Spring naar inhoud

- - - - -

Opgevangen kater sproeit verschrikkelijk - wat nu?

• Log in om te reageren
21 reacties op dit onderwerp
Elke80
Elke80
  • 82 berichten

#1 Geplaatst 01 oktober 2011 - 11:46

Gisteren ben ik de kater gaan ophalen die ze me in de schoot geworpen hebben bij het zoeken naar Findus. Ik ben er meteen mee naar de dierenarts gegaan met als conclusie: hij is redelijk verzorgd (dus waarschijnlijk verloren), niet gecastreerd, ongeveer een jaar of 3, heeft oormijt, een oogziekte en hij is een tand kwijt. Hij zit in een aparte kamer met een kattenbak, slaapplekjes, eten, enzovoort maar ondanks de Feliwaystekker sproeit hij de hele boel onder. Niet veel, ik kan niet zien waar hij sproeit maar de geur is niet te harden :misselijk: . Daarnet heb ik de hele kamer uitgesopt (zonder resultaat) en hem even op zolder de boel laten verkennen. Slecht idee want ook daar loop je nu tegen een stankmuur aan.

Nu is de vraag of hij dit gedrag nog gaat afleren? Dinsdag zou hij worden gecastreerd maar als hij blijft sproeien, kan ik hem echt niet houden :( . Mijn kattin Joske wordt er gek van. En hij zal nog twee maanden binnen moeten blijven omdat ik eind oktober verhuis. Wat moet ik nu doen? Hoe groot is de kans dat dit nog goed komt? Kwestie van het ventje niet teveel van de ene plaats naar de andere te moeten brengen.

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#2 Geplaatst 01 oktober 2011 - 11:56

Wacht even de castratie af. Dat hij nu als ongecastreerde kater in een nieuwe omgeving de boel ondersproeit is volledig normaal hoor. Weet ook dat hij waarschijnlijk toch nog een paar weken na de castratie zal sproeien. Je kan hem Zylkene geven om wat te kalmeren maar verwacht er geen wonderen van hé. Tijd zal je leren of hij het afleert of niet.

Sky is gecastreerd geweest als hij anderhalf was. Hij sproeide ook verschrikkelijk veel. Hij heeft nog wat gesproeid na zijn castratie, (vooral bij de fokster in de buurt van andere open katers en poezen maar sinds hij hier is.. (ik zeg niets want..) Niet alle katers die te laat zijn gecastreerd leren het sproeien af, maar hoop doet leven hé. Weet ook dat zowel de urine als de sproeigeur van een gecastreerde kater in de regel minder ruikt

Kuisvooral de sproeiselplekken goed uit met Biotex groen, HG alle nare geurtjes weg of stalfris dat de enzymen afbreekt. Anders zal hij blijven sproeien op die plekken. Goed laten indringen en goed spoelen. Geen amonia gebruiken want dat doet ze meer sproeien en urineren. Feliway verdamper en verstuiver. Probeer ook een paar watjes die je langs zijn kaken en snorharen wrijft op de plekken vast te prikken waar hij sproeit. Zo ruikt hij zijn eigen op de plekjes die hij zich eigen zou willen maken. Een synthetische vorm van afbakenen van het terrein.

Veel succes ermee

Elke80
Elke80
  • 82 berichten

#3 Geplaatst 02 oktober 2011 - 09:19

Zal ik proberen. Maar hoe weet je nu waar hij gesproeid heeft? Je ziet er niks van.

nisha's wonderland
nisha's wonderland
  • 2.871 berichten

#4 Geplaatst 02 oktober 2011 - 10:13

kan je het niet zien tegen lichtschijnsel? sproeien gebeurt ook meestal op hoogte, ze gaaan hiervoor niet zitten.

Het is ook niet zeker dat hij dit afleert na de castratie, sommige katers blijven sproeien.. zoals eragon zegt geen amoniak gebruiken maar ook geen bleekwater...
in elk geval: ik duim voor je!

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#5 Geplaatst 02 oktober 2011 - 10:24

Elke80 zei:

Zal ik proberen. Maar hoe weet je nu waar hij gesproeid heeft? Je ziet er niks van.

uv licht. als het donker is met een uv lamp overal langs schijnen. je ziet de sproeivlekken dan oplichten.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

nisha's wonderland
nisha's wonderland
  • 2.871 berichten

#6 Geplaatst 02 oktober 2011 - 11:13

ginnie zei:

uv licht. als het donker is met een uv lamp overal langs schijnen. je ziet de sproeivlekken dan oplichten.

dat is een supertip ginnie!

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#7 Geplaatst 02 oktober 2011 - 11:20

De meeste katers leren het gelukkig al snel af na de castratie.
Het zijn uitzonderingen die blijven sproeien, dus zeker nog niet wanhopen.
Hier heeft nog geen enkele dekkater na de castratie blijven sproeien.
Het duurt wel enkele weken, maar daarna kan het genieten echt beginnen. Hopelijk ook voor jullie en voor de geluksvogel die jullie trof.

Houdt er rekening mee dat hij nu in een nieuwe omgeving nog veel meer sproeit, volledig normaal !! Ook na de castratie kan het gedrag nog eventjes erger worden, om daarna (in de meeste gevallen) volledig stil te vallen. Je mag toch algauw rekenen op een week of 6.
Dus indien mogelijk kies een plekje voor hem ver van andere katten verwijdert. Indien hij geen andere katten ruikt, dan hoeft hij ook veel minder te sproeien om zijn domein af te bakenen. En probeer een plekje te vinden dat echt heel erg schoon te maken is. (vb. de badkamer, die kan vaker grondiger gepoetst worden.)

miranda
miranda
  • 7.838 berichten
  • 1 katten

#8 Geplaatst 02 oktober 2011 - 19:52

ze sproeien soms ook niet alleen op vloeren of muren... keisha sproeide steeds in een kermamieken fruitschaal waar ik men post inlegde... na castratie was zijn sproeien evenwel direkt gedaan.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#9 Geplaatst 02 oktober 2011 - 22:45

ginnie zei:

Ja en meestal verschieten de mensen van waar overal pipi op is. Met die lamp zie je heel goed de vlekken van pipi.

biekevs
biekevs
  • 1.470 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 03 oktober 2011 - 14:40

waar vindt je zo een lamp? ik ruik in de living ook pipi (denk ik) maar vind niks...

annakiya
annakiya
  • 402 berichten

#11 Geplaatst 03 oktober 2011 - 18:08

Misschien zijn er nog dierenartsen te vinden die tardak willen voorschrijven?

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#12 Geplaatst 03 oktober 2011 - 18:36

tardak is troep. als je dan persee een tijdelijke castratie wil doen, doe dan suprelorin. Maar asjeblieft geen tardak!

De uv lamp kun je verkrijgen bij ecodor. Maar er zijn vast andere plekken waar je die kunt kopen. Ecodor heeft er twee. Een kleintje (het moet echt donker zijn om deze goed te kunnen gebruiken) en een grotere (moet wel donker zijn, maar het hoeft niet superdonker te zijn). Je vindt ze hier: Ecodor Geurbestrijding - Huisdieren

Geplaatste afbeelding

annakiya
annakiya
  • 402 berichten

#13 Geplaatst 03 oktober 2011 - 18:49

Ja tardak is zeker troep, maar soms, als je echt geen uitweg meer weet, kan het helpen. Ik zou het ook niet aan mijn katten geven, ik heb het er vandaag nog met de DA over gehad. Daar zag ik het namelijk nog staan.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#14 Geplaatst 03 oktober 2011 - 18:51

daarom is de suprelorin ook zo'n uitkomst ;)

Geplaatste afbeelding

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#15 Geplaatst 03 oktober 2011 - 19:53

Suprelorin oké, maar eerst castreren en bekijken hoe hij reageert.

Bij suprelorin duurt het nog langer dan bij castratie vooraleer je resultaat  hebt "en ruikt". Hier heeft Enrico nog zeer lange tijd doorgesproeid op suprelorin, terwijl dit met een castratie vaak na 3/4 weken toch ophoud.
Bij Enrico was het sproeien pas na 3 maanden helemaal over en pas dan kalmeerde hij ook als een echte castraat, het heeft meer tijd nodig.
Suprelorin is ook duur , duurder als castratie (wij betaalden 90 euro) en werkt maar tijdelijk.
In geval van een blijvend sproeiertje na de castratie zou ik wel suprelorin aanraden als extra hulpmiddel, maar niet ervoor.
Of het moet een kater betreffen die tijdelijk castraat wordt en even op rust gaat (zoals bij onze Enrico het geval was).