Spring naar inhoud

- - - - -

Bureaustoel = niet kittenproof!

• Log in om te reageren
8 reacties op dit onderwerp
B&B
B&B
  • 1.146 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 27 september 2011 - 10:42

Voordat iemand overhaaste conclusies trekt: ik ben niet met mijn bureaustoel over één van mijn kittens heen gereden!!! Mijn vriend en ik zijn altijd heel erg voorzichtig met onze bureaustoelen en kijken altijd eerst of er niets achter/onder ons zit voordat we een bureaustoel verrijden.

Maar ik was nogal verbaasd over wat ik vanochtend aantrof. Mijn pluisjes waren zoals elke ochtend lekker met elkaar aan het spelen. In hun spel racen ze vaak het hele huis door. Ik lag nog in bed trouwens toen ze achterelkaar de studeerkamer in stoven. En op een gegeven moment hoor ik me toch een gegil!

Ik kon me haast niet voorstellen dat de een de ander zoveel pijn aan het doen was, want ze spelen meestal heel lief samen. Op een enkele "miauw" na hoor ik namelijk nooit wat wat op pijn kan duiden als ze aan het spelen zijn. Ik had hier al weleens gelezen dat je niet tussen spel van poezen moet komen, maar ik was toch wel heel erg benieuwd wat er aan de hand was. Zeker omdat Bengel wat meer massa heeft dan mijn kleine Balou.

Dus ik spring uit bed en ik begin al met een "hey...", maar toen ik om de hoek kwam schrok ik me te pletter. Mijn lieve kleine Balou ligt ondersteboven op haar ruggetje met haar kont nog op de poten van mijn bureaustoel moord en brand te schreeuwen en zit klaarblijkelijk muurvast! Bengel was niet eens in de buurt. Ik zie niet direct wat er precies aan de hand is, dus ik probeer haar te kalmeren en probeer te kijken waar ze nou precies vast zit. Ergens met haar kont of staart dus. Opeens weet ze zichzelf los te wurmen, maar er blijft dus een hele pluk haar hangen. :(

Ik weet nou nog steeds niet hoe ze precies vast is komen te zitten. De stang van de stoel waar hij in het deel van de wieltjes steekt is een beetje vettig. Misschien zijn er bij het tuimelen wat haartjes blijven plakken aan de stang en toen overelkaar heen geraakt en hebben ze zo een soort van knoop gevormd? Of misschien zijn er wel wat haartjes in de kier (waar de stang overgaat in de wieltjes) blijven hangen en is ze op deze manier verstrikt geraakt. Maar toen ik de pluk haar verwijderde leek deze niet in de kier te zitten, enkel rondom de stang geplakt.

Madam heeft nu een vettige kont en staart (smeer van de stoel) en was in eerste instantie enorm boos op haar zus. Gelukkig is ze alweer gekalmeerd en liggen ze nu weer samen te slapen. (Stiekem ben ik blij dat het bij Balou is gebeurd, want zij vergeet en vergeeft nogal makkelijk. Bengel was waarschijnlijk een hele dag getraumatiseerd geweest.)

Maar nou is mijn vraag: hebben jullie dit weleens meegemaakt? Ik heb mijn huis wel kittenproof gemaakt (dacht ik), maar dit heb ik toch niet zien aankomen. :o En hoe kan ik ervoor zorgen dat het niet nog een keer gebeurt? (De kittens niet meer in de studeerkamer laten is eigenlijk geen optie, omdat mijn huis toch al zo klein is en dit meer een studeer/poezenkamer is.) Ik heb er aan zitten denken om de hele boel af te tapen, maar dan kan mijn bureaustoel niet meer draaien. Er bestaan toch ook van die plastic beschermhoezen? Zou dat helpen?

Achteraf is het misschien een stuk minder ernstig dan dat het leek, maar ik ben echt enorm geschrokken. Jullie hadden dit trouwens vast wel geraden, maar mijn kittens zijn dus (half)langharig.

Guest_zuurstof_*
Guest_zuurstof_*

#2 Geplaatst 27 september 2011 - 11:36

ach ja, zelfs kattenspeelgoed is niet 'kittenproof', ons Vlekje is in een elastiekje van een kattenspeeltje blijven hangen, ze was totaal in paniek en snelde al jankend de hele living door, met het speeltje dat vasthing aan haar... heb het speeltje moeten doorknippen om haar los te maken..... :louche:

Bewerkt door zuurstof, 27 september 2011 - 11:37.
Reden van bewerken: speeltje doorknippen, niet vlekje zelf uiteraard

Petteflet
Petteflet
  • 236 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 27 september 2011 - 11:54

zuurstof zei:

ach ja, zelfs kattenspeelgoed is niet 'kittenproof', ons Vlekje is in een elastiekje van een kattenspeeltje blijven hangen, ze was totaal in paniek en snelde al jankend de hele living door, met het speeltje dat vasthing aan haar... heb het speeltje moeten doorknippen om haar los te maken..... :louche:

*Gniffel*     (Zeer herkenbare situatie...)

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 27 september 2011 - 12:47

Ik begrijp uit je verhaal eigenlijk niet zo goed hoe ze juist vast zat aan je bureaustoel :oops: . Heb je een fotootje van je bureaustoel waarop je kan aanduiden waaraan het kitten vast zat ?
Kan me wel inbeelden dat je enorm geschrokken bent, maar je kan ze helaas niet voor elk ongelukje behoeden. Je kan je huis nog zo veilig maken, altijd zal er wel ergens iets zijn waaraan ze zich kunnen verwonden. Hier hebben ze zelfs 2 keer met hun pootje tussen het kattenluikje gezeten, en dat is ook niet simpel om dan het pootje te bevrijden hoor.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#5 Geplaatst 27 september 2011 - 13:21

Heb 4 bureaustoelen in huis en ook langharige katten maar heb dit toch nog nooit meegemaakt. :s
Als ik goed begrijp is zijn staart rond de stang waarmee je de stoel op en af doet gaan (centraal stuk) blijven hangen. Die is wat vettig maar hier zit er overal zo een bescherming rond ze kunnen dus niet aan het vettig gedeelte komen. Is die bescherming bij u mss afgezakt of stuk?

B&B
B&B
  • 1.146 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 27 september 2011 - 14:00

Jullie hebben allemaal wel gelijk hoor, ongeluk zit in een klein hoekje. En je kan ze niet voor alles behoeden. Maar toen ik haar zo hulpeloos zag liggen voelde ik me toch ontzettend schuldig. En ze heeft dus ook wat urine verloren dus of ze is zelf enorm geschrokken (en wij noemen haar juist "degene zonder vrees"), of ze had veel pijn. Toen ik achteraf de pluk haar zag kon ik het me ook wel voorstellen. Ik had ook de boel bij elkaar geschreeuwd mocht er zo'n pluk haar uit m'n kop worden getrokken. :(

Ik had wel al gehoord van "gevaarlijke" speeltjes, daarmee wordt hier alleen gespeeld als wij erbij zijn. Maar dat een bureaustoel op zichzelf gevaarlijk zou zijn (dus op het moment dat er niemand in zit en dat hij dus niet bewogen wordt), daar had ik niet eens bij stil gestaan.

Bij deze een onduidelijke foto van de boosdoener :evil: :

Geplaatste afbeelding

Balou lag dus op haar rug tussen de poten in maar haar kont/staart tegen de stang aan geplakt.

Ik kwam er later dus achter dat de stang helemaal vettig was (misschien een keertje naar beneden en naar boven gegaan), maar is het vettig zijn op zich genoeg om haren zodanig vast te plakken dat ze uit de huid worden getrokken? Volgens mij is daar wel wat kracht voor nodig. Ik dacht daardoor eigenlijk dat er misschien een pluk haar was vast komen te zitten in de "kier" (=waar de stang de plastic "spin" ingaat van de wielen) en door een tuimeling over de poten van de stoel misschien niet meer los te krijgen was.

Catherine, wat voor een bescherming zit er bij jou rond dan? Dit is overigens maar een simpele stoel van de Ikea, maar mijn vriend heeft een hele dure bureaustoel en die ziet er nagenoeg hetzelfde bij de poten.

