Spring naar inhoud

- - - - -

Mijn goede daad van deze week

• Log in om te reageren
20 reacties op dit onderwerp
Guest_catlover76_*
Guest_catlover76_*

#1 Geplaatst 01 oktober 2011 - 00:52

Een paar weken geleden heb ik mijn vorige poes moeten laten inslapen nadat die aangereden was door een auto.

Afgelopen zondag ben ik in een asiel in de buurt een nieuw kitten gaan halen. Het toeval wou dat daar iemand was die die dierenarts waar ik met mijn poes geweest was assisteerde en die herkende me.

In het asiel krijgen ze regelmatig volledig verwilderde katten binnen die ze meestal moeten laten inslapen omdat niemand die wil adopteren. Voor deze poezen zoeken ze boerderijen waar ze deze kunnen uitzetten. Het toeval wil nu dat ik op een boerderij woon.

Even met mijn huisgenoten over gesproken. 's Anderendaags ben ik dan terug naar het asiel gegaan om zo'n wilde kat te adopteren. Ze hebben me gratis een afgedankt hok meegegeven. Dit moest ik in de hangar (=toekomstige woonplaats van die kat) zetten in die daar een maand in laten zitten vooraleer die vrij te laten.

Thuisgekomen met die kat. Een bakje met eten en drinken en een kattenbak in dat hok gezet. Die kat even laten kalmeren een een halfuur nadien eens gaan checken. Die was nog helemaal over haar toeren. Een uur nadien kwam mijn pa binnen met de vraag "waar is die kat naartoe". Ik direct naar dat hok. Nu is die kat daaruit ontsnapt maar ik heb geen iedee hoe. Dat was volledig afgesloten.

Daagsnadien hoorde ik een poesje miauwen maar dacht dat ik droomde. De dag nadien hoorde ik dit heel duidelijk. Eerst dacht ik dat er weer een zwerfkat in de hangar komen jongen was. Uiteindelijk bleek het die ontsnapte kat te zijn. Volgens het asiel is die kat een half jaar oud. Ik vermoed echter dat die maar een maand of 3-4 oud is. Als die miauwt, klinkt die nog als een kitten die naar zijn moeder roept.

Die kat blijft in ieder geval in de buurt en komt de hangar niet uit. Ik heb eten en drinken gezet, maar hier komt die niet aan. In het begin stak die kat zich helemaal weg van de schrik.

Nu hoor je die regelmatig miauwen en laat zich soms ook even zien. We zullen er wel wat werk mee hebben om die wat tammer te krijgen. Hier in de gemeente is er een project voor wilde katten. In het slechtste geval laat ik door de gemeente een val zetten om die te vangen zodat die gesterliseerd kan worden. Ook al is het maar een jonge kat, die was absoluut onhandelbaar. Het geslacht is niet bepaald. Gezien het een bonte mengeling van alle kleuren is, vermoed ik dat het een katin is.

Die is in ieder geval gered. Als ik die niet geadopteerd had, had die een spuitje gekregen wegens onhandelbaar. Mijn lijkt het dat die poes gewoon keiveel schrik heeft en dat die veel kalmer gaat zijn als die op haar gemak is.

Toen ik in het asiel was, heb ik daar nog een andere kat gezien. Ik moet mezelf echt tegenhouden of ik zou die zo ook nog in huis nemen. Zo'n schatje. Die zat samen in een hok met 2 kittens die duidelijk niet van haar waren. Die speelde surrogaatmoeder. Zelden zo'n aanhankelijke kat gezien. Die smeekte om geaaid te worden ook al was ik voor haar een compleet vreemde.

En dan te bedenken dat mijn vorige kat zich onder de kast ging verstoppen van schrik als er bezoek was.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#2 Geplaatst 01 oktober 2011 - 01:24

Fijn dat je verwilderde katjes een thuis geeft op de boerderij, zorg er wel voor dat ze gesteriliseerd word. Mss best er voor zorgen dat ze toch gewoon word aan u, zodat je haar kan pakken als het nodig is. Kijk er ook naar uit dat ze eet want dagen zonder eten is ongezond en kan ze aan sterven. Behandel haar ook tegen vlooien en wormen.

DORIS
DORIS
  • 7.963 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 01 oktober 2011 - 05:42

Mss wort ze tammer met een speelkamaraadje.
  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

Alicia
Alicia
  • 2.222 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 01 oktober 2011 - 08:18

Veel succes met het tammer maken!

