Spring naar inhoud

- - - - -

belang natvoer/rauw (mening Esther gevraagd :))

• Log in om te reageren
13 reacties op dit onderwerp
Gorecki
Gorecki
  • 2.064 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 30 september 2011 - 01:41

Ik heb hier een discussie gelezen over natvoer waarin Esther zegt dat dit nogal belangrijk is voor vochthuishouding. Nu zit het zo dat ik normaal elke dag twee keer een klein beetje natvoer geef om die reden, maar sinds een week of twee moet geen van beide katten het nog hebben. Ik denk dat ik hier een link moet leggen met de nieuwe korrels. Ik ben overgestapt van Sannabelle naar Royal canin en ze eten nu veel meer korrels, ook Fiere eet veel beter, ondanks die nu toch al een hele tijd met een soort "anorexia" kampt om zich vervolgens vol te proppen en over te geven.

Heel af en toe trekken ze een keer naar hun bakje om er een hapje van te eten, maar de rest laten ze gewoon staan. Ik vind het serieuse geld -en eetverspilling want zo'n potje porta of almo kost toch snel 1 euro/100 gr.

Nu ben ik aan het denken om geen natvoer meer te geven maar af en toe een beetje rauwe kip, kippenlevertjes... ik merk dat vooral Fiere hier het voordeel uit haalt. Ze braakt nooit na rauwe voeding. Waarschijnlijk omdat ze het niet zomaar kan binnenschrokken en er dus langer over doet.

Hun volledige voeding zou maw dus niet uit rauw bestaan, maar eerder als een aanvulling op hun korrels. Elke dag willen ze het ook niet. Dus er zouden dan dagen van enkel droogvoer tussen zitten.

Nu is mijn voornaamste vraag: haal ik hier voldoende voedingsstoffen uit voor de katjes? Vooral Festen moet nog groeien, hij zit nog in zijn kitten-status.

En als ik het maar af en toe geef: wat zijn echt goede stukjes vlees, die in de smaak vallen en bovendien bomvol voedingsstoffen zitten?

Bewerkt door Gorecki, 30 september 2011 - 01:44.

Undomiel
Undomiel
  • 247 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 30 september 2011 - 12:37

Mijn Siske eet ook royal canin, en af en toe eens een half blikje almo nature. hij eet ook weinig natvoer. Ik denk dat dit komt omdat Royal canin heel compleet en voedzaam is, zodat ze nog weinig behoefte hebben aan extra's, maar ik blijf toch elke dag een half blikje aanbieden ( zijn lievelingssmaken ) zodat hij dan toch nog wat extra vocht binnenheeft. :d
:catwalk :catwalk

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 30 september 2011 - 14:46

Persoonlijk vind ik het inderdaad belangrijk dat een kat veel vocht binnen krijgt. Katten zijn van oorsprong steppedieren en halen het grootste gedeelte van hun benodigde vocht uit hun prooidieren. Als je dus veel brok voert, wat gortdroog is, moet een kat dubbel zoveel drinken om dit vochttekort op te vullen. En het blijkt uit de praktijk gewoon dat katten dus niet voldoende drinken: kijk alleen maar eens hoeveel blaasgruiskatten je hebt! Veel mensen denken wel dat hun kat voldoende drinkt, maar het tegendeel blijkt.
Nadeel van veel brokken is daarbij ook dat het uit veel plantaardig materiaal bestaat (graan bijv) en dat een kat dus ook veel meer afvalstoffen zijn lichaam uit moet werken. Dat gaat al vaak niet goed en als een kat niet veel vocht binnen krijgt dan kun je wel raden wat er gebeurd.

Kan het niet zijn dat je katten een bepaald merk of smaak beu zijn? Ik vind variatie echt het toverwoord in kattenvoeding. Ik zou altijd meerdere merken en smaken afwisselen. Je merkt het ook wel bij katten die KVV krijgen, ze raken erop uitgekeken. De kans is groot dat je dat voorkomt, door te variëren.

Je kunt prima in plaats van blikvoer rauwe voeding geven.
Wat ik bijvoorbeeld zou geven:

- kwartel
- kippenhart
- lamshart
- kippenmaagjes (niet veel voedingswaarde, wel een goede tandenborstel, zeker als je nog brokjes voert)
- kipfilet
- rundvlees
- kippennekjes
- platgeslagen eendennekken
- alles van konijn
- kalkoenfilet

Je zou daarnaast ook van verse rauwe kip wat bouillon kunnen maken, katten vinden dat vaak heerlijk en zo krijgt je kat toch weer extra vocht binnen.

Het schrokken van de brokken zou ik oplossen door ze bijv. door de kamer te strooien 3x per dag.

