Spring naar inhoud

- - - - -

Tekenbeet ontstoken

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten
17 reacties op dit onderwerp
Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 29 september 2011 - 19:40

Onze Snoet had een teek. Ze reageert altijd fel op een tekenbeet, met een bobbel en/of een korst. Maar deze keer is het wel een lelijke tekenbeet. De teek hebben we met moeite verwijderd. Ook een stuk korst. Het is een plek van 2cm doorsnede die dik is, rood ziet en eigenlijk een grote korst lijkt. Ze heeft er duidelijk pijn aan. Als ik voel schrikt ze en is ze bang.

We doen er nu sinds 3 dagen elke dag isobetadine op. Nu vroeg ik me af, moet ik de korst erop laten, of die eraf doen zodat het vuil eruit kan en de isobetadine erin? Snoet komt wel buiten, dus dan kan er weer vuil in. Binnenhouden is niet zo simpel met haar...

Ik was bang voor een abces, maar ik kijk elke dag en het werd al meer een korst. Moet ik ook kijken voor een rode cirkel ivm Lyme? Maar hoe zie ik dat in die vacht? Ik kan haar niet scheren...

Tips??

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 29 september 2011 - 19:59

Ik zou met haar naar de DA gaan i.p.v. zelf maar wat aan te modderen. Dit is iets dat moet nagekeken en behandeld worden door iemand met de nodige kennis.
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

sisi
sisi
  • 6.766 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 29 september 2011 - 20:05

Weet je zeker dat je de hele teek hebt verwijderd?
Als er maar een minuscul stukje is blijven zitten,moet dat er toch nog uitgehaald worden
Dus ik zou ook naar de DA gaan

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 29 september 2011 - 20:10

DA was ook mijn eerste gedacht, maar ons mama vond dat ik overdreef :onzeker: Ikzelf wou het dan nog een dag of 2-3 geven. Als het er dan beter uit zag, dan ging het genezen. Maar ik kijk en voel regelmatig. Ik kijk naar haar gedrag etc. Bij twijfel ga ik natuurlijk naar de dierenarts. Geloof me, ik modder niet aan met Snoet. Ik ken genoeg van katten en kan met moeilijke situaties en zieke katten omgaan. Daar heeft ook mijn dierenarts genoeg vertrouwen in, soms leert zij zelfs iets van mij. Wij overleggen altijd, omdat ik genoeg kattenkennis heb.

Ik ga zo de wonde nog eens inspecteren. Maar jullie moeten weten dat Snoet geen makkelijke poes is. Het is een wonder dat we haar kunnen aanraken en dat ze binnen woont, na 2 jaar samen werken eraan. Dus oppakken en verzorgen is een uitdaging. En dierenarts is voor haar heel belastend en stresserend.

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 29 september 2011 - 20:12

Je mag dan nog zo veel weten Nathalie, als Snoet iets heeft opgelopen door de teek dan is het niet aan te raden om te wachten...
Geplaatste afbeelding

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 29 september 2011 - 20:20

Tinne zei:

Je mag dan nog zo veel weten Nathalie, als Snoet iets heeft opgelopen door de teek dan is het niet aan te raden om te wachten...

Ik ken mijn Snoet. Ik weet genoeg over katten en heb veel ervaring met het verzorgen van katten met een probleem/ziekte. Mijn gevoel is altijd juist geweest. Als ik het nodig vind om een dierenarts te contacteren, dan doe ik dat. Weet ik zelf geen raad, dan overleg ik met mijn dierenarts. Ik zie elke dag beterschap. Heb teveel ervaring om bij elk prutske naar de DA te lopen. Maar ik ben de eerste die daar sta indien nodig. Zelfs een keer teveel.
Ik denk dat jij je geen zorgen moet maken over Snoetje. En misschien er niet meteen van uitgaan dat mensen met hun kat "aanmodderen", zonder dat je de mensen kent.
Ik wou enkel ervaringen ivm wonden en een korst.
Los het wel alleen verder op. Waarom verantwoord ik mij?

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 29 september 2011 - 20:26

Tja je komt zelf om raad vragen he ;)
Geplaatste afbeelding

Cisca
Cisca
  • 13.515 berichten

#8 Geplaatst 29 september 2011 - 20:27

Sorry hoor maar ben het helemaal eens dat je hiermee naar een da moet gaan.
Ik fok al 20 jaar, heb voor dierenartsassistente geleerd en weet dus ook heel veel, maar een tekenbeet kan grote gevolgen meebrengen.
Als je het toch zo goed weet waarom kom je hier dan vragen als je onze adviezen in de wind slaat????

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 29 september 2011 - 21:05

Is het weer een van die ambetante perioden op KS waarin sommigen het niet kunnen laten om lastig te reageren op alles en iedereen?

Het zou mooi zijn moesten mensen eerst weten met wie ze praten voor er met beschuldigingen wordt gegooid. Jullie kennen mij niet en denken toch te kunnen voorspellen wat ik wel en niet ga doen? Heb ik ergens gezegd dat ik weiger naar een dierenarts te gaan? Is het niet altijd zo dat mensen hun dieren kennen en je op hun oordeel moet vertrouwen om naar een dierenarts te gaan?

Ik heb 2 zieke katten. Ben opvanggezin geweest voor kittens. Ik heb een katje verloren aan een hartprobleem. Mijn dierenarts overlegt met mij bij alles en vertrouwt meer aan me toe dan aan andere mensen met hun dieren. Als je de moeite neemt om meteen te gaan beschuldigen, neem dan ook even de moeite om eerst wat te gaan lezen over mij en mijn katten.

Ik vraag om het advies hoe ik het nu het best kan verzorgen. En dat kan OOK een bezoek aan de dierenarts inhouden. Maar als ik beschuldigd wordt van aanmodderen met Snoetje, ja, dan ben ik beledigd.

Met Snoetje gaat het heel goed, dankjewel. Net nog samen met mijn moeder gecontroleerd. De roodheid trekt weg, het is bijna niet meer dik. Hier kan een dierenarts niks aan doen. Ik laat de korst erop en ontsmet het.

Dit topic mag gesloten worden, want heb hier precies geen zin in. En de beheerders met mij, kan ik mij indenken :s

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#10 Geplaatst 29 september 2011 - 21:13

Ik zou de korst erop laten, als je die er af gaat trekken kan het gaan ontsteken.
Hoe ziet de huid rond de korst eruit, is die fel rood?
Wat je kan doen is wat terramycine of terra cortril er op smeren, die zalf heeft ab en kan je zo bij de apotheker verkrijgen. Ik doe dit ook zo met onze Tigri en die komt regelmatig met een wonde thuis.
Ik ben ook iemand die niet rap panikeert of constant naar de da loopt.
Kattenziektes » Ziekte van Lyme
Op deze site kan je wat informatie vinden over de ziekte van Lyme. Ik denk niet dat katten lyme kunnen krijgen, mensen wel, weet er alles van mijn zoon heeft het verleden jaar gehad.

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 29 september 2011 - 21:16

Oh kijk, dankjewel. Nog iemand die op zijn gevoel vertrouwt ivm met zijn katten. En een gezonde en gelukkige kat heeft.

De roodheid is zo goed als weg, zag ik. Komt in orde. Ik ga de korst er idd op laten, zodat er geen vuil inkomt en ontsteekt. Dus terramycine voor een wondje ook?

Dankjewel voor de normale reactie. :)

('t is toch iets, eerst te bezorgd over Jaro en in een mini paniek naar de dierenarts en dan verwaarloos ik Snoetje)

Het slotje mag nog steeds komen. Ik weet genoeg of vindt wel elders antwoorden.

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#12 Geplaatst 29 september 2011 - 21:17

Onze Snoet had een teek. Ze reageert altijd fel op een tekenbeet, met  een bobbel en/of een korst. Maar deze keer is het wel een lelijke  tekenbeet. De teek hebben we met moeite verwijderd. Ook een stuk korst.  Het is een plek van 2cm doorsnede die dik is, rood ziet en eigenlijk een  grote korst lijkt. Ze heeft er duidelijk pijn aan. Als ik voel schrikt  ze en is ze bang.

We doen er nu sinds 3 dagen elke dag isobetadine op. Nu vroeg ik me af,  moet ik de korst erop laten, of die eraf doen zodat het vuil eruit kan  en de isobetadine erin? Snoet komt wel buiten, dus dan kan er weer vuil  in. Binnenhouden is niet zo simpel met haar...

Ik was bang voor een abces, maar ik kijk elke dag en het werd al meer  een korst. Moet ik ook kijken voor een rode cirkel ivm Lyme? Maar hoe  zie ik dat in die vacht? Ik kan haar niet scheren...

Tips??

Nathalie zei:

DA was ook mijn eerste gedacht, maar ons mama vond dat ik overdreef :onzeker: Ikzelf wou het dan nog een dag of 2-3 geven. Als het er dan beter uit zag, dan ging het genezen. Maar ik kijk en voel regelmatig. Ik kijk naar haar gedrag etc. Bij twijfel ga ik natuurlijk naar de dierenarts. Geloof me, ik modder niet aan met Snoet. Ik ken genoeg van katten en kan met moeilijke situaties en zieke katten omgaan. Daar heeft ook mijn dierenarts genoeg vertrouwen in, soms leert zij zelfs iets van mij. Wij overleggen altijd, omdat ik genoeg kattenkennis heb.

Ik ga zo de wonde nog eens inspecteren. Maar jullie moeten weten dat Snoet geen makkelijke poes is. Het is een wonder dat we haar kunnen aanraken en dat ze binnen woont, na 2 jaar samen werken eraan. Dus oppakken en verzorgen is een uitdaging. En dierenarts is voor haar heel belastend en stresserend.

