Spring naar inhoud

- - - - -

Ragdoll met 2 gezichten

• Log in om te reageren
19 reacties op dit onderwerp
Gwynyth
Gwynyth
  • 2.543 berichten
  • 2 katten

#16 Geplaatst 30 september 2011 - 21:20

Vandaar ook de namen Frank en Louie :)

Goh... Ik denk dat het ervan afhangt of ze ook 2 hersenen hebben of niet... Als het filmpje 100% waar is, dan denk ik dat maar één mond echt eet, en rondloopt en "denkt", da's de rechterkant (kattenstandpunt)... Maar anders zou ik ze ook als 2 katten zien.
Geplaatste afbeelding

morgain
morgain
  • 438 berichten
  • 2 katten

#17 Geplaatst 01 oktober 2011 - 00:11

kheb eens wat gegooglt en hetvolgende gevonden:

het zou een ziekte zijn dat kan voorkomen door inteelt: diprosopus: craniofacial duplication. Het is dus niet een vergroeiing van twee embryos maar een probleem met een bepaald enzyme dat instaat voor het vormen van het gezicht. Door een teveel aan het enzyme worden er twee gezichten aangemaakt. Bij mensen kan het ook voorkomen maar zo'n kinderen worden meestal dood geboren of blijven niet lang in leven meestal door problemen met de twee monden. De ene eet en de andere ademt en daardoor komt het eten in de luchtweg terecht.

Maar bij deze kat is dat geen issue want blijkbaar eet hij alleen met de rechter mond want de linker heeft geen onderkaak. Hij ziet door de buitenste ogen, de binnenste ziet niets. Maar hij kan blijkbaar wel met beide neuzen rieken :)
Geplaatste afbeelding

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#18 Geplaatst 01 oktober 2011 - 12:24

morgain zei:

kheb eens wat gegooglt en hetvolgende gevonden:

het zou een ziekte zijn dat kan voorkomen door inteelt: diprosopus: craniofacial duplication. Het is dus niet een vergroeiing van twee embryos maar een probleem met een bepaald enzyme dat instaat voor het vormen van het gezicht. Door een teveel aan het enzyme worden er twee gezichten aangemaakt. Bij mensen kan het ook voorkomen maar zo'n kinderen worden meestal dood geboren of blijven niet lang in leven meestal door problemen met de twee monden. De ene eet en de andere ademt en daardoor komt het eten in de luchtweg terecht.

Maar bij deze kat is dat geen issue want blijkbaar eet hij alleen met de rechter mond want de linker heeft geen onderkaak. Hij ziet door de buitenste ogen, de binnenste ziet niets. Maar hij kan blijkbaar wel met beide neuzen rieken :)

Waar heb je gelezen dat het een gevolg kan zijn van inteelt? Het enige wat ik (tot nu toe) vind is dat het te maken heeft met een enzym/proteïne dat, tijdens de ontwikkeling van het embryo, een belangrijke rol speelt bij de vorming van het gezicht. Simpel gezegd dan.

Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

morgain
morgain
  • 438 berichten
  • 2 katten

#19 Geplaatst 03 oktober 2011 - 13:21

ik had dat ergens gelezen maar vind het niet direct terug.

aangezien het een genetische afwijking is, zou inteelt logisch gezien wel een mogelijke oorzaak kunnen zijn aangezien je hierbij defecte genen via beide ouders door kan geven en zo recessieve ziektes tot uiting laat komen. Een andere oorzaak kan zijn de omgeving (bv straling, voeding)
Geplaatste afbeelding

Ginger-en-Noortje
Ginger-en-Noortje
  • 3.961 berichten
  • 2 katten

#20 Geplaatst 04 oktober 2011 - 00:42

Meer kat om van te houden denk ik dan maar :) eigenlijk ben je best snel gewend aan hoe dat eruit ziet, en t blijft toch gewoon een lieve kat he