Spring naar inhoud

- - - - -

Vraagje ivm wel/niet steriel zijn vr poes..

• Log in om te reageren
6 reacties op dit onderwerp
Nivo
Nivo
  • 6.320 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 02 oktober 2011 - 10:24

Veel zwervers worden steriel gemaakt (gelukkig) vaak zitten daar ook verloren gelopen huiskatten bij die ooit een thuis hebben gehad. Ik vraag mij af of/hoe ze dan bij een vrouwelijke poes  kunnen zien of het niet reeds steriel is? Bij een kater is dat overduidelijk.

Alicia
Alicia
  • 2.222 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 02 oktober 2011 - 10:34

Zwerfkatten die gesteriliseerd worden, krijgen vaak een knipje in hun oor.
Mijn Mutske heeft zo een 'hapje' uit het oor.

Maar hoe ze het anders kunnen zien? Geen idee eigenlijk.
Misschien dat de DA toch even met een echo kijkt ofzo, voordat het beestje opengemaakt wordt?

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 02 oktober 2011 - 11:02

Buiten het knipje in het oor denk ik wel dat een DA het kan zien of het katje steriel is.
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#4 Geplaatst 02 oktober 2011 - 11:09

Men kan via een bloedonderzoek de hormoonwaardes meten als men zeker wil zijn of een echo nemen.
Maar na een vangactie bij zwervertjes wordt dit niet gedaan natuurlijk, dat wordt een dure zaak.
Maar de dierenarts kan de baarmoeder wel voelen en vaak ziet men als men scheert toch ook wel nog littekenvorming van een voormalige keizersnede of sterilisatie.

De knip in het oor wordt heel vaak toegepast, dat is voorlopig het beste herkenningsmiddel.
Maar ik kan me best wel voorstellen dat soms wel een poes opengemaakt wordt om tot de conclusie te komen dat ze reeds steriel was.
Sommige zwervertjes werden ook wel eens bij een vorige eigenaar steriel gemaakt , waardoor er geen knip in het oor is.

Nivo
Nivo
  • 6.320 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 02 oktober 2011 - 12:05

feroesti zei:

Men kan via een bloedonderzoek de hormoonwaardes meten als men zeker wil zijn of een echo nemen.
Maar na een vangactie bij zwervertjes wordt dit niet gedaan natuurlijk, dat wordt een dure zaak.
Maar de dierenarts kan de baarmoeder wel voelen en vaak ziet men als men scheert toch ook wel nog littekenvorming van een voormalige keizersnede of sterilisatie.

De knip in het oor wordt heel vaak toegepast, dat is voorlopig het beste herkenningsmiddel.
Maar ik kan me best wel voorstellen dat soms wel een poes opengemaakt wordt om tot de conclusie te komen dat ze reeds steriel was.
Sommige zwervertjes werden ook wel eens bij een vorige eigenaar steriel gemaakt , waardoor er geen knip in het oor is.

Dat lijkt mij wel het meest logische, bloedonderzoek ed zal idd een te dure zaak zijn :(

Bedankt!  

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#6 Geplaatst 03 oktober 2011 - 11:39

mijn vroegere DA werkte voor een asiel en zij keek gewoon naar het lidteken. Met jaren van ervaring wordt je daar wel beter en beter in want sosm zijn die echt wel klein.
There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#7 Geplaatst 03 oktober 2011 - 12:27

Heel moeilijk zien ze het litteken hoor, vooral als de poes vrij jong is gesteriliseerd (volgens mijn da).