Spring naar inhoud

- - - - -

Chalet

• Log in om te reageren
49 reacties op dit onderwerp
Fairness
Fairness
  • 6.049 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 01 oktober 2011 - 12:08

Wij denken erover om een chalet te kopen. De chalet die we op het oog hebben ligt op een PRACHTIG stuk grond waar één en al rust is. Domiciliëring toegestaan en helemaal legaal (mijn broer woont er naast). Nu de chalet die er momenteel staat is te klein en te vervallen. We zouden deze dus plat smijten en een nieuwe moeten plaatsen. De bebouwbare opp is 80m² waarbij je nog een verdiep mag maken (als zogezegd zolderverdiep) waar nog makkelijk 2slpk kunnen voorzien worden. Ik ben al gans aan het wegdromen natuurlijk en voor de poezels zou het er een paradijs zijn :LOL: . Nu wist mijn broer te zeggen (deze zoekt in de toekomst zen chalet ook uit te bereiden) dat hij voor een grotere opp met 100.000eur toekwam voor zo'n project (gans nieuw) waarbij alles gedaan word voor je incl alles op de keuken na. Nu wij zouden zeker onze handen zelf uit de mouwen willen steken en zoveel we zelf kunnen zelf doen dus dan zou dit bedrag lager moeten uitkomen. Ook denken we eraan om niet te gaan verwarmen op gas maar met palletkachel (da's mega gezellig, goedkoop en gezien de opp en openheid ruim voldoende om te verwarmen) dus dat doet de prijs ook nog eens dalen. Er is ook een septische put met drinkbaar water (gratis water dus). Niets dan voordelen als je het zo allemaal hoort. Nu enkel is het vreemd voor me... Ik weet dan ook niet waaraan me te verwachten en welke zaken ik zeker rekening moet mee houden al dan niet voor onverwachte tegenslagen of financiële extra's die ik over het hoofd zie. Ik ben zelf helemaal weg van de sfeer, rust en gezelligheid die je hebt. Nu wij zoeken al hele tijd naar woningen en voor neem 160.000eur vinden we hier deze omgeving niets dan vervallen koten en dan nog gesloten of max half open bebouwingen waar nog heeeeeeeeel veel werk aan is. We zouden dus deze Chalet (we zoeken deze in deels steen en deels hout te zetten aangezien we veel ramen willen om te genieten van het daglicht) voor deze prijs zeker geklaard moeten krijgen en dan is ze helemaal nieuw en naar onze zin. We hebben dan ook vergeleken met onze beneden verdieping van het huis dat we huren nu en deze is hier kleiner dan 80m². 80m² is gelijk aan 8m op 10m bv en daar zou dan enkel een badkamer, een berging en de leefruimte (open keuken) moeten komen. Ruim voldoende dus. Heeft iemand hier ervaring mee met chalet bouw? Kent iemand een firma? Kent er iemand mensen die ervoor gegaan zijn en hun ervaringen? Er is daar in de straat net nog een nieuwe chalet opgetrokken en da's echt prachtig!! Wat denken jullie hiervan?
Mijn vriend is nu met zen vader gaan kijken om te zien wat die ervan denkt... Ben benieuwd!! Nu volgende week gaat het in publicatie (kranten/internet,...) Ik hoop maar dat we er tijdig gaan bij zijn mocht het goedgekeurd worden allemaal!!! Duimpjes graag :thumb: .

Fairness
Fairness
  • 6.049 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 01 oktober 2011 - 15:08

Niemand?

Fietje26
Fietje26
  • 6.738 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 01 oktober 2011 - 16:50

Jawel hoor :) Al kan ik je geen advies geven...
Alleen duimen dat het allemaal in orde komt :thumb:
Het lijkt me wel leuk, zo'n eigen chalet. Zou ik ook geen neen tegen zeggen!!