Just my two cents. :)

"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

Guest_Veerle_*
Guest_Veerle_*

#4 Geplaatst 30 september 2011 - 18:49

Mij is ooit verteld dat je Royal Canin kan vergelijken met "junkfood" (wat smaak en zo betreft) - daar zitten van alle stoffen in die maken dat een kat het graag eet maar dat wil niet zeggen dat het zo voedzaam is.

Net zoals bij mensen zullen de meeste katten liever en gemakkelijker "junkfood" eten dan gezond eten.

gr.

veerle

Bewerkt door Veerle, 30 september 2011 - 18:50.

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#5 Geplaatst 30 september 2011 - 18:55

Veerle zei:

Mij is ooit verteld dat je Royal Canin kan vergelijken met "junkfood" (wat smaak en zo betreft) - daar zitten van alle stoffen in die maken dat een kat het graag eet maar dat wil niet zeggen dat het zo voedzaam is.

Net zoals bij mensen zullen de meeste katten liever en gemakkelijker "junkfood" eten dan gezond eten.

gr.

veerle

Volgens mij is dit zo met de meeste (alle) brokken. Er zitten zoveel onnatuurlijke vulstoffen in dat de diertjes geen normaal voor hun natuur bestemde voeding krijgen. Overigens is alles in brok en blik kapot gekookt zodat er niet of nauwelijks nog noodzakelijke stoffen in zitten en deze dus worden aangevuld met chemische namaak vitaminen en mineralen.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#6 Geplaatst 30 september 2011 - 18:59

Moest ik kunnen overschakelen op alleen droogvoer dan deed ik het direkt maar hier genieten ze van hun natvoer. Als ze alleen droogvoer eten moeten ze gewoon meer drinken.  

Gorecki
Gorecki
  • 2.064 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 30 september 2011 - 22:41

Veerle zei:

gr.

veerle

Welke brok is dan wel kwaliteitsvol?

Gorecki
Gorecki
  • 2.064 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 30 september 2011 - 22:47

Ester zei:

Persoonlijk vind ik het inderdaad belangrijk dat een kat veel vocht binnen krijgt. Katten zijn van oorsprong steppedieren en halen het grootste gedeelte van hun benodigde vocht uit hun prooidieren. Als je dus veel brok voert, wat gortdroog is, moet een kat dubbel zoveel drinken om dit vochttekort op te vullen. En het blijkt uit de praktijk gewoon dat katten dus niet voldoende drinken: kijk alleen maar eens hoeveel blaasgruiskatten je hebt! Veel mensen denken wel dat hun kat voldoende drinkt, maar het tegendeel blijkt.
Nadeel van veel brokken is daarbij ook dat het uit veel plantaardig materiaal bestaat (graan bijv) en dat een kat dus ook veel meer afvalstoffen zijn lichaam uit moet werken. Dat gaat al vaak niet goed en als een kat niet veel vocht binnen krijgt dan kun je wel raden wat er gebeurd.

Kan het niet zijn dat je katten een bepaald merk of smaak beu zijn? Ik vind variatie echt het toverwoord in kattenvoeding. Ik zou altijd meerdere merken en smaken afwisselen. Je merkt het ook wel bij katten die KVV krijgen, ze raken erop uitgekeken. De kans is groot dat je dat voorkomt, door te variëren.

Je kunt prima in plaats van blikvoer rauwe voeding geven.
Wat ik bijvoorbeeld zou geven:

- kwartel
- kippenhart
- lamshart
- kippenmaagjes (niet veel voedingswaarde, wel een goede tandenborstel, zeker als je nog brokjes voert)
- kipfilet
- rundvlees
- kippennekjes
- platgeslagen eendennekken
- alles van konijn
- kalkoenfilet

Je zou daarnaast ook van verse rauwe kip wat bouillon kunnen maken, katten vinden dat vaak heerlijk en zo krijgt je kat toch weer extra vocht binnen.

Het schrokken van de brokken zou ik oplossen door ze bijv. door de kamer te strooien 3x per dag.

Just my two cents. :)

Bedankt Esther!

Wat natvoer betreft zijn we echt koning in de variatie geworden. :) Daar kan het dus niet echt aan liggen. Eerst was het grau dat ze niet meer moesten en wouden ze alleen nog dingen in trant van almo, porta maar dat moeten ze nu ook helemaal niet meer. Alles wat ik hen nu geef blijft gewoon liggen. Behalve Whiskas en consorten, maar eerlijk: dan geef ik nog liever helemaal niets of alles rauw.

Morgen eens langs de slager voor wat konijn. Die platgeslagen eendennekken klinken me wel niet echt vrolijk als ik eerlijk mag zijn :cat

Zijn kippenlevertjes eigenlijk in orde?

Guest_Veerle_*
Guest_Veerle_*

#9 Geplaatst 30 september 2011 - 23:08

Gorecki zei:

Welke brok is dan wel kwaliteitsvol?

Ik ben ondertussen volledig overgeschakeld naar Orijen en carnibest.

