Spring naar inhoud

- - - - -

vreselijke verhuis

• Log in om te reageren
13 reacties op dit onderwerp
wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#1 Geplaatst 03 oktober 2011 - 12:01

Dit is wat ik een goede verhuis vind:
1. kijken wat er gedaan moet worden in het nieuwe huis en dit eerst doen (behangen, verven...)
2. alles wordt netjes ingepakt in dozen,
3. alle dozen krijgen een bestemming (keuken, slaapkamer, ...) of als men nog niet weet waar men dat gaat zetten, een categorie (boeken, hobby, decoratie,...)
4. elke doos wordt genummerd per kamer/categorie zodat je precies weet: keuken zijn 10 dozen (van 1 tot 10); badkamer zijn 5 dozen (van 1 tot 5), boeken zijn 20 dozen (van 1 tot 20). Heel handig om te zien of je wel alle keuken dozen hebt.
5. een excel sheet bevat info wat er in elke doos zit. Dus een uitprintje helpt me als ik iets dringend nodig heb om te weten in welke doos dat precies zit
6. de dozen en kleine meubels worden vlug verhuisd met vrienden/familie
7. de grote, zware meubels worden via een firma gedaan
8. alles is zo georganiseerd dat in de dagen na de verhuis telenet, nieuwe meubelen,... geleverd worden

bijkomende tips:
weekend tas pakken met de spullen die je de eerste dag/dagen nodig hebt

Dit was de verhuis waarbij ik heb geholpen dit WE: een verhuis die door omstandigheden ongepland was en waarbij zelfs nog ingepakt moest worden. Bijkomende moeilijkheid: je wist niet wat mee mocht en wat niet (verhuis door scheiding). Na 3 dagen keihard werken is het meeste verhuisd, maar nog lang niet alles. Door alle emoties is er eigenlijk niet eerst eens nagedacht over hoe alles geregeld moest worden waardoor er enorm veel tijd is verprutst. zo werd er een bed verhuisd dat dan ineens niet meer nodig was omdat men een ander bed had gekocht zodat dat opnieuw verhuisd moest worden.... vrij chaotisch dus.
Een gouden raad: zelfs al verhuis je halsoverkop, je gaat best eerst een uurtje achter een blad zitten en een planning maken. De tijd die je daarin steekt, win je tienvoudig terug bij de verhuis.
Het ziet er naar uit dat we deze week/weken nog veel gaan moeten helpen want er moet nu nog geverfd en behangen worden (terwijl het er nu nu vol meubels en dozen staat), men moet nog allerlei spullen aankopen (er is geen servies, geen kookpotten,...) en men heeft ook nog een aantal kleine kinderen die te klein zijn om te helpen. Plus dat mijn vriendin ook emotioneel nog veel te verwerken heeft....

Bewerkt door wea, 03 oktober 2011 - 12:54.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

grumpje
grumpje
  • 5.799 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 03 oktober 2011 - 12:10

oooh wat ben je netjes... Hier wel de dozen beschreven maar geen excel gemaakt hoor... Binnen 2 dagen waren we helemaal om... Nu moet ik wel zeggen dat we op de zolder de spullen hadden gezet die we nog niet nodig hadden en in de kelder alles wat snel uitgepakt moest worden...

We hebben hier ook in de verbouwing geslapen... de slaapkamer was af, en de rest moest nog allemaal gebeuren ( en nu nog genoeg haha)

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#3 Geplaatst 03 oktober 2011 - 12:18

O jeetje, ik beklaag je vriendin echt want die heeft het emotioneel al zeer zwaar en dan ook nog eens alles overhoop, niet alles beschikbaar wat nodig is om huishouden met kinderen te runnen en kinderen die de hele situatie niet snappen en dus waarschijnlijk ook emotioneel en stressy zijn. Wat een toestanden zeg.

zzzaramia
zzzaramia
  • 1.003 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 03 oktober 2011 - 12:29

Ik had met mijn verhuis het inpakken verkeerd ingeschat! Ik dacht dat ik minder spulletjes had. :oops:

Voor de rest is het ook niet altijd mogelijk om direct naar je nieuwe huis te verhuizen. Ik ben op de dag dat ik mijn akte heb ondertekend verhuisd, want ik wou vermijden EN huur EN afbetaling te betalen, maar mijn huis was nog niet klaar.  Ik ben dus een maandje bij mijn ouders gaan wonen.

Ik heb dus mijn meubels laten opslaan bij de verhuisfirma.  (de rest van mijn spullen lag in de kelder bij mijn ouders) En dan nog in twee containers.  Een container voor boven en een container voor beneden.  Van zodra bovenverdieping klaar was, de eerst container laten komen.  En ik had juist de laatste plank van mijn vloer beneden gezet toen ze aanbelden om het tweede deel te leveren.  Van timing gesproken. :ha

De spullen in de kelder bij mijn ouders lagen wel zo dat de belangrijkste dozen vanvoor stonden en dus het eerst konden verhuisd worden (want we hadden de camionette niet meer ter beschikking en alles moest dus met de auto verhuisd worden).  En beetje bij beetje kwamen de dozen binnen, tot alle spulletjes in huis stonden.

