Spring naar inhoud

- - - - -

De donkere dagen voor kerst

• Log in om te reageren
35 reacties op dit onderwerp
Guest_Beau_*
Guest_Beau_*

#16 Geplaatst 30 september 2011 - 03:21

Die zijn alleen rond sinterklaas aanwezig (nouja vanaf eind augustus tegenwoordig tot 5 december) en horen bij de traditie Sinterklaas en zijn dus ook typisch nederlands net zoals een aantal andere lekkernijen rond die tijd alleen beschikbaar zijn

Bewerkt door Beau, 30 september 2011 - 03:21.

Nakthis
Nakthis
  • 1.321 berichten
  • 2 katten

#17 Geplaatst 30 september 2011 - 06:01

Hehe...Ik heb kruidnoten getrakteerd op mijn werk gisteren, want mijn collega's vinden dat geweldig. Ik kom uit een grensdorpje, daar hadden ze dat wel. Hier in Antwerpen nog niet gezien, maar we doen toch vaak boodschappen in NL aangezien het enorm scheelt.

:hug:

Heel veel sterkte aan iedereen die zware dagen tegemoet gaan.

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#18 Geplaatst 30 september 2011 - 09:27

lathyrus zei:

Een vraagje aan de Nederlanders hier: zijn in Nederland de kruidnoten (die snoepjes) het hele jaar door beschikbaar of is dat alleen in de sinterklaas periode?
Halve trouwboek kreeg vorig jaar een sinterklaas pakket op zijn werk en daar zaten dus kruidnoten in uit nederland.
Ik had dat nog nooit gegeten.
Eens ik er van geproefd had kon ik er niet meer afblijven en ik heb de hele zak op 1 dag binnengewerkt :oops:
Maar in België zie ik die nooit ergens liggen (juist nu liggen er in de action maar er is chocolade rond en die vind ik minder lekker)
Dus zijn kruidnoten het hele jaar door in Nederland beschikbaar of toch niet?
Kwestie van toch misschien maar 3 uur in de auto te zitten als ik weet dat er aan t eind van de rit kruidnoten op me wachten :goofy: :d

Kruidnootjes zijn helaas niet het hele jaar verkrijgbaar. Kruidnootjes zijn eigenlijk hele kleine speculaasjes
Dit zijn kruidnoten:
Geplaatste afbeelding
Die Catherine laat zien zijn pepernoten. Allen deze zijn vaak zo hard dat je iemands hersens ermee kan inslaan.
Ik geef zelf liever de voorkeur aan bakkerspepernoten
Dat zijn deze:
Geplaatste afbeelding
Deze liggen overigens niet eens meer alleen bij de echte bakker maar in de supermarkten ook.

Dan vind ik zelf ook nog de friese pepernoten erg lekker:
Geplaatste afbeelding

Dus Belgjes een uitstapje naar Nederland de AH kan je dit lekkers wel kopen ;)

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

JessaRaquel
JessaRaquel
  • 16.996 berichten
  • 1 katten

#19 Geplaatst 30 september 2011 - 12:01

Ik vindt de kerst periode wel leuk alleen voor de sfeer en gezelligheid overal lichtjes en mooie kerstbomen en versierde tuinen en huizen :)
Daarentegen mis ik heel hard mijn beide ouders want ze kwamen hier steeds bij ons met de feestdagen ,maar ik heb mij wel voorgenomen om wel een kerstboom en gezellige huiskamer te hebben in die periode .Omdat ik daar heel erg van hou :)
Dan zal ik deze lekkernijen zoals pepernoten eens moeten proberen .

Bewerkt door babetatilla, 30 september 2011 - 12:21.

Geplaatste afbeelding
Als-ie spint is -ie blij ...als-ie gromt is-ie boos...als-ie slaapt is-ie lief :paw :cattailwag

nisha's wonderland
nisha's wonderland
  • 2.871 berichten

#20 Geplaatst 30 september 2011 - 12:09

[quote=jubikelcats;1034482

Dus Belgjes een uitstapje naar Nederland de AH kan je dit lekkers wel kopen ;)

[/quote]

[SIZE=5] ik heb al een aantal keer de overgang van oud naar nieuw in nederland gevierd. 1keer amsterdam en laatste keer maastricht. Maastricht vond ik echt super dan...
[/SIZE]

Guest_desorayo_*
Guest_desorayo_*

#21 Geplaatst 30 september 2011 - 12:16

kruidnoten verkopen ze in belgie in de HEMA & WIBRA

Bewerkt door desorayo, 30 september 2011 - 12:16.

B&B
B&B
  • 1.146 berichten
  • 2 katten

#22 Geplaatst 30 september 2011 - 12:22

jubikelcats zei:

Dat is zeker zo. Ik weet nog wel de 1e kerst zonder mijn pa. En dan is de afstand bij ons nog groter ( 220 km). Tot nu toe zijn we met kerst altijd in Rotterdam geweest of kwamen mijn ouders en na dat mijn papa overleden was kwam mijn mama naar ons. Dat valt weg en dat is slikken.

