Spring naar inhoud


- - - - -

Maandelijks afbetalen kitten?


  • Log in om te reageren
66 reacties op dit onderwerp
B&B
B&B
  • 1.146 berichten
  • 2 katten
OFFLINE

#16 Geplaatst 27 september 2011 - 16:37

Overigens vind ik 10 maanden wachten niet eens zo heel lang. Wij waren op zoek naar kittens sinds begin mei en toch pas sinds iets langer dan een week onze pluizebolletjes in huis. Dus wij hebben ook zeker 4 maanden moeten wachten en bij ons was het niet perse een kwestie van geld.

Wat als een kitten komt te overlijden buiten de schuld van de fokker om terwijl je het hele bedrag nog niet betaald hebt? Ik vraag me af wie er dan nog zou doorgaan met betalingen. Of als later blijkt dat je kitten toch niet helemaal aan je wensen voldoet? Er zijn zat mensen die dan denken dat ze zelf wel even de prijs mogen bepalen.

Wij zijn trouwens ook best geschrokken van alle overige kosten. En dan heb ik het nog niet eens alleen over vaccinaties, maar over eten en speeltjes en een krabpaal enz. enz. Ik denk dat we ondertussen nog een extra kitten hadden kunnen kopen met wat we uitgegeven hebben aan overige zaken. Vinden we niet erg, we gunnen onze lieverds het beste, maar als ik tien maanden lang had moeten sparen voor de aankoop van een kitten dan was dat me toch niet in de koude kleren gaan zitten! :o

Gelukkig heb jij met 6 katten waarschijnlijk de meeste benodigdheden al, maar dan begin ik me toch niet af te vragen: kost dat dan niet al een fortuin? Elk jaar vaccineren x 6 katten, 4 keer per jaar ontwormen x 6 katten, eten voor 6, kattenbakgrind voor 6 etc. Vergeet niet dat kittens nog vaker ontwormd moeten worden de eerste 6 maanden en ook nog eens gecastreerd/gesteriliseerd moeten worden. Vaak hebben ze nog een herhalings vaccinatie nodig als ze van de fokker komen.

Nou moet ik wel zeggen dat in Zwitserland alles twee keer zo duur is en dat ik nog terug reken, maar dan nog.

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten
    • Locatie: France
OFFLINE

#17 Geplaatst 27 september 2011 - 16:45

Goh, er is zoveel dat ik wil, ik wil een nieuwe auto, ik wil een grotere tv, ik wil naar het buitenland verhuizen, ....
Maar voor alles wat ik wil zal ik moeten sparen. Zo gaat dit nu eenmaal in het leven.
Een auto kan je op afbetaling kopen, echter, wanneer je stopt met betalen, komt de bank deze wagen gewoon ophalen.
Zou  je graag hebben dat de fokster je kitten na enkele maanden komt ophalen omdat je door onvoorziene omstandigheden niet meer kan verderbetalen?






krulleke
krulleke
  • 5.601 berichten
OFFLINE

#18 Geplaatst 27 september 2011 - 17:00

Ik heb nog katten bijeen gespaard met 10 euro per week in een potje te steken,maar altijd eerst het bedag bijeen gespaard.Alles op afbetaling doen is een slechte gewoonte,pas daar mee op.Als fokker zijnde zou ik het nooit willen een kitten op afbetaling verkopen.

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
    • Locatie: arnhem NL
  • 8 katten
OFFLINE

#19 Geplaatst 27 september 2011 - 17:06

voor mijn eerste raskat heb ik gespaard, het was toen 400 euro een hoop geld voor me maar elke maand heb ik wat opzij gezet, zodat ik de spullen kon kopen, en een klein bedrag had voor medische kosten. in oktober stond ik op de wachtlijst in januari werd Merlijn geboren, in april kwam hij bij  ons. Onze 2de raskat Mandy, heb ik ook voor gespaard.
Ik zou nooit zelf een kitten aan iemand op afbetaling verkopen hooguit bij zeer goede vrienden en bekenden.
De rest van de mensheid moet maar sparen. Want als ze het katje hebben en plots niet meer thuis geven sta je als particulier mooi te kakken en kan je fluiten naar daar waar je recht op hebt

nisha's wonderland
nisha's wonderland
  • 2.871 berichten
OFFLINE

#20 Geplaatst 27 september 2011 - 17:19

ik heb destijd xian gekochtvan mijn eindejaarspremie. zo heb je eens een extraatje.
De rest, tja ik heb een spaarboek, al snap ik dat dit tegenwoordig vrij moeilijk is om te hebben maar wel hoogstnodig.
ik z ou het doen als ik iemand heel goed ken, anders niet...