Ik heb Mira een poes van 5 jaar die altijd diarree heeft gehad tot dat ze voor maanden enkel carnibest heeft gekregen en in de zomermaanden orijen en daar kan ze ook tegen.

Ik moet wel zeggen dat ze in het begin absoluut niet gelukkig waren met mijn keuze (heb heel abrupt overgeschakeld) maar nu gaan die brokjes orijen heel vlot naar binnen.

gr.

veerle

Magic Coonie
Magic Coonie
  • 6.039 berichten
  • 6 katten

#10 Geplaatst 01 oktober 2011 - 10:32

Veerle zei:

Ik ben ondertussen volledig overgeschakeld naar Orijen en carnibest.

Ik heb Mira een poes van 5 jaar die altijd diarree heeft gehad tot dat ze voor maanden enkel carnibest heeft gekregen en in de zomermaanden orijen en daar kan ze ook tegen.

Ik moet wel zeggen dat ze in het begin absoluut niet gelukkig waren met mijn keuze (heb heel abrupt overgeschakeld) maar nu gaan die brokjes orijen heel vlot naar binnen.

gr.

veerle

Veerle, waar haal je de carnibest? Ik heb dit ook een tijdje gegeven maar ben ermee gestopt omdat het hier in België zo moeilijk te vinden is. En ik heb maar een kleine diepvries.

Nivo
Nivo
  • 6.320 berichten
  • 1 katten

#11 Geplaatst 01 oktober 2011 - 21:11

Sihirci zei:

Volgens mij is dit zo met de meeste (alle) brokken. Er zitten zoveel onnatuurlijke vulstoffen in dat de diertjes geen normaal voor hun natuur bestemde voeding krijgen. Overigens is alles in brok en blik kapot gekookt zodat er niet of nauwelijks nog noodzakelijke stoffen in zitten en deze dus worden aangevuld met chemische namaak vitaminen en mineralen.

Dat klopt idd, ik heb enkele jaren vleesvervoer gedaan voor een grote supermarktketen. 1 keer per week moesten we het vlees wat de afgelopen week niet verkocht was weer mee retour nemen. Vaak kwam de stank er al vanaf ondanks dat ze het in een vriezer hadden bewaard :misselijk: . Op de centrale slagerij werd dat dan ook weer in een vriezer bewaard, het was best wel de moeite want dat van mijn collega's kwam er ook nog bij. Als die vriezer dan stampvol zat kwam er een vrachtwagen van een firma die er kattenvoer van maakt. Ik heb toen gevraagd of ze alles ervan gebruiken omdat het zo vreselijk stonk in die vriezer en hij kon mij vertellen dat het helemaal uitgekookt werd. :o Ook worden er veel soorten vleesafval in verwerkt, ik heb wel eens in een blik whiskas een hele lap huid met de haren er nog aan gevonden :misselijk:

de enige garantie van echt vlees is wat je zelf koopt!

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 02 oktober 2011 - 10:37

Gorecki zei:

Zijn kippenlevertjes eigenlijk in orde?

Katten mogen het maar heel weinig hebben, de gemiddelde kat eet maar een paar gram lever per week. Het werkt erg laxerend dus ik zou het niet zo snel geven als je ook geen bot op die dag voert. (bot werkt namelijk weer stoppend)
"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

Guest_lady Colomba_*
Guest_lady Colomba_*

#13 Geplaatst 02 oktober 2011 - 12:03

Ben overgestapt naar Orijen kip en vis; en en geef ze nu en dan wat Carnibest ( 2 van de 3 lusten het, de derde bekijkt het zelfs niet en maakt een grote omweg). Ze drinken alle drie wel flink en we laten ze ook met water rechtstreeks uit de kraan spelen, dat water is nog veeeeel lekkerder.
Ik zou wel zo'n fonteintje willen zetten, maar onze Casanova schept alles leeg. Ik weet dus niet goed waar ik dat moet zetten. De drinkbakjes zitten nu al in de afwasbak.

Bewerkt door lady Colomba, 02 oktober 2011 - 12:04.

Guest_Veerle_*
Guest_Veerle_*

#14 Geplaatst 02 oktober 2011 - 15:17

Magic Coonie zei:

Veerle, waar haal je de carnibest? Ik heb dit ook een tijdje gegeven maar ben ermee gestopt omdat het hier in België zo moeilijk te vinden is. En ik heb maar een kleine diepvries.

Niet ver van mijn deur - in Wetteren bij topdog maar da's nog een eindje weg van bij jou, hé.

ik kan ook altijd maar 1 pak van 10 kg (in rollen van 500 gram - vind ik gemakelijk om hier te gebruiken) in mijn kleine diepvries kwijt (heb mij d'r speciaal eentje voor gekocht maar ik denk dat ik toch een iets groter model zal kopen).

gr.

veerle