Hè, wat vervelend! :hug:

Mijn ouders wonen tegenwoordig zo'n 1000km verderop, maar deze kerst vliegen mijn vriend en ik gewoon naar ze toe voor een paar dagen. En als ik dit soort dingen lees dan ben ik blij dat dat voorlopig (hopelijk!) nog kan. Kerst is voor mijn kant van de familie wel echt een familie aangelegenheid. Gelukkig heb ik een vriend die daar totaal geen probleem van maakt. En met oud & nieuw blijven we lekker hier.

lathyrus zei:

Een vraagje aan de Nederlanders hier: zijn in Nederland de kruidnoten (die snoepjes) het hele jaar door beschikbaar of is dat alleen in de sinterklaas periode?
Halve trouwboek kreeg vorig jaar een sinterklaas pakket op zijn werk en daar zaten dus kruidnoten in uit nederland.
Ik had dat nog nooit gegeten.
Eens ik er van geproefd had kon ik er niet meer afblijven en ik heb de hele zak op 1 dag binnengewerkt :oops:
Maar in België zie ik die nooit ergens liggen (juist nu liggen er in de action maar er is chocolade rond en die vind ik minder lekker)
Dus zijn kruidnoten het hele jaar door in Nederland beschikbaar of toch niet?
Kwestie van toch misschien maar 3 uur in de auto te zitten als ik weet dat er aan t eind van de rit kruidnoten op me wachten :goofy: :d

Hmmm, kruidnoten!!! :cheer:

Goed dat je het zegt, die zal ik even in grote getale inslaan als ik weer in Nederland ben. Ik vind degene met chocola er omheen juist wel ontzettend lekker! Je kan ze trouwens ook heel makkelijk zelf maken (de gewone versie dan). Is nog leuk ook! Er zijn zat recepten te vinden op internet:

Sinterklaas recepten

Recept om kruidnoten te maken

Ingrediënten:
- 100 gram boter
- 125 gram basterdsuiker
- 1 eetlepel speculaaskruiden
- 250 gram zelfrijzend bakmeel
- 1 mespuntje zout
- 3 eetlepels melk

Bereidingswijze:
- Verwarm de oven voor op 160 graden en vet de bakplaat in met margarine.
- Zeef het bakmeel, zout, basterdsuiker en speculaaskruiden boven een kom en voeg de boter en de melk toe.
- Kneed alles goed door elkaar tot een soepel deeg. Voeg eventueel nog wat melk toe wanneer het deeg te kruimelig is.
- Maak van het deeg kleine balletjes. Maak ze allemaal ongeveer even groot, anders worden ze niet goed tegelijk gaar.
- Leg ze op het bakblik en druk ze iets plat. Bak ze in 15 tot 20 minuten lichtbruin en gaar.

Bewerkt door B&B, 30 september 2011 - 12:25.

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#23 Geplaatst 30 september 2011 - 13:00

Mmm! Zelf gemaakte kruidnoten zijn lekker. Als je er tenminste niet te veel kruiden in kapt, zoals mijn zus eens heeft gedaan :o
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Kathleen
Kathleen
  • 7.941 berichten
  • 2 katten

#24 Geplaatst 30 september 2011 - 13:15

Voor mij mag de Kerstperiode dit jaar overgeslagen worden. Mijn mama is vorig jaar juist voor Kerst gestorven en tussen Kerst en Nieuwjaar begraven. Dus een echte Kerststemming zal er hier niet inzitten. Het zal een "andere" Kerst zijn dan andere jaren :(
Geplaatste afbeelding
Wanneer je verdrietig bent, kijk dan in je hart en je zal zien dat je weent om wat je vreugde schonk

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#25 Geplaatst 30 september 2011 - 13:24

desorayo zei:

kruidnoten verkopen ze in belgie in de HEMA & WIBRA

inderdaad, maar zou toch die van de hema aanraden! ^^

Geplaatste afbeelding

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#26 Geplaatst 30 september 2011 - 13:56

nisha zei:

ik heb al een aantal keer de overgang van oud naar nieuw in nederland gevierd. 1keer amsterdam en laatste keer maastricht. Maastricht vond ik echt super dan...

Maar rond die periode zijn de pepernoten en kruidnootjes niet meer verkrijgbaar ;)

Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#27 Geplaatst 30 september 2011 - 13:56

Kathleen zei:

Voor mij mag de Kerstperiode dit jaar overgeslagen worden. Mijn mama is vorig jaar juist voor Kerst gestorven en tussen Kerst en Nieuwjaar begraven. Dus een echte Kerststemming zal er hier niet inzitten. Het zal een "andere" Kerst zijn dan andere jaren :(

:hug: :hug:

PoezieMauMau
PoezieMauMau
  • 794 berichten

#28 Geplaatst 30 september 2011 - 14:08

De foto die Catherine geplaatst heeft, zijn noten die best wel een beetje taai zijn. Ik lust pepernoten/kruidnoten erg graag.
..... Een vriend zal met je zingen als je op een berg staat, en zwijgend naast je lopen door een dal .....

B&B
B&B
  • 1.146 berichten
  • 2 katten

#29 Geplaatst 30 september 2011 - 14:19

PoezieMauMau zei:

De foto die Catherine geplaatst heeft, zijn noten die best wel een beetje taai zijn. Ik lust pepernoten/kruidnoten erg graag.

Inderdaad. Is dat niet meer als taaitaai? Daar krijg ik altijd zulke lamme kaken van... :d

Voor mij zijn pepernoten en kruidnoten twee benamingen voor hetzelfde. Maar ik ben geen pepernoten-expert. :)

Guest_Elfonia_*
Guest_Elfonia_*

#30 Geplaatst 30 september 2011 - 14:21

mmmm marsepein :engel: :engel: :engel: