Spring naar inhoud

- - - - -

Mee met een controleur van dierenwelzijn

• Log in om te reageren
21 reacties op dit onderwerp
Guest_Ann&Dirk_*
Guest_Ann&Dirk_*

#1 Geplaatst 29 september 2011 - 19:01

Hoorde net de reclame op één, dit komt blijkbaar op koppen vanavond, naar aanleiding van steeds meer klachten over dierenwelzijn.

“Dierenwelzijn wordt serieuzer genomen dan vroeger. Als buren iets merken, stappen ze sneller naar de politie of komen ze naar ons.” De inspectiedienst dierenwelzijn van de federale overheid ziet het aantal klachten over verwaarloosde dieren jaar na jaar toenemen. Er zijn nu meer én strengere controles. Bij hun ontstaan in 2004 kreeg de dienst 612 klachten. Dit jaar zijn er dat al meer dan het dubbel, 1400. Koppen liep twee dagen mee met twee van de zeven Vlaamse controleurs.

Inspecteur Leen controleert een woning in Boortmeerbeek, na een klacht van buren. Wat we in het huis aantreffen is nauwelijks voorstelbaar. In zowat elke kamer staan meer dan 60 (!) hondenkooien op elkaar gestapeld. De stank is er niet te harden. Met dierenliefde heeft dit volgens Leen niks te maken: “De kooien zijn te klein, de honden hebben schurft, hun ogen zijn ontstoken.” Alle dieren worden in beslag genomen en naar een asiel gebracht.

Eigenaars waar inbreuken worden vastgesteld riskeren een boete van 500 tot 5000 euro. Vooral paardenverwaarlozing is volgens inspecteur Carinne een groot probleem. “Tegenwoordig kost een paard nauwelijks een paar honderden euro’s, het onderhouden in tijden van crisis is een ander paar mouwen.” In een wei in Heusden-Zolder worden 6 verwaarloosde paarden in beslag genomen, voor het oog van onze camera.

Gegevens van asiel te vinden op http://www.dierenasielsinttruiden.be/

Eén - Koppen - Deze week | Eén

Koppen begint om 20u45!

Bewerkt door Ann&Dirk, 29 september 2011 - 19:02.

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 29 september 2011 - 19:46

Bedankt om dit mee te delen. Ik ga het opnemen :)
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

kika
kika
  • 3.844 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 29 september 2011 - 20:21

Ik neem het ook op :LOL:
Geplaatste afbeelding

Annelore
Annelore
  • 1.187 berichten

#4 Geplaatst 29 september 2011 - 20:45

Tv staat op één zie :)

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#5 Geplaatst 29 september 2011 - 23:06

heb het opgenomen zal morgen kijken.

Roosje
Roosje
  • 7.935 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 30 september 2011 - 08:41

heb er een stukje van gezien - dat van Heusden vond ik nogal raar, die eigenaar was blijkbaar een leraar, van zulke mensen zou je toch verwachten dat ze meer verantwoordelijkheidszin hebben

Bewerkt door Roosje, 30 september 2011 - 08:43.

Geplaatste afbeelding

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#7 Geplaatst 30 september 2011 - 08:48

Roosje zei:

heb er een stukje van gezien - dat van Heusden vond ik nogal raar,r die eigenaar was blijkbaar een leraar, van zulke mensen zou je toch verwachten dat ze meer verantwoordelijkheidszin hebben

Tja, Ronald Janssens was ook leraar, beroep doet er echt niet toe hoor

Annelore
Annelore
  • 1.187 berichten

#8 Geplaatst 30 september 2011 - 09:42

hilleke zei:

vind'k ook..

Kvond het aangrijpend om al die hondjes te zien.
Maar kvond toch ook dat het meer sensatie was.. In feite toonden ze 3 situaties. En héél kort..

Had er meer van verwacht :catscratchhead

Roosje
Roosje
  • 7.935 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 30 september 2011 - 11:06

hilleke zei:

Ja 'k weet het maar ja dat is te hopen toch wel echt een uitzondering op de regel maar idd in alle categorieën van de bevolking zitten mensen die hun dieren niet goed behandelen
Geplaatste afbeelding

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#10 Geplaatst 30 september 2011 - 11:09

vond het wel een mooie reportage. 't was wel kort, maar het gaf een heel goed beeld van de problemen en het kaartte een aantal punten aan:

1) ik denk dat meer mensen nu weten dat men idd klacht kan indienen tegen verwaarlozing, dat we daar ook inspecteurs voor hebben. Niet iedereen wist dit.

