • 6.320 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 23 september 2011 - 21:08

Is deze poes nog niet volwassen? Ik weet niet of het de bedoeling is dat je het poesje zelf houd? Als je het wilt plaatsen voor adoptie weet ik nog net niet of het wel een goed idee is om ze buiten te laten wonen. Het zal hierdoor minder sociaal worden en moeilijk plaatsbaar. Als het poesje nog jong is bestaat de kans dat het nog sociaal word en dus  geschikt voor adoptie.
Het gevaar ivm de niesziekte bij de buren is moeilijk inschatten. Als er geen direct contact is met die poezen en ze eten niet uit dezelfde eetbak dan is de kans op besmetting klein. Maar aangezien ze misschien buiten kan of de buurkatten bij jou kunnen komen….
Zijn dat ook buitenkatten bij de buren, en zorgen hun niet voor de inentingen of steriel maken van hun dieren? De kans dat het in de toekomst een keer fout kan gaan is dan wel groot aangezien jij op alle manieren poezen red of opvangt in hun nabijheid. Het zou je zo nog wel een hoop extra opvangertjes kunnen opleveren dan als de buren hun poezen maar laten begaan met meer jongen. Een beetje dweilen met de kraan open, ook wat ziekten betreft.
Of het niet te koud word straks buiten daar zullen de meningen over verdeeld zijn. Persoonlijk vind ik dat voor de winter wel zorgelijk maar aan de andere kant er zijn zoveel dieren die buiten moeten leven. Toch mocht de kat zelf mogen kiezen dan zouden ze natuurlijk wel kiezen voor een warm en knus plekje binnen :catsleepy

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#6 Geplaatst 23 september 2011 - 22:18

Deze poes (Tieneke) blijft bij mij wonen...  Ze was één van de zwerfkittens in Hoogstraten en ik wilde haar al vangen nog voor de burgemeester van plan was om ze allemaal te gaan doden.  Toen ik gestart ben met vangen kon Tieneke telkens uit de val ontsnappen en nadat ze allemaal gevangen waren was Tieneke nergens meer te bespeuren :(  Maar plots enkele dagen later kreeg ik telefoon dat ze in de vangkooi zat en bij deze was ze nummer TIEN, vandaar haar naam Tieneke :)  Ik was echt gelukkig toen ik haar bij mij thuis had en ze gaat hier nooit meer weg :)  Ze heeft altijd buiten gewoond en in dat opzicht is het niet echt een probleem, ik heb alleen een beetje schrik voor de overschakeling met de koude...

En wat dat sociaal zijn betreft... mijn 2 poezen waren schuwe boerderijkatten, de ene kon je wel aaien, de andere kon je niet in de buurt komen, alleen maar blazen en als je op 2 meter afstand kwam dan ging ze al lopen, bij het eten lag ze altijd op de loer, als je te dicht kwam was ze weg...  de ene was na enkele weken helemaal tam en de andere heeft heel lang geduurd maar eindelijk NA 10 MAANDEN was het ijs gebroken, ik heb ze zelfs vandaag kunnen meenemen naar de dierenarts voor een inenting en ik ben nog compleet heel zonder een schrammetje :)  

De kittens bij de buren waren van een zwerfkat, alle zwerfkatten in de buurt zijn ondertussen steriel en de kittens zijn nu naar een asiel gebracht.
Mijn eigen poes Fleur heeft ook een ontstoken oog dus ik ga Tieneke niet naar daar verhuizen tot alles weer in orde is.
Mijn eigen katten zijn ook allemaal steriel en hier gaat ook geen enkele kat of kitten verhuizen zonder dat die steriel is :)

Aangezien ze nog 3 weken hier binnen moet blijven ga ik haar in haar bench eens een keer in de living zetten hier en eens kijken hoe de honden daarop reageren.  Ik heb ergens gelezen dat als ze aan elkaar wennen en ze kunnen naast elkaar eten (de kat in de bench en de hond ernaast) zonder te flippen dat het dan te proberen is of ze samen kunnen.  Lukt het niet dan kan ze binnen 3 weken alsnog naar de hooischuur dan.

Tieneke is ergens rond de 4 maanden maar best wel klein voor haar leeftijd.

Kate
Kate
  • 3.919 berichten

#7 Geplaatst 23 september 2011 - 22:33

Hier lopen ook alle kittens buiten vanaf die leeftijd.
En zo een hooischuur is toch een droomplaats voor zo'n katten. Kunnen ze lekker ravotten. Ik zie het al zo voor mij.
Ze zal zich daar snel gelukkig voelen. In een mandje is het toch ook lekker warm, met een dekentje.

