Spring naar inhoud

- - - - -

Hoelang kan een katje rouwen?

• Log in om te reageren
16 reacties op dit onderwerp
sisi
sisi
  • 6.766 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 01 oktober 2011 - 13:08

Zoals de meesten hier wel weten, heb ik maandagavond Abeltje (5 maanden) moeten laten inslapen wegens die stomme ziekte FIP :cry:
Ik maak mij nu zorgen om Tika :( (zij heeft Abeltje wel sinds zaterdag niet meer gezien)
Ik heb dit nog nooit gezien: een poesje die rouwt
Ollie, Lila en Merlot zijn in hun gewone doen.
Maar Tika slaapt bijna de hele tijd boven op de slaapkamer (waar Abel ook soms sliep in een radiatormandje).
Ze miauwt als ze rondloopt (op zoek?)
Ze eet wel nog haar nat voer die ik 's morgens geef maar voor de rest van de dag geen brokjes.
Soms ga ik haar halen en dan spint ze wel maar eenmaal beneden gaat ze het liefst weer naar boven.
Gisteren dacht ik dat het beter ging want ze kon terug op de kattenkamer waar ik opvangkittens opvang (die hebben nu hun gouden mandje gevonden).
Ook Tika is een opvangertje en ze ging onmiddellijk de kamer in.
Ze speelt ook niet meer ook al probeer ik of Ollie haar wel eens te verleiden tot een spelletje.
Tika was ook een zorgenkittentje vandaar dat ik mij toch wel weer zorgen maak.
Wie herkent dit?
Ik vroeg mij af hoelang dit bij jullie poezen duurde?

Bewerkt door sisi, 01 oktober 2011 - 13:10.

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#2 Geplaatst 01 oktober 2011 - 13:45

tjah, dit is moeilijk... en zeer moeilijk voor jou om haar zo te zien kan ik me voorstellen.

ik zou denken een paar weken, maar ik kan me ook voorstellen dat het voor sommige katten niet overgaat, tenzij ze mss een ander 'maatje' kunnen vinden.
ik hoop alleszins dat ze snel terug gelukkig wordt
Geplaatste afbeelding

Guest_Veerle_*
Guest_Veerle_*

#3 Geplaatst 01 oktober 2011 - 13:57

Sommige katten kunnen het heel lang volhouden. Toen jaren geleden bij mijn zus 1 van haar 2 Heilige Birmanen plots gestorven was, heeft de overgebleven poes, Bieke, bijna een jaar lang elke nacht aan het zoeken en aan het miauwen geweest (overdag ging het met de tijd beter maar 's nachts bleef het lastig voor haar).

Mijn zus heeft van pure armoede opzoek gegaan naar een andere maatje voor haar en da's een Maine coon geworden en hiermee is het verhaal van mijn cattery begonnen.

Toen Bieke haar nieuwe maatje had, was het weer stil 's nachts en ze hebben nog vele jaren samen geweest.

gr.

Veerle

sisi
sisi
  • 6.766 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 01 oktober 2011 - 14:36

Het is niet dat Tika hier alleen is Ollie en Lila zijn er ook nog
Van mij mag er gerust nog eentje bijkomen maar wat als het geen maatje van Tika wordt? Ze hing heel erg aan Abel
Ze scheelden ook niet zoveel (ongeveer 6 weken)
Ja ik weet niet of je haar best nog wat tijd geeft om te rouwen of haar er meer mee helpt om snel een katje bij te nemen

Guest_Brackie_*
Guest_Brackie_*

#5 Geplaatst 01 oktober 2011 - 14:36

Ik weet niet of het waar is, maar ik heb gelezen dat het beter is om het overblijvende poesje fysiek afscheid te laten nemen van het overleden poesje. Dit zou het rouwproces bij het beestje vergemakkelijken.
Goed en wel in theorie, maar in de praktijk niet altijd haalbaar en vooral intriestig en hartverscheurend voor het baasje en het overbijvertje!

nisha's wonderland
nisha's wonderland
  • 2.871 berichten

#6 Geplaatst 01 oktober 2011 - 14:46

xian treurde hier ook nadat nisha is gestorven dus hebben we gewoon 2nieuwe kittens in huis gehaald.
de band die hij met nisha had, heeft hij nooit gehad met hun maar de zoekactie was voorbij...
bij xian was het zo erg, dat hij overal ging kijken waar nisha was...

Guest_Veerle_*
Guest_Veerle_*

#7 Geplaatst 01 oktober 2011 - 15:11

sisi zei:

Het is niet dat Tika hier alleen is Ollie en Lila zijn er ook nog
Van mij mag er gerust nog eentje bijkomen maar wat als het geen maatje van Tika wordt? Ze hing heel erg aan Abel
Ze scheelden ook niet zoveel (ongeveer 6 weken)
Ja ik weet niet of je haar best nog wat tijd geeft om te rouwen of haar er meer mee helpt om snel een katje bij te nemen

Neen, maar eentje rond de leeftijd van haar of Abel kan misschien wel helpen en 't is zoals bij mensen - je houdt van iemand en als die sterft, sterf je voor een stuk mee maar dat wil niet zeggen dat het op dezelfde manier is maar kan wel meer dan ok zijn.

