Spring naar inhoud

- - - - -

Chalet

• Log in om te reageren
49 reacties op dit onderwerp
Fairness
Fairness
  • 6.049 berichten
  • 2 katten

#16 Geplaatst 02 oktober 2011 - 14:48

catherine zei:

Ligt je chalet in recreatiedomein dan mag je normaal er niet permanent in wonen. Veel doen het wel en zetten hun domicilie ergens anders.  

Ik heb geen idee. Ik weet wel 100% zeker dat iedereen zen domicilie er heeft staan :) . Mijn broer woont er al een jaar of 3 nu. En mijn collega op 't werk haar broer heeft er ook één gehad daar. Die heeft het enkel verkocht omdat hij is samen gekomen met zen vriendin en die zwanger was en hij de chalet daar niet op voorzien had... Was ook een nieuw gezette maar met één enkele slpk en kleinere bebouwbare opp. Die chalet heeft schijnt maar 1 week te koop gestaan. Het is ook geen heel groot stuk hoor (pak zo'n 45 nrs) en wat wij zouden willen ligt praktisch tegen het straat. Wel rust maar niet teveel bomen en heel open. Veel licht. En het gevoel van apart te zitten maar toch dadelijk aan de baan. Er ligt ook asvalt tot daar. Vandaar spreekt het me allemaal zo aan ;) .

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#17 Geplaatst 02 oktober 2011 - 15:20

Fairness zei:

Ik heb geen idee. Ik weet wel 100% zeker dat iedereen zen domicilie er heeft staan :) . Mijn broer woont er al een jaar of 3 nu. En mijn collega op 't werk haar broer heeft er ook één gehad daar. Die heeft het enkel verkocht omdat hij is samen gekomen met zen vriendin en die zwanger was en hij de chalet daar niet op voorzien had... Was ook een nieuw gezette maar met één enkele slpk en kleinere bebouwbare opp. Die chalet heeft schijnt maar 1 week te koop gestaan. Het is ook geen heel groot stuk hoor (pak zo'n 45 nrs) en wat wij zouden willen ligt praktisch tegen het straat. Wel rust maar niet teveel bomen en heel open. Veel licht. En het gevoel van apart te zitten maar toch dadelijk aan de baan. Er ligt ook asvalt tot daar. Vandaar spreekt het me allemaal zo aan ;) .

Kan je me het adres eens doorpm'n alsjeblieft? Dan kijk ik eens op die site :)

Fairness
Fairness
  • 6.049 berichten
  • 2 katten

#18 Geplaatst 02 oktober 2011 - 15:38

Frances zei:

Kan je me het adres eens doorpm'n alsjeblieft? Dan kijk ik eens op die site :)

Is gebeurd :) . Maar ik kan de juiste huisnummer niet ingeven. En ook als ik een ander adres probeer (bv van waar we nu wonen of mijn ma woont dan zegt die adres niet gekend...).

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#19 Geplaatst 02 oktober 2011 - 15:44

Ik heb eens gekeken, maar ik vrees er echt voor hoor Eefje. Ofwel ligt het in natuurgebied, ofwel landschappelijk waardevol agrarisch gebied ofwel recreatiegebied.

Bouwen in het eerste is uit den boze (enkel instandhoudingswerken), het tweede mag enkel als het een functie heeft voor landbouw, bijvoorbeeld dus een boer, dan nog mag het niet uit de toon vallen met de omgeving, bomen mag je niet omdoen etc. Het derde, zal wel mogen, maar beperkt in grootte (zoals je zelf al zei) maar geen permanente bewoning. Lijkt me raar dat een gemeente hierop uitzonderingen zal toestaan, maar ja die zijn soms ook niet zo logisch he :LOL: Hou ons alleszins op de hoogte ;)

Fairness
Fairness
  • 6.049 berichten
  • 2 katten

#20 Geplaatst 02 oktober 2011 - 15:57

Frances zei:

Ik heb eens gekeken, maar ik vrees er echt voor hoor Eefje. Ofwel ligt het in natuurgebied, ofwel landschappelijk waardevol agrarisch gebied ofwel recreatiegebied.

Bouwen in het eerste is uit den boze (enkel instandhoudingswerken), het tweede mag enkel als het een functie heeft voor landbouw, bijvoorbeeld dus een boer, dan nog mag het niet uit de toon vallen met de omgeving, bomen mag je niet omdoen etc. Het derde, zal wel mogen, maar beperkt in grootte (zoals je zelf al zei) maar geen permanente bewoning. Lijkt me raar dat een gemeente hierop uitzonderingen zal toestaan, maar ja die zijn soms ook niet zo logisch he :LOL: Hou ons alleszins op de hoogte ;)

Het is volgens mij recreatie gebied. De eerste 2 zeker niet hoor!! En ja iedereen heeft er zen domicilie staan... Idd beperkt bebouwbaar maar 80m² is echt wel ruim voldoende (is grotere gelijkvloers dan we nu hebben). Voor ons is het allerbelangrijkste dat we wat we erop zetten volledig legaal doen en met 100% zekerheid zodat het er steeds kan blijven staan ;) . Domicilie is het minste van mijn zorgen, maar tot hiertoe mag dit er ook. En er staan eigenlijk enkel recente nieuw gebouwde chalets en vele ook gans uit steen. Staat zelfs een gewoon huis tussen. Morgen weten we meer ;) . Wie niet vraagt heeft niets natuurlijk.

Guest_Heidiken_*
Guest_Heidiken_*

#21 Geplaatst 02 oktober 2011 - 17:46

Wij hebben dit ook willen doen toen wij gingen samenwonen maar toen was er een wet die zij dat mensen die er woonden er mochten blijven wonen en hun domicilie mochten laten staan maar nieuwe bewoners mochten er geen domicilie zetten. Er is ook sprake dat er in de toekomst verstrengde wetten komen ivm uitbouwingen enz... Omdat we het niet wilden riskeren om er nadien uitgezet te worden (je weet in dit belgenlandje maar nooit ;) ) zijn we er toen toch ook niet voor gegaan. Het ging toen over een chalet in de gemeente Herselt.

Fairness
Fairness
  • 6.049 berichten
  • 2 katten

#22 Geplaatst 02 oktober 2011 - 20:44

Heidiken zei:

Wij hebben dit ook willen doen toen wij gingen samenwonen maar toen was er een wet die zij dat mensen die er woonden er mochten blijven wonen en hun domicilie mochten laten staan maar nieuwe bewoners mochten er geen domicilie zetten. Er is ook sprake dat er in de toekomst verstrengde wetten komen ivm uitbouwingen enz... Omdat we het niet wilden riskeren om er nadien uitgezet te worden (je weet in dit belgenlandje maar nooit ;) ) zijn we er toen toch ook niet voor gegaan. Het ging toen over een chalet in de gemeente Herselt.

Hmm ik weet het. Nu zou ik graag morgen op het gemeentehuis meer duidelijkheid willen scheppen! Al deze mensen die daar intussen wonen worden in mijn ogen niet goed ingelicht en da's echt schandalig. Nu ik zou verstomt staan dat er mensen zijn ginder die zich een huis erop zetten van 150.000eur met risico dit te moeten afbreken vanaf nu tot over x aantal jaar hé :o . Vergeet niet dat ik hier spreek over een lot van 85.000eur hé (dit is met beperkte bebouwing van 80m² dus zeker gewaagd aan een gewone bouwgrond kwa prijs), Mijn broer betaalde ook 75.000eur. Het is omdat alles er vergunt is dat het duurder is dan ergens waar je een niet vergunde chalet aankoopt (die prijzen zitten bij de 40.000eur). Bij ons draait het om de rust vooral en dat je er geen villa op moet zetten. Op een gewone bouwgrond mag je niet zomaar een willekeurig chalet plaatsen ofzo. Mijn broer zei dat ze er mee bezig waren om het gans te legaliseren. Morgen op het gemeentehuis wil ik duidelijkheid! En niet enkel voor onszelf maar ook de mensen die er wonen moeten weten waar ze staan. Want zeg nu eerlijk als ze je domicilie toestaan dan geef je mensen ergens de hoop en een zekerheidsgevoel waardoor ze er hun tijd en geld gaan insteken en als dit onder valse hoop is vind ik dit erg triest voor deze mensen. Ik kan het gewoon onmogelijk geloven dat die mensen die er iets op plaatsten dit deden zonder zekerheid 8) . Je moet zien wat er net is bijgezet :o , dat doe je echt niet als je niet zeker bent hoor. Ben benieuwd!! Morgen om 8u30 gaan we horen!!

Fairness
Fairness
  • 6.049 berichten
  • 2 katten

#23 Geplaatst 03 oktober 2011 - 13:37

Ok we hebben meer info. Het betreft een weekendverblijf. Momenteel domicilie "toegestaan" (je tekent wel een papier dat je weet dat het principieel niet mag). Ze zijn ermee bezig om het te regulariseren. Nu de chalet staat helemaal legaal en is een bouwvergunning voor aangevraagd destijds. Wij mogen dus ook een andere plaatsen binnen deze zelfde normen met bovenverdiep (max tot 3.50 tot aan onderkant dakoversteek met een schuin dak van max 60° helling).
Heb hier een document met volgende info: Advies van de gemachtigde ambtenaar over een verkavelingsaanvraag tot regularisatie van weekendverblijven. Daar staat op als uitspraak, opgemaakte op 03/10/1986. Gunstig op voorwaarde het advies van de brandweer dd. 25/05/1984 te eerbieden en in de bijlage gevoegde stedenbouwkundige voorschriften te volgen. Verder bezit ik wat er mag gebeuren op het stuk. Info over de regels enzo. Zoals bestemming:  De percelen zijn bestemd voor het plaatsen van alleenstaande  constructies van het type "weekendverblijf" caravan, woonaanhangwagen,  of soortgelijk, chalet, bungalow, huisje, paviljoen of ander soortgelijk  verblijf, enkel geschikt voor een tijdelijk intermitterend verblijf van  een gezin - minimum oppervlakte van het perceel 200m².
Ik vind dit zo ingewikkeld allemaal. Anderen zeggen dan dat wanneer je het helemaal bouw en het laat goedkeuren ze het nooit kunnen afbreken en je enkel je domicilie kan verliezen... Veel opzoek werk dus nog...

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#24 Geplaatst 03 oktober 2011 - 19:12

In Meerbeek heb je ook zo'n wijk. Zogezegd allemaal weekendhuisjes maar de meesten zijn daar gedomicilieerd. De huizen zijn daar ook supergoedkoop, maar ja, hoeveel zekerheid krijg je dat je je domicilie daar effectief kan houden?

Fairness
Fairness
  • 6.049 berichten
  • 2 katten

#25 Geplaatst 03 oktober 2011 - 19:32

hilleke zei:

In Meerbeek heb je ook zo'n wijk. Zogezegd allemaal weekendhuisjes maar de meesten zijn daar gedomicilieerd. De huizen zijn daar ook supergoedkoop, maar ja, hoeveel zekerheid krijg je dat je je domicilie daar effectief kan houden?

Ja die heb je tot voor de uitspraak niet... Enkel de zekerheid dat ze je nieuwgebouwde chalet niet zomaar mogen omgooien die heb je zeker. Maar het domicilie is het minste van mijn zorgen... Niemand die dag en nacht gaat controleren of je al dan niet daar verblijft, daar houden ze zich niet zo mee bezig. Maar goedkoop... Mmm Als je weet dat men 85.000eur vraagt (ten slotte voor de grond alleen want de chalet die erop staat is in mijn ogen niet te betrekken of 't moeten mensen zijn die er met hun verstand niet bijzijn door één of andere drug :trance: ). Nu ja de rust die je er krijgt en de materialen waar gebouwd mee mogen worden zijn dan weer niet van toepassing bij een gewoon type bouwgrond... ,deze komen voordeliger uit op dit stuk. Anderzijds zag ik een stuk halfopen bouwgrond (op 25km hier vandaan) voor 75.000eur, nu niet dadelijk mijn favo gemeente (ik ben er zelfs helemaal niet mee bekend) maar da's goedkoper en volledig legaal... Zelfs met vrij ruime opp. Om goed na te denken dus... Ik heb dan ook totaal geen idee van prijzen :onzeker: . Ik keek wel even gauw naar sleutel op de deur woningen (komen duurder uit dan dat je er zelf meer tijd in gaat steken) en deze zijn er reeds gans afgewerkt voor 135.000eur. Moeilijk allemaal als je zo jong bent :( . We betalen nu 800eur huur, sorry maar ik ben het zo beu om dat geld elke maand te storten gewoon om het te lenen, maand na maand :cry: . We hebben niets hulp dus als we een eigendom willen moeten we echt wikken en wegen. Ik denk dat we tot hooguit 180.000eur kunnen gaan, dan betaal je ongv tussen de 850 a 900eur af wat ookal een smak geld is. Dit 30jaar lang... Het is echt allemaal niet makkelijk voor onze generatie zonder middelen. Ik woon ook al van mijn 19de alleen dus sparen zat er nooit in. Ik heb wel al mijn volledige inboedel en van degelijke kwaliteit in de loop der jaren gekocht. Dat heb ik toch al :oops: . Ik wil gewoon ergens voor gaan... Zo blijf ik het weggooien en ik word er niet jonger op. Ik zou graag iets afbetaald hebben voor het pensioen voor de deur staat want dat is nog iets waar onze generatie zich zorgen om moet gaan maken. Ik ben het huren zoooooooooooooo beu. Al wat je wil doen doe je voor een ander en voor alles moet je toestemming vragen. In ons contract bv staat dat we 2 katten mogen houden. Nu hebben we er 3... Zo van die kleinigheden die je gaan storen en echt samen één grote blok aan je worden. Moet echt dringend iets gebeuren.

Bewerkt door Fairness, 03 oktober 2011 - 19:34.

Guest_Heidiken_*
Guest_Heidiken_*

#26 Geplaatst 04 oktober 2011 - 07:36

@ Fairness: Wij hebben ook geen hulp gekregen en moeten dus ook 30 jaar afbetalen en moeten vrij veel betalen :oops: . Ik durfde in het begin ook de stap niet te zetten maar mijn man heeft mij over de streep getrokken. Ben ik nu blij om. Voor dat bedrag koop je idd geen nieuw huisje. Wij verbouwen nu naargelang we budget hebben. Misschien leuker als er al verbouwt is voor je er inwoont maar soms gaat het niet altijd via de makkelijke weg :d .
Ikzelf vind het ook veel geld voor wat het is die chalet. Best is uitkijken naar iets anders denk ik... Of moest je echt een chalet willen verder uitzien naar andere chalets... Veel succes!

Fairness
Fairness
  • 6.049 berichten
  • 2 katten

#27 Geplaatst 04 oktober 2011 - 08:06

Heidiken zei:

@ Fairness: Wij hebben ook geen hulp gekregen en moeten dus ook 30 jaar afbetalen en moeten vrij veel betalen :oops: . Ik durfde in het begin ook de stap niet te zetten maar mijn man heeft mij over de streep getrokken. Ben ik nu blij om. Voor dat bedrag koop je idd geen nieuw huisje. Wij verbouwen nu naargelang we budget hebben. Misschien leuker als er al verbouwt is voor je er inwoont maar soms gaat het niet altijd via de makkelijke weg :d .
Ikzelf vind het ook veel geld voor wat het is die chalet. Best is uitkijken naar iets anders denk ik... Of moest je echt een chalet willen verder uitzien naar andere chalets... Veel succes!

Ik ben daarmee gestart. Ik heb gekeken naar woningen met nog werk, maar ze moeten wel instap klaar zijn. De regio is gewoon zoooo duur. De enige huizen die ik tegenkom die van prijs meevallen en instap klaar zijn liggen in Tienen en da's echt te ver uit de richting voor mij. Ik vind de ligging ook belangrijk want geef mij een mooi afgewerkt huis daar ik weet gewoon dat ik er niet gelukkig zal zijn. De regio waarin ik zoek is Tussen hier en Leuven in. Tielt-Winge, Holsbeek, Gelrode, Rotselaar, Rillaar (eventueel maar niet men voorkeur), Wilsele, Linden, Lubbeek,... I.v.m. de stap. Daar ben ik het die ervoor wil gaan. Ik heb eigenlijk wat frustraties soms omdat ik Wadse nooit zie zoeken. Ik ben er precies vaak alleen mee bezig en da's niet fijn. Dan zegt die als je iets ziet toon het maar... Nu die chalet daar was hij dan wel weer voor :oops: . Maar toon ik iets anders dan dan is er steeds iets aan dat niet goed is. Ja voor dat budget kan je niet alles kiezen uiteraard. Ik durf die stap te zetten, wij zijn stipt in betalingen en uiteindelijk leef je ernaar. Soms voel ik mij zo gevangen hier :cry: .

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#28 Geplaatst 04 oktober 2011 - 08:09

Dure coté hier he :( Wij hebben de stap naar Glabbeek gezet :)

Fairness
Fairness
  • 6.049 berichten
  • 2 katten

#29 Geplaatst 04 oktober 2011 - 08:26

Frances zei:

Dure coté hier he :( Wij hebben de stap naar Glabbeek gezet :)

Gaan jullie verhuizen :goofy: ? Idd. Nu jullie hebben nog een beetje het geluk dat Steven zen ouders wel beseffen hoe duur alles is en hem een beetje steunen. Als je ook maar een beetje hulp hebt motiveert het en is het een wereld van verschil. Een collega van mij die haar vriend word ook door zen ouders ondersteund. Bv met een keuken, al eens bijschieten voor de nieuwe vloer. Zo'n kleine dingen nemen al een hele last weg. Als je echt alles zelf moet doen dan is zo'n nieuwe keuken of nieuwe vloer een smak geld die je zomaar niet kan bekostigen bovenop je maandelijkse aflossing. En ik steek best wel men handen uit de mouwen wat dat betreft. Ik zie niet op tegen een huis met werk, er moeten alleen de financiële mogelijkheden zijn.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#30 Geplaatst 04 oktober 2011 - 11:36

Is Landen ook te ver uit je buurt? Want hier staan toch ook wat huizen te koop hoor. Zelfs bij ons op de wijk staan er al 2 en een derde word verkocht na renovatie.
Tja het is niet gemakkelijk iets redelijk van prijs te vinden en ook nog redelijk bewoonbaar.