Spring naar inhoud

- - - - -

Mijn kitten lust geen water

• Log in om te reageren
16 reacties op dit onderwerp
Guest_catlover76_*
Guest_catlover76_*

#1 Geplaatst 01 oktober 2011 - 00:11

Vandaag zijn we vrijdag. Vorige zondag heb ik in het dierenasiel een kitten gaan halen. Een flink bazeke van een goede 6 weken oud. Die woog 420 gr. Ondertussen weegt die al 500 gr.

Het enige waar ik wat problemen mee heb is eten en vooral drinken. Het kitten heeft al van in het begin diarree. Eerst dacht ik van de stress. In het begin gaf ik dat melk dat ik aanlengde met water omdat het niets anders wou eten/drinken.

Ik weet dat veel katten last krijgen van diarree als ze melk drinken. De melk heb ik achterwege gelaten en ondertussen staat meneer op blikvoer. Ik heb ook droge brokjes geprobeerd, maar dit eet die nog niet.

Mijn vorige kat heb ik een paar weken geleden moeten laten inslapen nadat die aangereden was door een auto. Ik weet dat die in het begin ook vaak diarree had, maar daar had ik nooit problemen met eten en drinken. Het grote verschil is dat dit kitten afkomstig is van een huiskat, terwijl mijn vorige kat een kitten was afkomstig uit en nest van een wilde kat. Toen ik die gevangen had, heb ik die eerst nog moeten tam maken. Die kat vreette echt alles wat je die voorzette (soep, tomaten, bonen, suikerwafel,...). Die kon drinken als een echte dronkenlap. Als ik een glas water in zijn bakje goot, dronk die dat soms in 1 keer uit. Op sommige dagen dronk die wel een halve liter water of meer. Die at wel voornamelijk droge brokjes, vandaar de dorst.

Bij mijn huidig kitten heb ik de melk weggenomen voor de diarree. Die is hier nu toch al een kleine week bij mij. Ik heb die 1 keer water zien drinken en toen was het helemaal voorbij. Hij heeft nog steeds diarree maar echt last lijkt hij daar niet van te hebben. Die loopt hier constant te ravotten. Daar zit echt wel veel leven in.

Het is nu al een paar dagen warm weer. Om ervoor te zorgen dat hij toch genoeg vocht binnenkrijgt, doe ik nu wat water bij zijn blikboer. Ik heb gelezen dat daar ook veel vocht mee binnenkrijgt. Afgelopen 2 dagen heb ik hem niet zien drinken. Al vanalles geprobeerd. De bakjes blijven even vol. Als ik terug een bakje melk aangelengd met water zet, bekijkt hij dit niet.

Hij heeft een bakje waar langs één kant zijn eten in kan (hierin heb ik wat brokjes gelegd) en aan de andere zijde water. Daarnaast staat een potje met blikvoer. Net heb ik een beetje verder nog een potje met water gezet. Hij gaat daaraan snuffelen, maakt aanstalten om te drinken en haalt er dan zijn neus voor op.

Ik weet zelf niet goed wat ik ervan moet denken. Veel zorgen maak ik me niet. Die heeft hier een groot gedeelte van de dag met vanalles en nog wat aan het spelen geweest. Als die echt te weinig vocht zou hebben, zou die bijlange na zo actief niet zijn.

Nog wel een paar ongelukjes gehad nadien, maar toen die hier een uur of 2 thuis was, ging die mooi op zijn kattenbak. Vanmorgen heb ik de kattenbak proper gemaakt. Nu zie ik dat daar 4-5 drollen inliggen.

Ik volg mooi alle instructies die ik online vind:
- dat beestje is hier ondertussen goed thuis dus de stress is weg
- geen melk
- Hij krijgt een paar keer per dag een kleine portie blikvoer
- Dat blikvoer bewaar ik in mijn frigo. Voor ik dat heeft zet ik het een seconden in de microgolfoven zodat het niet te koud is

Mocht nog iemand wat tips hebben, zijn die ten zeerste welkom.