Kan hij/zij de hangar uit?

Dan zou ik je toch aanraden zo snel mogelijk werk maken van het steriliseren/castreren.
Want als het een kattin is... ;)

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 01 oktober 2011 - 08:49

Wat lief van je om dit katje een kans te geven. :d Het is idd heel moeilijk om boerderijkatjes te plaatsen. Ze maken weinig kans.
Ik woon ook op een boederij en ik heb 16 katjes in de schuur.
Wel best om het zo vlug mogelijk steriel te laten maken want voor je het weet zit je met een hele groep. :oops:
Ik ben al een jaar bezig om ze allemaal te vangen en naar de DA te brengen. :(
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

griffel1977
griffel1977
  • 2.035 berichten

#6 Geplaatst 01 oktober 2011 - 12:11

Geweldig dat je zo'n "wildje" de kans geeft!
Maar vindt het wel onverantwoordelijk van het asiel moest het niet steriel zijn! Boerderijkatten worden toch steeds steriel meegegeven?

Met wat geduld en het lokken met eten (probeer anders eens wat Tonijn of gekookte kip) kan je haar mss wat tammer maken. En mss is een 2de "wilde" kat een optie. In het asiel van Sint-Truiden, of via Poezennetwerk geraak je aan steriele boerderijkatten.
Succes allessinds met jouw katje!

Bewerkt door griffel1977, 01 oktober 2011 - 12:15.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 01 oktober 2011 - 17:43

:thumb: :thumb: :thumb: :geluk: , ik vind het ook wel vreemd dat ze bij het asiel nog niet gesteriliseerd werd. Ik zou hiervoor ook zo snel mogelijk een afspraak maken.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_catlover76_*
Guest_catlover76_*

#8 Geplaatst 01 oktober 2011 - 18:38

Ik was er bij toen die kat daags voordien binnengekomen is. Die was totaal onhandelbaar. Het geslacht weet ik niet. Wegens onhandelbaarheid, hebben zo ook in het asiel het geslacht niet kunnen bepalen.

Ik heb eten en drinken voorzien, maar hier komt ze niet aan. Ze begint al wel iets minder schuw te worden. Soms laat ze zich heel even zien, als je erop roept antwoordt (=miauwt) ze.

Er is hier in de gemeente een project voor zwerfkatten. Ik kan ze gratis laten sterliseren. Ik ben dan ook van plan om dit te laten doen. Ze moet eerst nog iets ouder zijn. Het is ook nog een vrij jonge kat.

Blijkbaar zoekt ze toch haar kostje bijeen. Ze komt niet aan het eten dat ik geef (kattebrokken, blikvoer, kip). Ze zit hier toch al een dag of 5. Mocht ze niets gegeten of gedronken hebben was ze al lang gecreveerd.

Die wilde katten kan je ook niet vergelijken met een huiskat. Die zijn ongelooflijk sterk en zelfstandig. Mijn vorige kat was een kitten van een wilde kat. Die scharrelde ook zonder probleem zijn kostje samen. Soms kwam die 24u of langer niet naar huis. Als die dan thuiskwam en ik gaf die eten dan liet die dat gewoon staan.

Mijn Musti zat heel veel buiten. Ik vermoed dat dit een echt binnenkat gaat worden. Tegen dat ze wat ouder is en buiten kan, zal het buiten een stuk kouder zijn en zal ze hij waarschijnlijk niet veel zin hebben om buiten te gaan. Mijn Musti bracht ook veel tijd door in de hangar. Die wilde kat die daar nu zit, jaagt mijn andere kat gegarandeerd weg. Die andere kat is wat ouder en dus groter. Tegen dat mijn kitten groot genoeg is om zich te verdedigen heeft die andere kat al lang zijn territorium opgeïst.

Mijn vorige kat sliep overdag en was 's nachts actief. Het kan nog veranderen natuurlijk, maar mijn kitten slaapt 's nachts en is overdag actief (met natuurlijk af en toe wel een dutje).

Ik hoop in ieder geval om die wilde kat nog wat tammer te maken. Niet de bedoeling om daar een handtamme huiskat van te maken, maar het zou wel leuk zijn als ze zich op lange termijn laat aaien.