Ons beestjes hebben ook heel veel gevoelens en favorieten, ondanks wat sommige "onwetende mensen" mogen zeggen en denken.

gr.

veerle

DORIS
DORIS
  • 7.963 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 01 oktober 2011 - 15:46

Canaille heeft Satan 4 jaar overleeft.Ze heeft die 4jaar getreurd.Als ik de deur van de keuken openliet liep ze recht naar de plaats waar ze samen sliepen.Ik heb dat een paar maanden toegelaten en dan is de keuken gedurende maanden verboden terrein geworden.Na een hele tijd heb ik ze terug opengezet.De drang naar die plaats was verminderd en heb het dan zo gelaten.Tot haar laatste dag heeft ze daar geslapen.Ze waren 16 jaar samen en waren zusjes.
Arthur is in november ingeslapen en Jefke was erg depressief.Ik sleurde hem dan maar mee door het hele huis.Resultaat :h ij is opnieuw de oude maar kan mij niet meer loslaten.
De andere hadden het op 1à 2 weken verwerkt.
  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#9 Geplaatst 01 oktober 2011 - 15:53

Kosmi is een jaar boos op mij geweest toen haar grote honden vriend Astor was ingeslapen. Kosmi heeft al die tijd gerouwd.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#10 Geplaatst 01 oktober 2011 - 20:26

Ik heb altijd als er eentje stierf ze aan de hele groep laten zien. Ik legde de overleden kat dan op een dekentje beetje in gewikkeld zodat het hoofdje er nog uitstak en zo kwamen alle katjes effe langs zelfs de hond, dit was hun manier van afscheid nemen. De dagen erna waren ze dan meestal nog opmerkelijk kalm. Maar ze namen redelijk snel de draad van hun eigen doen terug op. Sommige mensen doen een zwart lintje rond de halsband aan, naar het schijnt zou dit helpen met rouwen, ik weet niet of het idd zo is ik heb het nooit gedaan want de mijn hebben geen halsband aan.
Zie je dat blijft treuren dan zou ik toch ook uitkijken naar een nieuw maatje van mss iets jongere leeftijd dan Tika. :rub:

sisi
sisi
  • 6.766 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 01 oktober 2011 - 20:34

Daarjuist ben ik haar weer eens gaan halen
Haar geknuffeld,gepraat wat viyo gegeven en eventjes gespeeld in de kattenkamer (waar ze in het begin werd opgevangen met Titus en Töve)
Daar voelt ze zich precies ook wel goed
Deed deugd om haar te horen spinnen en ze liet het toch al wat langer toe :love3:
Nu is ze weer in hun favoriete mandje op de slaapkamer
Ik zal kijken hoe het evolueert

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#12 Geplaatst 01 oktober 2011 - 21:58

Dat is dus niet alleen wanneer een kat is overleden. Ik heb een poes weggebracht naar een kater maar een dochter van haar roept haar ook al dagen en slaapt niet snachts. de hele nacht loopt ze te schreeuwen. als ze bij on is, is het over.

Vervelend dat je er 1 bent verloren. sterkte zelf nog ermee. Ik denk dat een kat jou verdriet ook wel kan voelen. Je gedraagt je toch iets anders ondanks dat je het zelfr misschien niet door hebt.
Geplaatste afbeelding

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#13 Geplaatst 01 oktober 2011 - 22:21

Bij mij heeft het niet (denk ik, want jah kan niet weten hoe een kat zich precies voelt) lang geduurt. Was ook lastig te bepalen, omdat ik mn kat ook een tijdje binnen heb gehouden toe en daar was ze ook al niet blij mee. Maar ik had na een week wel een ander katje en dat heeft in het begin wel voor afleiding gezorgt voor mij en Balou.
Geplaatste afbeelding

sisi
sisi
  • 6.766 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 02 oktober 2011 - 11:01

Vervelend dat je er 1 bent verloren. sterkte zelf nog ermee. Ik denk dat een kat jou verdriet ook wel kan voelen. Je gedraagt je toch iets anders ondanks dat je het zelfr misschien niet door hebt.

Zou best kunnen want mis hem wel.
Hij had echt een mooi en lief karakter
Er mag gerust eentje bijkomen maar voorlopig ben ik er niet klaar voor maar als het beter is voor Tika zal er wel sneller eentje bijkomen
En meestal komen katten op onverwachte momenten in mijn leven dus wie weet...

Is wel interessant om jullie ervaringen te horen want meestal wordt daar niet over gepraat

MamaSter
MamaSter
  • 733 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 04 oktober 2011 - 07:10

Ik heb het hier ook :( . Pixel loopt zich precies de hele dag te vervelen en te zoeken. En als hij nog maar iemand naar buiten ziet gaan, begint hij te janken :( .
Hij slaapt plots ook op Aiko's plekje (deed hij nooit ervoor).