Ik ben in ieder geval heel blij met de nieuwe poes, alhoewel ik mijn vorige poes nog enorm mis. Ik heb afgelopen dagen vanalles en nog wat online opgezocht en besef nu pas hoe gemakkelijk mijn vorige kat wel was. Zorgen dat zijn bakje gevuld was met brokjes en water en iedere dag kreeg die 's avonds wat blikvoer om te verwennen. Een kattebak moest ik niet zetten, die deed zijn behoefte buiten. Nooit of te nimmer maar 1 kattedrol gevonden. Deed nooit moeilijk over zijn eten en drinken. Het enige wat die regelmatig deed was voor de frigo gaan zitten en blijven miauwen tot hij wat blikvoer kreeg. Daarop was hij helemaal verzot.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#2 Geplaatst 01 oktober 2011 - 00:22

Ten eerste is dat kittentje te vroeg weg genomen van zijn mama. Had hij in het asiel nog een mama poes, normaal gaan zo een kleine kittens naar een opvang gezin die hem gewoon maken aan alles en veel leren. Nu moet gij dit allemaal leren aan het katje. Heb je hem al ontwormd want de diarree kan ook van daar zijn?
Heeft het vlooien gehad dan moet je een ontwormingsmiddel ook tegen lint wormen nemen want vlooien zijn drager van de lintworm.
ALs het katje genoeg natvoer eet dan gaat hij zowiezo minder drinken. De meeste katten drinken ook 's nachts. Een halve liter water per dag drinken is wel extreem veel vind ik, meestal katten die zoveel drinken hebben suikerziekte of nierproblemen maar ja dit terzijde.
Je geeft het beste een keer of 3 a 4 natvoer per dag en tss door zet je droogvoer neer voor kittens.
Blijft de diarree aanhouden dan moet je toch naar de dierenarts gaan. Je gaat ook best zowiezo naar de dierenarts om het te laten nakijken en te laten vaccineren aan 8 weken.
Zorg dat het katje genoeg speelgoed heeft en mss een krabpaal zodat het zich kan bezig houden, het beste is nog een 2de vriendje erbij nemen die ietske ouder is zo leren ze van mekaar.

JessaRaquel
JessaRaquel
  • 16.996 berichten
  • 1 katten

#3 Geplaatst 01 oktober 2011 - 00:29

Ten eerste is 6 bweken veel te jong om bij de mamapoes weg te gaan .Er bestaat in de dierenwinkel VIJO melk om aan te sterken probeer dat eens te geven .
Normaaal moet 1kitten tot dertien weken bij de mama poes blijven .

Bewerkt door babetatilla, 01 oktober 2011 - 00:33.

Geplaatste afbeelding
Als-ie spint is -ie blij ...als-ie gromt is-ie boos...als-ie slaapt is-ie lief :paw :cattailwag

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#4 Geplaatst 01 oktober 2011 - 00:39

Je kan ook van whiskas kittenmelk geven of geitenmelk. Welk natvoer geef je nu?

Nivo
Nivo
  • 6.320 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 01 oktober 2011 - 02:14

Heel veel sterkte met het verlies van je poes

Waarom geen melk meer als hij ook al niet goed eet en niks anders wilt drinken?
Gewone melk is niet goed voor een kat, ze zijn allergisch voor de lactose waar ze diaree van krijgen. Als je katten/kittenmelk niet voor handen hebt kan je in de winkel lactose vrije melk halen, ik gebruik al jaren die van campina easy digest, 1,19 – eu per liter. Veel goedkoper dan kattenmelk en mijn poezen vinden het lekkerder ook.
Blikvoer na opening in de koelkast bewaren is niet aan te raden. Of je moet het na openen uit het blik halen voor je het in de koelkast zet. Ook het daarna weer opwarmen in de microgolf lijkt me de smaak heel erg vergankelijk worden en eerder bederven daarna.  Je kan beter portiezakjes kiezen of kuipjes natvoer dan hebben ze altijd vers voer en ze zullen het misschien beter willen eten ook.  Het blikvoer met water aanlengen is niet nodig, in blikvoer zit al ca voor 80% vocht
:geluk:

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 01 oktober 2011 - 07:27

Zoals hierboven beschreven... Ga even met je kitten naar de DA. Dit moet toch sowieso. Ontwormen ed moet ook zeker gebeuren!
Kattenmelk is heus niet erg voor zo'n kleintjes. Hier drinkt Tijger en Snoes dit ook nog af en toe. Ik neem deze van Whiskas, de andere (bv. Colruyt) laten ze links liggen.
Die tip van Viyo is goed, maar hou er ook rekening mee dat sommige katten er juist diarree van krijgen. Zoals de mijne...
Ik zou ook 3 tot 4 keer per dag wat natvoer aanbieden. En voor de rest altijd brokjes laten staan. Zet er altijd maar een beetje (als je thuis bent). Zo kan je zien wat ze gegeten heeft. IN het begin bij Snoes woog ik het voor en na ik thuiskwam.
Als ze echt geen brokjes wil eten, laat dan wat brokjes in de kattenmelk weken voorlopig. Dop je vinger erin en op het neusje. Als reflex gaat dit ktitentje haar neus aflikken en krijgt zo de smaak binnen.

Ongelukjes kunnen er nu nog komen doordat het kittentje misschien niet op tijd bij de kattenbak geraak. Misschien momenteel 2 kattenbakken plaatsen?

Het drinken zou ik niet naast het eten zetten. Hier gaat ze toch amper van drinken.
Zelf heb ik in de living een fonteintje staan (die ook het meeste gebruikt wordt) en een kommetje dat ik 2x/daags (als ik werken ben) ververs. In de veranda staat er ook nog een kom. Alle kommetjes zijn hier uit 'steen'. Uit plastic en "innox" drinken ze hier nauwelijks.

Veel plezier met je katje en denk eraan dat spelen en dingens aan-en afleren enorm belangrijk is nu!
Misschien eens denken aan een iets ouder kitten van 13 weken ofzo? Deze heeft wel 'alles' geleerd (aheum) en kan veel leren aan je kitten!

:geluk:

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 01 oktober 2011 - 08:58

Ik geef ook kattenmelk aan mijn zwervertjes (Milky drink) van carrefour. Deze zijn niet zo romig. Ze lusten alleen maar deze melkjes. 6 weken is idd nog klein. Best toch speciaal voer voor kittens geven. ;)
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

PoezieMauMau
PoezieMauMau
  • 794 berichten

#8 Geplaatst 01 oktober 2011 - 11:16

Heel veel succes ermee :geluk: .
Misschien een idee om een ouder kitten aan te schaffen waar het jongere kitten dan van kan leren. Of je kan een moederlijk type poes zoeken (herplaatser miss?) die je kitten nog veel dingen kan leren.
Ik zou hier alleen niet te lang mee wachten.
..... Een vriend zal met je zingen als je op een berg staat, en zwijgend naast je lopen door een dal .....

annakiya
annakiya
  • 402 berichten

#9 Geplaatst 01 oktober 2011 - 12:07

Waarmee maak je de drinkbakjes schoon? Misschien blijft er een geurtje hangen? Je hebt ook katten die liever 'oud' water drinken of water met een smaakje (ik heb een vissenkom staan met alleen een waterplantje erin, vinden ze lekkerder dan vers water, ik noem het hun thee).
Volgens mij moet je eerst maar van die diarrhee af. En zolang er diarrhee is, zit er vocht in de kat, toch? Heb je al eens het vel iets opgetrokken om te kijken of het snel terug op zijn plaats valt?

sisi
sisi
  • 6.766 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 01 oktober 2011 - 12:18

Een kitten van 6 weken is idd te vroeg weg van de mama en jij zal dus voor een groot deel de opvoeding moeten overnemen of een soortgenootje erbij aanschaffen (liefst iets ouder)
Op 6 weken kan je ze best ontwormen met milbemax (diarree kan zijn van wormpjes)en ontvlooien met stronghold (tegen vlooien en sommige wormen)
Water en eten staan best niet naast elkaar
Om te leren brokken eten zet ik eerst brokken RC babycat34 naast natvoer van RC babymousse
Dan meng ik wat van het natvoer met de brokken (eventueel die brokken nog wat kleiner gemaakt)
Eten uit de ijskast bevorderdt ook diarree
Brokken biedt ik de hele dag aan, natvoer in het begin een 4 tal x en daarna verminder ik dat tot 2x

Bewerkt door sisi, 01 oktober 2011 - 12:19.