Nivo
Nivo
  • 6.320 berichten
  • 1 katten

#8 Geplaatst 23 september 2011 - 22:59

*bonnie* zei:

Deze poes (Tieneke) blijft bij mij wonen... Ze was één van de zwerfkittens in Hoogstraten en ik wilde haar al vangen nog voor de burgemeester van plan was om ze allemaal te gaan doden. Toen ik gestart ben met vangen kon Tieneke telkens uit de val ontsnappen en nadat ze allemaal gevangen waren was Tieneke nergens meer te bespeuren :( Maar plots enkele dagen later kreeg ik telefoon dat ze in de vangkooi zat en bij deze was ze nummer TIEN, vandaar haar naam Tieneke Leuke naam!! :) Ik was echt gelukkig toen ik haar bij mij thuis had en ze gaat hier nooit meer weg :) Ze heeft altijd buiten gewoond en in dat opzicht is het niet echt een probleem, ik heb alleen een beetje schrik voor de overschakeling met de koude... Dat zal nu nog wel meevallen, de overschakeling is nog niet groot, en ze zal wel een wintervachtje kweken tegen dan. Ik heb ook jaren een zwerfpoes onderhouden die in mijn tuin kwam eten, het was een echte wilde en totaal niet benaderbaar. Die heeft ook jaren de winters goed overleefd en die had pas een dikke wintervacht :p

En wat dat sociaal zijn betreft... mijn 2 poezen waren schuwe boerderijkatten, de ene kon je wel aaien, de andere kon je niet in de buurt komen, alleen maar blazen en als je op 2 meter afstand kwam dan ging ze al lopen, bij het eten lag ze altijd op de loer, als je te dicht kwam was ze weg... de ene was na enkele weken helemaal tam en de andere heeft heel lang geduurd maar eindelijk NA 10 MAANDEN was het ijs gebroken, Dat is super! Zoals je hieronder beschrijft een groot voordeel voor jou en de poes, toch belangerijk dat ze handelbaar worden voor eventuele behandeling met medicatie of dierenartsbezoek ik heb ze zelfs vandaag kunnen meenemen naar de dierenarts voor een inenting en ik ben nog compleet heel zonder een schrammetje :)

De kittens bij de buren waren van een zwerfkat, alle zwerfkatten in de buurt zijn ondertussen steriel en de kittens zijn nu naar een asiel gebracht. Mijn excuus voor mijn voorbarige reactie! Ik word gewoon gelijk opstandig als ik zoiets moet lezen, daarom lees ik andere vergelijkbare berichten niet. Ik kon uit jou bericht niet halen dat het om een zwerfpoes ging bij de buren. Maar ben nu wel gerustgesteld dat al het mogelijke al gedaan is om ze te helpen. GELUKKIG!!!  
Mijn eigen poes Fleur heeft ook een ontstoken oog dus ik ga Tieneke niet naar daar verhuizen tot alles weer in orde is. Geweldige gedachte :)
Mijn eigen katten zijn ook allemaal steriel en hier gaat ook geen enkele kat of kitten verhuizen zonder dat die steriel is :) !!! :duim:

Aangezien ze nog 3 weken hier binnen moet blijven ga ik haar in haar bench eens een keer in de living zetten hier en eens kijken hoe de honden daarop reageren. Oei :catnoknow Ik heb ergens gelezen dat als ze aan elkaar wennen en ze kunnen naast elkaar eten (de kat in de bench en de hond ernaast) zonder te flippen dat het dan te proberen is of ze samen kunnen. Lukt het niet dan kan ze binnen 3 weken alsnog naar de hooischuur dan. Als het echt de bedoeling is dat ze naar de hooischuur gaat zou ik dat met de honden niet proberen, natuurlijk als je het zelf als een goeie kans inschat dan wens ik natuurlijk voor een positive uitkomst :)

Tieneke is ergens rond de 4 maanden maar best wel klein voor haar leeftijd.
:love:

:hug:

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#9 Geplaatst 06 oktober 2011 - 15:33

Tieneke krijgt morgen haar 2e inenting , samen met Fleur die haar jaarlijkse inenting krijgt, kan de dierenarts ook meteen controleren of ze volledig genezen is (ik denk het wel)

Mag Tieneke dan morgen bij thuiskomst direct bij de andere katten of moet ik dan nog een week of zo wachten ?

grumpje
grumpje
  • 5.799 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 06 oktober 2011 - 15:45

Ik zou in ieder geval 1 dagje wachten, soms kunnen ze een beetje ziekjes zijn van de vacinatie.