Maar zelf wat op afbetaling kopen, nee, ik heb genoeg gezien vroeger en wat ik niet kan betalen, komt hier niet binnen.
zo maak je alleen een schuldeberg maar kan wel begrijpen dat mensen het moeilijk hebben... en als je ze dan goed kent? waarom niet!


Guest_Ann&Dirk_*
Guest_Ann&Dirk_*
OFFLINE

#21 Geplaatst 27 september 2011 - 17:37

Shadow zei:

Een dierenarts kost is iets anders he, daarvoor heb ik altijd een spaarpotje voor opzei staan.
Kan moeilijk anders met 7 fretten, 6 katten en mijn knagertjes.
Altijd wel eentje die een DA moet zien. ;)

Enja, je kan sparen dat is waar maar dan kan je dat ook zeggen bij een auto, een tv enz...
Die dingen kan je ook allemaal op afbetaling doen hé.
Oke een kitten/kat is nog iets anders het is een levend wezentje...

Maar als ik nu pak 10 maand spaar, telkens €50 dan moet ik ook weer 10 maand wachten snapje?
Het is niet dat ik dat nu wil doen trouwens hoor, ik vroeg me dat al een tijdje af want voor veel mensen is het nu eenmaal moeilijk om te sparen en een grote som van 750eur voor te leggen.

Je gaat sowieso toch moeten 'wachten' tot het kitten effectief bij jou komt wonen? Dus als je nu bv een half jaar spaart en dan actief op zoek gaat, dan kan je je voorschot al betalen en de rest bij elkaar sparen in de maanden dat je toch moet afwachten.

Ik zou het als fokker zelf nooit doen, behalve bij iemand die ik echt goed ken. Je kitten is al weg en als er dan niet meer betaald wordt, tja. Als het gaat om een wasmachine kan je het wasmachine gaan terugeisen, maar een levend diertje moet ook met het nodige respect en zonder te stresserende situaties behandeld worden.

Guest_Ann&Dirk_*
Guest_Ann&Dirk_*
OFFLINE

#22 Geplaatst 27 september 2011 - 17:39

nisha zei:

ik heb destijd xian gekochtvan mijn eindejaarspremie. zo heb je eens een extraatje.
De rest, tja ik heb een spaarboek, al snap ik dat dit tegenwoordig vrij moeilijk is om te hebben maar wel hoogstnodig.
ik z ou het doen als ik iemand heel goed ken, anders niet...

Maar zelf wat op afbetaling kopen, nee, ik heb genoeg gezien vroeger en wat ik niet kan betalen, komt hier niet binnen.
zo maak je alleen een schuldeberg maar kan wel begrijpen dat mensen het moeilijk hebben... en als je ze dan goed kent? waarom niet!

Helemaal mee eens, ik zou het zelf ook nooit doen. Ik heb het nu niet breed en moet daar veel voor laten, maar dat is dan zo. Zolang ik eten en een warm huisje heb.. Lekker sparen voor de dingen die je wilt, dan kijk je er toch ook des te meer naar uit dan als je maar gewoon op doet en daarna tijden lang moet afbetalen.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten
    • Locatie: Izegem
OFFLINE

#23 Geplaatst 27 september 2011 - 18:17

In België is het verboden.

Zelf zou ik het als fokker ook nooit toelaten. Zelf heb ik ook de gewoonte eerst te sparen voor tot een aankoop (zelfs een auto) over te gaan.

Veel mensen wachten zeer begrijpelijk hun verlofgeld of eindejaarspremie af voor het kopen van een kitten. Dat merk ik hier toch sterk dat in die periodes een kitten sneller gereserveerd word of er gepland wordt in die richting. Of mensen vertellen me dat gewoon eerlijk.
Mensen laten dan hun verlofuitstappen of reis vallen of houden het met het eindejaar iets minder en kiezen dan bewust voor hun kitten in ruil.
Tja je moet er wat voor over hebben hé.