Guest_catlover76_*
Guest_catlover76_*

#11 Geplaatst 01 oktober 2011 - 18:50

Het verbaasde mij ook dat die al mee mocht voor adoptie.

Ik moet wel zeggen dat het al een zelfstandig bazeke is. Die eet zelfstandig, ging al automatisch in de kattenbak.

Sinds vandaag is de diarree al een heel stuk beter. Die is nog maar 1 keer in zijn kattenbak geweest. Die drol was ook al wat steviger dan de voorgaande.

Die groeit als kool en is op minder dan een week al 100 gr (=1/4 van zijn gewicht bijgekomen). Het eten gaat onder ook zonder probleem. Blikvoer, hierin meng ik wat droge brokjes en om zeker te zijn dat die genoeg vocht binnenkrijgt, doe ik er wat water bij.

In een apart bakje leg ik dan wat droogvoer. Daar begint hij nu ook spontaan van te eten. Waarschijnlijk drinkt die als ik het niet zie. Veel zal die sowieso niet drinken.

Ik weet natuurlijk niet de voorhistorie van dit kitten. Dat zat samen met zijn broertje in een bench. De moeder dat er niet bij. Nadien heb ik vernomen dat het een nest van 4 poesjes was, waar er al 2 van geadopteerd waren.

Van het opvoeden van dit kitten heb ik echt geen bang. Zoals vermeld was mijn vorige kat van een wilde kat. Toen ik die als kitten gevangen heb, was die ook wild. Op 1 week was die volledig handtam. Nooit veel problemen mee gehad. Als die klein was, heeft die ook een tijd diarree gehad. Dat probleem heeft zich nadien automatisch opgelost.

Ik vond ook dat mijn vorige kat extreem veel dronk, maar die blaakte van gezondheid.

Ik merk in ieder geval dag een nacht verschil tussen mijn huidig kitten en mijn vorige kat toen die nog klein was. Maar ja, iedere kat heeft zijn eigen karakter.

sisi
sisi
  • 6.766 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 01 oktober 2011 - 20:40

Ja iedere kat heeft zijn eigen verhaal en karakter :)

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 03 oktober 2011 - 12:23

Nog even vermelden dat het geen kwaad kan dat je kat geen brok eet. Er zijn katten die het simpelweg niet willen eten. Op dit forum zijn mensen die hun kat(ten) enkel natvoer geven en daarnaast ook rauwvoer. Waaronder Esther. Zij weet heel veel over deze materie.

Ester's katten NRV-topic. UPD. pag 19 *schokkend*

Rauw voer: wat kun je geven/wat is wat?

Dit is bovendien de natuurlijkste manier van voeren. Er zijn ook veel voordelen aan. Het is gezond, de katten moeten meer moeite doen voor hun eten dan wanneer ze brokjes/natvoer krijgen, ze hebben langer een voldaan gevoel, de ontlasting is vaster, etc.
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Lilia2055
Lilia2055
  • 4.590 berichten
  • 3 katten

#14 Geplaatst 03 oktober 2011 - 12:25

Kali wou eerst ook geen water drinken en dus kochten we kittenmelk. Maar we hebben dan een waterfontein gekocht en sindsdien is ze echt stekezot van water en kan je haar met melk geen plezier meer doen.
Geplaatste afbeelding

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#15 Geplaatst 03 oktober 2011 - 12:44

Alle katten houden van stromend water drinken :)
Mijn nieuwe poezel Kouichi is nooit een fontein gewoon geweest maar vanaf de eerste dag drinkt hij al enthousiast van de waterfontein ^^
Dus misschien kun je eens opteren voor een waterfonteintje?

Geplaatste afbeelding