2) de prijs van paarden is echt een probleem. het paardenasiel in B heeft al aan de alarmbel getrokken dat het met paarden fel achteruitgaat omdat men de onderhoudsprijs onderschat. Dit is dan nu ook nog eens gezegd en laat ons hopen dat toch al enkele mensen nu iets beter nadenken over de totale kostprijs van een paard.

3) duidelijk gewezen op het feit dat er bij zwartfokkers (ze bedoelden dan broodfokkers)  vaak dramatische toestanden shuilgaan.

4) animal hoarding laten zien: mensen die denken dat ze goed zijn voor dieren, die dieren ook echt graag zien, maar waar het toch fout loopt. Graag dieren zien is niet genoeg.

5) ook effe het vooroordeel aangepast dat dierenasielen alles direkt doodspuiten. dat is zeker niet zo in een goed asiel en als mensen zien wat een goed asiel is, gaan ze ook zien wat geen goed asiel is.

Dus op korte tijd, heeft de reportage wel een aantal zaken laten zien en mensen een goed overzicht gegeven van wat dierenwelzijn inhoudt en dat men dat ook serieus neemt.

het zou wel leuk zijn moest dat een wekelijks item worden....
There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Guest_sneeuwwitje_*
Guest_sneeuwwitje_*

#11 Geplaatst 30 september 2011 - 11:22

zo een dingen kan ik niet aanzien... :8

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#12 Geplaatst 30 september 2011 - 11:41

Heb ze net even bekeken op internet, en ik vond het zeker en vast een goede reportage.
Het deed me ook deugd dat er effectief iets wordt gedaan, zeker na de toestanden die ik gezien heb in de kattenopvang hier bij mij in de buurt.
Laat dit een les zijn voor ons allen en sluit je ogen niet voor dierenleed, en ga er niet van uit dat een ander klacht indient, want als iedereen zo denkt gebeurt er niets.

Ook dieren hebben recht op een waardig leven.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#13 Geplaatst 30 september 2011 - 16:02

Had het opgenomen en heb er net naar gekeken, vond het zo triestig voor al die 64 hondjes, 4 katten, konijnen, chinchilla's...
Nu vraag ik mij toch af hoeveel klachten er zijn geweest en hoe lang dit allemaal heeft geduurd vooral eer het FOD er effectief naar toe gaat?
Die dieren zaten daar in erbarmelijke staat, hopelijk vinden ze snel allemaal een thuis alhoewel ik vrees dat bij sommige van die hondjes toch hope problemen achteraf gaan bijkomen. :8  

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#14 Geplaatst 30 september 2011 - 16:04

catherine zei:

Had het opgenomen en heb er net naar gekeken, vond het zo triestig voor al die 64 hondjes, 4 katten, konijnen, chinchilla's...
Nu vraag ik mij toch af hoeveel klachten er zijn geweest en hoe lang dit allemaal heeft geduurd vooral eer het FOD er effectief naar toe gaat?
Die dieren zaten daar in erbarmelijke staat, hopelijk vinden ze snel allemaal een thuis alhoewel ik vrees dat bij sommige van die hondjes toch hope problemen achteraf gaan bijkomen. :8  

wel, ik heb op 13/9 een klacht ingediend, en ze zijn er deze week langsgeweest.

Dus ik vind dit toch vrij snel.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#15 Geplaatst 30 september 2011 - 16:23

hilleke zei:

wel, ik heb op 13/9 een klacht ingediend, en ze zijn er deze week langsgeweest.

Dus ik vind dit toch vrij snel.

Ja idd dat is wel zeer snel voor een keer. Super gewoon want die dieren verdienen veel beter.
Ik denk wel niet dat ze op de site van het asiel al staan, dus die zullen eerst wel in quarentaine moeten.
En voor wie het interesseert het is opendeur dag op zondag 2 oktober in het asiel van Sint truiden, Lommel en Genk.

Bewerkt door catherine, 30 september 2011 - 16:24.