Nathalie zei:

Ik ken mijn Snoet. Ik weet genoeg over katten en heb veel ervaring met het verzorgen van katten met een probleem/ziekte. Mijn gevoel is altijd juist geweest. Als ik het nodig vind om een dierenarts te contacteren, dan doe ik dat. Weet ik zelf geen raad, dan overleg ik met mijn dierenarts. Ik zie elke dag beterschap. Heb teveel ervaring om bij elk prutske naar de DA te lopen. Maar ik ben de eerste die daar sta indien nodig. Zelfs een keer teveel.
Ik denk dat jij je geen zorgen moet maken over Snoetje. En misschien er niet meteen van uitgaan dat mensen met hun kat "aanmodderen", zonder dat je de mensen kent.
Ik wou enkel ervaringen ivm wonden en een korst.
Los het wel alleen verder op. Waarom verantwoord ik mij?

Nathalie zei:

Is het weer een van die ambetante perioden op KS waarin sommigen het niet kunnen laten om lastig te reageren op alles en iedereen?

Het zou mooi zijn moesten mensen eerst weten met wie ze praten voor er met beschuldigingen wordt gegooid. Jullie kennen mij niet en denken toch te kunnen voorspellen wat ik wel en niet ga doen? Heb ik ergens gezegd dat ik weiger naar een dierenarts te gaan? Is het niet altijd zo dat mensen hun dieren kennen en je op hun oordeel moet vertrouwen om naar een dierenarts te gaan?

Ik heb 2 zieke katten. Ben opvanggezin geweest voor kittens. Ik heb een katje verloren aan een hartprobleem. Mijn dierenarts overlegt met mij bij alles en vertrouwt meer aan me toe dan aan andere mensen met hun dieren. Als je de moeite neemt om meteen te gaan beschuldigen, neem dan ook even de moeite om eerst wat te gaan lezen over mij en mijn katten.

Ik vraag om het advies hoe ik het nu het best kan verzorgen. En dat kan OOK een bezoek aan de dierenarts inhouden. Maar als ik beschuldigd wordt van aanmodderen met Snoetje, ja, dan ben ik beledigd.

Met Snoetje gaat het heel goed, dankjewel. Net nog samen met mijn moeder gecontroleerd. De roodheid trekt weg, het is bijna niet meer dik. Hier kan een dierenarts niks aan doen. Ik laat de korst erop en ontsmet het.

Dit topic mag gesloten worden, want heb hier precies geen zin in. En de beheerders met mij, kan ik mij indenken :s

Spreek je je eigen niet heel erg tegen?
Dit is wel degelijk zelf aanmodderen. Je zegt zelf als titel tekenbeet ontstoken.
Bij een ontsteking hoort antibiotica.
Maar je weet het zo goed beter, je dierenarts komt aan jou raad vragen.
Maar ondertussen vraagt je hier op het forum wel om tips en raad.
Maar je weet het toch zo goed allemaal, dat schrijf je namelijk zelf meermaals.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#13 Geplaatst 29 september 2011 - 21:19

Nathalie zei:

Oh kijk, dankjewel. Nog iemand die op zijn gevoel vertrouwt ivm met zijn katten. En een gezonde en gelukkige kat heeft.

De roodheid is zo goed als weg, zag ik. Komt in orde. Ik ga de korst er idd op laten, zodat er geen vuil inkomt en ontsteekt. Dus terramycine voor een wondje ook?

Dankjewel voor de normale reactie. :)

('t is toch iets, eerst te bezorgd over Jaro en in een mini paniek naar de dierenarts en dan verwaarloos ik Snoetje)

Het slotje mag nog steeds komen. Ik weet genoeg of vindt wel elders antwoorden.

Ik doe dit altijd op de wondjes van de katten hier en vind dat dit altijd het beste resultaat geeft, zie ik dat het na een paar dagen niet beterd dan ga ik naar de da.
Weet je Nathalie ik ga alleen naar de da als ik het nodig vind, het is niet omdat ze een scheve scheet laten dat je bij de da direkt moet staan. ;)

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#14 Geplaatst 29 september 2011 - 21:28

Nathalie, je mag dit echt niet beledigend opnemen, in mijn ogen bedoeld Tinne het wel goed, je komt toch zelf raad om vragen! ;)
Als jij zeker van je mening bent dan is dat zo, Tinne heeft haar eigen mening, zoals iedereen er één heeft! ;)

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#15 Geplaatst 29 september 2011 - 21:42

Nathalie staat bij een scheve scheet al bij de dierenarts.
Haar vraag is vooral, hoe ze zo'n wondje best verzorgt.

Elke kat die buiten komt heeft wel eens een tekenbeet. En op een forum waar mensen met katten zijn, zal iemand ervaring met zo'n beet kunnen delen. Door er gewoon op te antwoorden dat ze naar de dierenarts moet gaan en het laat aanmodderen, daarmee is toegewijd kattenpersoneel helemaal niets.