KingFredII
KingFredII
  • 9.496 berichten
    • Locatie: vlakbij waar Brabant, O-Vlaanderen en Antwerpen elkaar raken
  • 1 katten

#9 Geplaatst 02 oktober 2011 - 20:44

:LOL:
Miauw!

Lees mijn schrijfsels of beluister mijn muziek:
klik op mijn naam in de linkermarge en dan op "bezoek KingFredII's webpagina"

Guest_catlover76_*
Guest_catlover76_*

#10 Geplaatst 08 oktober 2011 - 17:42

Mission accomplished.

Eergisteren heb ik die bij toeval kunnen pakken. Toen heb ik die moeten los laten omdat ze (het is dus een katin) te hard beet en krapte. Gisteren opnieuw geprobeerd, maar toen was ze te schuw.

Daarstraks was het bingo. Ik heb ze gepakt, direct tegen mijn lijf geduwd zodat ze niets kon doen en die beginnen aaien. 5 minuten later was die aan het spinnen van genot. Dat is natuurlijk niet als een huiskat. Die is schuw. Heeft de neiging om weg te willen lopen, maar doet niets. Bijt niet, krapt niet. Op een gegeven moment begon ze me zelfs te likken.

En dan te weten dat als ik die kat niet geadopteerd had, hadden ze die waarschijnlijk laten inslapen wegens te wild. Afgaande op de ervaring met mijn vorige wilde kat, is die binnen een paar dagen zo mak als een lammetje. Ik heb er afgelopen dagen mijn kitten een paar keer bijgezet. Als je die samenzet, beginnen die leuk met elkaar te spelen. Alhoewel mijn kitten een heel stuk jonger is, laat die katin zich helemaal doen LOL

Nivo
Nivo
  • 6.365 berichten
  • 1 katten

#11 Geplaatst 08 oktober 2011 - 17:49

:heart: :duim:

KingFredII
KingFredII
  • 9.496 berichten
    • Locatie: vlakbij waar Brabant, O-Vlaanderen en Antwerpen elkaar raken
  • 1 katten

#12 Geplaatst 08 oktober 2011 - 18:01

Ik heb deze week één van onze kippen uit haar lijden verlost. Ik had er wel moeite mee, want je beëindigt toch een leven. Maar dood was ze toch wel gegaan; waarschijnlijk binnen een dag daarna.

Bewerkt door KingFredII, 08 oktober 2011 - 18:02.

Miauw!

Lees mijn schrijfsels of beluister mijn muziek:
klik op mijn naam in de linkermarge en dan op "bezoek KingFredII's webpagina"

Guest_catlover76_*
Guest_catlover76_*

#13 Geplaatst 13 oktober 2011 - 22:24

Ondertussen zijn we een paar dagen verder. Ik heb die kat een paar dagen niet meer kunnen pakken. Tot gisteren.

Gisterenavond een uur of 3 mee binnengezeten. In het begin wist die kat niet waar ze het had. Die wou constant weglopen. Een uur later kon ik die gewoon loslaten, die bleef bij mij zitten. Op een gegeven moment lag die gewoon te slapen, helemaal op haar gemak.

Gisteren avond dan terug in de hangar gezet. In de late namiddag heb ik die terug gepakt en het grooste deel van de avond mee binnen gezeten. Op een gegeven moment vroeg die zelf al om gepakt te worden. Die heeft hier weer een hele tijd bij mij gezeten.

Ik weet niet helemaal wat ik ervan moet denken. Mijn kleine kater (kitten) lijkt stik jaloers. Die weet preciet niet waar hij zich aan heeft. Die wil constant met die ander poes spelen, maar gaat er heel hardhandig mee om. Die katin wil ook wel spelen, maar is een stuk rustiger ook al is die bijlange na niet zo tam. Mijn kitten lijkt wel een hooligan. Die had vandaag uitzonderlijk wel wat alleen gezeten. Misschien had het daar mee te maken. Die bespringt die andere kat langs alle kanten en laat die geen minuut gerust.

Vandaag heb ik die hier binnen met elkaar laten spelen. In het begin heb ik ze een paar keer uit elkaar gehaald. Nadien heb ik ze maar laten doen. Het lijkt toch dat zu nu spelen en niet meer vechten. Afwachten wat het morgen gaan geven.

Mijn kitten ligt hier nu helemaal uitgeteld op mijn schoot te slapen, maar daarstraks was er geen huis mee te houden. Hij ging zelfs lopen van mij, net of hij de wilde poes was.

Voila, of te hoe je van een volledige wilde kat binnen een paar dagen een tam kan maken mits je daar wat tijd voor uittrekt. Op het eerste zicht is die katin goed op weg om een tamme aanhankelijk poes te worden (spint constant, geeft me likjes en geniet van de aandacht). Als ik er me niet over ontfermd had, hadden ze die nu hoogst waarschijnlijk laten inslapen.

Soms denk ik, als ze nog wat tammer is moet ik ze misschien gewoon terug naar het asiel brengen ter adoptie (zou dan wel een baasje moeten vinden) en ik begin met het temmen van de volgende wilde kat :LOL:

B&B
B&B
  • 1.146 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 13 oktober 2011 - 23:42

Whaha, ja gewoon terugbrengen en heel droog vragen: "Hey, ik zou toch een wilde kat krijgen...? :catscratchhead "

:slach:

Nee, ik zou haar lekker houden. Grote kans dat ze in een nieuwe situatie weer schuw wordt en niet iedereen weet hoe ze daarmee om moeten gaan. En ze klinkt als een leuk kattinnetje. :)

De kat van mijn ouders was ook wild en ze deed in het begin heel gemeen tegen iedereen. Constant blazen enz. Maar als we haar tegen ons aan hielden begon ze ook altijd keihard te spinnen. Heel aandoenlijk, zo'n kleine blaaskaak die stiekem het liefst lekker geknuffeld wil worden. :love3:

Guest_catlover76_*
Guest_catlover76_*

#15 Geplaatst 14 oktober 2011 - 00:16

B&B zei:

Heel aandoenlijk, zo'n kleine blaaskaak die stiekem het liefst lekker geknuffeld wil worden. :love3:

Dat beschrijft nu helemaal die katin. Alhoewel die kleine uk veel tammer is, is die niet zo knuffelbaar. Als die moe is blijft die op je schoot zitten. Op andere momenten is er geen huis mee te houden en helemaal overactief. 't Zal de leeftijd wel zijn. Misschien ook het verschil tussen een kater en een katin. Alhoewel dat ik me laten vertellen heb dat een kater aanhankelijker is dan een katin.

Mijn vorige kat vond het heerlijk als je die onder zijn kin of op zijn kaken aaide. Als hij maar aan zijn kopje geaaid werd. Die katin vind dat ook leuk, maar vooral de bovenkant van haar hoofd. Mijne kleine kater vind daar niets aan. Heel raar, alle katten die ik al geaaid heb vinden het meestal keileuk om op die manier geaaid te worden. Die kleine moet dat precies nog leren. Precies of die in zijn apenjaren zit.

Mijn vorige kat heb ik nog niet zo lang geleden moeten laten inslapen. Dan begin je natuurlijk te vergelijken. Ik weet toen ik die getemd heb, was kopjes geven het eerste wat die begon te doen.

Het is wel een heel raar zicht als je de koppen van die 2 poezen gaat vergelijken. Die katin is toch wat ouder dan mijn kitten en het hoofd van mijn kitten is een stuk dikker dan dat van die katin. Mijn vorige kater had ook zo'n dikke kop, maar dat is vooral gekomen toen die wat ouder werd.

Meneer staat nu op droge brokken i.p.v. blikboer. De diarree is volledig gedaan en in tegenstelling tot voordien zie ik die nu wel regelmatig drinken. De droge brokjes voor kittens laat die voor wat die is. Die ben ik aan die katin aan het geven. Ik heb nu terug brokken voor wat oudere poezen en daar eet hij zijn buikje van vol.

Ik kan echt niet geloven dat sommige mensen hun katten zo maar dumpen of er niet naar omzien. Een kat is nu echt wel één van de gemakkelijkste huisdieren om te houden. Eten en drinken geven, kattebak en wat aandacht geven. Zelfs die halfwilde katin ging spontaan in die kattebak plassen terwijl die nog nooit in haar leven een kattebak gezien heeft.

Morgen na mijn werk opnieuw vangen. Mij van't weekend nog wat mee bezighouden en na't weekend is dat een volledig tamme kat. Dan kunnen die 2 hier naar hartelust ravotten, alhoewel die katin 's nachts wel terug in de hangar vliegt. De andere is nog veel te klein, die mag voorlopig binnen blijven slapen.