Geplaatste afbeelding
Dogs come when they're called, cats take a  message and get back to you.- Mary Bly

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 01 oktober 2011 - 17:23

Mijn moeder kocht onlangs ook een chalet om in te wonen, tegen haar werd eerst ook gezegd dat ze er officieel mocht wonen, later bleek dit niet waar te zijn. Dus ik zou me zeker heel goed informeren omtrent de ligging, wat je mag en niet mag, zoals de huidige chalet helemaal plat slaan en heropbouwen. Maar verder lijkt het me zeker leuk wonen zo helemaal in de natuur. :geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Selmo
Selmo
  • 718 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 01 oktober 2011 - 17:50

Zoals sommige aanhalen moet je je zeer goed informeren bij de gemeente
Sommige terreinen laten het niet toe om zomaar een nieuwe woonst te bouwen.
Vooral even meegeven dat ik meedewerkster ben in een architectenbureau.
En toch ook nog even bijzeggen dat een septische put enkel voor vuil Water is zoals
Fecaal Water en vuil huishoud Water. Een regenwater put is voor hergebruik van regenwater maar dit is allés behalve drinkbaar.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#6 Geplaatst 01 oktober 2011 - 20:09

Bevraag je goed vooraleer tot kopen over te gaan. Kennissen van ons hebben als tweede woning in Putte ook een chalet, zij mochten die verbouwen maar niet neersmijten. Ze mochten wel een nieuw stuk bij maken maar die maten van de bijbouw stonden ook wettelijk vast dus ze mochten niet groter gaan. Bakstenen mochten ze niet gebruiken dus hebben ze gekozen voor sidings dat is vezelbeton platen met het aspect van hout, zeer degelijk en je hebt ze in veel kleuren. (onze gevel is er ook mee gerenoveerd plus isolatie) Je kan een regen/drinkput hebben maar daar moeten dan filters op zitten en je moet het water jaarlijks laten testen. Meestal word dit niet gebruikt om te drinken maar om de wc door te spoelen en te wassen. Voor de rest is het idd zalig wonen, rustig en in een groene omgeving.
1 raad bevraag alles voor je beslist. :duim: :duim: :duim:

Fairness
Fairness
  • 6.049 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 01 oktober 2011 - 23:33

We gaan ons zeker goed informeren bij de gemeente. En i.v.m. een nieuwe plaatsen "denk" ik wel dat dit mag aangezien er een heel deel zijn die dit reeds deden. Maar idd daar wil ik wil de papieren van dat het mag ;) . De domicilie is at the end eigenlijk het minste van mijn zorgen. Uiteindelijk mag je in een vakantiehuis een gans jaar wonen op één dag na :louche: . Mijn adres ergens anders plaatsen is mijn minste zorg maar tot hiertoe mag je je domicilie zetten en ik las ook dat ze eens het er staat niet meer kunnen veranderen enkel voor degene die er nadien nog komen wonen. Enfin iedereen zwijgt voor iedereen daar aangezien iedereen er wel iets overtreed en niemand die elke dag gaat komen kijken :p . Nu wil ik uiteraard wel 100% zeker zijn dat wat we erop zetten gans legaal is en dit niet plots weg moet ofzo, da's het belangrijkste. We gaan zo spoedig mogelijk naar het gemeentehuis en de bank om te horen wat we kunnen/mogen. Ik vraag me ook bv af of het mogelijk is voor uitstel van betaling lening tot we het pand betreden (ik weet dat het kan/kon) aangezien we momenteel huren en dubbel betalen erg zwaar is. In noodgeval kunnen we wel enkele maanden ergens intrekken. Ben benieuwd!!

Fairness
Fairness
  • 6.049 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 01 oktober 2011 - 23:38

Selmo zei:

Zoals sommige aanhalen moet je je zeer goed informeren bij de gemeente
Sommige terreinen laten het niet toe om zomaar een nieuwe woonst te bouwen.
Vooral even meegeven dat ik meedewerkster ben in een architectenbureau.
En toch ook nog even bijzeggen dat een septische put enkel voor vuil Water is zoals
Fecaal Water en vuil huishoud Water. Een regenwater put is voor hergebruik van regenwater maar dit is allés behalve drinkbaar.

Ik heb al plannen hoor :) . Architectuur boeit mij enorm en ik heb al vele ideeën ;) .
Het was grondwater... (geen septische put dus). Drinkbaar is het daar ben ik zeker van. Mijn broer woont ernaast en mijn oma woont verderop op echte bouwgrond dan (een huis ;) ) en ze heeft net 't zelfde. Ze kookt ook haar aardappelen met het water al jaar en dag en ze leeft nog :LOL: . Het schijnt zelfs vele gezonder te zijn.

Bewerkt door Fairness, 01 oktober 2011 - 23:39.

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 02 oktober 2011 - 08:06

Een chalet waar je je mag domiciliëren??? Volgens mij ben je serieus in de waan gelaten Eefje... :( Vaak ligt een chalet in zonevreemd gebied (zie http://geo-vlaandere...aanderen/gwp/#; icoontje met de straat (midden, derde van links) daar kan je dan het adres ingeven, op die plek klikken met het uiterste linkse icoontje, dan zie je wat voor gebied het is (vb agrarisch gebied, natuurgebied, zonevreemd...) hier meer info over zonevreemd: Woningen - Ruimtelijke Ordening
Vaak moet je ook zorgen voor je eigen waterzuivering, er ligt geen gas, etc etc. Vaak is het gewoon "te mooi om waar te zijn" ;) Wij hadden ook een oude hoeve op 't oog, bleek dus ten volle in agrarisch gebied te liggen, en men mocht er niks doen! :onzeker: Bevraag je goed bij de gemeente, neem desnoods die stedenbouwkundig ambtenaar mee voor een plaatsbezoek, maar je hebt zelf als koper ook een onderzoeksplicht dus zeker doen! Succes!!

Bewerkt door Frances, 02 oktober 2011 - 08:07.

Fairness
Fairness
  • 6.049 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 02 oktober 2011 - 09:42

Frances zei:

Een chalet waar je je mag domiciliëren??? Volgens mij ben je serieus in de waan gelaten Eefje... :( Vaak ligt een chalet in zonevreemd gebied (zie http://geo-vlaandere...aanderen/gwp/#; icoontje met de straat (midden, derde van links) daar kan je dan het adres ingeven, op die plek klikken met het uiterste linkse icoontje, dan zie je wat voor gebied het is (vb agrarisch gebied, natuurgebied, zonevreemd...) hier meer info over zonevreemd: Woningen - Ruimtelijke Ordening
Vaak moet je ook zorgen voor je eigen waterzuivering, er ligt geen gas, etc etc. Vaak is het gewoon "te mooi om waar te zijn" ;) Wij hadden ook een oude hoeve op 't oog, bleek dus ten volle in agrarisch gebied te liggen, en men mocht er niks doen! :onzeker: Bevraag je goed bij de gemeente, neem desnoods die stedenbouwkundig ambtenaar mee voor een plaatsbezoek, maar je hebt zelf als koper ook een onderzoeksplicht dus zeker doen! Succes!!

Nee hoor. Mijn broer woont ernaast en hij kent er iedereen bijna. Ze hebben allen hun domicilie er staan. En ZELFS in de kaaskorf te Houwaart kennen we iemand die er net een nieuw chalet plaatste en zen domicilie heeft staan, daar waar ze onlangs nog zo streng over deden (er gaat zelfs de geruchte dat het gans legaal zou worden en dan stijgd de waarde de hoogte in). Zowizo ga ik naar de gemeente me goed bevragen ;) . Zeker i.v.m. plaatsing nieuw chalet. Mijn broer die heeft er vergunning voor (chalet ernaast) maar is momenteel alleen gevallen en zen plannen worden dus uitgesteld maar die woont er zo in. Het allerbelangrijkste voor ons is dat het gene erop komt te staan legaal is ;) . Zo mag je maar een bepaalde hoogte gaan en mag je op de bovenste verdiep geen veluxen steken (moet zich voordoen als zijnde zolderverdiep), maar je mag wel aan de zijkant ruiten plaatsen. Die link werkt niet goed :oops: . ik kan 't adres ingeven maar om er dan naartoe te gaan lukt niet. Ik ga me morgen bevragen ;) . Oh ja en er staat een butaangasketel. We zouden deze niet gebruiken. We zoeken te verwarmen met een palletstoof. Maar we zouden wel de leidingen voorzien voor radiators. Maar nog geen plaatsen. Kijken hebben we deze nodig al dan niet en dan zijn deze toch aanwezig mochten we het ooit verkopen.

Bewerkt door Fairness, 02 oktober 2011 - 09:46.

Selmo
Selmo
  • 718 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 02 oktober 2011 - 10:05

Fairness zei:

Ik heb al plannen hoor :) . Architectuur boeit mij enorm en ik heb al vele ideeën ;) .
Het was grondwater... (geen septische put dus). Drinkbaar is het daar ben ik zeker van. Mijn broer woont ernaast en mijn oma woont verderop op echte bouwgrond dan (een huis ;) ) en ze heeft net 't zelfde. Ze kookt ook haar aardappelen met het water al jaar en dag en ze leeft nog :LOL: . Het schijnt zelfs vele gezonder te zijn.

ha geen zorgen ik was mezelf Niet aan het aanbieden ;) ik deelde mijn werk enkel mee om aan te tonen dat ik vanuit de sector zelf spreek.
In elk geval veel geluk gewenst.

Guest_Elfonia_*
Guest_Elfonia_*

#12 Geplaatst 02 oktober 2011 - 11:27

dan kom ik logeren zenne :engel:

haha, nee :) Is echt prachtig als dat zou lukken :love3:

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#13 Geplaatst 02 oktober 2011 - 14:33

Fairness zei:

Toch laat je het best jaarlijks controleren want het kan soms veranderen. Mijn peter heeft ook drinkbaar grondwater put en dit jaar was hun water ineens niet goed meer om te drinken, en vorige 40j was het altijd drinkbaar. Ik wil maar zeggen als jullie niet ziek willen worden laat het effe controleren.

Ivm verwarmen ik denk dat je pelletstookketel of pelletkachel bedoeld dat is een heel zuinige en goedkope manier van verwarmen en je kan op die stookketels ook radiatoren aansluiten. :duim:

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#14 Geplaatst 02 oktober 2011 - 14:43

Ligt je chalet in recreatiedomein dan mag je normaal er niet permanent in wonen. Veel doen het wel en zetten hun domicilie ergens anders.  

Fairness
Fairness
  • 6.049 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 02 oktober 2011 - 14:43

catherine zei:

Toch laat je het best jaarlijks controleren want het kan soms veranderen. Mijn peter heeft ook drinkbaar grondwater put en dit jaar was hun water ineens niet goed meer om te drinken, en vorige 40j was het altijd drinkbaar. Ik wil maar zeggen als jullie niet ziek willen worden laat het effe controleren.

Ivm verwarmen ik denk dat je pelletstookketel of pelletkachel bedoeld dat is een heel zuinige en goedkope manier van verwarmen en je kan op die stookketels ook radiatoren aansluiten. :duim:

Idd dat bedoel ik. Mijn vriend zen ouders hebben er zo 2 in hun huis en stoken daarmee (enorm grote woning dat die hebben). Is goedkoop en gezellig. Ja dat zou kunnen dat dat gecontroleerd moet worden, dan laten we dat uiteraard doen. Morgen gaan we als eerste naar 't gemeentehuis om te horen welke je rechten zijn indien je dat stuk bezit. En het allerbelangrijkste dat je mocht je er een goedgekeurd chalet opzetten je niet de kans hebt dat je deze na x aantal jaar moet gaan afbreken uiteraard. Men broer beweerd van niet. Er zijn onlangs nog maar 2 grote chalets opgezet waarvan één die op 150.000eur kwam. Wat zouden ze zo'n risico wagen. Afwachten tot morgen dus. Maar ik begin er niet aan zonder die zekerheid! Dat men domicilie word afgenomen is niet 't ergste want dan nog mag je er een gans jaar verblijven op 1 dag na... Maar moesten we 't moeten afbreken, ja dat risico wil ik ZEKER niet nemen :trance: .