Misschien koop ik wel twee stukjes slang/pijp zoiets als dit:

Geplaatste afbeelding

en kan ik dat om de stang doen en het eerste stukje van de voet. Als het goed is zou dat ook wat moeten meegeven als je de stoel in hoogte verstelt.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#7 Geplaatst 27 september 2011 - 14:35

Die buis wil je errond doen, dat gaat niet lukken want als je hem indrukt komt die niet terug in zijn originele stand. Wij hebben dit vroeger eens gebruik voor de dampkap uitlaat. Normaal zit die bescherming rond de stoel in twee of drie stukken die over mekaar glijden. Kijk eens of die er nog op zitten.
Ik zou zeggen neem van die flexibele buis voor de uitlaat van de droogkast maar ik vrees ook hier dat het buisstuk in mekaar zakt en niet meer terug in originele stand komt te staan als je de stoel op en neer zou bewegen. Als je de stoel gewoon in de stand zoals jij hem wenst laat staan kan je natuurlijk er een stuk buis overeen doen maar dan wel niet mee op en af doen.

azrael
azrael
  • 442 berichten
  • 1 katten

#8 Geplaatst 27 september 2011 - 19:45

Ze is met de staart dus in de zuiger geraakt die als vering dient. Vreemd. De zuiger werd dus ingedrukt terwijl Balou's staart er tegen kwam. Doordat die inderdaad vettig is, zullen de haartjes er tegen geplakt hebben. Gewoon toevalligheden die tot dit ongeluk geleid hebben denk ik. Ongelukjes schuilen in dermate kleine hoekjes dat ze nooit helemaal te voorkomen zullen zijn. Wij houden ook altijd ons hart vast als onze Bisky weer wild aan het spelen is en het opeens dan muisstil wordt... :onzeker:

B&B
B&B
  • 1.146 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 27 september 2011 - 21:59

catherine zei:

Die buis wil je errond doen, dat gaat niet lukken want als je hem indrukt komt die niet terug in zijn originele stand. Wij hebben dit vroeger eens gebruik voor de dampkap uitlaat. Normaal zit die bescherming rond de stoel in twee of drie stukken die over mekaar glijden. Kijk eens of die er nog op zitten.
Ik zou zeggen neem van die flexibele buis voor de uitlaat van de droogkast maar ik vrees ook hier dat het buisstuk in mekaar zakt en niet meer terug in originele stand komt te staan als je de stoel op en neer zou bewegen. Als je de stoel gewoon in de stand zoals jij hem wenst laat staan kan je natuurlijk er een stuk buis overeen doen maar dan wel niet mee op en af doen.

Ik zat eigenlijk meer te denken aan een stuk stofzuigerslang. Maar ik ben bang dat de diameter daarvan iets te klein is. Dat veert wel een stukje mee en springt ook weer terug in z'n originele vorm.

Ik heb die stukken waar jij over spreekt niet hoor, volgens mij. En de stoel is zelf pas 3 maanden oud, dus ik neem aan dat dat nog niet kapot is. (Of we hebben hem verkeerd in elkaar gezet natuurlijk. :d ) Op de foto van de Ikea ziet hij er precies hetzelfde uit en het lijkt alsof er niets mist:

Geplaatste afbeelding
*De stang is ook zwart, dus dat lijkt misschien plastic, maar is gewoon van staal. Het eerste stuk op de wielen is trouwens ook van staal en daar zakt de stang dus in als je de stoel verstelt in hoogte. De poten en wielen zelf zijn van plastic.

Misschien kan ik de pluk haar naar Ikea sturen en vragen of ze misschien een soort van bescherming hebben voor mijn arme kittens. :lachen:

azrael zei:

Ze is met de staart dus in de zuiger geraakt die als vering dient. Vreemd. De zuiger werd dus ingedrukt terwijl Balou's staart er tegen kwam. Doordat die inderdaad vettig is, zullen de haartjes er tegen geplakt hebben. Gewoon toevalligheden die tot dit ongeluk geleid hebben denk ik. Ongelukjes schuilen in dermate kleine hoekjes dat ze nooit helemaal te voorkomen zullen zijn. Wij houden ook altijd ons hart vast als onze Bisky weer wild aan het spelen is en het opeens dan muisstil wordt... :onzeker:

Ik weet het niet precies. Dat is het probleem. De haartjes zaten wat hoger op de stang vastgeplakt (dus hoger dan het deel waar de stang in zakt). Het zou kunnen dat Bengel op de stoel is gesprongen toen Balou dus over de poten getuimeld is, maar Bengel is ook maar 1,5 kilo en de stoel veert al nauwelijks als ik er met m'n volle gewicht op ga zitten.

Ze spelen hier ook steeds wilder en maken regelmatig een buiklanding of lopen in volle vaart tegen de muur op. Maar dit is echt de eerste keer dat ik een kitten zo heb horen schreeuwen. :(

Maar volgens mij ben ik meer getraumatiseerd dan beide dames, want die waren vanmiddag alweer druk aan het spelen en ik zit me nog steeds af te vragen hoe het heeft kunnen gebeuren. :catscratchhead