Eens gespaard en keurig uitgekeken naar het langverwachte kitten ben je achteraf ook supergelukkig. Het geeft je de kans al vooraf een band met een cattery op te bouwen en van bevalling tot vertrek alles mee te beleven.
Zalig voor een fokker vind ik dit en voor veel kittenkopers ook een unieke belefenis.

Bewerkt door feroesti, 27 september 2011 - 18:18.


ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#24 Geplaatst 27 september 2011 - 18:20

Een kat op afbetaling. Wij doen het alleen bij hoge uitzondering. En dan ook nog willen we dat het gehele bedrag is voldaan voordat het katje verhuisd.
In 10 maanden betalen, nou nee, dat doen we dus niet. Wil je in twee of drie delen betalen, prima. Maar zoals ik zei, bij overdracht op zijn laatst wil ik het totale bedrag hebben.
anders verhuisd er niemand ;)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
    • Locatie: Kempen
  • 4 katten
OFFLINE

#25 Geplaatst 27 september 2011 - 18:32

Persoonlijk ben ik van mening dat als je het geld niet hebt, je het ook niet moet kopen. Of dit nu om een kitten gaat, een TV, een auto of wat dan ook. Voor je het weet heb je een hoop maandelijkse afbetalingen lopen waar je niet meer overheen kan zien. Als je iets heel graag wil, moet je er maar voor sparen of op iets anders bezuinigen.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten
    • Locatie: Izegem
OFFLINE

#26 Geplaatst 27 september 2011 - 18:40

Die maandelijkse afbetalingen op vanalles zouden eigenlijk verboden moeten worden, het brengt zoveel ellende met zich mee.

Een hypotheek is wat anders natuurlijk. Maar kredieten daar heb ik het toch moeilijk mee. Heel veel mensen houden het niet vol en verslikken zich erin. Deurwaarders hebben de dag van vandaag reuzeveel om handen door de kredieten...

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten
OFFLINE

#27 Geplaatst 27 september 2011 - 18:50

Echt helemaal fout :evil: Niets mis met sparen voor je wensen en wachten op je droom. Heel fout op afbetaling kopen van dromen die je niet kunt betalen.

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten
OFFLINE

#28 Geplaatst 27 september 2011 - 18:50

feroesti zei:

Die maandelijkse afbetalingen op vanalles zouden eigenlijk verboden moeten worden, het brengt zoveel ellende met zich mee.

Een hypotheek is wat anders natuurlijk. Maar kredieten daar heb ik het toch moeilijk mee. Heel veel mensen houden het niet vol en verslikken zich erin. Deurwaarders hebben de dag van vandaag reuzeveel om handen door de kredieten...

Helemaal me eens!!!

Thundernimf
Thundernimf
  • 3.912 berichten
    • Locatie: Antwerpen
  • 5 katten
OFFLINE

#29 Geplaatst 27 september 2011 - 18:54

Voor een kitten ben ik het er mee eens, maar als je een auto nodig hebt dan kan je niet eerst zomaar even gaan sparen om er eentje te kunnen kopen. Een TV, andere luxeproducten, oke, dan kan je dat wel.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten
    • Locatie: Izegem
OFFLINE

#30 Geplaatst 27 september 2011 - 19:04

Thundernimf zei:

Voor een kitten ben ik het er mee eens, maar als je een auto nodig hebt dan kan je niet eerst zomaar even gaan sparen om er eentje te kunnen kopen. Een TV, andere luxeproducten, oke, dan kan je dat wel.


Voor een auto hebben wij dus gespaard.
We hebben ons nog nooit een gloednieuw exemplaar aangekocht , maar een degelijke tweedehands. En daar rijden we nu ook alweer 9 jaar mee en hij doet het prima. We kunnen er ook geen afstand van doen, we hebben er zeg maar een echte band mee en hebben er lang voor gespaard en naar dat type en merk lang uitgekeken. (crysler touring pt)

Het is een wegwerpmaatschappij geworden, vol van luxe.
Je went zo snel aan iets, het nieuwe is er zo snel vanaf...
Wij hebben er dus nooit aan meegedaan en zijn het ook niet van plan.

Sparen voor degelijk materiaal dat jarenlang meegaat is hier altijd ons motto geweest.
Ook voor een auto, als je er immers een ongeluk mee hebt, kan je hem ook verder afbetalen, wat dan ??