Ik ben helemaal niet zo georganiseerd, maar vind toch dat mijn verhuis supervlot is verlopen.  We waren met drie mensen om te verhuizen en dan 2 mensen van de verhuisfirma (we hadden wel alles al klaargezet om te verhuizen)

Geplaatste afbeelding

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#5 Geplaatst 03 oktober 2011 - 12:38

zzzaramia zei:

Ik had met mijn verhuis het inpakken verkeerd ingeschat! Ik dacht dat ik minder spulletjes had. :oops:

Idem hier :lachen: :lachen:

Geplaatste afbeelding

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 03 oktober 2011 - 12:41

Handige lijst! Tegen dat de verhuis naar het appartement voor de deur staat, ga ik ook een lijstje maken. Ik heb geen zin in zo'n gekkenhuis en sowieso gaat er anders van alles mis. Op de dozen schrijven wat er in zit lijkt me logisch. Als je dan niet meteen tijd hebt om alles uit te pakken, dan kan je toch al de dringende zaken boven halen. Zoals eetgerei e.d.
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#7 Geplaatst 03 oktober 2011 - 12:44

zzzaramia zei:

Ik had met mijn verhuis het inpakken verkeerd ingeschat!

ja, daar verschiet je van hé!!! Dat is gewoon ongelooflijk hoeveel dozen je hebt bij eenverhuis.

maar toch ook mooi georganiseerd: 2 containers met eentje voor boven en eentje voor beneden.

Je moet bij het verhuizen echt goed nadenken voor je begint. dat heb ik echt wel gezien dit WE.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 03 oktober 2011 - 12:48

Tinne zei:

Handige lijst! Tegen dat de verhuis naar het appartement voor de deur staat, ga ik ook een lijstje maken. Ik heb geen zin in zo'n gekkenhuis en sowieso gaat er anders van alles mis. Op de dozen schrijven wat er in zit lijkt me logisch. Als je dan niet meteen tijd hebt om alles uit te pakken, dan kan je toch al de dringende zaken boven halen. Zoals eetgerei e.d.

en nummeren is ook heel handig want dan weet je als je een doos mist. want hoewel je toch netjes opschrijft waar ze moeten komen, staan er toch altijd wel een aantal in de verkeerde kamer. en zo zie je direkt als er een doos ergens anders staat. anders ga je de doos pas missen als je de inhoud ervan gaat missen.

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#9 Geplaatst 03 oktober 2011 - 12:48

Alles hangt natuurlijk af van de verstandhouding tussen haar en haar ex. Vermoedelijk wou ze zo snel mogelijk weg. Wat te begrijpen is natuurlijk.
Misschien kan je met haar ns kijken wat er nog allemaal moet gebeuren en hier samen een planning rond maken? Voor de helpers ook aangenamer werken vermoed ik.
Ook kan je haar aanraden dat ze voorlopig de dringende ontbrekende spulletjes zoals borden, tassen, ... in een kringloopwinkel haalt. Kost daar amper iets, en als ze dan achteraf nieuwe spulletjes wil kan ze daar nog uitgebreid te tijd voor nemen en gaat ze van het winkelen kunnen genieten, wat denk ik nu niet het geval zal zijn.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#10 Geplaatst 03 oktober 2011 - 12:50

ook heel handig is een weekend tas maken voor de eerste dag/dagen. dan hoef je niet naar je tandenborstel te zoeken in een doos en dan naar kleren in andere dozen....

grumpje
grumpje
  • 5.799 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 03 oktober 2011 - 12:51

wea zei:

ook heel handig is een weekend tas maken voor de eerste dag/dagen. dan hoef je niet naar je tandenborstel te zoeken in een doos en dan naar kleren in andere dozen....

kijk dat had ik "het chaotische mens"dan wel weer

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#12 Geplaatst 03 oktober 2011 - 12:52

hilleke zei:

Alles hangt natuurlijk af van de verstandhouding tussen haar en haar ex. Vermoedelijk wou ze zo snel mogelijk weg. Wat te begrijpen is natuurlijk.
Misschien kan je met haar ns kijken wat er nog allemaal moet gebeuren en hier samen een planning rond maken? Voor de helpers ook aangenamer werken vermoed ik.
Ook kan je haar aanraden dat ze voorlopig de dringende ontbrekende spulletjes zoals borden, tassen, ... in een kringloopwinkel haalt. Kost daar amper iets, en als ze dan achteraf nieuwe spulletjes wil kan ze daar nog uitgebreid te tijd voor nemen en gaat ze van het winkelen kunnen genieten, wat denk ik nu niet het geval zal zijn.

ja, ik ga haar vandaag zeker nog eens bellen en zal deze week zeker nog gaan helpen.
Goeie tip: kringloop winkel!!!! had ik nog niet aan gedacht... ik was van plan haar naar de ikea te sturen, maar de kringloop winkel lijkt me idd nog goedkoper.

Guest_Ann&Dirk_*
Guest_Ann&Dirk_*

#13 Geplaatst 03 oktober 2011 - 14:09

Ik zou het ook zo doen, buiten het excel-bestandje dan, daar ben ik dan weer niet netjes genoeg voor :LOL:

Hier was telenet enzo ook al aangesloten toen we hier nog kampeerden op een luchtmatras terwijl we aan het klussen waren, we zijn wel een beetje van 'beter een dag te vroeg dan een dag te laat'.

Carowlina
Carowlina
  • 8.184 berichten
  • 3 katten

#14 Geplaatst 03 oktober 2011 - 14:22

Zo heb ik het dus niet gedaan :)
Gewoon de doos in en hup :oops: